ایران ششمین کشور دنیا در اعتیاد به موبایل!

اعتیاد به موبایل مسئله‌ای است که امروزه بسیاری از مردم جهان را درگیر کرده است؛ چرا که استفاده از تلفن‌همراه مانند ده پانزده سال پیش، تنها محدود به تماس‌های ضروری و ارسال پیام نمی‌شود؛ حالا دیگر با ظهور تلفن‌های همراه هوشمند و قابلیت‌های متعدد آن‌ها، بسیاری از کارهای روزمره در حوزه کار، تحصیل، خرید، سرگرمی و… با استفاده از تلفن همراه انجام می‌شود و بسیاری از مردم اعلام کرده‌اند که دیگر نمی‌توانند زندگی بدون موبایل را تصور کنند.

اعتیاد به موبایل می‌تواند عواقبی همچون افسردگی، اضطراب، پرخاشگری، انزوا و دوری‌گزینی از اجتماع و از دست دادن موقعیت‌های شغلی را به دنبال داشته باشد.

همچنین در موارد شدیدتر، اعتیاد به موبایل، می‌تواند باعث ایجاد اختلالی به نام نوموفوبیا یا ترس از نبودن موبایل شود؛ افراد مبتلا به این اختلال، در صورتی که متوجه شوند به هر دلیلی موبایلشان همراه آن‌ها نیست، دچار اضطراب شدید می‌شوند.

از همین رو، محققان دانشگاه مک‌گیل واقع در شهر مونترال کانادا، بر آن شدند که میزان اعتیاد به موبایل در کشورهای مختلف را بررسی کرده و کشور‌ها را بر این اساس رده‌بندی کنند.

پژوهشگران کانادایی برای این تحقیق، داده‌های تلفن همراه ۳۴۰۰۰ کاربر از ۲۴ کشور مختلف را بررسی کردند؛ شرکت‌کنندگان در این تحقیق، بین ۱۵ تا ۳۵ سال داشتند؛ ۶۰ درصد شرکت‌کنندگان زن و ۴۰ درصد مرد بودند.

این پژوهشگران، نتیجه تحقیق خود را تحت عنوان مقاله‌ای در ژورنال Computers in human behavior منتشر کردند.

براساس این پژوهش، رتبه یک تا سه اعتیاد به موبایل در دنیا، به کشور‌های چین، عربستان سعودی و مالزی اختصاص دارد.

در رتبه پنجم این رده‌بندی، کشور کره جنوبی قرار می‌گیرد و رتبه ششم به کشور ما، ایران، اختصاص دارد که قابل تامل است.

همچنین کشور‌های توسعه یافته‌ای همچون سوئیس، فرانسه و آلمان در انتهای این جدول قرار گرفته‌اند و کمترین میزان اعتیاد به موبایل، در این کشورها دیده شده است.

به اعتقاد من، نرخ بالای بیکاری و تورم در کشور ما، بر میزان بالای استفاده از تلفن همراه و اعتیاد به آن موثر است؛ بر اساس آمارهای منتشر شده در تابستان ۱۴۰۰، حدود ۱۸ درصد از افراد ۱۸ تا ۳۵ سال، که رده سنی مورد بررسی در پژوهش مذکور است، بیکار بوده‌اند.

ضمنا در بررسی آمارهای نشان‌دهنده نرخ بیکاری در کشور ما، توجه به این نکته ضروری است که دانشجویان و خانم‌های خانه‌دار، بیکار محسوب نشده و از این آمار حذف شده‌اند.

بنابراین تعداد افرادی که در چرخه اقتصادی فعال نیستند و شغل و درآمدی ندارند، بسیار بیشتر از آماری است که ارائه می‌شود و با توجه به میزان افراد بیکار در کشور، رتبه به دست آمده در رده‌بندی اعتیاد به موبایل، خیلی هم دور از ذهن نیست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH