مدیرعامل اینتل: محدودیت‌های تامین تراشه در جهان تا سال 2023 پابرجا خواهند بود

پت گلسینگر؛ مدیرعامل اینتل اعلام کرد که بر اساس پیش‌بینی‌ این شرکت، معضل عرضه محدود تراشه حداقل تا پایان سال 2023 به قوت خود باقی خواهد ماند. با این‌حال وی پیش‌بینی می‌کند که وضعیت عرضه تراشه در حد فاصل سال‌های 2025 تا 2030 بهبود خواهد یافت. آقای گلسینگر معتقد است که با افزایش میزان تقاضا و تغییر فناوری در این برهه زمانی، میزان تولید ویفر توسط اینتل و سایر کمپانی‌ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

پت گلسینگر گفت: “انتظار می‌رود که با ورود به نیمه دوم دهه جاری، میزان تولید سالیانه ویفرها با لیتوگرافی پیشرفته 2 برابر شده و این روند رو به رشد ادامه پیدا کند. با هوشمندتر شدن خودروها، صنعت تولید ویفر بایستی از افراط در به‌کارگیری فناوری‌های قدیمی‌تر فاصله گرفته و به سمت استفاده از فناوری‌های مدرن‌تر حرکت کند. بدین‌ترتیب با افزایش ظرفیت تولید، مشکلات زنجیره تامین نیز برطرف خواهند شد.”

اینتل ماه گذشته از تخصیص سرمایه 20 میلیارد دلاری جهت احداث 2 کارخانه تولید تراشه در ایالت اوهایو آمریکا خبر داد. بر اساس پیش‌بینی کمپانی، این کارخانجات احتمالا فعالیت خود را در سال 2025 آغاز خواهند کرد. دولت آمریکا به منظور تقویت تولید تراشه در ایالات‌متحده سرگرم لابی‌گری با کنگره جهت تصویب یارانه 52 میلیارد دلاری است.

نانسی پلوسی؛ رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در روز جمعه گفت: “مجلس به‌زودی لایحه رقابتی جهت تقویت سرمایه‌گذاری و عرضه نیمه‌هادی‌ها را ارائه خواهد کرد. دولت ایالات‌متحده در رابطه با توسعه سریع چین در زمینه تولید تراشه ابراز نگرانی کرده است. بعلاوه جینا ریموندو؛ وزیر بازرگانی ایالات‌متحده ادعا می‌کند که صنعت نیمه‌هادی بیش از اندازه به نیمکره شرقی زمین وابسته شده است. البته منظور وی مشخصا منطقه شرق آسیا است.

بعلاوه مدیرعامل اینتل ادعا می‌کند که این شرکت در صورت عدم حمایت مالی از سوی دولت آمریکا نیز کماکان پروژه احداث کارخانه در ایالت اوهایو را دنبال خواهد کرد. با این‌حال عدم حمایت دولت بدان معناست که این پروژه با سرعت مورد انتظار پیش نخواهد رفت. بعلاوه آقای گلسینگر امیدوار است که پایگاه تولید اروپایی اینتل، فعالیت خود را طی ماه‌های آینده آغاز نماید. دستیابی به تعادل میان عرضه و تقاضای تراشه چندین سال زمان خواهد برد.

محدودیت عرضه تراشه‌های وای‌فای به‌زودی به پایان خواهد رسید

بر اساس اعلام وبسایت DigiTimes، مشکل تامین تراشه‌های کلیدی وای‌فای در سال 2022 به میزان قابل‌توجهی کاهش نخواهد یافت؛ چرا که میزان تقاضا کماکان نسبت به عرضه بیش‌تر خواهد بود. اگرچه تامین‌کنندگان از طریق همکاری با شرکت‌های تولیدکننده نیمه‌هادی در صدد افزایش ظرفیت عرضه خود هستند؛ اما دوره‌های زمانی تحویل سفارشات کماکان طولانی خواهد بود.

شرکت مدیاتک خاطرنشان کرده که میزان تقاضا برای تراشه‌های کلیدی وای‌فای 6 و 6E طی سال جاری رشد قابل‌توجهی را تجربه خواهد کرد. این پدیده مدیون ادغام سریع چنین تراشه‌هایی در انواع دستگاه‌های پایانه هوشمند به جز روترها نظیر لپ‌تاپ‌ها و تجهیزات اداری مشتریان است. شرکت Realtek خاطرنشان کرد که تا پایان سال 2022 ضریب نفوذ وای‌فای 6 و وای‌فای 6E به‌تنهایی بیش از 50 درصد افزایش خواهد یافت. همچنین عرضه تراشه‌های کلیدی کماکان به‌صورت محدود ادامه پیدا خواهد کرد.

در این گزارش به نقل از برخی منابع خبری خاطرنشان شده که تراشه‌های کلیدی وای‌فای 6/6E عمدتا با استفاده از فرآیندهای 28 نانومتری تولید می‌شوند. این فرآیند تقریبا محبوب‌ترین لیتوگرافی تولید به‌شمار می‌رود؛ اما عرضه تراشه‌های تولیدی با استفاده از این نیمه‌هادی بسیار محدود است. بر اساس پیش‌بینی‌ها تا زمان ایجاد ظرفیت جدید 28 نانومتری در سال 2023، محدودیت تراشه‌های کلیدی وای‌فای کماکان بهبود نخواهد یافت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH