AMD و اینتل فروش پردازنده‌های خود به روسیه را متوقف کردند!

به‌دنبال تهاجم روسیه علیه اوکراین، دولت ایالات‌متحده بلافاصله دست به‌کار شد و محدودیت‌های صادراتی شدیدی را در زمینه فروش نیمه‌هادی‌ها به روسیه اعمال کرد. اخیرا گزارشات متعددی در فضای اینترنت منتشر شده که همگی از تعلیق فروش پردازنده‌های اینتل و AMD به روسیه حکایت دارند. بعلاوه برخی گزارشات جدید نشان می‌دهند که کمپانی تایوانی TSMC نیز در صدد همراهی نمودن با تحریم‌ها و توقف تامین تراشه‌های بومی روسیه است. در این راستا اینتل اخیرا بیانیه‌ای را صادر کرد.

همچنین رسانه‌های روسی ادعا می‌کنند که توقف فروش پردازنده‌ به روسیه از سوی انجمن توسعه‌دهندگان و تولیدکنندگان این کشور (ARPE) مورد تائید قرار گرفته است. بعلاوه برخی شرکت‌های چینی فعال در حوزه IT از طریق اینتل به موضوع ممنوعیت فروش پردازنده به روسیه پی برده‌اند. اینتل با صدور بیانیه‌ای خطاب به وبسایت Toms Hardware اعلام کرد:

“اینتل از تمامی مقررات صادراتی و تحریم‌های قابل اجرا در کشورهایی که در آن مشغول فعالیت است؛ تبعیت می‌کند. این رویکرد در رابطه با تحریم‌های جدیدا صادر شده توسط دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (OFAC) و دفتر صنعت و امنیت (BIS) نیز اعمال خواهد شد.”

هنوز مشخص نیست که تصمیم به توقف فروش در چه سطحی اجرا می‌شود؛ اما محدودیت‌های صادراتی جدید عمدتا شامل حال تراشه‌هایی برای مقاصد نظامی یا چیپست‌هایی با کاربری دوگانه (تراشه‌هایی که برای اهداف نظامی و غیرنظامی به‌کار گرفته می‌شوند) هستند. این موضوع بدان معناست که فروش اکثر تراشه‌های متمرکز بر نیاز مصرف‌کنندگان نظیر تراشه‌های سری رایزن AMD یا مدل‌های Core شرکت اینتل احتمالا تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت. با این‌حال کارشناسان عمدتا پیش‌بینی می‌کنند که فروش کلیه نیمه‌هادی‌ها در روسیه به‌طور موقت متوقف شود؛ زیرا شرکت‌ها در تلاش برای تعیین مشتریان هدف محصولات خود هستند. بعلاوه وزارت دفاع آمریکا نام 49 شرکت روسی را به لیست سیاه خود اضافه کرده است.

محدودیت‌های صادراتی جدید ایالات‌متحده مشابه تحریم‌هایی است که این کشور پیش‌تر علیه شرکت هواوی اعمال نموده است. با این‌حال در اقدامی بی‌سابقه، محدودیت‌های جدید برای کل شرکت‌ها و صنایع روسی اعمال می‌شوند. روسیه طی سالیان اخیر و خصوصا به‌دنبال اعمال تحریم‌های بین‌المللی پس از تصرف کریمه در سال 2014 برای مقابله با تحریم‌‌های بین‌المللی تلاش زیادی به خرج داده و با تولید نیمه‌هادی‌های بومی و ذخیره‌سازی تراشه‌های مورد نیاز، خود را برای اوضاع امروزی مهیا نموده است.

با این‌حال تراشه‌های بومی طراحی شده توسط شرکت‌های روسی Yadro، MCST، Baikal و STC Module همگی توسط کمپانی تایوانی TSMC تولید می‌شوند. TSMC نیز اخیرا در راستای تبعیت از محدودیت‌های صادراتی، فروش تراشه‌های تولیدی خود به روسیه را به حالت تعلیق در آورده است. این موضوع بدان معناست که عرضه تراشه‌های داخلی در روسیه نیز احتمالا متوقف خواهد شد.

اگرچه بر اساس گزارشات، شرکت‌هایی نظیر اینتل و AMD فروش پردازنده‌های خود را به سرعت متوقف کرده‌اند؛ اما این موضوع پیامدهای مخرب فوری را متوجه صنعت روسیه نخواهد کرد. بر اساس گزارش انجمن صنعت نیمه‌هادی، سهم دولت روسیه از کل تراشه‌های خریداری شده در جهان کمتر از 0.1 درصد است؛ در حالی‌که تقریبا 50.3 میلیارد دلار از ارزش 4.47 تریلیون دلاری بازار جهانی نیمه‌هادی‌ها در اختیار بازار گسترده روسیه قرار دارد.

در عوض تاثیر اقدامات تنبیهی احتمالا زمانی روشن خواهد شد که سوپرکامپیوترها،شبکه‌ها، تجهیزات نظامی و محصولاتی نظیر آنها از کار افتاده یا نیازمند ارتقاء سخت‌افزاری باشند. در این موارد روسیه ناچارا بایستی تراشه‌های مورد نیاز خود را از مجاری غیرقانونی تهیه نماید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH