توضیح و تفاوت رفرش ریت و فریم ریت

در این مقاله قصد داریم تا تفاوت میان فریم ریت و رفرش ریت را بررسی کرده و به معرفی جداگانه هر کدام از آن‌ها بپردازیم.

این روز‌ها اگر به تجربه بازی‌ روی هر پلتفرمی از جمله کامپیوتر شخصی، گوشی و یا کنسول‌ها بپردازید، به احتمال زیاد عنوان فریم ریت و رفرش ریت به گوشتان خورده است. این دو معیاری برای نمایش تعداد تصاویر در ثانیه هستند که بالاتر بودن هر کدام از آن‌ها می‌تواند به روان‌تر شدن تجربه شما در بازی کمک کند.

بسیاری این دو معیار را یکی تلقی می‌کنند، اما حقیقت آن است که هر کدام از این معیار‌ها در عین مشابه بودن، مفهومی متفاوت دارند. در این مقاله قصد داریم تا هر کدام را به صورت جداگانه شرح داده و به کاربرد‌ها و تفاوت آن دو بپردازیم، پس با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

فریم ریت

به صورت کلی هر فیلم، بازی و یا هر حرکتی که رو صفحه‌نمایش خود مشاهده می‌کنید، درواقع تشکل شده از تعدادی عکس هستند که در کنار یکدیگر و نمایش داده شدن پی‌در‌پی آن‌ها، ذهن شما را فریب می‌دهد که گویی یک شیء در حال حرکت است.

فریم ریت درواقع معیاری است که واحد آن فریم یا تعداد عکس بر ثانیه است. همان‌طور که از نامش پیداست، این عدد به ما گزارش می‌دهد که در هر ثانیه چند عکس به ما نمایش داده شده است. گفته می‌شود که حداقل 24 فریم بر ثانیه نیاز است تا تصویر و حرکاتی واقع‌گرایانه و بدون پرش  را مشاهده نماییم. برای مثال کنسول‌های نسل هشت، به طور میانگین 30 فریم بر ثانیه و کنسول‌های نسل نهم در بسیاری از موارد این عدد را به 60 فریم بر ثانیه یا بیشتر رسانده‌اند.

فریم ریت

تعداد فریم ارتباط مستقیمی با قدرت سخت‌افزار شما دارد. وظیفه تولید این فریم‌ها در اصل با پردازنده گرافیکی شما است و هر چه این پردازنده قوی‌تر باشد، تعداد فریم بیشتری خواهید داشت. توجه داشته باشید که کیفیت و رزولوشن بازی با فریم ریت رابطه عکس دارد. بدان معنا که اگر از رزولوشن را از 1080P به 4K افزایش دهید، قطعا تعداد فریم کمتری خواهید داشت چرا که پردازش این تصاویر که کیفیت بیشتری دارند دشوار‌تر بوده و زمان بیشتری لازم دارد، در نتیجه تعداد فریم کمتری قابل تولید خواهد بود.

تاثیر افزایش فریم ریت

برای فهمیدن فایده افزایش فریم ریت باید باری دیگر به روش کارکرد آن نگاه کنیم. فرض کنید که یک شخص بخواهد در یک ثانیه از سمت راست مانیتور، به سمت چپ آن برسد. در حالتی که برای مثال بخواهیم این حرکت را در تنها 3 فریم نمایش دهیم، شخص نمایش داده شده را یک بار در سمت چپ، یک بار در وسط و یکبار در سمت راست خواهیم دید. حال اگر این تعداد فریم به 5 عدد برسد، میان هر کدام از جایگاه‌های قبلی، باری دیگر شخص مورد نظر نمایش داده می‌شود.

فریم ریت

هر بار که تعداد فریم را بیشتر کنیم، جایگاه‌های خالی میان دو فریم بیشتر پر می‌شود و در نتیجه تصویری بسیار روان‌تر خواهیم دید، چراکه برای کوچک‌ترین جابه‌جایی‌های دست و پاهای شخصیتمان، یک فریم بیشتر خواهیم دید و در نتیجه کوچک‌ترین حرکات را احساس خواهیم کرد.

یکی از مهم‌ترین کاربرد‌های افزایش فریم اما در بازی‌ها شوتر، رقابتی و یا Esports است. در این دسته از بازی‌ها بسیاری از کاربران حرفه‌ای حتی به کوچک‌ترین حرکات نیز اهمیت می‌دهند. در بازی کال‌آف‌دیوتی برای مثال، بازیکنی که فریم‌ ریت بالا‌تری را تجربه می‌کند، می‌تواند کمی‌ زود‌تر حریف خود را ببیند و این برتری کوچک در بسیاری از موارد به پیروزی او ختم خواهد شد.

به‌ طور معمول در بازی‌های امروزی پیشنهاد می‌شود که با نزدیک شدن به 60 فریم، تجربه بهتری را برای خود به ارمغان آورید. در بازی‌های رقابتی اما رسیدن به 60 فریم بسیار مهم‌تر است و حتی پیشنهاد می‌شود که این عدد تا 90 فریم بر ثانیه نیز بالا برود.

نرخ تازه‌سازی (Refresh Rate)

نرخ تازه سازی به تعداد دفعاتی گفته می‌شود که یک صفحه نمایش تصویر را در یک ثانیه به‌روزرسانی و بازترسیم می‌کند. واحد اندازه گیری آن بر اساس فرکانس یعنی هرتز است.

راهنمای خرید مانیتور گیمینگ

برای مثال یک نمایشگر 90 هرتز، 90 بار تصویری که از کارت گرافیک دریافت می‌کند را به‌روزرسانی می‌کند. یکی از نکاتی که باید هنگام خرید مانیتور به آن دقت کنید، آن است که اصلا سیستم شما قادر به تولید آن تعداد فریم که یک مانیتور بالارده می‌تواند نمایش دهد، هست و یا خیر. این بدان معنا نیست که اگر کارت گرافیک شما در یک بازی نتواند 90 فریم خروجی بگیرد پس مانیتور 90 هرتز را نمی‌توانید استفاده کنید؛ اما با این کار پول خود را هدر داده‌اید. برعکس آن نیز صادق است، یعنی اگر سیستم شما قدرت رندر گرفتن بیش از 60 فریم را داشته باشد، یک مانیتور 60 هرتز قدرت سیستم‌تان را هدر می‌دهد. بنابراین این که یک مانیتور مناسب برای سیستم‌تان تهیه کنید، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

  • پس در نهایت باید گفت که تفاوت فریم ریت با رفرش ریت، آن است که فریم ریت تعداد تصاویری را مشخص می‌کند که سیستم شما در یک ثانیه می‌تواند تولید کند در حالی که رفرش ریت تعداد تصاویری را مشخص می‌کند که سیستم و به ویژه مانیتور شما در یک ثانیه می‌تواند نمایش دهد.
این قسمت از مقاله، خود بخشی از یک مطلب در مورد راهنمای خرید مانیتور گیمینگ است که می‌توانید مطالعه کنید.

عناوین توصیف کننده کمبود فریم

در ادامه سه عنوان لگ، افت فریم و فریم دراپ خواهیم پرداخت چرا که این سه عبارت گاها به غلط به جای یکدیگر استفاده می‌شوند. لگ داشتن را برای زمانی به کار می‌برند که مشکل از سمت اینترنت باشد. افت فریم را نیز زمانی به کار می‌بریم که برای بازه‌ای طولانی به دلیل‌های مختلف مانند افزایش دما فریم‌ریت کاهش یابد.

مشکل فریم‌ دراپ

اما فریم دراپ را زمانی استفاده می‌کنیم که میانگین فریم‌ریت یک عدد خوب و قابل انتظار بوده و در کل نیز نمودار فریم اطراف یک خط و عدد ثابت باشد اما برای یک لحظه یک عدد خیلی پایین‌تر و نامرتبط مشاهده کنیم. البته این عدد‌ها زمانی مشکل ساز محسوب می‌شوند که چند ثانیه یک بار اتفاق افتند.

این قسمت از مقاله، خود بخشی از یک مطلب در مورد آموزش کامل حل مشکل فریم‌دراپ در بازی‌ها است که می‌توانید مطالعه کنید.

فریم ریت بالا را تست کنید

تشخیص تفاوت میان تصاویر 30 فریم بر ثانیه با تصاویر 60 فریم بر ثانیه برای بسیاری، کار راحتی است. اما از 60 فریم به بعد برای افراد کمتری این تفاوت قابل تشخیص است. این موضوع در موارد بالای 90 فریم بر ثانیه بسیار بیشتر به نظر می‌آید. به همین دلیل حتما به شما پیشنهاد می‌کنیم که قبل از تهیه یک مانیتور گران‌قیمت با رفرش ریت بالا، کار با آن‌ را تجربه کنید چراکه ممکن است برای شما تفاوت زیادی با نمایشگر‌های 60 هرتزی نداشته باشد.

مخصوصا که اکثر مانیتور‌ها با رفرش ریت بالا، از پنل TN استفاده می‌کنند. این پنل در ارائه تجربه‌ای روان بسیار خوب عمل می‌کند اما در نمایش رنگ‌ها ضعف داشته و نمی‌تواند به خوبی پنل IPS عمل کند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع پنل صفحه‌نمایش بهاین مطلب مراجعه کنید.
نظر شما در مورد تجربه کار با فریم ریت بالا چیست؟ آیا ارزش هزینه بیشتر را دارد؟ نظرات خود را با ما و دوستانتان در آی‌تی‌رسان به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH