اتحادیه اروپا در صدد تشکیل صندوق توسعه فناوری با سرمایه چند میلیارد یورویی است

برونو لومر؛ وزیر دارایی فرانسه اخیرا اعلام کرد که به منظور تقویت سرمایه‌گذاری در بخش فناوری اروپا یک صندوق جدید چند میلیارد یورویی با استفاده از بودجه عمومی ایجاد خواهد شد. هدف از این سرمایه‌گذاری، افزایش توان کشورهای اروپایی برای رقابت با رقبای آسیایی و آمریکایی آنها است. استارتاپ‌های فناوری بومی اروپا نیازمند تامین مالی در سطوح بالاتری هستند و چنان‌چه اروپا مایل به کاهش وابستگی خود به غول‌های فناوری خارجی باشد؛ در این‌صورت بایستی منابع مالی بیش‌تری را دریافت نماید.

آقای لومر اعلام کرد که وی همراه با کریستین لیندنر؛ همتای آلمانی خود در روز سه‌شنبه جزئیات مربوط به این صندوق جدید را اعلام خواهند کرد. وی همچنین ادعا کرد که منابع 10 تا 20 صندوق با ارزش کلی حداقل 1 میلیارد یورویی برای تامین مالی شرکت‌های برتر حوزه فناوری اختصاص خواهند یافت.

وزارت دارایی آلمان طی بیانیه‌ای اعلام کرد که برلین مبلغ 1 میلیارد یورو را به این صندوق اختصاص خواهد داد. بر اساس گزارشات، صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر اروپایی غالبا برای تامین منابع مالی مورد نیاز جهت رشد استارتاپ‌های فناوری در اروپا بسیار کوچک هستند. بنابراین آنها چاره‌ای جز روی آوردن به سرمایه‌های بزرگتر آمریکایی ندارند.

بسیاری از شرکت‌های چینی و آمریکایی فعال در حوزه فناوری در مرحله‌ای از فرآیند توسعه خود از بودجه عمومی بهره‌مند شدند. اما در اروپا به‌دلیل قوانین سخت‌گیرانه اعطاء کمک‌های دولتی اتحادیه اروپا، استارتاپ‌ها بودجه عمومی دسترسی ندارند.

توسعه برنامه‌های اروپا مستلزم دسترسی به منابع مالی است

اتحادیه اروپا برای کاهش قابل توجه وابستگی خود به تراشه‌های آمریکایی برنامه‌هایی را تدوین نموده است. با این‌حال در صورت فقدان بودجه کافی، این اهداف به احتمال فراوان قابل تحقق نخواهند بود. در حال حاضر هیچ یک از 5 تولیدکننده برتر تراشه در جهان دارای اصالت اروپایی نیستند.

اتحادیه اروپا معتقد است که با کاهش وابستگی خارجی خود در حوزه‌های کلیدی می‌تواند استقلال این اتحادیه در زمینه فناوری‌های دیجیتال را افزایش داده و از منافع راهبردی خود به شکل بهتری دفاع نماید. از جنبه تولید بومی نیز اتحادیه اروپا اعلام کرده که از طریق باز بودن فضای اینترنت به‌دنبال جذب حمایت در اشکال مختلف خواهد بود.

پروژه قطب‌نمای دیجیتال یک طرح گسترده از اتحادیه اروپا برای بهبود پیشرفت‌های تکنولوژیکی در این اتحادیه است. اروپا در صدد استقرار 10 هزار دیتاسنتر با قابلیت عدم نشر کربن است. هدف از این‌کار، حصول اطمینان از دریافت سریع خدمات داده‌ توسط شرکت‌ها است. بعلاوه اتحادیه اروپا برای توسعه کامپیوترهای کوانتومی تا سال 2025 برنامه‌هایی را ارائه نموده است. اگرچه نخستین کامپیوتر کوانتومی پیش‌تر به‌طور رسمی در آلمان معرفی شد؛ اما این دستگاه در واقع متعلق به یک کمپانی اروپایی نیست.

علاوه بر این اتحادیه اروپا مکانیسم نظارت بر بهره‌وری را راه‌اندازی خواهد کرد. بدین‌ترتیب با توجه به طرح مورد اشاره، عملکرد این اتحادیه در مقاطع زمانی مختلف مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. بعلاوه کمیسیون اروپا نیز گزارشات سالیانه خود را به‌طور منظم ارائه خواهد کرد. دستاوردهای توسعه این برنامه‌ها نیز در قالب گزارشاتی تشریح خواهند شد.

اکثر کارخانجات تولیدکننده نیمه‌هادی جهان در کشورهای آسیایی یا ایالات‌متحده فعالیت می‌‌کنند. با این‌حال در این صنعت، TSMC و سامسونگ الکترونیکس از سایر رقبای خود بسیار برتر هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH