وی رم چیست و چه کاربردی دارد؟

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی تفاوت رم و وی رم بپردازیم و کاربرد و مقدار لازم برای وی رم را بررسی کنیم.

اگر اهل بازی و یا ادیت ویدئو باشید حتما نام وی‌رم به گوشتان خورده است. بر خلاف باور بسیاری، این حافظه اولیه و سریع با مموری کلی یک سیستم تفاوت دارد.

به طور کلی وی‌رم یا Video RAM، همان‌طور که از نامش پیداست، نوعی از رم است که برای پردازش تصاویر و ویدئو از آن استفاده می‌شود. در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

تفاوت رم و وی رم

به طور خلاصه و ساده، رم یکی از قطعات حیاتی یک کامپیوتر بوده که در واقع حافظه‌ای با سرعت بسیار بیشتری از HDD یا SSD، که برای ذخیره اطلاعاتمان از آن‌ها استفاده می‌کنیم، است. با استفاده از این حافظه یا مموری است که کامپیوتر می‌تواند برنامه‌ها را با سرعت اجرا کند و این اجازه را به ما می‌دهد که بدون نیاز به صبر بین پنجره‌ها جابه‌جا شویم.

دقت کنید که رم با رام متفاوت است. پس شاید دانستن تفاوت رم (RAM) و رام (ROM) هم برای شما کارآمد باشد.

بدهی است که وی‌رم نیز کاربردی مشابه رم اصلی سیستم را داشته باشد. با روی کار آمدن کارت‌های گرافیک و پردازش‌های تصویری سنگین‌تر، نیاز رم اختصاصی برای پردازش تصاویر به وجود آمد و به همین دلیل نیز وی‌رم به صورت از قبل نصب شده بر روی پردازنده‌های گرافیکی عرضه شد.

وی رم

وجود مقدار وی‌رم بالا اما بدین معنا نیست که برای تجربه بازی‌ها یا کار با نرم‌افزار‌های ادیت ویدئو و گرافیکی نیازی به رم اصلی نخواهد بود، چراکه بسیاری از اطلاعات و دیتای مربوط به این برنامه‌ها همچنان روی‌رم اصلی لود می‌شوند.

در اصل می‌توان گفت که وی‌رم به تکسچر، بافت و نگه‌داری فریم‌های لود شده اختصاص داده می‌شود. یعنی کارت‌گرافیک بعد از پردازش یک فریم از بازی، آن را داخل وی‌رم کپی کرده و از آنجا به صفحه‌نمایش منتقل می‌شود.

کاربرد وی‌رم در بازی‌ها

چندین سال پیش، معماری و ساختار کارت‌های گرافیک تفاوت زیادی با یکدیگر نداشت، به همین دلیل نیز بسیاری عقیده داشتند که مهم‌ترین موئلفه برای خرید یک کارت‌گرافیک میزان وی‌رم آن است. اما با پیشرفت بسیاری که این پردازنده‌ها در سال‌های اخیر داشته‌اند، دیگر نمی‌توان این خصوصیت را تعیین کننده خرید ما دانست.

قدرت و توانایی پردازش یک کارت‌گرافیک بیشتر به معماری، فرکانس و هسته‌های آن بستگی دارد. البته که این بدان معنا نیست که وی‌رم کاربرد خاصی ندارد.

به طور کلی زمانی که بخواهیم رزولوشن یک بازی را افزایش دهیم و برای مثال به جای ‌1080P، قصد تجربه بازی بر روی رزولوشن 4K را داشته باشیم حجم وی‌رم اهمیت خواهد داشت. زیرا حجم فریم‌هایی که خروجی گرفته می‌شوند بیشتر خواهد بود و به همین دلیل در صورت کافی نبودن وی‌رم، با افت فریم و یا فریم دراپ روبه‌رو خواهیم شد.

همچنین با افزایش رزولوشن، کیفیت بافت‌ها و تکسچر‌هایی که باید لود شود نیز افزایش یافته، و اهمیت وی‌رم بیشتر نیز خواهد شد.

میزان وی رم کافی چقدر است؟

همان طور که اشاره شد هر چقدر که تصمیم داشته باشید رزولوشن بازی خود را بالاتر ببرید به وی‌رم بیشتری نیاز خواهید داشت.

اگر قصد دارید تا بازی‌های سبک و رقابتی-آنلاین را تجربه کنید میزان وی‌رم کمتری نیاز دارید چراکه اینطور بازی‌ها توان گرافیکی کمتری نیاز داشته و بافت‌های سبک‌تری در آن‌ها به کار رفته است.

این بازی‌ها را می‌توانید با رزولوشن 1080P و یا 1440P، با چهار الی شش گیگابایت وی‌رم تجربه نمایید. اما برای بازی‌ها داستان محور، تک‌نفره و جهان باز امروزی، ۶ گیگابایت با ارفاق برای رزولوشن 1080P کافی خواهد بود.

برای تجربه بازی‌ها بر روی رزولوشن 1440P و 4K پیشنهاد می‌کنیم که از داشتن حداقل ۸ گیگابایت وی رم اطمینان حاصل کنید.

تجربه‌های شما از کمبود وی رم چیست؟ تجربیات و نظرات خود را با ما و دوستانتان در آی‌تی‌رسان به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH