فروش نمایشگرهای کامپیوتری به بالاترین رقم طی 9 سال گذشته رسید

شرکت بین‌المللی داده (IDC) وضعیت بازار جهانی نمایشگرهای کامپیوتری طی دوره 3 ماهه پایانی سال گذشته و کل سال 2021 را مورد بررسی قرار داده و در گزارش خود به نتایج متفاوتی اشاره نموده است.

بر این اساس در حد فاصل ماه‌های اکتبر تا دسامبر سال میلادی گذشته، 37.3 میلیون واحد نمایشگر کامپیوتری در سراسر جهان به فروش رفته است. این رقم در مقایسه با دوره 3 ماهه چهارم سال 2020 افت 5.2 درصدی را نشان می‌دهد. تعداد نمایشگرهای کامپیوتری فروخته شده طی این دوره زمانی برابر با 39.4 میلیون دستگاه بوده است.

بازار جهانی نمایشگرهای PC در دوره 3 ماهه چهارم سال 2021 به روند افت فصلی خود ادامه داد و فروش این محصولات در مقایسه با دوره 3 ماهه مشابه طی سال 2020 افت 5.2 درصدی را تجربه کرد. علیرغم نیمه دوم چالش‌برانگیز سال، بازار کماکان فراتر از انتظارات ظاهر شد و سال 2021 را با نرخ رشد سالیانه 5.0 درصدی به پایان رساند.

شرکت Dell با کسب سهم 22.1 درصدی از بازار، لقب بزرگ‌ترین بازیگر صنعت نمایشگرهای کامپیوتری را به خود اختصاص داد. لنوو با کسب سهم 13 درصدی در جایگاه دوم قرار دارد و اچ‌پی نیز با تصاحب سهم 10.7 درصدی رتبه سوم را کسب کرده است. شرکت‌های TPV و سامسونگ نیز به‌ترتیب با سهم 10.5 و 8.8 درصدی در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار دارند.

طی سال 2021 مجموعا 143.6 میلیون دستگاه نمایشگر کامپیوتری در سراسر جهان به فروش رفت. این رقم نشان‌دهنده بالاترین رکورد به ثبت رسیده طی مدت 9 سال گذشته بوده و از رشد تقریبا 5 درصدی نسبت به سال 2020 حکایت دارد.

جی چو؛ مدیر واحد ردیابی دستگاه‌های مصرفی جهان در موسسه IDC می‌گوید: “سال 2021 نشان‌دهنده بیش‌ترین میزان فروش مانیتورهای کامپیوتری در جهان بود؛ صنعتی که روند رشد بی‌وقفه آن از سال 2018 تا 2021 ادامه یافته است. گرایش کسب‌وکارها به نوسازی کامپیوترهای شخصی و نمایشگرهای آنها پس از مهاجرت به ویندوز 10 و تشدید فعالیت‌های دورکاری از منزل به‌دنبال شیوع ویروس کرونا موجب رونق صنعت راکدی شد که به شدت نیازمند ایجاد تحولی اساسی بود. با این‌حال اکنون شاهد اشباع فزآینده بازار، فشارهای تورمی ناشی از همه‌گیری و بحران اوکراین هستیم. این موضوع موجب شتاب گرفتن روند کاهش هیجانات بازار طی سال 2022 شده و احتمالا کاهش 3.6 درصدی میزان نقل و انتقالات نمایشگرهای کامپیوتری و سپس تثبیت فروش آنها را به‌دنبال خواهد داشت.”

فروش مانیتورهای کامپیوتری به بالاترین رقم طی مدت 9 سال گذشته رسید

در پایان سال 2021 شرکت Dell به سهم 21.1 درصدی از بازار دست یافت. شرکت‌های لنوو و TPV با کسب سهم 11.9 و 11.7 درصدی به‌ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را کسب کردند. اچ‌پی با سهم 10.5 درصدی در رتبه چهارم جای گرفت و سامسونگ با تصاحب سهم 9.4 درصدی از بازار جایگاه پنجم را به خود اختصاص داد.

در میان 5 تولیدکننده برتر نمایشگرهای کامپیوتری طی سال 2021 تنها شرکت‌های Dell و لنوو موفق به افزایش میزان نقل و انتقال محصولات خود طی 3 ماهه چهارم 2021 شدند. اگرچه حجم کلی محموله‌های تجاری طی 3 ماهه چهارم سال 2021 در مقایسه با دوره مشابه سال قبل افت 2.2 درصدی را تجربه کرد؛ اما بخش تجاری بازار طی سال میلادی گذشته انعطاف‌پذیری بیش‌تری از خود نشان داد. تنها در 6 ماهه دوم سال 2021 شاهد افتی خفیف در این بازار بودیم؛ زیرا روند بازگشت کارمندان به محیط‌های کاری خود با شتاب بیش‌تری ادامه پیدا کرد.

در این میان برخی شرکت‌ها به نحو بهتری زنجیره تامین خود را کنترل نموده و در بازارهای نوظهور نیز به شکلی قدرتمندتر ظاهر شدند. بدین‌ترتیب هر 2 شرکت Dell و لنوو به روند پیشروی خود در بازار ادامه داده و نرخ رشد تک رقمی بالایی را در مقایسه با سال گذشته به ثبت رساندند. همچنین در دوره 3 ماهه چهارم سال 2021، لنوو از اچ‌پی به‌عنوان دومین تولیدکننده بزرگ نمایشگرهای کامپیوتری پیشی گرفت.

فروشندگان متمرکز بر محصولات مصرفی شاهد زیان‌دهی بیش‌تری بودند؛ چرا که به‌طور کلی بازار نمایشگرهای مصرفی با افت سالیانه بیش از 8 درصدی مواجه شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH