گوگل کروم لقب محبوب‌ترین مرورگر وب در جهان را به خود اختصاص داد

گوگل کروم برای سال‌ها لقب محبوب‌ترین مرورگر وب را در اختیار داشته است. بر اساس آخرین داده‌های ارائه شده توسط موسسه StatsCounter امروزه سهم این مرورگر از بازار پلتفرم دسکتاپ بالغ بر 60 درصد است. با این‌حال همه چیز در حال دگرگون شدن است؛ زیرا روند رشد محبوبیت مرورگر شرکت مایکروسافت موسوم به Edge از مرورگر سافاری اپل پیشی گرفته است.

مایکروسافت اج به‌صورت کاملا بی سروصدا به روند رشد خود ادامه می‌دهد و پس از مدت‌ها رقابت و قرارگیری پشت سر مرورگر اپل، اکنون منحنی‌های آماری نشان‌دهنده واقعیات جدیدی هستند. بر این اساس سافاری با کسب سهم 9.84 درصدی از بازار کماکان دومین مرورگر دسکتاپی پرکاربرد به‌شمار رفته و مایکروسافت اج سهم 9.54 درصدی را به خود اختصاص داده است. با این‌حال مرورگر اج تا ماه آینده می‌تواند به رتبه سوم صعود نماید.

در پشت سر مرورگرهای کروم، سافاری و اج اسامی مرورگرهای معمول نظیر فایرفاکس (سهم این مرورگر اخیرا افزایش یافته و به 9.18 درصد رسیده است) و اوپرا (با سهم 3 درصدی) به چشم می‌خورد.

با این‌حال در بخش مرورگرهای موبایلی وضعیت تا حد زیادی متفاوت است. در این قسمت کروم با کسب سهم 63 درصدی از بازار در جایگاه نخست قرار گرفته و مرورگر سافاری نیز به لطف بازار مطلوب گوشی‌های آی‌فون سهم 26.7 درصدی را تصاحب نموده و در رتبه سوم جای گرفته است. مرورگر سامسونگ نیز با کسب سهم 5.2 درصدی در رتبه سوم قرار دارد. این مرورگر به‌صورت پیش‌فرض در اسمارت‌فون‌های ساخت برند کره‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مرورگر اج که برای دستگاه‌های موبایلی نیز قابل دسترس است؛ قادر به تثبیت جایگاه خود در این بخش نبوده و مایکروسافت کماکان بایستی به تلاش‌های خود ادامه دهد. مایکروسافت اج تا به امروز مسیری طولانی را پشت سر گذاشته است. این مرورگر در سال 2015 جهت جایگزینی با اینترنت اکسپلورر عرضه شد. در آن زمان IE تصویری فاجعه‌بار از خود در ذهن مخاطبان ترسیم کرده بود. در ادامه مایکروسافت اج به‌صورت پیش‌فرض روی ویندوز 10 نصب شد؛ اما در متقاعد نمودن مخاطبان ناتوان بود. مایکروسافت در اوایل سال 2020 نسخه جدیدی از این مرورگر را این‌بار بر پایه موتور کرومیوم عرضه کرد و برای موفقیت آن شانسی دوباره قائل شد.

به‌نظر می‌رسد که این نسخه علاوه بر کارآمدی و خلق تجربه کاربری مطلوب برای مصرف‌کنندگان نیز جذاب بوده است. اگرچه سهم مایکروسافت از بازار مرورگرها هنوز با گوگل کروم قابل رقابت نیست؛ اما در حال حاضر کسب سهم 10 درصدی توسط مرورگر اج به منزله یک موفقیت بزرگ برای مایکروسافت قلمداد می‌شود.

کروم کماکان محبوب‌ترین مرورگر در جهان به‌شمار می‌رود

  • وضعیت مرورگرها در تمامی پلتفرم‌ها

کروم با کسب سهم 63.06 درصدی از بازار مرورگرهای جهان کماکان با اقتدار در جایگاه نخست قرار گرفته است. این برتری در بخش مرورگرهای دسکتاپ، تبلت و اسمارت‌فون نیز به چشم می‌خورد. سافاری با سهم 19.84 درصدی در رتبه دوم قرار دارد. این مرورگر به‌صورت پیش‌فرض روی دستگاه‌های آی‌فون، آی‌پد و مک نصب شده و این واقعیت به موفقیت هرچه بیش‌تر آن کمک کرده است. با این‌حال کروم نیز از چنین مزیتی برای دستگاه‌های اندرویدی برخوردار است.

در پشت سر سافاری، میان مرورگرهای فایرفاکس، اج، سامسونگ اینترنت و اوپرا رقابت تنگاتنگی وجود دارد. مرورگر موزیلا با کسب سهم 4.18 درصدی از بازار پیشتاز بوده و پس از آن مرورگر مایکروسافت با سهم 4.12 درصدی قرار دارد. سهم مرورگرهای سامسونگ و اوپرا نیز به‌ترتیب برابر با 2.89 و 2.33 درصد است.

  • مرورگرهای دسکتاپی

در اینجا وضعیت جالب‌تر می‌شود؛ زیرا اگرچه این‌بار نیز گوگل کروم با کسب سهم 65.38 درصدی از بازار کماکان پیشتاز است؛ اما نبرد برای کسب جایگاه دوم و تبدیل شدن به محبوب‌ترین مرورگر دسکتاپی غیر کرومی در جهان بسیار فشرده است. سافاری ، اج و فایرفاکس در حد فاصل مرورگرهای اپل (با سهم 9.84 درصدی) و موزیلا (با سهم 9.18 درصدی) قرار دارند. مرورگرهای اوپرا و اینترنت اکسپلورر با کسب سهم 3 و 1.06 درصدی با اختلاف زیاد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

مشاهده نحوه برتری مرورگر اج نسبت به فایرفاکس امری جالب توجه است. این برتری تاریخی 2 سال قبل عملی شد و به‌نظر می‌رسد که مایکروسافت قصد ندارد تا جایگاه برتر خود را به رقیب مستقیم واگذار نماید.

  • مرورگرهای موبایلی

مرورگرهای کروم و سافاری همواره در رتبه‌های اول و دوم قرار دارند. اما اختلاف میان محبوبیت مرورگرهای مختلف حداقل در بازار اسمارت‌فون‌ چندان زیاد نیست. در این بازار، مرورگر گوگل با سهم 62.06 درصدی رتبه نخست را کسب کرده و مرورگر سافاری اپل با سهم 26.71 درصدی در رتبه دوم جای گرفته است. پس از آن سامسونگ با کسب سهم 5.26 درصدی در جایگاه سوم قرار دارد. در ادامه مرورگرهای اوپرا و UC Browser نیز به‌ترتیب سهم 1.89 و 1.57 درصدی را به خود اختصاص داده‌اند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH