نقد و بررسی گلکسی S22 پلاس سامسونگ (همراه با ویدئو آنباکس)

در این مقاله به نقد و بررسی تخصصی پرچمدار جدید سامسونگ یعنی گوشی گلکسی S22 پلاس پرداخته‌ایم.

روند عرضه پرچمداران جدید یک چرخه تکراری است. ما هر سال پرچمداران تازه‌ای از شرکت‌های سازنده تلفن همراه می‌بینیم که نماینده همه خلاقیت‌ها و تکنولوژی‌های جدید آن شرکت‌ها هستند. همین مورد باعث می‌شود تا خود محصولات در یک چرخه تکراری قرار بگیرند و ما شاهده عرضه پرچمداران با ویژگی‌های مشابه نسبت به نسل قبل خود باشیم.

به هر شکل نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که طی یک سال، ده‌ها فناوری جدید به بازار عرضه شود و ما هر ساله شاهد یک پرچمدار کاملا متفاوت و به طور کامل ارتقاء یافته در تمامی بخش‌ها باشیم. اما از طرفی هم پرچمداران هرسال ویژگی‌های تکراری فراوانی دارند و این باعث از بین رفتن هیجان ما برای دیدن پرچمدار جدید می‌شود، همچنین خود شرکت‌ها نیز با پرچمداران جدید نمی‌توانند ما را شگفت‌زده کنند.

برای همین از واژه “چرخه تکراری” در ابتدای مقاله استفاده کردم، این چرخه زیباست اما خیلی هیجان انگیز نیست و تبدیل به یک روند عادی شده، این موضوع در مورد گلکسی S22 پلاس صدق می‌کند. گوشی که طراحی و امکاناتی شبیه به مدل قبلی خود دارد، هرچند که گلکسی S21 پلاس نیز خود شباهت زیادی به نسل قبلی خود داشت.

البته این موارد گاهی تغییر می‌کند، به عنوان مثال گلکسی S22 اولترا که یک محصول جدید و ترکیبی از کهکشان‌های سری S و نوت است کاملا نسبت به دیگر مدل‌های پرچمدار سال 2022 سامسونگ تفاوت دارد، اما این مدل هم اگر اتفاق خاصی برایش نیفتد، در همین چرخه گرفتار می‌شود.

البته برخلاف اپل، هیچ کدام از پرچمداران سامسونگ تاکنون کپی یکدیگر نبودند، شاید به نظر برسد که دو مدل گلکسی S22 و S22 پلاس شباهت زیادی به مدل‌های سال قبل دارند، این نظر تا حدودی درست است اما تفاوت‌های زیادی در این دو خانواده دیده می‌شود که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

این تغییرات باعث شده تا S22 پلاس در عین حال که باشکوه است، کمی تکراری باشد، درواقع سامسونگ همان همیشگی را برای طرفداران خود در نظر گرفته، یک محصول با ویژگی‌های مشابه اما جدید و جذاب!

پرچمدار جدید سامسونگ نسبت به سال قبل تغییرات نامحسوسی دارد که در کنار هم می‌توانند یک تغییر بزرگ را رقم بزنند. اما آیا موفق به انجام این تغییر بزرگ شده‌ است؟

گوشی گلکسی S22 پلاس چند روزی در دفتر آی‌تی‌رسان بود و ما توانستیم به طور تخصصی بخش‌های مختلف آن را مورد نقد قرار دهیم. بنابراین با نقد و بررسی کامل گلکسی S22 پلاس همراه ما باشید:

مشخصات گلکسی S22 پلاس

ابعاد
 157.4 در 75.8 در 7.6 میلی‌متر
وزن
 195 گرم
نمایشگر
 6.6 اینچ داینامیک امولد 2X با رزولوشن 1080 در 2340 و نرخ‌تازه‌سازی 120 هرتز
پردازنده 
 Snapdragon 8 Gen 1
پردازنده گرافیکی
Adreno 730 
رم
 8 گیگابایت
حافظه داخلی
 256 گیگابایت
سیستم عامل
 رابط کاربری One UI 4.1
دوربین اصلی
 سه‌گانه: 50 مگاپیکسل واید + 12 مگاپیکسل التراواید + 10 مگاپیکسل تله‌فوتو
دوربین سلفی
 10 مگاپیکسل واید
باتری
 4500 میلی‌آمپرساعت با پشتیبانی از شارژ سریع 45 واتی

اقلام درون جعبه گلکسی S22 پلاس

فکرمی‌کنم بهتر است این بخش مقاله را برای گوشی‌های پرچمدار سامسونگ و آیفون حذف کنیم زیرا چیزی درون جعبه آن‌ها نیست که بخواهیم برای شما شرح دهیم. همانطور که می‌دانید به بهانه‌های محیط زیستی، شارژر از جعبه پرچمداران سامسونگ و اپل حذف شده، از سال‌ها پیش هم که خبری از محافظ و هندزفری نبود و به همین دلیل جعبه گلکسی S22 پلاس بسیار کوچک است، این جعبه تنها 2.5 سانتی‌متر ضخامت دارد!

روی جعبه یک طراحی کاملا ساده و بدون هیجان دیده می‌شود که حتی خیلی شیک و لاکچری هم نیست و به طور کلی حس خرید یک محصول گران قیمت را به شما نمی‌دهد. درون جعبه در ابتدا خود گوشی قرار دارد، زیر آن یک باکس کوچک است که بر روی آن سوزن خشاب سیمکارت و درون آن دو برگه بروشور و کابل شارژ USB-C به USB-C قرار دارد.

به همین علت کابل شارژ به آداپتورهای معمولی که پورت USB دارند، نمی‌خورد و شما یا باید به طور کل از یک آداپتور و کابل شارژ دیگر برای شارژ گوشی استفاده کنید و یا اینکه آداپتور را به طور جداگانه بخرید. به طور کلی جعبه پرچمداران جدید سامسونگ و اپل کاملا حس خوشایند آنباکسینگ را برای خریداران از بین بردند و این یک نقطه ضعف قابل توجه است. در ادامه می‌توانید ویدئو اختصاصی ما از جعبه گشایی این گوشی و بررسی اولیه آن را ببینید:

طراحی و کیفیت ساخت گلکسی S22 پلاس

پرچمدار جذاب سامسونگ در برخی بخش‌ها، شاهکار و در برخی از بخش‌ها تکراری است. قسمت طراحی جزو آن بخش‌هایی است که هر دو عنصر تکراری بودن و شاهکار بودن در آن به چشم می‌آید. طراحی گلکسی S22 پلاس قربت زیادی با گلکسی S21 پلاس دارد اما در عین حال تفاوت‌های قابل اشاره‌ای در آن دیده می‌شود که آن را به یک شاهکار تبدیل کرده است.

حس اولیه

ظاهر کلی S21 پلاس و S22 پلاس عین هم است، حتی شاید در نگاه اولیه این دو مدل را با یکدیگر اشتباه بگیرید اما زمانی که آن‌ها را در دست می‌گیرید، تفاوت‌ها نمایان می‌شود، زیرا گلکسی S22 پلاس، کوچک‌تر و کاریزماتیک‌تر از مدل سال گذشته شده است.

در ابتدا باید بگوییم که گلکسی S22 پلاس مکعبی‌تر از S21 پلاس است. سامسونگ معمولا پرچمداران خود را با گوشه‌های خمیده طراحی می‌کند که یکی از عوامل خوش دست بودن این گوشی‌ها به شما می‌آید اما امکان سر خوردن گوشی از دست هم بیشتر می‌شود که یک ایراد است.

گلکسی S22 پلاس گوشه‌‌های تیزتری دارد، به نوعی می‌توانیم بگوییم که گلکسی S22 پلاس تا حدی شبیه به طراحی باکسی شکل سری آیفون 12 و 13 است اما طبیعتا سامسونگ مانند اپل شور طراحی مکعبی و لبه تیز را در نیاورده و حس در دست گرفتن گوشی نسبت به در دست گرفتن آیفون بهتر است. در واقع وقتی این مدل را در دست می‌گیرید، حس آشنا و قدیمی در دست گرفتن پرچمدارن سامسونگ به شما القاء نمی‌شود.

اما این نوع طراحی جدید، ظاهری یونیک به گلکسی S22 پلاس داده که شاید برای برخی‌ها جذاب باشد و برای برخی‌ها هم نه! شخصا مشکلی با این طراحی ندارم ولی باید بدانید که S22 پلاس از آن دست گوشی‌هایی است که در استفاده بلند مدت، ممکن است به پارچه جیب شلوار شما آسیب بزند، همچنین همانند آیفون می‌توان با گوشه‌های تیز آن، کاغذ را برید!

طراحی

طراحی کلی گوشی ساده است و تفاوت چندانی با مدل سال گذشته ندارد، در جلوی گوشی یک نمایشگر تخت با گوشه‌های گرد مشاهده می‌کنید که در بالای آن یک حفره کوچک برای دوربین سلفی قرار دارد. در سمت راست کلید‌های ولوم، دکمه پاور و آنتن 5G (در نسخه‌ای که ما در اختیار داشتیم) دیده می‌شود، در سمت چپ فریم خالی است، در پایین خشاب سیمکارت، میکروفون، اسپیکر اول و درگاه شارژ قرار دارد و در بالای گوشی نیز تنها یک میکروفون دیده می‌شود. اسپیکر دوم نیز در مرز میان نمایشگر و فریم جای داده شده است.

اما در پشت گوشی یک طراحی تکراری از ماژول دوربین سال گذشته و البته گلکسی S21 FE می‌بینیم. البته ماژول دوربین مانند گلکسی S21 پلاس فرم یکپارچه‌ای با فریم دور گوشی داشت که این حالت در گلکسی S22 پلاس کمتر شده و شما کاملا متوجه جدا بودن ماژول دوربین و فریم می‌شوید. همچنین لبه پایین و بالایی ماژول کمی تیزتر شده‌اند که هر چند اذیت کننده نیستند اما در طولانی مدت شاید دست‌تان چند باری به این نقاط تیز برخورد کند.

با وجود آن که در پشت هر دو گوشی از شیشه استفاده شده اما به علت بدنه تخت گوشی، احساس شیشه‌ای بودن پشت گوشی در گلکسی S22 پلاس بیشتر است.

رنگ‌ها

گلکسی S22 پلاس در چهار رنگ فانتوم مشکی، فانتوم سفید، سبز و صورتی طلایی ساخته شده است. بی‌شک رنگ صورتی طلایی یا پینگ گلد گلکسی S22 پلاس، زیبا‌ترین رنگ این سری است، هرچند شاید بیشتر مناسب خانم‌ها باشد. ما همین رنگ را در اختیار داشتیم که کاراکتر خاصی برای خودش دارد اما به نظر می‌رسد رنگ مشکی آن با گلکسی S21 FE مشکی شباهت زیادی داشه باشد، به طوری که شاید اطرافیان شما متوجه نشوند که شما گوشی پرچمدار S22 پلاس را در دست دارید یا گوشی بالارده S21 FE را!

روکش شیشه‌ای مات بر روی گوشی موجب شده تا اثر انگشت زیادی توسط بدنه جذب نشود. البته قطعا دو رنگ روشن سفید و صورتی طلایی این مدل اثر انگشت را نشان نمی‌دهند اما ممکن است در رنگ مشکی و سبز، اثر انگشت بر روی بدنه کمی دیده شود.

ابعاد

گلکسی S22 پلاس 157.4 میلی‌متر طول، 75.8 میلی‌متر عرض، 7.6 میلی‌متر ضخامت و 195 گرم وزن دارد. این مدل در تمامی پارامترها به جز عرض گوشی، از گلکسی S21 پلاس کوچکتر و سبک‌تر است. البته از نظر عرض نیز تنها 2 دهم میلی‌متر از مدل سال قبل بزرگ‌تر است.

گلکسی S22 پلاس هرچند نسبت به سال قبل کوچک‌تر شده اما گوشی کوچکی نیست و خیلی راحت نمی‌توانید با یک دست با آن کار کنید. با اینکه بدنه مکعبی شکل است و نسبتا خوب در دست جا می‌گیرد اما احتمال لیز خورد آن بالاست. یعنی ممکن گوشی مثل ماهی از دست شما لیز بخورد و زمین بیفتد.

استحکام

همانطور که گفتیم در جلو و پشت گوشی از شیشه استفاده شده، سامسونگ برای محافظت از این مدل در پشت و جلو از گوریلاگلس ویکتوس پلاس استفاده کرده که دوام بالاتری نسبت به گوریلاگلس ویکتوس معمولی دارد. اطلاعات خاصی از مقاومت گوریلاگلس ویکتوس پلاس در سایت این شرکت نیست اما سری S22 اولین گوشی‌های هوشمندی هستند که از این محافظ استفاده می‌کنند.

فریم هر سه عضو خانواده گلکسی S22 از آلومینیوم Armor ساخته شده که مقاومت بالایی دارد و به گفته سامسونگ همچون یک زره آلومینیومی از گوشی شما محافظت می‌‌کند. هر سه مدل گواهی IP68 را دریافت کرده‌اند، این گواهی یعنی شما می‌توانید به مدت 30 دقیقه در عمق یک و نیم متری آب با این گوشی‌ها کار کنید. این مجوز از زمان عرضه گلکسی S7 بر روی پرچمداران سری گلکسی S قرار دارد و مشخص نیست که سامسونگ کی می‌خواهد کیفیت آن را ارتقاء دهد. گوشی‌های آیفون طبق ادعای اپل تا عمق 6 متری آب مقاومت دارند.

همچنین سامسونگ در ساخت خانواده پرچمدار خود از مواد بازیافتی تورهای ماهیگیری در ته اقیانوس‌ها استفاده کرده که یک عمل محیط زیستی به حساب می‌آید، مهم‌ترین اجزایی که در گلکسی S22 پلاس از این مواد بازیافتی تهیه شده‌اند، دو دکمه پاور و ولوم هستند که کیفیت و حس استفاده از آن‌ها با گذشته تفاوتی ندارد و حس پلاستیکی یا چیپ بودن به شما نمی‌دهند.

گوشی به طور کلی بدنه مقاوم و مستحکمی دارد و اصلا به نظر نمی‌رسد که با یک ضربه ساده از پا دربیاید. طراحی جذاب این مدل هر چند عناصر تکراری دارد اما متفاوت و یونیک است. شاید مهم‌ترین وظیفه سامسونگ یا هر شرکت دیگری در ساخت پرچمدار جدید، آن باشد که بتواند یک کاراکتر خاص و متفاوت به پرچمدارش بدهد، سامسونگ در این زمینه موفق شده و گلکسی S22 و S22 پلاس زبان طراحی آشنا ولی منحصر به فردی دارند.

نمایشگر گلکسی S22 پلاس

سامسونگ در بخش نمایشگر گوشی پرچمدار جدید خود از یک نمایشگر 6.6 اینچی با همان فناوری همیشگی داینامیک امولد 2X استفاده کرده که سال گذشته نیز بر روی گلکسی S21 پلاس قرار داشت. شاید در بخش نمایشگر نیازی نباشد تا تغییری در مدل‌های جدید ایجاد شود، زیرا همین صفحه نمایش داینامیک امولد 2X تا چند سال کار پرچمداران سامسونگ را راه می‌اندازد، اما سامسونگ چند تغییر عمده در صفحه نمایش S22 پلاس اضافه کرده است.

این نمایشگر 88.3 درصد از پنل جلویی را پوشانده و دور آن یک حاشیه باریک دیده می‌شود که ضخامت استانداردی دارد و شکایتی از این نظر نیست. صفحه نمایش گلکسی S22 پلاس از رزولوشن مناسب 1080 در 2340 بهره می‌برد که با وجود تراکم 393 پیکسل در هر اینچ، تمام اجزای صفحه، تصاویر و متون را به خوبی و با وضوح بسیار بالا نشان می‌دهد.

گلکسی S22 پلاس

روشنایی

صفحه نمایش گلکسی S22 پلاس یک تفاوت با پرچمداران قدیمی این شرکت دارد و آن قابلیت Extra brightness است که با فعال کردن آن، صفحه به روشنایی نور کم‌نظیر تا 1750 نیت می‌رسد. نمایشگر گلکسی S22 پلاس هیچ مشکلی از نظر روشنایی ندارد و حتی در یک ظهر تابستانی زیر تابش مستقیم خورشید نیز می‌توانید با آن کار کنید. حتی می‌توانیم بگوییم نور صفحه گاها بیش از حد است و شاید چشم را اذیت کند.

قابلیت تنظیم نور خودکار صفحه معمولا به خوبی کار می‌کند و در زمانی که نور محیط کاهش می‌یابد، صفحه نیز به سرعت کم نور می‌شود اما همانطور که گفتم، گاها نور صفحه زیادی روشن است و به صورت دستی باید آن را کاهش دهید.

قابلیت Extra brightness همزمان با قابلیت تنظیم نور خودکار صفحه فعال نمی‌شود، یعنی زمانی که قابلیت تنظیم نور خودکار صفحه فعال باشد، نمی‌توان از این قابلیت استفاده کرد. زمانی که به نور بیشتری در صفحه نمایش این مدل نیاز داشتید به بخش Display در تنظیمات بروید و گزینه Adsptive brightness را غیرفعال کنید تا گزینه Extra brightness نمایان شود. با فعال کردن این گزینه، نور صفحه تا 1750 نیت افزایش پیدا می‌کند، البته در آزمایش‌ها اثبات شده که نور واقعی صفحه در حالت عادی به 1750 نیت نمی‌رسد و این رقم در شرایط خاص به دست می‌آید اما به هر ترتیب سامسونگ بر روی این عدد تبلیغات زیادی انجام داده و هر چند که نمایشگر گلکسی S22 پلاس به این عدد نمی‌رسد اما مشکلی از نظر روشنایی ندارد.

رنگ‌ها

در نمایشگر گلکسی S22 پلاس می‌توانید رنگ‌ها را به واقعی‌ترین شکل ممکن تماشا کنید. این صفحه گزینه بسیار خوبی برای دیدن فیلم و سریال و بازی‌های موبایلی است. کیفیت نمایش رنگ‌ها، کنتراست و سایه‌ها در این نمایشگر با وجود +HDR10 فوق‌العاده است و مانند همیشه نمی‌توان نقطه ضعف یا ایرادی از نمایشگر پرچمداران سامسونگ گرفت.

البته گلکسی S22 پلاس قابلیت جدید دیگری به نام Vision Booster دارد که در شرایط نوری مختلف، میزان کنتراست صفحه را تنظیم می‌کند. این تکنولوژی با استفاده از حسگرهای نوری، متوجه میزان تابش شدید نور می‌شود و در این شرایط کنتراست صفحه را به شکلی تنظیم می‌کند که اجزای صفحه بهتر دیده شوند، به طور مثال زمانی که در تابش مستقیم خورشید با گوشی کار می‌کنید، کنتراست صفحه کاهش پیدا می‌کند که باعث می‌شود نقاط تاریک بهتر دیده شوند.

این فناوری در عمل شما را شگفت زده نمی‌کند ولی زیر نور خورشید متوجه تغییر جزئی کنتراست صفحه خواهید شد. به نظر می‌رسد که فناوری Vision Booster در ابتدای راه قرار دارد و باید بهبود پیدا کند اما به هر شکل نمایشگر گلکسی S22 پلاس از این فناوری بهره می‌برد که تاثیر اندکی در هنگام کارکردن با گوشی زیر نور آفتاب می‌گذارد.

رفرش‌ریت

سامسونگ در تمامی سه عضو خانواده گلکسی S22 از نمایشگر با رفرش‌ریت 120 هرتز استفاده کرده است. رفرش‌ریت 120 هرتز نمایشگر‌های سامسونگ، حکم نهایی را بر کیفیت این نمایشگر‌ها می‌گذارد. نمایشگر 6.6 اینچی داینامیک امولد 2X سامسونگ در یک سطح کم نظیر قرار دارد اما رفرش‌ریت 120 هرتز آن را به یک لول بالاتر می‌برد.

البته با توجه به کاهش ظرفیت باتری در این مدل نسبت به گلکسی S21 پلاس، یک مورد غیرقابل چشم‌پوشی در خصوص رفرش‌ریت نمایشگر این مدل وجود دارد که باید به آن اشاره کرد. نمایشگر S22 پلاس از قابلیت LTPO استفاده نمی‌کند، با این ویژگی نمایشگر قابلیت تغییر نرخ‌تازه‌سازی از 10 تا 120 هرتز را دارد، به این شکل که در هنگام دیدن تصاویر یا ثابت بودن صفحه، نرخ‌تازه‌سازی به 10 هرتز می‌رسد تا در ذخیره انرژی باتری صرفه‌جویی شود.

اما نمایشگر این پرچمدار سامسونگ این قابلیت را ندارد و نرخ رفرش‌ریت آن میان 48 تا 120 هرتز متغیر است. زمانی صفحه ثابت می‌شود یا به یک عکس نگاه می‌کنید، رفرش‌ریت به 78 و سپس 48 می‌رسد، تقریبا دو ثانیه زمان پس از ثابت ماندن صفحه، رفرش‌ریت تغییر می‌کند و کاهش می‌یابد.

در بخش Display می‌توانید تغییرات دلخواه را بر روی نمایشگر گلکسی S22 پلاس اعمال کنید. در این قسمت گزینه دارک مود قابل فعال شدن است که موجب می‌شود اکثر بخش‌های منو و پنل‌های رابط کاربری به رنگ مشکی و طوسی در بیاید، با توجه به نمایشگر سوپرامولد این مدل، در حالت دارک مود، پیکسل‌های نمایشگر در بخش‌های مشکی رنگ کاملا خاموش می‌شوند که این اتفاق، هم بر روی کاهش مصرف باتری تاثیر می‌گذارد و هم موجب می‌شود تا نمایش رنگ مشکی کاملا واقعی و طبیعی باشد.

در این بخش گزینه‌های دیگری مانند Eye Comfort shield برای فعال کردن حالت محافظت از چشم، Touch Sensitivity برای افزایش حساسیت لمسی در هنگام استفاده از محافظ صفحه و قابلیت Accidental touch protection وجود دارد که در هنگام قرار دادن گوشی در کیف یا جیب، با نور حسگر متوجه تاریک بودن محیط می‌شود و از لمس‌های ناگهانی صفحه که معمولا موجب می‌شود تا گوشی تصادفی به یک نفر زنگ بزند یا وارد بخش‌های مختلف بشود، جلوگیری می‌کند.

قفل‌های بیومتریک

گلکسی S22 پلاس از یک حسگر اولتراسونیک در زیر نمایشگر خود استفاده کرده که سرعت و دقت فوق‌العاده بالایی دارد و سریعا می‌توانید با اثرانگشت خود، قفل صفحه را باز کنید. محل قرار گرفتن حسگر اثر انگشت مانند گوشی‌های هواوی خیلی پایین نیست و تقریبا به مرکز صفحه نزدیک‌تر است، اما به این مورد عادت می‌کنید هرچند بهتر بود محل قرار گرفتن حسگر کمی پایین‌تر باشد.

حسگر، انگشت شما را در جهات مختلف شناسایی می‌کند و لازم نیست که انگشت صاف بر روی حسگر قرار بگیرد، سرعت حسگر بسیار بالاست و هیچ مکثی ندارد. این حسگر حتی با دستان خیس نیز کار می‌کند اما طبیعتا کمی سرعت آن پایین‌تر است و شاید یک بار با پیام خطا مواجه شوید.

قفل تشخیص چهره

اما قفل تشخیص چهره نیز چیزی از حسگر اثر انگشت کمتر ندارد و آن هم با سرعت و دقت بسیار بالایی عمل می‌کند. مهم نیست که گوشی روی میز باشد یا در مقابل صورت شما، با لمس صفحه، قفل چهره به سرعت، شما را تشخیص داده و قفل صفحه باز می‌شود.

نکته جالب آن است که در مدل‌های قدیمی سامسونگ، در هنگام تعریف قفل چهره، از شما پرسیده می‌شد که عینک دارید یا خیر، اما حالا خود گوشی تشخیص می‌دهد که شما از عینک استفاده می‌کنید و در میان کار از شما می‌خواهد تا عینک را در بیاورید تا یک بار هم بدون عینک صورت شما را آنالیز کند.

گلکسی S22 پلاس

سرعت قفل تشخیص چهره و حسگر اثر انگشت گلکسی S22 پلاس واقعا بالاست و در طول استفاده از این قفل شاید تنها یک بار آن هم به دلیل استفاده از ماسک با پیام خطا مواجه شدم اما در تمامی حالات دیگر قفل چهره و اثرانگشت به سرعت صفحه را باز می‌کردند و استفاده از آن‌ها هیچ دردسری را ایجاد نمی‌کند.

تست‌های ویژه ITResan

در بخش تست‌های ویژه به برخی قابلیت‌ها و ویژگی‌های گوشی که برای ما در آی‌تی‌رسان و بسیاری از کاربران اهمیت دارد، می‌پردازیم. این موارد مشمول بخش‌های مختلف گوشی می‌شود و عموما در استفاده عادی روزانه با آن‌ها مواجه می‌شویم، به همین دلیل بهتر است بدانیم آیا گوشی گلکسی S22 پلاس می‌تواند تست‌های ویژه ما را رد کند یا خیر؟

 تست

نتیجه

بدنه کثیف می‌شود؟

خیر

کار کردن روی سطح صاف آسان است؟

خیر

کار کردن با یک دست آسان است؟

تقریبا خیر

کار کردن زیر نور آفتاب آسان است؟

بله

یک اثر انگشت را می‌توان دو بار تعریف کرد؟

بله!

قفل چهره در تاریکی باز می‌شود؟

بله

حسگر اثر انگشت با دست خیس باز می‌شود؟

بله

قفل چهره با ماسک باز می‌شود؟

خیر

کیفیت عکس سلفی پرتره چند نفره به چه شکل است؟

عالی

نشر صدا هنگام مکالمه چقدر است؟

بسیار کم

رابط کاربری گلکسی S22 پلاس

خانواده گلکسی S22 اولین تولیدات این شرکت با رابط کاربری One UI 4.1 هستند. پیش از آن مدل گلکسی S21 FE با اندروید 12 و رابط کاربری One UI 4 عرضه شده بود، به همین علت نمی‌توان خانواده پرچمدار سال 2022 سامسونگ را اولین مدل‌های این شرکت با اندروید 12 نامید اما رابط کاربری یک ورژن آپدیت شده و به One UI 4.1 رسیده است. خبر خوب آن که این رابط کاربری تا 4 سال و پکیچ امنیتی گوشی تا 5 سال آپدیت می‌شود، یعنی با خرید گلکسی S22 پلاس می‌توانید حتی اندروید 16 را نیز دریافت کنید.

گوگل با اندروید 12 تغییرات زیادی را به سیستم عامل خود اضافه کرد که بخشی از آن‌ها مربوط به بخش طراحی و افزایش میزان شخصی‌سازی عناصر بصری این سیستم عامل است. این تغییرات در رابط کاربری One UI 4.1 دیده می‌شود و دست شما برای شخصی‌سازی رابط کاربری و استفاده از ویجت‌های جدید بازتر است.

رابط کاربری سامسونگ، کاملا مینیمال، ساده و کاربردی است. شما هیچ بخش اضافه‌ای در این رابط کاربری مشاهده نمی‌کنید، برنامه‌های پیشفرض مربوط به برنامه‌های سامسونگ و گوگل هستند و هیچ برنامه تجاری به صورت پیشفرض بر روی گوشی نصب نیست. رابط کاربری آنقدر سبک و خلوت است که حتی برنامه موزیک نیز بر روی گوشی نصب نشده و شما برای گوش دادن به موسیقی باید برنامه سامسونگ موزیک یا برنامه مورد نظر خود را بر روی گوشی نصب کنید.

فضای کلی One UI نسبت به قبل تغییر چندانی نداشته، آیکون‌ها، اجزای صفحه، نوار نوتیفیکیشن و دیگر اجزا همگی مانند گذشته در کنار هم قرار گرفته‌اند و همان فضای سر راست رابط کاربری سامسونگ را تشکیل داده‌اند.

پالت رنگ

شاید یکی از جذاب‌ترین تغییرات جدید اندروید و رابط کاربری سامسونگ، بخش شخصی‌سازی اجزای مختلف صفحه با رنگ والپیپر باشد که در One UI 4.1 پالت رنگ نام دارد. در منوی Wallpaper and Style بخشی به نام Color Pallete قرار دارد که در آن رنگ‌های هم طیف و مشابه با رنگ‌های به‌کار رفته در والپیپر به شما پیشنهاد می‌شود و شما می‌توانید یکی از این دسته رنگ‌ها را انتخاب کنید تا این رنگ‌ها در منو، نوار نوتیفیکیشن و اجزای مختلف رابط کاربری اعمال شود.

به این ترتیب همچون یک تم جدید، کل رابط کاربری در یک طیف رنگی نزدیک با والپیپر خواهند بود، در همین بخش با فعال کردن گزینه Apply Pallete to app icons می‌توانید آیکون‌های برنامه‌های مختلف خود را نیز به صورت یک رنگ در این طیف رنگی قرار دهید، اما استفاده از این ویژگی برای من خیلی خوشایند نبود زیرا ظاهر آیکون برنامه‌ها شبیه به یکدیگر شده و ممکن است برنامه‌ها را به راحتی پیدا نکنید. اما ویژگی Color Pallete به تنهایی قابلیت بسیار جذابی است که فکرکنم کمتر کسی ترجیح دهد از آن استفاده نکند.

پرایوسی داشبورد

یکی از امکانات جدید اندروید 12 و سامسونگ، پرایوسی داشبورد است که در منوی دسترسی‌ها قرار دارد. در این داشبورد می‌توانید به راحتی مجوز‌ها و دسترسی‌های داده به تمامی برنامه‌ها را مدیریت کنید و از آخرین مجوز‌های داده شده با خبر شوید.

البته در منوی دسترسی‌ها می‌توانید به طور جداگانه امکان دسترسی به دوربین و میکروفون را فعال یا غیرفعال کنید. در عین حال زمانی که وارد برنامه‌هایی می‌شوید که از دوربین استفاده می‌کنند یا اجازه دسترسی به دوربین به آن‌ها داده شده در بالای صفحه سمت راست، یک اعلان سبز رنگ به نمایش در می‌آید، با لمس آن اعلان نمایش داده می‌شود که برنامه مورد استفاده چه دسترسی‌هایی دارد، به این ترتیب هرگز متوجه دسترسی یا استفاده غیرمجاز یک برنامه از دوربین نخواهید شد.

ویجت‌ها

ویجت‌ها نیز ساختار جدیدی پیدا کرده‌اند، با نگه داشتن انگشت بر روی فضای خالی صفحه اصلی، منوی تنظیمات صفحه اصلی، شخصی‌سازی محیط و ویجت‌ها به نمایش در می‌آید. نحوه نمایش ویجت‌ها و خود ویجت‌ها نسبت به قبل بهبود پیدا کرده‌اند و شاهد ترکیب‌ چند عنصر در یک ویجت هستیم که می‌تواند در ذخیره فضا در صفحه اصلی کمک کند.

گوگل دیسکاور سامسونگ فری

همچنان برای با خبر شدن از آخرین اخبار می‌توانید بین دو گزینه سامسونگ فری و گوگل دیسکاور یک مورد را انتخاب کنید، با نگه داشتن انگشت در صفحه اصلی، در منوی باز شده باید به سمت چپ بروید و یکی از دو برنامه سامسونگ فری و گوگل دیسکاور را انتخاب کنید.

تغییر رنگ فولدرها

با گرفتن یک برنامه و کشیدن آن به سمت یک برنامه دیگر، فولدری تشکیل خواهد شد و آن دو برنامه درون آن قرار خواهند گرفت. در هنگام باز کردن فولدر، در کنار علامت بعلاوه در بالای آن که برای اضافه کردن برنامه‌های دیگر به فولدر است، یک دایره رنگی وجود دارد که در آن می‌توانید رنگ فولدر را تغییر دهید و آن را متمایز کنید.

دکس

ویژگی دکس شاید یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های پرچمداران سامسونگ باشد. جایی که شما می‌توانید با اتصال گوشی به مانیتور، از نسخه دسکتاپ گوشی استفاده کنید و تجربه بسیار متفاوتی داشته باشید. این ویژگی حتی هنگام اتصال گوشی به کامپیوتر نیز فعال شده و انتقال فایل‌ها را بسیار جذاب‌تر از گذشته کرده است. جالب اینکه ویژگی دکس به صورت وایرلس نیز قابل استفاده خواهد بود. یعنی می‌توانید به‌صورت بی‌سیم گوشی را مثلا به تلویزیون متصل کرده و یک دسکتاپ کامل داشته باشید. در واقع با دکس، گوشی شما تقریبا به یک کامپیوتر همراه تبدیل خواهد شد.

سخت افزار گلکسی S22 پلاس

در بخش سخت افزار شاهد استفاده از سری جدید تراشه‌های پرچمدار اسنپدراگون و اگزینوس هستیم که نسخه اگزینوس آن به بازار ایران خواهد آمد ولی مدلی که ما در اختیار داشتیم، از تراشه Snapdragon 8 Gen 1 بهره می‌برد. البته هنوز زود است تا در خصوص این دو پردازنده صحبت کنیم ولی پیش‌بینی می‌شود تا نسخه اسنپدراگون گلکسی S22 پلاس قدرت و پایداری بهتری داشته باشد، البته این اختلاف خیلی زیاد نخواهد بود.

تراشه 4 نانومتری Snapdragon 8 Gen 1 یک هسته پردازشی 3 گیگاهرتزی Cortex-X2، سه هسته 2.4 گیگاهرتزی Cortex-A710 و چهار هسته 1.7 گیگاهرتزی Cortex-A510 دارد.

رم و حافظه

در کنار این موارد، همچون سال گذشته از ترکیب تکراری 8 گیگابایت رم و دو نسخه حافظه 128 و 256 گیگابایتی از نوع UFS 3.1 استفاده شده که هرچند پیشرفتی نسبت به گلکسی S21 پلاس ندارد اما برای انجام تمام کارهای روزانه کافی است. این مدل جای کارت حافظه ندارد برای همین باید به همین دو نسخه حافظه 128 و 256 گیگابایتی قانع شوید، از لحاظ رم نیز هیچ نسخه‌ای با رم 12 یا 16 نیست و برای داشتن رم بیشتر باید به سراغ گلکسی S22 اولترا بروید.

بازدهی

سخت افزار گلکسی S22 پلاس تغییر خاصی نسبت به گلکسی S21 پلاس ندارند، رم و حافظه که یکسان است و تنها تفاوت در بخش تراشه دیده می‌شود، اما بر اساس بنچمارک‌ها پردازنده اسنپدراگون Snapdragon 8 Gen 1 نیز اختلاف نسبتا خوبی با تراشه اسنپدراگون 888 دارد و این اتفاق باعث می‌شود تا با قدرت پردازشی بهتری نسبت به پرچمدار سال گذشته طرف باشیم.

گلکسی S22 پلاس

پرچمدار جدید سامسونگ به طور کامل از پس کار‌های سنگین سخت افزاری بر می‌آید و رم آن نیز به راحتی پر نمی‌شود. در طول استفاده از برنامه هیچ ضعف یا لگ قابل توجهی در آن دیده نمی‌شود، تنها گاهی کندی‌هایی در رابط کاربری وجود داشت که به ندرت دیده می‌شدند. اما قدرت کلی سخت افزاری گوشی بسیار بالاست و توقع شما در انجام کارهای مختلف را برآورده می‌کند.

بنچمارک

گوشی گلکسی S22 پلاس توانست در بنچمارک انتوتو ورژن 9 امتیاز 903256 را به دست بیاورد که امتیاز قابل احترام و قابل توجهی است. در ادامه می‌توانید جدول امتیازات بنچمارک گوشی گلکسی S22 پلاس را با دیگر پرچمداران بازار مقایسه کنید:

نام مدل

امتیاز 9 Antutu

امتیاز 8 Antutu

امتیاز GFXBench

امتیاز Geekbench

تک هسته‌ای / چند هسته‌ای

 Galaxy S22 Ultra

968359

37fps

3657/1180

 Galaxy S22 Plus

903256

68fps

3528/1165

ZTE nubia Red Magic 6R

823354

708156

59fps

3486/1128

iPhone 13 Pro Max

801691

60fps

4706/1741

MI 11 Ultra

794019

668720

33fps

3191/1085

Huawei P50 Pro

786215

793876

44fps

3145/1105

 Galaxy S21 Ultra

754572

657150

33fps

3518/1107

Pixel 6 Pro

719815

585485

39fps

2831/1042

Galaxy S21 FE

719696 

566529

56fps

3211/1010

 Galaxy S21 Plus

714130

622276

54fps

3476/1091

Galaxy Z Fold 3 5G

704519

635918

38fps

3239/1095

Galaxy Zflip 3 5G

703242

596866

40fps

3441/997

Galaxy S21

695373

584055

60fps

3238/1032

Galaxy S20 FE

582320

543986

45fps

3296/906

Galaxy Note 20 Ultra

560815

508760

42fps

2603/880

 

گیمینگ

طبیعتا گلکسی S22 پلاس برای اجرای سنگین‌ترین بازی‌های موجود، مشکل خاصی ندارد. تراشه Snapdragon 8 Gen 1 با وجود چیپ گرافیکی Adreno 730 به راحتی از پس اجرای تمام بازی‌ها بر می‌آید. ما در تست خود، بازی محبوب کالاف دیوتی موبایل را بر روی این گوشی اجرا کردیم که گلکسی S22 پلاس بدون وجود هیچ مشکلی این بازی را با بالاترین تنظیمات گرافیکی و رفرش‌ریت اجرا کرد.

هنگام اجرا پس از چند دقیقه بازی، مشکلی از نظر کندی و وجود لگ دیده نشد و می‌توانید تا چند ساعت بازی را بدون هیچ مشکلی با گلکسی S22 پلاس اجرا کنید.

در این بخش قابلیت گیم بوستر قابل اشاره است که در هنگام اجرای بازی به عنوان یک نوتیفیکیشن در کنار دیگر اعلان‌های شما قرار می‌گیرد. با لمس این گزینه در بخش اعلان‌ها، گیم بوستر همانند یک پنجره پاپ‌آپ اجرا می‌شود و برخی از گزینه‌های قابل نیاز هنگام اجرا در آن وجود دارد. به عنوان مثال می‌توان به گزینه Priority mode اشاره کرد که با لمس آن تمامی اعلان‌ها بی‌صدا شده تا تمرکز 100 درصد شما بر روی اجرای بازی باشد.

در همین پنجره می‌توانید میزان رم، دما و زمان باقی مانده تا پایان شارژ گوشی را به صورت لحظه‌ای مشاهده کنید. همچنین امکان گرفتن اسکرین شات و رکورد ویدیو با لمس گزینه‌های مربوط به آن در نوار بالای این پنجره ممکن است. در عین حال دسترسی سریع به صورت مالتی‌تسکینگ به برنامه‌هایی مانند واتساپ یا مرورگر وب یا تلگرام خواهید داشت.

دیگر نکته مهم آن است که به نظر می‌رسد نسخه اگزینوس گلکسی S22 پلاس برای طرفداران گیم، انتخاب بهتری باشد، این نسخه (که ما در اختیار نداشتیم) از چیپ گرافیکی Xclipse 920 بهره می‌برد که برپایه معماری RDNA 2 شرکت AMD ساخته شده و از دو ویژگی فوق‌العاده تاثیرگذار Ray-Tracing و VRS پشتیبانی می‌کند، این در حالی است که Adreno 730 تنها از ویژگی VRS پشتیبانی می‌کند، قابلیت VRS یا Variable Rate Shading به طور خلاصه موجب می‌شود تا رزولوشن در بخش‌هایی از صفحه بازی که در مرکز توجه نیستند، کاهش پیدا کنند و فریم‌ریت و رزولوشن در بخش‌هایی از صفحه که در مرکز توجه است، بالا رود.

گرما

پرچمدار جدید سامسونگ از دست مدل‌هایی نیست که اصلا داغ نشود، البته داغ هم نه ولی کمی گرم می‌شود. هنگام کار با دوربین و بازی شاهد افزایش دما در فضای کنار دوربین و فریم دور گوشی هستیم؛ البته گرمای گوشی در حدی نیست که آزار دهنده باشد ولی وجود دارد.

ارتباطات و اتصالات

گلکسی S22 پلاس دو سیمکارته است ولی از کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کند، هر دو نسخه اسنپدراگون و اگزینوس این گوشی به 5G، وای‌فای 6E، بلوتوث 5.2 و NFC تجهیز شده‌اند. از نظر سنسورها می‌توان گفت که این مدل از مجموعه کاملی از حسگرها شامل شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، مجاورت، قطب‌نما و فشارسنج پشتیبانی می‌کند، همچنین طبق عادت خبری از چراغ نوتیفیکیشن و جک هدفون نیست و برای گوش دادن به موسیقی می‌توانید از ایربادهای بلوتوثی و یا هندزفری‌های سیمی با تبدیل USB-C به جک 3.5 استفاده کنید.

دوربین گلکسی S22 پلاس

کیفیت دوربین شاید یکی از مهم‌ترین قطعات پازل یک شاهکار مانند گلکسی S22 پلاس است. سامسونگ در بخش دوربین گلکسی S22 پلاس تغییراتی نسبت به سال گذشته اعمال کرده که تاثیر مثبتی بر روی کیفیت تصاویر این دوربین گذاشته و با مقایسه تصاویر، افزایش کیفیت قابل مشاهده است.

گلکسی S22 پلاس

ست دوربین گلکسی S22 پلاس شامل سه دوربین زیر است:

دوربین 50 مگاپیکسلی، لنز واید 23 میلی‌متری، دیافراگم f/1.8، فوکوس دوال پیکسل با تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال

دوربین 10 مگاپیکسلی، لنز تله‌فوتو 70 میلی‌متر، دیافراگم f/2.4، فوکوس خودکار با تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال، زوم اپتیکال 3 برابر

دوربین 12 مگاپیکسل، لنز اولتراواید 13 میلی‌متر، دیافراگم f/2.2، زاویه دید 120 درجه، لرزشگیر ویدیو Super Steady

 

تصویربرداری در روز

از دوربین پرچمدار سال 2022 سامسونگ چه انتظاری دارید؟ اینکه تصاویرش نویز نداشته باشد؟ وایت بالانس و کنتراست تصاویر عالی باشد؟ رنگ‌ها طبیعی و بدون اغراق ثبت شوند؟ تصاویر وضوح و شفافیت بسیار بالایی داشته باشند؟

هنگام تصویربرداری در طول روز با گلکسی S22 پلاس تمامی توقعات شما برآورده می‌شود.

زمانی که نور خوب باشد، دوربین پرچمدار جدید سامسونگ واقعا تصاویر فوق‌العاده‌ای می‌گیرد. تصاویر کاملا شفاف، بدون نویز یا نقص خاصی گرفته می‌شوند و همه جزئیات در تصویر مشخص است. این دوربین حتی در شرایط سخت مانند زمانی که نور شدید و سایه شدیدی در یک عکس وجود دارد و یا زمانی که نور خیلی زیاد نیست نیز تصاویر بسیار خوبی می‌گیرد و می‌تواند به شکل کاملا خوبی از پس ایجاد تعادل میان رنگ‌های مختلف و نور محیط و کاهش نویز بر بیاید.

اولتراواید

دوربین گوشی‌های سامسونگ همواره توانایی بسیار بالایی در ثبت تصاویر اولتراواید با کیفیت بالا دارند. در مشخصات دوربین اولتراواید نوشته شده که زاویه دید این دوربین 120 درجه است اما در واقعیت به نظر می‌رسد که دوربین اولتراواید گلکسی S22 پلاس، فضای وایدتر از 120 درجه را ثبت می‌کند یا حداقل وایدتر از دیگر دوربین‌های 120 یا 123 درجه‌‌ای در بازار است.

در عین حال کیفیت دوربین اولتراواید بسیار بالاست،  در تصاویر این دوربین میزان نور کمی کاهش و شدت کنتراست کمی افزایش پیدا می‌کند اما با اطمینان می‌توان گفت که کیفیت دوربین اولتراواید گلکسی S22 پلاس سامسونگ از کیفیت دوربین اصلی گوشی‌های میان‌رده یا حتی بسیاری از بالارده‌های بازار بهتر است.

زوم

اما سامسونگ برگ برنده ‌اصلی خود را هنگام استفاده از دوربین 10 مگاپیکسلی تله‌فوتو رو می‌کند. دوربین تله‌فوتو سامسونگ همانند پرچمداران قبلی این شرکت تا 30 برابر زوم می‌کند و در عین حال کیفیت آن کاملا قابل قبول است. در ابتدا باید بگویم که دوربین تله‌فوتو تا زوم 3 برابر کیفیت عالی دارد و می‌توانید با آن عکس‌های دارای عمق تصویر بسیار جذابی بگیرید.

اما زمانی که زوم تصویر از 3 برابر عبور می‌کند و تا 30 برابر می‌رسد، کیفیت عکس‌ها در هر درجه زوم کمی افت می‌کند ولی در نهایت تا زوم 30 برابر هم کیفیت مناسب است و می‌توانید پلاک یک خودرو را از دور بخوانید یا چهره یک فرد را تشخیص دهید. در واقع زوم 30 برابر گلکسی S22 پلاس به مقداری است که می‌توانید با آن مقدار زوم بالا، جزئیات تصویر را به خوبی ببینید و کیفیت تصویر به مقداری که همه چیز پیکسلی و ناخوانا باشد، افت نمی‌کند و این مهم‌ترین نکته در استفاده از این ویژگی است.

عکس‌برداری در شب

سامسونگ تبلیغ بسیار زیادی بر روی کیفیت تصویربرداری در شب دوربین سری جدید پرچمداران خود انجام داده است، این ویژگی نایتوگرافی نام دارد. طبق ادعای سامسونگ پرچمداران جدید این شرکت با ویژگی نایتوگرافی، با هوش مصنوعی و البته پیکسل‌های بزرگ دوربین‌های این شرکت، می‌توانند تصاویر در شب با شفافیت بالا، کمترین نویز، نور مناسب و کیفیت عالی بگیرند.

در عمل این موضوع قابل اثبات است، عکس‌برداری در شب سامسونگ یا همان قابلیت نایتوگرافی، باعث می‌شود تصاویر در شب، با کیفیت بالا، شفاف و با روشنایی مناسب ثبت شوند. نویز در تصاویر شب دوربین سامسونگ وجود دارد اما بسیار کم است و روشنایی تصویر باعث می‌شود تا جرئیات بهتری در تصویر دیده شوند.

البته نایتوگرافی سامسونگ آنقدری ما را شگفت‌زده نکرد، گوشی‌های پرچمدار قدیمی سامسونگ مانند گلکسی نوت 20 اولترا نیز کیفیت فوق‌العاده‌ای هنگام عکس‌برداری در شب داشتند و به همین مقدار تصاویر پر نور، با جزئیات بالا، با کمترین نویز و شفافی را می‌گرفتند.

ماکرو

سامسونگ گلکسی S22 پلاس دوربین ماکرو ندارد اما مانند پرچمداران گذشته این شرکت بدون دوربین ماکرو نیز می‌تواند بر روی اشیاء ریز فوکوس مناسبی داشته باشد و عکس ماکرو بگیرد. این ویژگی در پرچمداران جدید سامسونگ تقویت شده و به‌ویژه در فضایی شلوغ مانند یک جامدادی، می‌توانید با کیفیت خوبی بر روی تنها یک خودکار در میان دیگر خودکارها فوکوس کنید و عکس ماکرو بسیار خوبی بگیرید.

پرتره

در زمان عکس‌برداری پرتره به سختی می‌توانید ایرادی از عکس بگیرید، مرز میان سوژه و پس‌زمینه در اغلب موارد و حتی تصاویری با پس‌زمینه شلوغ به خوبی جدا می‌شود اما شاید برخی مواقع، ایرادی در این زمینه دیده شود. ما شرایط آن را نداشتیم تا گرفتن عکس پرتره را در شرایط سخت مانند زمانی که سوژه موهای بلندی دارد، تست کنیم، اما در حالت عادی پرتره، عکس‌ها بسیار خوب و کاملا بدون خطا بودند.

سلفی

در بخش سلفی تغییری در دوربین دوم مشاهده نمی‌شود و سامسونگ از همان دوربین 10 مگاپیکسلی همیشگی خود استفاده کرده است. البته شاید بهتر است بگوییم نیاز زیادی هم به تغییر نیست، دوربین 10 مگاپیکسلی با تراشه گرافیکی جدید و هوش مصنوعی ارتقاء یافته خود به خود، بروزرسانی می‌شود و تصاویر بهتری می‌گیرد.

این دوربین می‌تواند با تعادل نوری عالی، رنگ‌های طبیعی، جزئیات کامل عکسی‌های سلفی شما را بگیرد که می‌توان گفت شاید خیلی خوشایند نباشد، زیرا در این تصاویر سلفی تمام لک‌ها یا مواردی که بر روی صورت یا پوست خود دارید، کاملا نمایان هستند و شاید کیفیت خیلی بالا برای عکس سلفی در نهایت آن‌قدر هم جذاب نباشد!

اما به هر ترتیب دوربین سلفی قدیمی سامسونگ همچنان می‌تواند به خوبی عکس‌های سلفی عادی و پرتره بگیرد و نقصی در این زمینه ندارد. تصاویر پرتره دوربین سلفی نیز نقصی ندارند و مرز میان سوژه و پس‌زمینه کاملا صحیح و بدون خطا جدا می‌شود. البته اگر بک‌گراند شلوغ باشد کمی با مشکل مواجه می‌شوید.

فیلم‌برداری

گلکسی S22 پلاس همانند پرچمداران سال گذشته می‌تواند به صورت 8K با 24 فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند، این قابلیت خیلی کاربردی نیست زیرا فیلم با 24 فریم آنقدر بر روی روان بودن ضبط و اجرای فیلم تاثیر منفی می‌گذارد که کیفیت 8K آن دیگر اهمیتش را از دست می‌دهد، ضمن این که این مدل ویدیوها ارزش از دست دادن مقدار زیادی از حافظه شما را ندارند.

سامسونگ می‌توانست پس از گذشت سه سال و امکان ثبت ویدئو 8K با گوشی، با کمی ارتقا در این بخش و افزایش فریم به ۳۰ یا بیشتر، کاری کند که ویدئوهای 8K بهتر و کاربردی‌تری ثبت شوند. در این حالت می‌‌شد گفت که ضبط ویدئو 8K با آن حجم سرسام‌آور منطقی‌تر بود؛ اتفاقی که فعلا رخ نداده است.

گلکسی S22 پلاس

همانطور که گفتیم، کیفیت‌های فیلم‌برداری همانند سال گذشته است، قابلیت فیلم‌برداری 4K با 60 فریم در ثانیه با دوربین اصلی و سلفی، همچنان جذاب‌ترین حالت فیلم‌برداری با پرچمداران سامسونگ است که کیفیت فوق‌العاده بالایی دارد و با توجه به عملکرد خوب لرزشگیر گوشی، حتی برای استفاده‌های تجاری می‌توان از آن استفاده کرد.

امکان ضبط صدای استریو هنگام فیلم‌برداری همچنان جذاب است، گرفتن فیلم اسلوموشن با 960 فریم‌در ثانیه و حالت ویدیو پرتره نیز از دیگر قابلیت‌های خاص و پرکاربرد دوربین فیلم‌برداری سامسونگ گلکسی S22 پلاس هستند.

اسپیکرها

بخش اسپیکر نیز از آن بخش‌هایی است که تغییری نسبت به پرچمداران سال پیش و یا حتی سال قبل از آن نداشته و به نوعی همان همیشگی در سامسونگ گلکسی S22 پلاس عرضه شده است.

این مدل مانند دیگر پرچمداران اخیر سامسونگ دو اسپیکر دارد، یک بلندگو در فریم پایینی گوشی و دیگری در پشت گوشی زیر قاب قرار گرفته که ست اسپیکر استریو گلکسی S22 پلاس را تشکیل می‌دهند.

با این دو اسپیکر صدای خروجی کاملا بلند و واضح به گوش می‌رسد، همچنین شفافیت صدا و اجزای مختلف آن هنگام پخش بسیار مناسب است. با وجود دو بلندگو، صدای خروجی استریو بوده و از دو سمت گوشی پخش می‌شود. به این ترتیب حتی زمانی که گوشی را افقی در دست گرفته‌اید و شاید دست‌تان بلندگو اول را بپوشاند، باز هم صدا از اسپیکر دوم منتشر شده و به گوش می‌رسد.

صدای اسپیکر در حالی که بلندی صدا بر روی حداکثر باشد افت چشمگیری پیدا نمی‌کند و شفافیت اجرای موسیقی همچنان حفظ می‌شود.

باتری گلکسی S22 پلاس

یکی از بزرگ‌ترین آپدیت‌های پرچمداران سامسونگ در سری جدید، پشتیبانی از شارژ سریع 45 واتی است که طبیعتا شارژر آن را باید جداگانه خریداری کنید اما با این شارژر باید انتظار داشته باشیم تا سرعت شارژ گوشی رشد چشمگیری پیدا کند. متاسفانه ما نتوانستیم سرعت شارژ این گوشی را با شارژر 45 واتی بررسی کنیم اما این اتفاق قدم تازه‌ای است تا سامسونگ از نظر سرعت شارژ گوشی از شرکت‌های چینی عقب نیفتد.

سامسونگ در این مدل از باتری 4500 میلی‌آمپرساعتی استفاده کرده که 300 میلی‌آمپر از مدل سال قبل کمتر شده، مشخصات باتری این مدل در ابتدا کمی گیج‌کننده است، زیرا انتظار داشتیم تا حجم باتری افزایش داشته باشد یا حداقل شاهد کاهش حجم آن نباشیم اما این اتفاق افتاد.

البته کاهش حجم به مقداری نیست که تاثیر چشمگیری بر روی مصرف باتری این گوشی داشته باشد اما به هر شکل شارژ باتری گلکسی S22 پلاس زودتر از مدل سال قبل تمام می‌شود.

با توجه با رفرش‌ریت 120 هرتز صفحه که LTPO نیست و امکان افزایش نور تا 1750 نیت، همچنین قابلیت گوشی در مالتی‌تسکینگ و اجرای بازی‌های مختلف، نباید انتظار داشته باشید که گلکسی S22 پلاس بتواند زمان خیلی زیادی شارژ نگه‌ دارد. این مدل در استفاده معمولی، یعنی زمانی که در بین برنامه‌ها جابه‌جا می‌شوید و شبکه‌های اجتماعی را چک می‌کنید، حدودا هر 30 دقیقه بین 5 تا 10 درصد شارژ از دست می‌دهد.

شارژدهی این گوشی همانند میان‌رده‌های بازار است و اگر زیاد از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید و به انجام بازی‌های اینترنتی نیز علاقه دارید، می‌توانید با یک بار شارژ حدود یک روز با گوشی کار کنید، اما اگر استفاده شما کمتر است، شارژدهی گوشی به یک روز و نیم افزایش پیدا می‌کند.

شارژدهی گلکسی S22 پلاس تا حدود زیادی همانند گلکسی S21 FE است که اخیرا عرضه شده و آن هم از یک باتری 4500 میلی‌آمپرساعتی استفاده می‌کند. این مدل همچنین از شارژ بی‌سیم و بی‌سیم معکوس نیز پشتیبانی می‌کند و می‌توانید سایر وسایل خودتان را به‌صورت بی‌سیم با آن شارژ کنید.

جمع‌بندی گلکسی S22 پلاس

گلکسی S22 پلاس یک شاهکار است که در آن شکی نیست، اما برخی از ویژگی‌های آن هیچ تغییری نسبت به گوشی گلکسی S21 پلاس که سال گذشته آمد، ندارد و حتی برخی از ویژگی‌ها با گلکسی S20 پلاس نیز برابر است. اما این‌ها باعث نمی‌شوند که این گوشی، شاهکار نباشد. انتظار آن که یک گوشی هر ساله در تمامی بخش‌ها ارتقاء سخت‌افزاری و نرم‌افزاری داشته باشد کمی غیرمنطقی است.

به عنوان مثال زمانی که اسپیکر گلکسی S20 پلاس به خوبی کار می‌کند و تمام نیاز‌های شما را بر طرف می‌کند، لزومی ندارد تا سامسونگ آن را هر سال ارتقاء دهد، زیرا سرعت پیشرفت تکنولوژی آنقدری بالا نیست که هر سال شاهد یک تحول بزرگ در زمان عرضه گوشی‌های پرچمدار باشیم.

اما سامسونگ با سرعت رشد بسیار خوبی پرچمدارانش را آپدیت می‌کند که تقریبا در همه موارد رضایت بخش است، به عنوان مثال در این مدل انتظار داشتم تا فیلم‌برداری 8K حداقل 30 فریم در ثانیه باشد و عدم بروزرسانی این بخش کمی ناامید کننده بود، اما دیگر ویژگی‌های تکراری مانند دوربین سلفی، هیچ مشکلی را در استفاده از گوشی ایجاد نمی‌کنند و حتی نمی‌توان گفت سامسونگ با دوربین سلفی تکراری خود از دیگر پرچمداران بازار عقب افتاده است، زیرا بدین شکل نیست.

گلکسی S22 پلاس کاراکتر خاصی برای خود دارد، طراحی آن جذاب است و شبیه به آیفون شده اما همچنان یونیک و متفاوت است. نمایشگر گلکسی S22 پلاس در یک کلام شاهکار است، نمایش رنگ‌های عالی و نور زیاد که شاید گاهی بیش از حد باشد، موجب شده تا در تمامی شرایط بتوانید با این گوشی کار کنید، حتی زیر نور مستقیم آفتاب و مشکلی هم با آن نداشته باشید.

حسگر اثرانگشت و تشخیص چهره شاید کم‌نقص‌ترین بخش این گوشی هستند که با سرعت و امنیت بالا، می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. رابط کاربری تا حدودی تکراری یا همان همیشگی است اما جزئیات جدید اضافه شده به One UI 4.1، جذابیتش را افزایش داده، همچنین 4 سال آپدیت اندروید و 5 سال آپدیت امنیتی یعنی شما می‌توانید به راحتی تا 4-5 سال آینده بر روی این گوشی حساب باز کنید.

سخت‌افزار قدرتمندتر و سریع‌تر از همیشه نشان داده که گوشی هیچ ضعفی ندارد و به خوبی از پس هرکاری بر می‌آید و همچنین به اجرای درست و بی‌نقص تمامی بخش‌های گوشی کمک کرده است.

در بخش دوربین مجددا با یک شاهکار طرف هستیم که عکس‌های فوق‌العاده‌ای در طول روز می‌گیرد، عکس‌های پرتره‌اش کم نقص است، در شب‌ تصاویری روشن، شفاف و بدون نویز می‌گیرد، زوم عالی تا 30 برابر دارد و سلفی‌های جذابی می‌گیرد.

اسپیکر گلکسی S22 پلاس، تکراری اما همچنان کار راه‌انداز است، همچنین باتری آن با وجود کاهش ظرفیت نسبت به مدل سال گذشته می‌تواند تا یک روز و حتی بیشتر شارژدهی داشته باشد، هرچند این باتری از شارژ سریع 45 واتی نیز پشتیبانی می‌کند که ما نتوانستیم آن را تست کنیم چون همراه با گوشی عرضه نمی‌شود!

گلکسی S22 پلاس مناسب چه افرادی است؟

این مدل پرچمدار می‌تواند برای همه افراد و گروه‌ها مناسب باشد، البته مورد اصلی قیمت آن است که موجب می‌شود ارزش خرید آن برای برخی گروه‌ها پایین بیاید، اما از نظر امکانات، کیفیت ساخت و ویژگی‌ها، مدلی است که نیاز اغلب افراد را برآورده می‌سازد.

گروه‌های مختلف

میزان مناسب بودن گوشی

والدین 
بله
پسر‌ها
بله
دختر‌ها
بله
طرفداران گیم
بله
طرفداران عکاسی
بله
طرفدارن شبکه‌های اجتماعی
بله
طرفداران فیلم و سریال
بله
طرفداران موسیقی
بله
طرفداران سفر و گردش
بله
کارمندان
بله
مدیران
بله
مشاغل آزاد
بله
رانندگان
خیر
کارگران
خیر
معلمین
بله
دانش‌آموزان
خیر
دانشجویان
بله
اینفلوئنسرها
بله
فریلنسرها
بله

 

نقاط قوت و ضعف گلکسی S22 پلاس

نقاط قوت

طراحی زیبا و با رنگ‌های جذاب

بدنه مقاوم

نمایشگر فوق‌العاده

حسگر اثر انگشت و تشخیص چهره عالی

رابط کاربری سریع و روان

سخت افزار قدرتمند و مدعی

دوربین‌های کم نظیر

اسپیکر استریو با کیفیت

 

نقاط ضعف

طراحی مکعبی شاید برای همه جذاب نباشد

شارژدهی می‌توانست بهتر باشد

نبود شارژر در جعبه

قیمت بالا در ایران

 

4 در مورد “نقد و بررسی گلکسی S22 پلاس سامسونگ (همراه با ویدئو آنباکس)”

  1. زمانی که این حفره سلفی حذف بشه . برای اولین بار تو عمرم یک موبایل پرچمدار اندروید میخرم

    موبایلی تمام صفحه و یک دست با پردازنده عالی

    تا به حال هیچ وقت یک موبایل درست و حسابی نداشتم همش A13 J5 A7 2017 و …

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH