تراشه اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 در تست‌های گرافیکی تراشه اگزینوس 2200 را تحقیر کرد!

تراشه اگزینوس 2200 یک چیپست موبایلی نمادین به‌شمار می‌رود. این تراشه برای نخستین بار از فناوری گرافیکی AMD GPU به‌صورت یکپارچه بهره می‌گیرد. این GPU بر پایه جدیدترین معماری گرافیکی شرکت AMD موسوم به RDNA 2 طراحی شده است. بازدهی بالای این معماری از نظر میزان مصرف انرژی اکنون مدت‌هاست که به اثبات رسیده است. با این‌حال مشخص نیست که آیا استفاده از این معماری برای پایانه‌های موبایلی مناسب خواهد بود یا خیر. بعلاوه در رابطه با وجود هرگونه مشکل احتمالی در طراحی و فرآیند مورد استفاده شرکت سامسونگ نیز نمی‌توان اظهارنظر کرد.

اکنون می‌دانیم که نتایج تست‌های انجام شده روی این تراشه، انتظارات پیشین را برآورده نمی‌کنند. به‌عبارت دیگر نتایج تست‌ها کاملا تکان‌دهنده هستند. گزارشات منتشر شده از مدت‌ها قبل ادعا می‌کردند که تراشه اگزینوس 2200 به لحاظ توانایی گرافیکی بر تراشه اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 کاملا غلبه خواهد کرد. با این‌حال تست‌های عملی خلاف چنین ادعایی را اثبات می‌کنند.

اخیرا مجموعه‌ای از تست‌های مختلف GPU روی سری گلکسی S22 سامسونگ اجرا شد. کارشناسان حوزه دیجیتال به منظور انجام این تست‌ها از 2 ورژن مختلف اسمارت‌فون گلکسی S22 اولترا یکی با تراشه اگزینوس 2200 (و شماره مدل SM-908B) و دیگری با تراشه اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 (و شماره مدل SM-908U1) استفاده کردند. این تست‌ها صرفا با هدف ارزیابی عملکرد گرافیکی GPU در 2 هندست فوق اجرا شدند. بدین منظور 3 تست گرافیکی مختلف با اسامی 3DMark Wild Life Extreme، 3DMark Wild Life و GFXBench Manhattan off-screen بر روی 2 اسمارت‌فون اجرا شد.

  • تست 3DMARK WILD LIFE

اختلاف امتیازات تراشه اگزینوس 2200 در تست 3DMARK WILD LIFE نسبت به تراشه اگزینوس 2100 کمتر از 7 درصد است. با این‌حال امتیاز کسب شده توسط تراشه پرچم‌دار جدید سامسونگ در مقایسه با اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 به میزان قابل‌توجهی یعنی حدودا 30 درصد کمتر است.

  • تست 3DMARK WILD LIFE EXTREME

نتایج به‌دست آمده در تست 3DMARK WILD LIFE EXTREME نیز مشابه مورد قبلی است. بر اساس نتایج این تست، میان کارآیی تراشه‌های اگزینوس 2100 و اگزینوس 2200 سامسونگ تفاوت معناداری به چشم نمی‌خورد. با این‌حال امتیاز کسب شده توسط تراشه اگزینوس 2200 در مقایسه با تراشه اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 حدودا 26 درصد کمتر است.

  • تست GFXBENCH MANHATTAN OFF-SCREEN

این‌بار نیز امتیازات کسب شده توسط تراشه‌های اگزینوس 2100 و اگزینوس 2200  مشابه یکدیگر بوده و تراشه پرچم‌دار امسال سامسونگ در مقایسه با مدل نسل قبلی خود پیشرفتی نداشته است. با این‌حال امتیاز تراشه اگزینوس 2200 در مقایسه با اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 حدودا 24 درصد کمتر است.

اگرچه به لحاظ تئوری، شرکت سامسونگ پیش از عرضه سری گلکسی S22 به بازار کماکان قادر به اعمال برخی اصلاحات و بهینه‌سازی‌ها خواهد بود؛ اما در حال حاضر تراشه اگزینوس 2200 با مشکل نارسایی ذاتی سخت‌افزار مواجه بوده و تغییر این وضعیت ناممکن به‌نظر می‌رسد. بنابراین این‌بار نیز ظاهرا تراشه پرچم‌دار اگزینوس سامسونگ از رقیب کوالکامی خود عقب خواهد افتاد. در نتیجه اکنون بایستی منتظر بمانیم و ببینیم که آیا سامسونگ با عرضه تراشه اگزینوس نسل بعدی خود قادر به رقابت با تراشه پرچم‌دار اسنپ‌دراگون خواهد بود یا خیر.

پیش از معرفی رسمی تراشه‌های اگزینوس 2200 و اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 گزارشاتی پیرامون عملکرد آنها منتشر شده بود. با این‌حال در رقابت گرافیکی میان تراشه‌های پرچم‌دار اگزینوس و اسنپ‌دراگون، همگان تراشه ساخت کوالکام را مغلوب قلمداد می‌‌کردند. بنابراین برتری قاطع تراشه اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 نسبت به اگزینوس 2200 در زمینه توانایی پردازش گرافیکی کاملا شگفت‌آور به‌نظر می‌رسد. در واقع تراشه سامسونگ نه‌تنها از رقیب خود عقب افتاده است؛ بلکه اختلاف کارآیی گرافیکی میان تولیدات سامسونگ و کوالکام به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است. این موضوع برای کاربرانی که به توانایی چشمگیر تراشه جدید سامسونگ امید زیادی داشتند؛ ناامیدکننده خواهد بود. بدین‌ترتیب برتری تراشه‌های اسنپ‌دراگون در بخش مدل‌های پرچم‌دار کماکان ادامه دارد و اکنون کارشناسان منتظر روشن شدن جایگاه عملی تراشه Dimensity 9000 شرکت مدیاتک هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH