TSMC: گرمای بالای تراشه‌های پرچم‌دار اندرویدی از معماری جدید ARM ناشی می‌شود!

تراشه‌های پرچم‌دار جدید شرکت‌های کوالکام و سامسونگ در تعداد زیادی از برترین پرچم‌داران اندرویدی سال 2022 به‌کارگیری شده و به‌دلیل مشکلات حرارتی بیش از حد خود خبرساز شده‌اند. برخی گزارشات پیشین وجود چنین مشکلی را به فرآیند تولید 4 نانومتری شرکت سامسونگ نسبت داده بودند؛ اما اکنون مشخص شده که این مشکل احتمالا از عاملی متفاوت ناشی می‌شود.

هر 2 تراشه اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 و اگزینوس 2200 با استفاده از فرآیند 4 نانومتری شرکت سامسونگ تولید شده و از معماری تقریبا مشابهی برخوردار هستند. هر 2 تراشه مجهز به 1 هسته ARM Cortex-X2 با کارآیی بسیار بالا، 3 هسته بزرگ ARM Cortex-A710 و 4 هسته کوچک ARM Cortex-A510 با بهره‌وری انرژی بالا هستند.

عملکرد هسته‌های کورتکس X2، کورتکس A710 و کورتکس A510 در مقایسه با ریزمعماری‌‌های نسل پیشین آنها به‌ترتیب 16، 10 و 35 درصد سریع‌تر هستند. توان پردازشی بالا همواره با تولید گرما همراه بوده و ظاهرا طراحی‌های جدید ARM موجب افزایش سریع دمای تراشه‌های جدید اگزینوس و اسنپ‌دراگون می‌شود. به‌نظر می‌رسد که این موضوع، دلیل کاهش فرکانس پردازشی هسته کورتکس X2 در تراشه پیشرفته نسل بعدی کوالکام موسوم به اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 پلاس را به خوبی توضیح می‌دهد.

اما آیا این موضوع موجب تبرئه سامسونگ از تمامی اتهامات پیشین خواهد شد؟ در پاسخ بایستی اعلام کرد که واقعا این‌طور نیست؛ چرا که بر اساس اعلام گزارش، عوامل دیگری نظیر طراحی پردازنده، اجزای جانبی و فرآیندهای تولیدی مورد استفاده نیز احتمالا در بروز مشکل گرمایش بیش از حد تراشه‌ها تاثیرگذار بوده‌اند.

انتظار می‌رود که کوالکام برای تولید تراشه اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 پلاس از سامسونگ فاصله گرفته و این مسئولیت را به کمپانی TSMC واگذار نماید. همچنین بر اساس شنیده‌ها تراشه Dimensity 9000 مدیاتک که بر اساس فرآیند 4 نانومتری TSMC تولید شده؛ در مقایسه با سایر تراشه‌های پرچم‌دار اندرویدی از عملکرد سریع‌تر و مصرف انرژی کمتری برخوردار است. بنابراین بی‌تردید سامسونگ بایستی عملکرد فرآیند تولیدی مورد استفاده خود را تا حدی بهبود دهد.

تراشه‌های بایونیک اپل که در آی‌فون‌های این شرکت به‌کار گرفته می‌شوند نیز از طراحی ARM استفاده می‌کنند. اما این تراشه‌ها نه‌تنها از عملکرد بسیار سریع‌تری برخوردار هستند؛ بلکه با مشکل گرم شدن بیش از اندازه نیز دست‌به‌گریبان نیستند. دلیل پشت پرده چنین سناریویی ظاهرا این است که اپل از پردازنده‌های سفارشی بهره گرفته و تراشه‌های تولیدی آن برای محصولات این شرکت بهینه‌سازی می‌شوند.

کوالکام و در مرتبه بعدی سامسونگ جزو فروشندگان تراشه‌های موبایلی به‌شمار می‌روند. تراشه اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 در تعداد زیادی از اسمارت‌فون‌ها به‌کار گرفته شده و ظاهرا عملکرد آن به پایین‌ترین حد مورد انتظار رسیده است. بر اساس گزارشات، شرکت سامسونگ برای مقابه با این موضوع از این پس روی تولید تراشه‌های سفارشی برای اسمارت‌فون‌های خود تمرکز بیش‌تری خواهد داشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH