کوچک‌ترین باتری جهان با اندازه یک ذره گردوغبار معرفی شد

محققان دانشگاه فناوری کمنیتس از کوچک‌ترین باتری جهان به‌عنوان یک نمونه اولیه عملیاتی رونمایی کردند. این باتری نشان‌دهنده نحوه ذخیره‌سازی انرژی در مقیاس کمتر از میلی‌متر مربع است. این باتری که اندازه آن مشابه یک ذره کوچک غبار است؛ قادر به تامین انرژی مورد نیاز کوچک‌ترین تراشه‌های کامپیوتری جهان برای مدت حدودا 10 ساعت خواهد بود.

این باتری برای کاربردهای گردوغبار هوشمند که اساسا دستگاه‌های میکرو الکترونیکی کوچکی هستند؛ ساخته شده است. سیستم‌های حسگر سازگار با محیط زیست از جمله این کاربردها به‌شمار می‌روند.

پیش از این ایده‌های مبتنی بر میکرو باتری قادر به ارائه توان خروجی بسیار پایینی بوده یا دچار محدودیت‌هایی در رابطه با محیط استفاده بودند. همچنین اندازه این باتری‌ها نیز بعضا به اندازه کافی کوچک نبود. اما ایده جدید برای باتری می‌تواند کلیه این نواقص را برطرف نماید.

تیم تحقیقاتی به منظور تولید این باتری از همان فرآیند مورد استفاده توسط شرکت تسلا برای تولید باتری خودروهای الکتریکی در مقیاس بزرگ بهره گرفته است. فرآیند موسوم به Swiss-roll یا micro origami به منظور تولید محصولات سازگار با فناوری‌های فعلی ساخت تراشه در مقیاس خروجی بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مشخصا اندازه باتری جدید کمتر از 1 میلی‌متر مربع بوده و حداقل چگالی انرژی آن برابر با 100 میکرووات ساعت بر سانتی‌متر مربع است. با این‌حال ادغام این باتری روی یک تراشه کماکان امکان‌پذیر خواهد بود. بدیهی است که این فناوری جهت استفاده در گوشی‌های هوشمند توسعه نیافته است. بنابراین تحقق رویای عرضه آی‌فون نسل بعدی با یک باتری به اندازه ذره گردوغبار امری دشوار خواهد بود. با این‌حال محققان امیدوارند که باتری جدید در میکرو سنسورها و نانو سنسورها ادغام شده و برای حوزه‌هایی نظیر اینترنت اشیاء، ایمپلنت‌های پزشکی کوچک، سیستم‌های میکرو رباتیک و سامانه‌های الکترونیکی فوق انعطاف‌پذیر مورد استفاده قرار گیرند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH