نقد و بررسی گلکسی نوت 20 اولترا سامسونگ

بررسی گلکسی نوت 20 اولترا سامسونگ؛ ابرقهرمان کره‌ای!

بررسی گلکسی نوت 20 اولترا سامسونگ، اسمارت‌فونی محبوب و جذاب از سری محصولات قلم به دست کهکشانی!

سری نوت سامسونگ همیشه در کانون توجه قرار داشته و شاید بتوان آن‌ را پرحاشیه‌ترین محصول بازار دانست. به محض تولد، استیو جابز خدا بیامرز به آن حمله‌ور شد، نسل ششم آن اصلا به دنیا نیامد و چند سال پیش هم که آن‌قدر آتش به پا کرد تا ورودش حتی به هواپیماها هم ممنوع شود! حالا هم طبق اخبار منتشر شده، شاید به روزهای آخر عمرش رسیده باشد و شاهد آخرین گلکسی نوت دنیا باشیم!

با همه این‌ها، گلکسی نوت، همیشه یک کهکشانی بوده و در این دنیای نامرد که به هیچ کمپانی وفا نکرد، با این همه حاشیه همچنان می‌درخشد. تصورش را بکنید که کمپانی‌های بزرگی همچون سونی، اچ‌تی‌سی و ال‌جی مدتی می‌شود که سرشان در لاک خودشان است و کاری به کار کسی ندارند اما تنور سامسونگ هنوز هم داغ داغ است!

طبق معمول، این همه آسمان به رسیمان بافتیم که بگوییم با یک گوشی سرسخت طرف هستید! مسلما گذشتن از وسط همه این سختی‌ها از نوت 20 اولترا یک ابرقهرمان ساخته است.

اگر می‌خواهید بدانید که کهکشانی جدید سامسونگ همان چیزی است که فکرش را می‌کردید یا خیر، با آی‌تی‌رسان و بررسی گلکسی نوت 20 اولترا همراه باشید. این گوشی توسط داریا همراه برای بررسی در اختیار ما قرار گرفته است.

طراحی و کیفیت ساخت

پیش از هر چیز ابتدا می‌توانید با مشاهده ویدئو یک دقیقه‌ای زیر، خیلی سریع محتویات جعبه گوشی را ببینید و نگاهی به قابلیت‌های اصلی نوت 20 اولترا داشته باشید:

معمولا سری نوت سامسونگ از لحاظ طراحی، شباهت بسیار زیادی به سری S این کمپانی دارد. در واقع سامسونگ هر سال یک زبان طراحی جدید را برای پرچمدارش انتخاب می‌کند و پس از 6 ماه همان را در سری نوت نیز بکار می‌گیرد. بنابراین ظاهر نوت هر سال نسبت به نسل قبلی خودش تغییر کرده اما نسبت به پرچمدار سری S سامسونگ بدون تغییر قابل توجهی باقی می‌ماند. اما نوت 20 اولترا کمی این فرمول کلی را تغییر داده و نسبت به گلکسی S20 اولترا تفاوت‌های قابل توجهی دارد.

نقد و بررسی گلکسی نوت 20 اولترا سامسونگ

این گوشی در نگاه نخست، شبیه به محصولات بالارده سامسونگ است. با اینکه برادر کوچکترش با نمایشگر تخت عرضه شده اما این اولترای عزیز، همچون سایر محصولات بالارده کره‌ای‌ها خمیده بوده و در واقع از دو طرف نمایشگر حاشیه خاصی ندارد.

با حذف حاشیه‌ها از بالا و پایین و جا دادن دوربین سلفی درست در بالا و مرکز صفحه نمایش، عملا با دستگاهی طرف هستیم که بهترین استفاده را از فضاها کرده است. بنابراین اگر در جدول مشخصات گلکسی نوت 20 اولترا به میزانی بیش از 91 درصد برای نسبت نمایشگر به بدنه رسیدید، انگشت به دهان نمانید.

در نگاه نخست، یک محصول باکلاس را می‌بینید که از لحاظ ابعاد، بیشتر شبیه به یک تبلت کوچک است تا یک گوشی بزرگ! وقتی برای اولین بار گوشی را در دست می‌گیرید، کاملا متوجه منظور من خواهید شد. در واقع نوت 20 اولترا دستگاهی نیست که بتوانید خیلی راحت با یک دست از آن بهره بگیرید و حالش را ببرید. علاوه بر ابعاد عجیب و غریب و وزن ۲۰۸ گرمی، گوشه‌های تیز گوشی، یکی دیگر از نقاط ضعف آن به شمار می‌رود. پیش‌تر محصولات این کمپانی کره‌ای با لبه‌های گرد‌تری عرضه می‌شدند که به خوش دستی آن‌ها کمک شایانی می‌کرد؛ اما نوت 20 اولترا همه قواعد بازی را بهم زده و آن‌قدر تیز شده که بتواند کف دست را سوراخ کند!

نقد و بررسی گلکسی نوت 20 اولترا سامسونگ

با تمام این‌ها کیفیت ساخت گوشی بسیار بالاست و در همان برخورد نخست، توجه همه را به خودش جلب خواهد کرد. از لحاظ زیبایی نیز می‌توان کاملا به این ابرقهرمان نمره قبولی داد و آن را یک شاگرد ممتاز توصیف کرد؛ مخصوصا رنگ مسی که ظاهر بسیار خاص و متفاوتی دارد.

فریم گوشی از جنس فولاد ضد زنگ ساخته شده و برای نمایشگر و پشت آن، از نسل جدید شیشه‌های گوریلا موسوم به ویکتوس بهره گرفته شده است. طبق ادعای سازنده، این شیشه از جنس آلومینوسیلیکات بوده و به شما تضمین می‌دهد که در صورت سقوط گلکسی نوت عزیز از ارتفاع دو متری بر روی یک سطح سفت و سخت، کوچک‌ترین مشکلی برایش پیش نیاید. بنابراین شاید بهتر باشد که به آن ایمان داشته باشید و قید محافظ‌های گران قیمت و به درد نخور نمایشگر را بزنید. هرچند که وقتی نگاهی به قیمت سرسام‌آور آن می‌اندازیم، احتیاط را شرط عقل می‌دانیم!

اگر گوشی را به پشت برگردانید، بدون هیچ شکی مجموعه دوربین توجه شما را به خودش جلب خواهد کرد. نوت 20 اولترا به 3 دوربین بزرگ، فوکوس لیزری و فلاش مجهز شده که همه در یک باکس مربعی شکل در بالا و سمت چپ بدنه جا خوش کرده‌اند. این مجموعه به طرز قابل توجهی از بدنه اصلی دستگاه بیرون زده، در حدی که کاملا از استانداردهای امروزی به دور است. این بیرون زدگی عجیب و غریب مشکلات زیادی را پیش روی شما می‌گذارد. مثلا هنگامی که گوشی بر روی یک سطح صاف همچون میز قرار گرفته، شما نمی‌توانید خیلی راحت با آن کار کنید؛ چرا که سطح گوشی صاف نیست و با لمس صفحه، آن قسمت به پایین رفته و سمت دیگر بالا می‌آید. در واقع مجموعه دوربین همچون پایه‌های الاکلنگ خواهد شد!

نقد و بررسی گلکسی نوت 20 اولترا سامسونگ

مورد بعدی اینکه هنگام سقوط از ارتفاع، احتمالا نخستین جایی که به زمین برخورد می‌کند، بخش دوربین آن خواهد بود تا همیشه یک حس ناامنی داشته باشید. در هنگام استفاده از این ابرقهرمان کهکشانی با یک مشکل عجیب دیگر هم روبه‌رو شدیم. وقتی که می‌خواهید گوشی را از جیب شلوارتان خارج کنید، بخش دوربین همچون یک قلاب عمل کرده و مثلا به کلید درون جیب‌تان می‌چسبد و آن را هم از جیب خارج می‌کند! این قسمت به دلیل بیرون زدگی زیاد، محل مناسبی برای نشستن گرد و غبار به شمار می‌رود؛ البته برخلاف گلکسی S20 اولترا، بخش دوربین هم‌رنگ با بدنه اصلی بوده و همچون یک لکه ننگ بر پیکر بی‌جان گوشی دیده نمی‌شود.

پشت گوشی رسما یک آینه همراه است و حتی می‌توانید چین و چروک‌های صورت‌تان را در آن ببینید! قاب پشتی همچنان مستعد جذب اثر انگشت است اما میزان آن نسبت به سایر محصولاتی که با آن‌ها کار کرده بودیم، کمتر شده تا نیازی نباشد همچون یک شاگرد شوفر لنگ به دست بگیرید و هر لحظه گوشی را تمیز کنید.

کلیدهای یکپارچه صدا در سمت راست گوشی و بالاتر از کلید پاور خیلی سفت و محکم سرجای خودشان قرار گرفته‌اند و دسترسی به آن‌ها، اگر انگشتان بزرگ و کشیده‌ای داشته باشید، کار سختی نخواهد بود. در لبه بالایی گوشی محلی برای ورود سیم‌کارت و کارت حافظه تعبیه شده که مطابق استانداردهای امروزی با سوزن مخصوص از بدنه خارج خواهد شد. خشاب در نظر گرفته شده برای سیم‌کارت از استحکام بالایی برخوردار است و اگر از آن دسته کاربرانی هستید که مدام با این قسمت سر و کار دارید، تقریبا جای هیچ‌ نگرانی برای شما وجود ندارد.

نقد و بررسی گلکسی نوت 20 اولترا سامسونگ

در بخش زیرین گوشی شاهد پورت USB-C و اسپیکر دستگاه هستیم و خبری از جک استاندارد صدا نیست. تغییر بزرگ صورت گرفته در این بخش به انتقال قلم S Pen از سمت راست نوت‌های سابق به سمت چپ در نوت ۲۰ اولترا مربوط می‌شود؛ این تغییر خیلی به مذاق ما خوش نیامد. تعداد راست دست‌ها در دنیا بیشتر بوده و مسلما با دست راست از قلم استفاده خواهند کرد که در این حالت گوشی در دست چپ قرار می‌گیرد و ناخودآگاه دست‌تان مانع از باز شدن قلم خواهد شد. البته این تغییر خیلی مشکل ساز نیست و شاید خیلی زود با آن کنار بیایید اما برای کسی که قبلا از سری نوت استفاده کرده خیلی اتفاق خوشایندی نیست.

این را هم بدانید که گلکسی نوت ۲۰ اولترا توانسته تا گواهی IP68 را دریافت کند و این یعنی می‌توانید آن را تا عمق ۱.۵ متری و به مدت ۳۰ دقیقه در آب غرق کنید! البته این آرمانی‌ترین حالت ممکن بوده و احتمالا در شرایط عادی، تحمل چنین مقداری را نخواهد داشت. ما برای آزمایش گوشی را به زیر آب فرستادیم و هیچ مشکلی بوجود نیامد. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد تا مثلا در استخرها از گوشی استفاده کنید و تصاویر و یا فیلم‌های متفاوتی را بگیرید. نهایتا اگر گوشی دل‌بندتان کثیف شد، می‌توانید به راحتی آن را به زیر آب برده و بشورید!

به طور کلی کهکشانی جدید سامسونگ یک گوشی خاص، متفاوت و زیباست. با توجه به کیفیت ساخت بسیار بالای آن، هنگامی که نوت 20 اولترا را در دست می‌گیرید، یک حس خاص و لوکس به شما القا می‌شود اما از لحاظ ارگونومی نمی‌توان به این آقای ابرقهرمان، نمره قبولی داد و اصلا با یک گوشی خوش دست طرف نخواهید بود.

نقد و بررسی گلکسی نوت 20 اولترا سامسونگ

نمایشگر

سامسونگ برای این گوشی کهکشانی از یک نمایشگر ۶٫۹ اینچی QHD پلاس با پشتیبانی از HDR10 پلاس، نرخ‌ نوسازی ۱۲۰ هرتزی، نرخ ثبت لمس ۲۴۰ هرتزی و چگالی پیکسلی 496 بهره گرفته است. البته نرخ نوسازی تصویر تنها در زمان قرار دادن گوشی بر روی حالت Full HD به بیشترین مقدار می‌رسد و در صورت استفاده از حداکثر میزان رزولوشن، همچنان با یک نمایشگر 60 هرتز طرف خواهید بود.

در بخش تنظیمات نوت ۲۰ اولترا دو حالت Adaptive و Standard به چشم می‌خورد که می‌توان از آن برای تنظیم نحوه نوسازی تصویر استفاده کرد. حالت Adaptive متناسب با محتوا نرخ نوسازی تصویر را تغییر می‌دهد تا مثلا هنگام اسکرول کردن یا مشاهده انیمیشن‌ها، بر روی حداکثر میزان خودش قرار بگیرد و تصویر صاف و روان‌تری را به شما نشان دهد.

در واقع با توجه به استفاده از پنل اولد با ویژگی Variable Refresh Rate یا همان نرخ نوسازی متغییر، نوت 20 اولترا می‌تواند نرخ نوسازی تصویر را بر روی یکی از مقدارهای 10، 30، 60 و 120 هرتز تنظیم نماید. این ویژگی کمک بسیار زیادی به سخت افزار و به خصوص باتری دستگاه می‌کند که در نهایت منجر به استفاده بهینه و افزایش کیفیت نمایش تصویر می‌شود. بنابر اظهارات رسمی سامسونگ، در حالت 10 هرتزی مصرف باتری تا 40 درصد (نسبت به 120 هرتز) کاهش می‌یابد که خبر خیلی خوبی است.

میزان روشنایی نمایشگر بسیار بالا بوده و رفلکس آن خیلی پایین است. در نتیجه می‌توانید خیلی راحت و بدون هیچ مشکلی در زیر آفتاب سوزان تابستان با گوشی کار کنید و محتوای به نمایش در آمده را ببینید. خوشبختانه سامسونگ به فکر اهل دلان هم بوده و میزان حداقلی نور نمایشگر را تا حد بسیار زیادی پایین آورده است و این یعنی مثلا می‌توانید شب‌ها قبل از خواب در یک اتاق کاملا تاریک با مخاطب خاص صحبت کنید و یا اینستاگرام را شخم بزنید و نگرانی بابت آسیب رسیدن به چشمان‌تان نداشته باشید.

نقد و بررسی گلکسی نوت 20 اولترا سامسونگ

نحوه به نمایش در آمدن رنگ‌ها در نوت 20 اولترا در یک کلام، عالی‌ست! نمایشگرهای امولد که استاد نشان دادن رنگ‌ مشکی هستند و نوت 20 اولترا هم از این قاعده مستثنی نیست اما رنگ سفید نیز در آن بسیار درخشان دیده می‌شود و هیچ عیب و ایرادی به آن وارد نیست. سایر رنگ‌ها بسیار گرم و جذاب به نمایش در می‌آیند و در مقایسه با سایر پرچمداران، ابرقهرمان ما یک سر و گردن بالاتر است. در نگاه از زوایا نیز که مدت‌هاست مشکلی در گوشی‌های هوشمند وجود ندارد و نوت ۲۰ اولترا هم در این زمینه یکی از بهترین‌ها خواهد بود.

عملکرد سنسور تشخیص نور محیط در نوت ۲۰ اولترا فراتر از حد تصور است. دستگاه خیلی خوب نور محیط را اندازه گرفته و نمایشگر را متناسب با آن تنظیم می‌کند. در حدی که اگر آن را به حال خودش رها کنید، مشکل خاصی از بابت تطابق نور نمایشگر با محیط نخواهید داشت.

سامسونگ مثل همیشه دست شما را در نحوه به نمایش درآمدن رنگ‌ها باز گذاشته و می‌توانید در بخش تنظیمات تا حد بسیار زیادی رنگ و لعاب صفحه را تغییر داده و متناسب با سلیقه خودتان آن را تنظیم کنید.

قابلیت Always On Display یا همان نمایشگر همیشه روشن که در پرچمدار سال گذشته سامسونگ شاهدش بودیم، در این نسخه نیز موجود است. این ویژگی به شما کمک می‌کند تا در زمان خاموش بودن صفحه، علاوه بر مشاهده ساعت و نوتیفیکیشن‌ها، بتوانید محل سنسور اثر انگشت را راحت‌تر پیدا کنید.

از لحاظ تاچ و میزان حساسیت به لمس نیز نمایشگر نوت 20 اولترا بهترین نمونه موجود در بازار است و در کسری از ثانیه به تماس دست شما پاسخ می‌دهد. به طور کلی نمایشگر این آقای کهکشانی آنقدر شفاف و خیره کننده است که توجه هرکسی را به خودش جلب می‌کند و واقعا هیچ ایرادی نمی‌توان به آن گرفت.

سخت‌افزار

سامسونگ طبق معمول پرچمدارش را با دو سخت افزار متفاوت روانه بازار کرده است. یک نسخه به چیپست اسنپدراگون 865 پلاس کوالکام مجهز است و فقط برای مناطق خاصی عرضه می‌شود و نسخه دیگر از چیپست اگزینوس 990 ساخته خود سامسونگ بهره می‌گیرد. محصولی که در اختیار ما بود، از همین نسخه دوم است و بنابراین تمام صحبت‌ها و تست‌های ما بر طبق آن خواهد بود. البته باید بدانید که نسخه اسنپدراگون از قدرت سخت افزاری بالاتری نسبت به این مدل برخوردار بوده اما خب در ایران پیدا کردن آن چیزی شبیه به یافتن سوزن در انبار کاه است!

این چیپست 7 نانومتری شامل 2 هسته 2.7 گیگاهرتزی مگنوس M5، دو هسته 2.5 گیگاهرتزی Cortex-A76 و 4 هسته 2 گیگاهرتزی Cortex-A55 می‌شود و مجموعا با یک چیپ 8 هسته‌ای طرف هستیم. وظیفه پردازش‌های گرافیکی نیز به عهده Mali-G77 MP11 خواهد بود. این مجموعه توسط 12 گیگابایت رم همراهی می‌شود تا شاهد یکی از بهترین ترکیب‌های سخت افزاری در گلکسی نوت 20 اولترا باشیم. از لحاظ میزان حافظه داخلی، سامسونگ دست شما را باز گذاشته و آخرین پرچمدارش را با نسخه‌های متعددی راهی بازار کرده است. با خرید نسخه ۲۵۶ گیگابایتی مشکل خاصی از بابت حافظه نخواهید داشت و حتی می‌توانید از طریق کارت حافظه به این میزان هم اضافه کنید.

طبق اعلام سامسونگ، اگزینوس ۹۹۰ تا 20 درصد از لحاظ عملکرد گرافیکی و پردازشی نسبت به نسل گذشته بهتر کار می‌کند. این ابرقهرمان به‌ لطف ISP بهبود یافته به شما اجازه می‌دهد تا ویدئوهای 8K با نرخ 24 فریم بر ثانیه بگیرید که در نوع خودش فوق‌العاده است.

در تست AnTuTu 8 گلکسی نوت 20 اولترا توانست تا به امتیازی بیش از 528 هزار دست یابد که آن را پایین‌تر از پرچمداران قدرتمند مجهز به جدیدترین چیپست اسنپدراگون قرار می‌دهد.

نقد و بررسی گلکسی نوت 20 اولترا سامسونگ

در تست گیمینگ، ما چندین بازی مختلف از نمونه‌های ساده گرفته تا بازی‌های سنگینی همچون کالاف دیوتی را بر روی این گوشی تست کردیم و همه چیز خیلی خوب و نرمال و بدون هیچ لگ و یا مشکل خاصی به اجرا درآمد. تنها مورد جدی داغ شدن بخش پشتی دستگاه بعد از اجرای بازی‌های سنگین بود که آزاردهنده نیست اما موجب نگرانی از جهت آسیب رسیدن به این غول چند ده میلیونی در دراز مدت می‌شود. در ادامه می‌توانید تمام ویژگی‌های گیمینگ نوت ۲۰ اولترا را در ویدئو اختصاصی زیر ببینید:

در استفاده روزمره هیچ مشکلی بابت کار کردن در گوشی وجود ندارد. همه چیز بسیار سریع پیش خواهد رفت و با وجود رم ۱۲ گیگابایتی بهینه LPDDR5 می‌توانید تعداد بسیار بالایی اپلیکیشن و بازی را به اجرا درآورید و میان آن‌ها بدون تاخیر جابه‌جا شوید. در واقع تجربه مالتی تسکینگ در این گوشی مثال‌زدنی خواهد بود.

نقد و بررسی گلکسی نوت 20 اولترا سامسونگ

دوربین

به جذاب‌ترین بخش از بررسی گلکسی نوت 20 اولترا سامسونگ رسیدیم، جایی که قرار است در رابطه با چشمان گوشی صحبت کنیم و دلیل انتقادات وارده به طراحی مجموعه دوربین را بگوییم.

ابرقهرمان سامسونگ از 3 دوربین بزرگ در پشت بدنه خودش بهره می‌برد؛ تقریبا شبیه به چیزی که پیش‌تر در گلکسی S20 اولترا دیده بودیم. در واقع این گوشی از یک دوربین واید ۱۰۸ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f1/8، یک دوربین اولتراواید 12 مگاپیکسلی با f2/2 و یک لنز 12 مگاپیکسلی تله‌فوتوی پریسکوپی استفاده می‌کند. حسگر اصلی از نوع ISOCELL Bright HM1 بوده و از لرزش‌گیر اپتیکال هم سود می‌برد. این حسگر رسما ۱۰۸ میلیون پیکسل ۰.۸ میکرومتری داشته و از لحاظ اندازه تقریبا سه برابر نسل قبلی است.

در ساخت حسگر اصلی از فناوری پیشرفته نانوسل استفاده شده که داده‌های دریافتی از ۹ پیکسل کنارهم را با هم ترکیب کرده و یک پیکسل ۲.۴ میکرومتری تشکیل می‌دهد. همین عمل باعث شده تا جذب نور در این سنسور ۲ برابر گذشته باشد تا بتوانید در محیط‌های کم‌نور، تصاویر روشن‌تری ثبت کنید. البته این فناوری نقاط ضعف خاص خودش را هم دارد. مثلا بین پیکسل‌ها شکاف بیشتری دیده می‌شود که سامسونگ برای رفع آن از الگورتیم re-mosaic استفاده می‌کند؛ بنابراین هیچ‌گاه کیفیت تصاویر ثبت شده با این سنسور به اندازه یک سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی عادی نخواهد بود. از دیگر ویژگی‌های سنسور، می‌‌شود به زوم ۳ برابری ۱۲ مگاپیکسلی بدون افت کیفیت آن، اشاره کرد.

نقد و بررسی گلکسی نوت 20 اولترا سامسونگ

سامسونگ برای این پرچمدار خاص از سیستم فوکوس خودکار لیزری بهره گرفته تا بتواند نواقص فوکوس پیش آمده را برطرف کرده و در نهایت یک تصویر باکیفیت را به شما تحویل دهد. کره‌ای‌ها مانور زیادی بر روی دوربین این گوشی و به‌خصوص قابلیت زوم آن داده‌اند. دوربین تله‌فوتوی پریسکوپی با لرزش‌گیر اپتیکال به گلکسی نوت ۲۰ اولترا این قابلیت را می‌دهد که زوم ۵ برابری اپتیکال داشته باشید. البته قابلیت‌های زوم در این گوشی به دو دسته کلی تقسیم می‌شود. در حالت Hybrid Optic Zoom شما اجازه دارید تا ۱۰ برابر بر روی سوژه زوم کنید در حالی‌که با استفاده از Super Resolution Zoom این میزان به ۵۰ برابر افزایش می‌یابد.

بگذارید از مسائل تئوری فاصله بگیریم و دوربین این گوشی را در عمل بررسی کنیم. کیفیت تصاویر ثبت شده با گلکسی نوت 20 اولترا فوق‌العاده است. رنگ‌ها خیلی خوب ثبت شده و در محیط‌های پر نور و حتی کم‌نور می‌توانید تصاویری بی‌نقص و با جزئیات بسیار بالا ثبت کنید. دوربین اولترا واید عملکرد خوبی از خودش نشان می‌دهد و با استفاده از آن، می‌توانید بدون تغییر مکان و زاویه، محیط بیشتری را در تصویر جا دهید، هرچند که کیفیت تصاویر تا حدی نسبت به حالت عادی با افت مواجه خواهد شد.

با استفاده از قدرت زوم می‌توانید بر روی سوژه‌های دور زوم کنید و کمترین میزان افت کیفیت را شاهد باشید. میزان زوم تا حد 10 برابری، خیلی خوب و باکیفیت بوده و بعد از آن، به نسبت زوم انجام شده، از کیفیت کاسته خواهد شد. البته در بیشترین حالت نیز همچنان تصویر قابل قبول بوده و‌ به‌راحتی می‌توان به آن نمره قبولی داد.

نقد و بررسی گلکسی نوت 20 اولترا سامسونگ

بخش نرم‌افزاری تا حد بسیار زیادی شبیه به سایر گوشی‌های سامسونگ است و شما می‌توانید به‌راحتی میان حالت‌های مختلف فیلم‌برداری و عکس‌برداری جابه‌جا شوید. امکان اضافه کردن دکمه شاتر شناور در نرم‌افزار گنجانده شده که برای چنین گوشی بزرگی کاربردی خواهد بود. ویژگی جدیدی با نام SINGLE TAKE نیز به گوشی اضافه شده که در واقع با استفاده از تمام دوربین‌ها تصویر و ویدئوهای متفاوتی همچون برعکس کردن ویدئو و تایم لپس را به ثبت می‌رساند و در نهایت، بهترین آن‌‌ها را به کمک هوش مصنوعی انتخاب خواهد کرد. البته شما خودتان نیز می‌توانید یکی از آن‌ها را برگزینید. باقی موارد موجود در رابط کاربری برای نظم بیشتر، همه در بخش More قرار گرفته‌اند که در ادامه به معرفی هریک می‌پردازیم.

  • حالت پرو:بهترین حالت برای عکاسی حرفه‌ای با گوشی که به شما امکان می‌دهد تا برخی پارامترهای مهم همچون iSO، وایت بالانس و… را تغییر دهید.
  • پانوراما: حالتی برای تصویربرداری عریض به صورت پانوراما
  • حالت پرو ویدئو: بهترین حالت برای فیلم‌برداری حرفه‌ای با گوشی که همچون حالت پرو عکاسی به شما امکان تغییر برخی پارامترهای مهم را می‌دهد.
  • Food: حالتی ویژه و اختصاصی برای عکاسی از غذا با رنگ و لعاب بیشتر
  • Night: حالت ویژه برای عکاسی در محیط‌های کم‌نور که با باز گذاشتن لنز موجب ورود نور بیشتر خواهد شد.
  • Live Focus : عکاسی پرتره به کمک دوربین‌ها و هوش مصنوعی که موجب تار شدن پس‌زمینه تصویر می‌شود.
  • Live Focus Video: تار شدن پس‌زمینه سوژه هنگام فیلم‌برداری.
  • Super Slow-Mo: ضبط ویدئوهای صحنه آهسته با نرخ ۹۶۰ فریم برثانیه
  • Slow Motion: فیلم‌برداری به صورت صحنه آهسته با سرعت کمتر و زمان بیشتر
  • Hyperlapse: ثبت ویدئوهای تایم‌لپس حرفه‌ای

نقد و بررسی گلکسی نوت 20 اولترا سامسونگ

برای تست، برخی از آیتم‌های بالا را بررسی کردیم. اگر از علاقه‌مندان به ثبت تصاویر جذاب پرتره هستید، نوت 20 اولترا گزینه خوبی برای این‌کار است. در حالت لایو فوکوس می‌توانید تصاویر بسیار باکیفیتی را بگیرید. سوژه به خوبی تشخیص داده شده و افکت بوکه اعمال شده بر روی بک‌گراند تصویر، حالت مصنوعی ندارد و تجربه نزدیکی همچون دوربین‌های حرفه‌ای را به شما خواهد داد.

هنگام استفاده از حالت شب، اگر دست‌تان را تکان ندهید، با یک تصویر حیرت‌انگیز مواجه می‌شوید. در تاریکی شب می‌توان بدون استفاده از فلاش LED تصاویری با روشنایی روز و جزئیات قابل قبول ثبت کرد در حدی که چشمان خودتان هم قادر به تشخیص آن همه جزئیات نخواهد بود.

کیفیت دوربین و نقد و بررسی گلکسی نوت 20 اولترا سامسونگ

بخشی نیز برای راه‌اندازی سریع دوربین در نظر گرفته شده که در آن حالت حتی زمانی که گوشی قفل است، می‌توانید با دوبار فشردن کلید پاور به سرعت وارد دوربین شوید. این روزها هم که دوربین اکثر اسمارت فون‌ها به صدا حساس است و می‌توانید با گفتن برخی کلمات خاص کار کنید تا بدون لمس کلید شاتر، دستگاه مشغول عکس‌برداری شود. در ادامه می‌توانید تمام تصاویر گرفته شده با دوربین‌های این گوشی را در حالت‌های مختلف ببینید (برای مشاهده تصاویر در سایز بزرگ‌تر، بر روی تصاویر کلیک کنید).

از لحاظ فیلم برداری، نوت ۲۰ اولترا یک محصول بی‌همتاست. صدا به خوبی ضبط می‌شود و کیفیت فیلم‌برداری نیز فوق‌العاده است. همچنین می‌توانید به صورت 8K و با نرخ ۲۴ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کنید. لرزش‌گیر تصویر نیز نسبت به آنچه که پیش‌تر در محصولات بالارده سامسونگ دیده بودیم، عملکرد بهتری را ارایه می‌دهد و می‌توان نسبت به حذف لرزش‌های دست به آن اعتماد کرد؛ اما از لحاظ کیفیت و همچنین نوع ضبط شدن صدا هیچ عیب و ایرادی را نمی‌توان به پرچمدار جدید کره‌ای‌ها گرفت.

شما می‌توانید صدا را به صورت استریو ضبط کنید و یا مثلا بر روی جهت خاصی از محیط فوکوس نمایید تا فقط صداهای آن بخش ضبط شوند. نوت ۲۰ امکان فیلم‌برداری با کیفیت 4K و نرخ ۶۰ فریم را هم به شما می‌دهد و به‌صورت کلی دست‌تان کاملا برای ساخت کارهای ویدئویی باز خواهد بود. خصوصا اینکه می‌توانید در حالت لایو فوکوس ویدئو، بک‌گراند تصویر را تار نمایید. همین یک ویژگی خاص به شما کمک می‌کند تا محتواهای جذابی را خلق کرده و در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

کیفیت دوربین و نقد و بررسی گلکسی نوت 20 اولترا سامسونگ

گلکسی نوت ۲۰ اولترا به یک دوربین واید ۱۰ مگاپیکسلی سلفی مجهز شده که درست در مرکز بخش بالایی نمایشگر جا خوش کرده است. در شرایط نوری مناسب، می‌توانید بر روی کیفیت بالای تصاویر ثبت شده توسط این دوربین حساب باز کنید. اما با کم شدن نور، کیفیت تصاویر افت قابل توجهی خواهند داشت. گرچه سامسونگ به صورت نرم‌افزاری فلاش را برای دوربین سلفی در نظر گرفته اما به نتیجه خاصی نخواهد رسید و اگر بخواهید شب هنگام، با نوت ۲۰ اولترا عکاسی کنید، تصویر ثبت شده چیزی جز نویز نصیب‌تان نخواهد کرد.

شما می‌توانید از حالت پرتره یا همان لایو فوکوس برای دوربین سلفی نیز بهره بگیرید. با این کار چهره‌های تشخیص داده شده، شفاف و محیط یا همان بک‌گراند تصویر تار خواهد شد. همان‌طور که گفتیم، دوربین سلفی واید بوده و به‌صورت نرم‌افزاری نیز به شما این امکان را می‌دهد تا مثلا بتوانید با زدن یک گزینه کمی تصویر را بزرگ‌تر کنید و محیط بیشتری را در عکس بگنجانید. برخی ویژگی‌های نرم‌افزاری ویژه همچون واقعیت افزوده نیز برای استفاده در دوربین سلفی در نظر گرفته شده که بیشتر جنبه سرگرمی دارند.

نرم‌‌افزار

گلکسی نوت ۲۰ اولترا به اندروید ۱۰ و رابط کاربری One UI 2.5 مجهز شده است. این رابط نسبت به آنچه که در سری گلکسی S20 دیده بودیم، تقریبا هیچ تغییری حداقل از لحاظ ظاهری ندارد. اما بهینه‌سازی‌های زیادی بر روی آن انجام شده و با یک رابط سبک، شیک و ساده طرف هستیم. البته سامسونگ قول داده که برای ۳ سال آینده این گوشی را آپدیت خواهد کرد که خبر خوبی برای علاقه‌مندان خواهد بود.

همچون گذشته شما باز هم می‌توانید فونت را تغییر دهید، ارتفاع کیبورد را تنظیم کنید و یا تم‌های متفاوتی را از فروشگاه اختصاصی سامسونگ دانلود نمایید. امکان تغییر حالت کلیدهای ناوبری نیز در این رابط وجود دارد تا متناسب با سلیقه خودتان آن‌ها را شخصی سازی کنید. البته این مورد برای دستگاهی به بزرگی نوت ۲۰ اولترا یک مزیت بسیار خوب به حساب می‌آید.

در صفحه اصلی، چه به سمت بالا سوایپ کنید و چه به سمت پایین، در هر دو حالت وارد کشو برنامه‌ها می‌شوید. البته در بخش تنظیمات، می‌توان تعریف کرد که با کشیدن انگشت به سمت پایین در صفحه اصلی، به منو نوتیفیکیشن‌ها دسترسی داشته باشید. با توجه به ابعاد گوشی، شخصا توصیه می‌کنم که حتما این کار را انجام دهید. حتی این ویژگی به صورت دو مرحله‌ای بوده و دسترسی به بخش‌های بالایی نمایشگر را ساده‌تر می‌کند.

یکی دیگر از ویژگی‌های این رابط کاربری، بخشی با نام گیم لانچر است. در این قسمت تمامی بازی‌های شما جا خوش می‌کنند و می‌توانید تنظیمات خاصی را نیز بر روی آنها اعمال کنید. مثلا هنگام بازی صدایی به گوش نرسد و یا اینکه اعلانی دریافت نکنید. البته حالت بازی نیز در نظر گرفته شده و در صورت فعال سازی آن، قدرت سخت افزاری دستگاه به بیش‌ترین میزان خودش می‌رسد تا بتوانید از نهایت قدرت این ابرقهرمان استفاده کنید.

شما می‌توانید با کشیدن انگشت از لبه‌های نمایشگر به سمت داخل، به منو Edge Panel دسترسی داشته باشید. البته بعد از مدت‌ها شاهد تغییراتی در این بخش هم هستیم که ظاهر آن را به‌روزتر کرده و کمی مدرن‌تر از همیشه به نظر می‌رسد.

سامسونگ چند سال پیش از ویژگی جذاب دکس پرده برداشت که در واقع نمونه‌ای شبیه به کانتینیوم مایکروسافت بود. حالا این ویژگی پروبال گرفته و کاربردی‌تر از گذشته شده است. شما می‌توانید مثلا به‌صورت بی‌سیم از حالت دسکتاپ نرم‌افزار گوشی، در یک مانیتور بزرگ همچون تلویزیون‌های هوشمند استفاده کنید. در صورت اتصال گوشی به کامپیوتر، می‌توانید حالت دکس را همچون یک پنجره شناور داشته باشید. امکان انتقال فایل‌ها به گوشی با یک درگ اند دراپ ساده هم در نظر گرفته شده تا دقیقا همچون یک پنجره ویندوز بتوانید به اطلاعات گوشی خودتان دسترسی داشته باشید. به زبان ساده‌تر، دکس در کامپیوتر چیزی شبیه به یک شبیه ساز اندرویدی یا یک دسکتاپ مجازی خواهد بود. جالب است بدانید که با استفاده از این ویژگی، گوشی از دسترسی خارج نشده و همچنان می‌توان از قابلیت‌های آن استفاده کرد. البته فشار زیادی به سخت‌افزار وارد شده و ممکن است نوت 20 جان، کمی بیش از اندازه داغ شود.

نقد و بررسی گلکسی نوت 20 اولترا سامسونگ

قلم S Pen گلکسی نوت 20 اولترا

یکی از قابلیت‌های جذاب سری نوت، همین قلم S Pen است. حالا و در نوت ۲۰ اولترا ظاهرا این قلم به تکامل رسیده و علاوه بر ویژگی‌های منحصر به فرد، از دقت بسیار خوبی نیز برخوردار شده است. طبق ادعای کمپانی سازنده، سرعت پاسخگویی این قلم به ۹ میلی ثانیه رسیده و این یعنی هنگام کار با آن، گمان می‌کنید که با یک قلم روان بر روی کاغذ مشغول یادداشت برداری هستید.

از لحاظ ظاهری، این قلم با نمونه‌های پیشین تفاوت چندانی ندارد؛ همین که قید بدنه دوبخشی آن زده شده و دیگر نگرانی بابت شکسته شدن آن نداریم، جای شکرش باقی‌ست.

برای استفاده از این قلم، نیازی به شارژ جداگانه نیست و با قراردادن آن در جای خودش، عملیات شارژ به سرعت آغاز خواهد شد. بر روی قلم یک کلید اختصاصی قرار گرفته که با استفاده از آن می‌توانید در هر جایی عملکردهای آن را در دسترس داشته باشید؛ البته شخصا دوست داشتم که این کلید سخت‌افزاری کمی بزرگ‌تر باشد. نوک قلم بسیار نازک است و هنگام استفاده مشکل خاصی با آن نخواهید داشت.

همچون گذشته ویژگی‌های زیادی در اختیار شماست. مثلا می‌توانید با قرار دادن قلم بر روی متن، یک کلمه یا متن را ترجمه کنید، بر روی فایل‌های PDF، نوت اضافه نمایید، بر روی صفحه بنویسید، تنها از بخشی از صفحه اسکرین شات بگیرید و مثلا آن را بر روی صفحه پین نمایید، کپشن‌های اینستاگرام را به راحتی کپی کرده و بر روی بخشی از صفحه زوم نمایید و یا حتی از ویژگی تشخیص دست‌خط آن استفاده کنید.

این قلم همچون نسل‌های گذشته به ویژگی‌های حرکتی مجهز شده و می‌توان از آن همچون یک ریموت کنترل استفاده کرد. مثلا با تکان دادن قلم، می‌توانید بین منوها جابه‌جا شوید یا زمانی که در دوربین گوشی هستید، از قلم به عنوان شاتر استفاده کنید! البته برخی ویژگی‌ها نیز به قلم اضافه شده است و می‌توان تا حد زیادی عملکرد آن را شخصی سازی کرد. مثلا با فشردن کلید روی آن می‌توانید یک اپلیکیشن خاص را اجرا کنید.

به‌صورت کلی استفاده از قلم گلکسی نوت تا حد بسیار زیادی به نحوه استفاده شما از گوشی باز می‌گردد. برای برخی افراد قلم یک بخش کاملا اضافی است و شاید سال تا سال‌ هم از آن استفاده نشود اما برخی دیگر خیلی زود به آن معتاد می‌شوند و بدون استفاده از قلم، کارایی گوشی برای‌شان به حداقل می‌رسد.

نقد و بررسی گلکسی نوت 20 اولترا سامسونگ

ویژگی‌های امنیتی گلکسی نوت 20 اولترا سامسونگ

افزایش سایز نمایشگر و کاهش حاشیه‌های آن، به سامسونگ فضایی برای قراردادن اسکنر عنبیه چشم نداده است. با این حال شما می‌توانید از ویژگی تشخیص چهره آن استفاده کنید. بازکردن گوشی با استفاده از چهره به صورت نرم‌افزاری و توسط دوربین سلفی انجام می‌شود. در تست‌های ما این ویژگی تقریبا در اکثر مواقع عملکرد خوبی دارد و می‌تواند قفل گوشی را باز کند. البته خیلی نمی‌توان به آن اعتماد کرد. در محیط‌های تاریک و کم‌نور نیز خیلی نمی‌توانید با تشخیص چهره، گوشی را باز کنید. این روزها نیز که به دلیل شیوع ویروس کرونا همه افراد اکثرا با ماسک بیرون می‌روند و در صورت داشتن ماسک نیز نمی‌توانید قفل گوشی را از این طریق باز کنید.

سنسور اثر انگشت در گوشی‌های هوشمند به انواع و اقسام نقاط رفت و آخر هم کلا از ظاهر محو شد و به زیر نمایشگر خزید! با توجه به تجربه نه‌چندان زیاد کمپانی‌ها از قرار دادن سنسور در زیر نمایشگر، نمی‌توان خرده زیادی به آن‌ها گرفت. در حالت کلی عملکرد سنسور نسبت به نسل گذشته بهبود یافته و از سرعت قابل قبولی نیز برخوردار است اما همچنان به پای سنسورهای قبلی نمی‌رسد. ناگفته نماند که درصورت خیس بودن انگشتان، تقریبا نمی‌توانید از سنسور اثرانگشت برای باز کردن قفل صفحه استفاده کنید.

با توجه به نمایشگر بزرگ شاید در زمان خاموش بودن صفحه نتوانید حداقل در روزهای نخست استفاده، این سنسور را پیدا کنید؛ اما به مرور زمان به آن عادت خواهید کرد. البته با خاموش بودن صفحه و روشن کردن قابلیت نمایشگر همیشه روشن، می‌توانید محل سنسور را به راحتی تشخیص دهید.

نقد و بررسی گلکسی نوت 20 اولترا سامسونگ

اسپیکر

کمپانی کره‌ای سامسونگ برای جدیدترین ساخته خودش از اسپیکر استریو بهره گرفته است. کیفیت صدای اسپیکر پرچمدار جدید سامسونگ، کاملا قابل قبول است و بلندی آن تقریبا هر شخصی را راضی نگه می‌دارد. البته صدا نسبتا زیر بوده و خیلی بیس قابل قبولی ندارد.

اگر از علاقه‌مندان به گوش دادن به موسیقی توسط هدفون هستید، بدانید و آگاه باشید که سامسونگ یک هدفون خوب، خاص و با کیفیت ساخته AKG را همراه با نوت 20 اولترا عرضه می‌کند. این مدل از نوع توگوشی بوده و کیفیت ساختش مثال زدنی است. هنگامی که هدفون را در گوش قرار می‌دهید، صدای محیط تا حد زیادی حذف خواهد شد و با پخش موسیقی نیز صدای چندانی به بیرون نخواهد رفت. بنابراین می‌توانید در محیط‌های شلوغ (مثلا در مترو) با صدای بلند موزیک گوش دهید و از بیس خوب آن لذت ببرید.

با توجه به برخورداری از بلوتوث 5 و پشتیبانی از APTX می‌توانید از کیفیت صدایی خوبی هم با استفاده از هندزفری‌های بلوتوثی بهره‌مند شوید و از این بابت نیز مشکل خاصی وجود نخواهد داشت. در بخش تنظیمات نیز ویژگی‌های صوتی خاصی برای این گوشی در نظر گرفته شده تا متناسب با سلیقه خودتان آن را شخصی سازی نمایید.

باتری

باتری می‌تواند پاشنه آشیل یک گوشی باشد! نوت ۲۰ اولترا به یک نمونه ۴۵۰۰ میلی آمپری لیتیوم یونی مجهز است که خب طبق معمول این سال‌ها، امکان جداسازی آن وجود ندارد. در یک استفاده معمولی می‌توانید تا یک روز و نیم با این گوشی کار کنید و اگر کمی هم صرفه‌جویی را در دستور کارتان قرار دهید، این میزان تا 2 روز هم افزایش می‌یابد.

سامسونگ برخلاف نسل قبلی همراه با این گوشی یک شارژر ۲۵ واتی را عرضه کرده و خبری از نمونه 45 واتی سریع نیست. با این حال سرعت شارژ شدن دستگاه خوب بوده و می‌توانید در ۱۰۰ دقیقه آن را از صفر تا ۱۰۰ شارژ کنید. البته در مدت ۳۰ دقیقه تا ۵۰ درصد شارژ خواهد شد و حداقل می‌تواند در مواقع ضروری به کارتان آید.

این گوشی را می‌توانید به‌صورت بی‌سیم هم شارژ کنید. همچون سال‌ گذشته قابلیت شارژ بی‌سیم معکوس هم برای نوت 20 اولترا در دسترس قرار گرفته که می‌توان با استفاده از آن، از گوشی همچون یک پاوربانک بی‌سیم استفاده کرد. به این صورت که مثلا می‌توانید لوازم جانبی خاصی همچون ساعت هوشمند یا حتی سایر گوشی‌‌های هوشمند را نیز شارژ نمایید.

در بخش تنظیمات، پروفایل‌های متفاوتی برای صرفه‌جویی در حالت مصرف باتری در نظر گرفته شده که می‌تواند با محدود کردن منابع سخت‌افزاری و یا حتی کاهش کارایی دستگاه، شارژدهی آن را افزایش دهد.

نقد و بررسی گلکسی نوت 20 اولترا سامسونگ

کلام آخر در بررسی گلکسی نوت 20 اولترا سامسونگ

نوت 20 اولترا یک گوشی قابل ستایش است، کیفیت ساخت آن بسیار بالا بوده، به یک نمایشگر بزرگ و بدون نقص مجهز است و از دوربین خارق‌العاده و قابلیت‌های جذابی همچون قلم S Pen هم بهره می‌برد. با تمام این‌ها شاید بتوان این ابرقهرمان را یک گوشی مردانه دانست؛ چرا که از لحاظ طراحی و ارگونومی خیلی به درد دستان ظریف خانم‌ها نمی‌خورد! در نهایت اگر مشکلی بابت پرداخت قیمت چند ده میلیونی آن ندارید، نوت 20 اولترا می‌تواند تا چندین سال نیاز شما را از یک گوشی به‌صورت کامل برطرف نماید. البته اگر حس می‌کنید که قلم S Pen‌ کارایی زیادی برای شما ندارد، می‌توانید S20 اولترا سامسونگ را بخرید؛ زیرا تجربه‌ای نزدیک به این ابرقهرمان را کسب خواهید کرد و حتی شاید بتوانید چند میلیونی هم پول ذخیره کنید!

نقاط قوت

  • کیفیت ساخت بسیار بالا
  • نمایشگر بدون نقص
  • دوربین باکیفیت و امکانات نرم‌افزاری متعدد
  • عکاسی بسیار عالی در شب و روز
  • زوم ۱۰ برابری بدون افت کیفیت
  • قلم کاربردی S Pen
  • رابط کاربری شیک، ساده و روان با پشتیبانی ۳ ساله

نقاط ضعف

  • برآمدگی بیش از اندازه دوربین!
  • ارگونومی نامناسب

10 در مورد “بررسی گلکسی نوت 20 اولترا سامسونگ؛ ابرقهرمان کره‌ای!”

    1. سامسونگ اس 20 اوولترا مجهز به بلندگو های استریو با خروجی صدای با کیفیت 32 بیت، 384 کیلوهرتز و سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا مجهز به بلندگو های استریو با خروجی صدای با کیفیت 32 بیت، 384 کیلوهرتز هستند بنابراین مشخص است که حجم صدایی هر دو پرچمدار یکسان است ممنون از شما

  1. گوشی عالی و البته نمیشه خریدش..گوشی نوت4 در بین دوستای دست نیافتنیش خاطرات رو به خوبی ضبط میکنه.خدا رو شکر هنوز دارمش ..

  2. خیلی عالی بود خیلی . دستتون درد نکنه .

    طراحیش رو اصلا نپسندیدم .
    دوربینش خوب بود .
    حفره صفحه نمایش که اصلا نمیتونم باهاش کنار بیام مخصوصا در بازی و فیلم دیدن به شدت آزاردهندست .

    5
    2

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH