تراشه M1 Ultra

تراشه جدید M1 Ultra اپل رسما معرفی شد

در چند سال اخیر اپل همکاری خود را با شرکت اینتل قطع کرد و تصمیم به ساخت چیپ‌های اختصاصی خود گرفت. اپل تاکنون سه تراشه با نام‌های M1, M1 Pro, M1 Max عرضه کرده که هر کدام قدرت بسیار بالایی دارد و موفقیت‌های زیادی کسب کرده‌اند.

در ابتدای این بخش از کنفرانس، اپل برخی از مشخصات M1 Max را برای مخاطبان مرور کرد و سپس از بخشی جدید از این تراشه پرده برداشت. طبق گفته‌های اپل در طراحی این تراشه بخشی قرار داده شده که تاکنون بحثی از آن نشده بود. این بخش عملا درگاهی است که با استفاده از آن می‌توان تراشه را به تراشه دیگر با سرعت 2.5 ترابایت بر ثانیه متصل کرد!

تراشه M1 Ultra

تراشه 5 نانومتری M1 Ultra دقیقا از این بخش استفاده می‌کند و از دو تراشه M1 Max به صورت همزمان استفاده می‌کند که در مجموع 114 میلیارد ترنزیستور دارد. برای سیستم‌عامل این دو تراشه فرقی با یک تراشه قدرتمندتد ندارد و به همین دلیل نیاز نیست تا منتظر آپدیت‌های نرم‌افزاری بمانید تا از قدرت آن استفاده کنید بلکه از همان روز اول، قدرتی دو برابری خواهید داشت.

تمام مشخصات این تراشه دقیقا دو برابر مشخصات M1 Max است و برای پردازنده اصلی آن به جای 10 هسته پردازشی از 20 هسته پردازشی استفاده شده است که 4 تا از آن‌ها ضعیفتر هستند تا با مصرف برق کمتر، کارهای روزمره را پردازش کنند اما وقتی که کار به پردازش‌های سنگین برسد 16 هسته قدرتمند ادامه کار را بر عهده خواهند گرفت.

تراشه M1 Ultra

برای پردازش‌های مخصوص هوش مصنوعی 32 هسته اختصاصی با نام Neural Engine قرار داده شده است. این تراشه در بخش مموری توانایی پشتیبانی از 128 گیگابایت با سرعت 800 گیگابایت بر ثانیه‌ای را دارد که توسط سی‌پی‌یو و جی‌پی‌یو به صورت اشتراکی استفاده خواهند شد.

در این تراشه 2 هسته Decode، چهار هسته Encode و 4 هسته ProRes برای encode/decode برای پردازش‌های h264, HEVC, ProRes و ProRes RAW به صورت سخت‌افزاری طراحی شده‌اند.

تراشه M1 Ultra قدرت 8 برابری نسبت به M1 دارد و می‌تواند 18 فیلم با کیفیت 8K از نوع ProRes 422 را به صورت همزمان استریم کند.

تراشه M1 Ultra در مقابل دیگر محصولات اپل:

توجه داشته باشید که این ارقام توسط خود اپل منتشر شده و هنوز در شرایط تست‌ قرار نگرفته است. به همین دلیل بهتر است منتظر تست‌های دیگر سایت‌ها نیز باشید.

3090
 کمی قدرتمندتر با 200 وات مصرف کمتر
I9 12900K
 90 درصد قدرت بیشتر با 30 درصد مصرف برق (در استفاده حداکثری از تراشه)
I5 12600k
 قدرتی برابر با 65 درصد مصرف برق کمتر (در استفاده عادی از تراشه)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH