تمامی خودروهای تولیدی شرکت پورشه تا سال 2030 از نوع برقی خواهند بود

اکنون شاهد حرکت شرکت‌های متعدد خودروساز به سوی تولید اتومبیل‌های برقی هستیم. چند روز قبل شرکت مازراتی از تلاش برای توسعه دامنه خودروهای الکتریکی خود خبر داد. این شرکت تولیدکننده خودروهای اسپرت لوکس حتی از یک مدل گرن توریسمو با فناوری‌های نوآورانه رونمایی کرد. اکنون پورشه به‌عنوان یکی دیگر از شرکت‌های تولیدکننده خودروهای لوکس در حال گسترش خانواده اتومبیل‌های برقی خود است.

فولکس واگن به‌عنوان کمپانی مادر پورشه حتی در اواخر سال جاری میلادی می‌تواند به طیف شرکت‌های عرضه‌کننده خودروهای برقی در جهان ملحق شود. اکنون پورشه برای فروش خودروهای برقی اهداف بلند پروازانه‌تری را در نظر گرفته است. بیش از 80 درصد خودروهای اخیرا فروخته شده توسط شرکت پورشه در سال 2030 به‌صورت کاملا برقی عمل خواهند کرد.

اولیور بلوم؛ مدیر اجرایی پورشه در جریان برگزاری کنفرانس مطبوعاتی سالیانه شرکت به این موضوع اشاره کرد. به‌طور کلی هدف پیش‌تر ترسیم شده برای مدل‌های برقی پورشه، پلاگین هیبریدی را نیز شامل می‌شد. موضوع جالب توجه اینکه مازراتی نیز اظهارات مشابهی را مطرح نموده و از تصمیم خود برای تولید انبوه خودروهای برقی تا سال 2030 خبر داده است.

همچنین لوتز مشکه؛ مدیر مالی پورشه به هدف بلندمدت کمپانی یعنی دستیابی به حاشیه سودآوری عملیاتی حداقل 15 درصدی تاکید نموده است. شایان به ذکر است که فولکس واگن و سهام‌دار عمده آن یعنی Porsche SE به یک چارچوب توافقی برای تنظیم فعالیت‌های شرکت پورشه در آینده دست یافتند. بر این اساس واحد مذکور احتمالا تا حداکثر 90 میلیارد یورو ارزش‌گذاری خواهد شد. این طرح شامل عرضه حداکثر 25 درصد از سهام ممتاز پورشه، فروش 25 درصد بعلاوه 1 سهم عادی شرکت خودروساز به Porsche SE و پرداخت 49 درصد از درآمدهای عرضه اولیه سهام به سهام‌داران فولکس واگن به‌عنوان سود ویژه است.

پورشه در صدد عرضه 2 خودرو کاملا برقی تا سال 2025 است

پورشه به مسیر خود در جهت برقی‌سازی خودروهای تولیدی این برند ادامه می‌دهد. پس از عرضه مدل تایکان که از فناوری ریماک استفاده می‌کند؛ اکنون پورشه در تدارک عرضه دومین خودرو تماما برقی خود است. بر این اساس مدل ماکان EV در سال 2023 معرفی خواهد شد.

پورشه با تکیه بر یک پلتفرم خاص برای اتومبیل‌های برقی تولیدی خود در صدد به حداکثر رساندن مزایای ناشی از این فناوری است. این استراتژی توسط سایر برندهای زیرمجموعه گروه فولکس واگن نیز دنبال می‌شود. در همین راستا پورشه سرگرم توسعه خودروی ماکان EV روی یک معماری جدید است. این خودرو از اصول معماری Volkswagen AG استفاده خواهد کرد. با این‌حال پورشه روی توسعه 2 مدل خودروی برقی دیگر نیز کار می‌کند.

نخستین خودروهای برقی جدید، کیمن 718 و مدل روباز باکستر نام دارند و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها در پایان سال 2024 به‌صورت عمومی معرفی می‌شوند. سپس در اوایل سال 2025 نخستین خودروهای تولیدی به‌ترتیب سریع‌ترین سفارشات ثبت شده، تحویل مشتریان می‌شوند. این سناریو یک سال پس از عرضه مدل ماکان EV عملیاتی خواهد شد.

ایستگاه‌های شارژ جدید پورشه

یکی دیکر از نوآوری‌های شرکت پورشه به ایجاد شبکه‌ای از ایستگاه‌های شارژ مربوط می‌شود. این استراتژی از شرکت تسلا الگوبرداری شده است. شایان به ذکر است که در حال حاضر شرکت پورشه یکی از مالکن شبکه باربری Ionity محسوب می‌شود. این شبکه با سایر برندهای گروه فولکس واگن و شرکت‌های BMW، مرسدس، فورد، هیوندای و کیا نیز همکاری می‌کند.

شبکه Ionity با وجود میزبانی از شرکت‌هاب متعدد و ثروتمند همچنان بسیار کمتر از حد انتظار ظاهر شده است. مدیرعامل فولکس واگن یکی از بزرگ‌ترین منتقدان Ionity به‌شمار می‌رود. با این‌حال حمایت مالی یک شرکت سرمایه‌گذاری جهانی با نام بلک‌راک احتمالا به رشد این شبکه کمک خواهد کرد. اکنون بایستی منتظر بمانیم و ببینیم که آیا پورشه برای حفظ سربلندی خود در برابر رقبا قادر به ارائه شبکه‌ای ویژه به مشتریان خود خواهد بود یا خیر.

البته پورشه و مازراتی 2 شرکت لوکس محسوب می‌شوند؛ بنابراین خودروهای تولیدی آنها احتمالا برای عموم مشتریان قابل دسترس نخواهند بود. با این‌حال خودروسازان سنتی نیز سرگرم گسترش تلاش‌های خود در این حوزه هستند. تمامی این تلاش‌ها با هدف کاهش سهم برتر شرکت تسلا از بازار خودروهای برقی خصوصا در ایالات‌متحده عملیاتی می‌شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH