نوکیا کلیه فعالیت‌های خود در بازار روسیه را به حالت تعلیق در آورد

نوکیا از این پس دیگر در روسیه فعالیت نمی‌کند. این شرکت فنلاندی خبر خروج خود از بازار روسیه را رسما اعلام کرد و بلافاصله مدعی شد که این اقدام در مقطع کنونی هیچ‌گونه پیامد مالی منفی جدی را به‌دنبال نخواهد داشت. سهم فروش نوکیا در بازار فدراسیون روسیه در پایان سال 2021 تنها 2 درصد از کل گردش مالی این شرکت را تشکیل می‌داد. بعلاوه میزان تقاضا برای محصولات نوکیا در سایر نقاط جهان نیز چشمگیر است. بنابراین برند فنلاندی برای تحقق برنامه درآمدی خود طی سال 2022 با مشکل خاصی مواجه نخواهد شد.

نوکیا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: “از همان نخستین روزهای آغاز حمله روسیه به اوکراین برای ما محرز بود که ادامه حضور نوکیا در روسیه امکان‌پذیر نیست. ما طی هفته‌های گذشته فرآیند تحویل سفارشات را به حالت تعلیق در آورده و کسب‌وکار جدید خود را متوقف کردیم. همچنین فعالیت‌های محدود ما در زمینه تحقیق و توسعه در روسیه نیز به خارج از این کشور منتقل شده است. اکنون می‌توانیم خبر خروج خود از روسیه را اعلام نماییم. در جریان این فرآیند، حفظ ایمنی و رفاه کارکنان همچنان اولویت اصلی ما به‌شمار خواهد رفت.

دولت‌های غربی بنا بر دلایل بشردوستانه بابت خطر از کار افتادن زیرساخت‌های حیاتی شبکه مخابراتی در روسیه ابراز نگرانی کرده‌اند. همچنین این دولت‌ها بر اهمیت تضمین تداوم جریان اطلاعات و دسترسی مردم به اینترنت تاکید کردند. این پدیده امکان اطلاع مردم روسیه از واکنش‌ها و دیدگاه‌های مقامات کشورهای خارجی را فراهم می‌کند. بنابراین هدف ما در عین خروج از روسیه و رعایت چارچوب تحریم‌های فعلی این است که پشتیبانی‌های لازم برای حفظ شبکه‌ها را ارائه نموده و زمینه صدور مجوزهای ضروری برای این پشتیبانی‌ها را فراهم کنیم.”

همچنین اخیرا پیامی مبنی بر تصمیم یک شرکت دیگر برای توقف فعالیت خود در روسیه منتشر شده است. این شرکت همان غول مخابراتی دنیا یعنی اریکسون است که اعلام کرده فعالیت خود در روسیه را برای مدت زمان نامعلومی متوقف خواهد کرد. جهت یادآوری بایستی خاطرنشان کرد که غول سوئدی پیش‌تر از تعلیق عرضه محصولات خود در روسیه خبر داده بود.

این شرکت با صدور بیانیه‌ای روی وبسایت رسمی خود اعلام کرد: “اریکسون در پایان ماه فوریه تحویل کلیه سفارشات به مشتریان خود در روسیه را به حالت تعلیق در آورد. با توجه به رویدادهای اخیر و تحریم‌های وضع شده توسط اتحادیه اروپا، اریکسون روابط تجاری خود با مشتریان روسی را برای مدت زمان نامعلومی به حالت تعلیق در آورده است. کمپانی ما به منظور تعلیق نامحدود کسب‌وکار خود در روسیه سرگرم مذاکره با مشتریان و شرکای تجاری است. تضمین ایمنی و رفاه کارکنان اریکسون در روسیه اولویت اصلی ما محسوب می‌شود. در این مدت‌ها آنها از مرخصی استحقاقی بهره‌مند خواهند شد.”

به‌دنبال تهاجم یک‌جانبه روسیه به اوکراین و صدور پنجمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه، کمپانی سوئدی ناچار به اتخاذ چنین تصمیمی شد. در حال حاضر سهم اریکسون از بازار فدراسیون روسیه برابر با 20 درصد است و تعلیق فعالیت این کمپانی در فدراسیون روسیه بر کسب‌وکار شرکت‌های مخابراتی دولتی تاثیر منفی خواهد گذاشت. این شرکت‌ها از جمله خریداران کلیدی تجهیزات شبکه تلفن همراه در روسیه به‌شمار می‌روند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH