سامسونگ به‌دنبال مشارکت در تولید تراشه M2 شرکت اپل است

شرکت اپل با معرفی تراشه M1 در سال 2020 همگان را شگفت‌زده کرد. کمپانی آمریکایی استفاده از پردازنده‌های x86 اینتل را متوقف و در عوض به سراغ پلتفرم‌های مبتنی بر معماری ARM رفت. غول کوپرتینویی با معرفی تراشه Apple M1 تمرکز بر کامپیوترهای شخصی مبتنی بر معماری ARM را آغاز کرد و حتی به منظور پشتیبانی از این معماری، سیستم‌عامل‌های خود را تغییر داد.

پردازنده‌های مبتنی بر معماری ARM به‌دلیل طراحی مشابه خود قادر به مدیریت و اجرای برنامه‌های iOS هستند. این انتخاب، موفقیت فراوانی را برای اپل به‌دنبال داشته است. از نوامبر سال 2020 به بعد شاهد عرضه دنباله‌های متعددی از تراشه M1 شامل M1 پرو، M1 مکس و M1 اولترا بوده‌ایم. اکنون کمپانی توجه خود را روی تراشه‌های سری Apple M2 متمرکز نموده است.  در حال حاضر اپل در دستگاه‌های مک‌بوک، مک و آی‌پد خود از معماری M1 استفاده می‌کند. در نتیجه اکنون میزان تقاضا برای این تراشه بسیار بالا است. بنابراین نقش‌آفرینی شرکت‌ها در فرآیند تولید این نیمه‌هادی احتمالا برای آنها بسیار سودآور خواهد بود. لذا سامسونگ در تلاش است تا به سهم خود از این سودآوری بهره‌مند شود.

سامسونگ به‌دنبال نقش‌آفرینی در تولید تراشه Apple M2 است

بر اساس گزارشات، سامسونگ قصد دارد تا در تولید تراشه M2 شرکت اپل مشارکت نماید. در واقع کمپانی کره‌ای سرگرم تولید بسترهای FC-BGA است که برای تراشه‌های مدرن با چگالی بالا و مجهز به اتصالات مداری بسیار مهم هستند. اکنون سامسونگ قصد دارد تا بخشی از تولید تراشه Apple M2 را بر عهده بگیرد. در همین راستا واحد سامسونگ الکترومکانیکس در تلاش برای انعقاد قرارداد با اپل است. هدف، تولید همان بسترهای FC-BGA برای تراشه آینده Apple M2 است.

موضوع جالب توجه اینکه گزارش اخیر به خبر سرمایه‌گذاری حدودا 1 میلیارد دلاری سامسونگ برای ساخت یک مرکز تولید بسترهای FC-BGA اشاره دارد. همچنین این شرکت سرگرم ساخت مرکز جدیدی در ویتنام است؛ کشوری که یکی از اهرم‌های مهم تولید برای سامسونگ به‌شمار می‌رود. بعلاوه کمپانی در حال سرمایه‌گذاری حدودا 241 میلیون دلاری برای توسعه تاسیسات خود در کشور کره‌جنوبی است.

زمان رونمایی اپل از تراشه M2 هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست. با این‌حال غول کوپرتینویی به احتمال فراوان همان نقشه راه خود طی سال 2020 را دنبال خواهد کرد. بر اساس پیش‌بینی‌ها کمپانی آمریکایی احتمالا با معرفی سری مک‌بوک و مک‌بوک پرو جدید خود در اواخر سال 2022 از تراشه M2 نیز رونمایی خواهد کرد. اپل احتمالا از تعدادی لپ‌تاپ جدید مجهز به ورژن پایه تراشه M2 رونمایی خواهد کرد. همچنین در ادامه این شرکت احتمالا تراشه‌های جدیدی نظیر M2 پرو، M2 مکس و M2 اولترا را معرفی خواهد کرد.

این اطلاعات صرفا بر پایه حدس و گمان مطرح شده‌اند. با این‌حال چنان‌چه اپل از رویکرد خود در قبال تراشه M1 تبعیت نماید؛ در این‌صورت سناریوی فوق عملی خواهد شد. پیشرفت‌های اعمال شده جهت ارتقاء عملکرد تراشه احتمالا دارای ماهیت تدریجی بوده و با عرضه سری جدید کامپیوترهای مک و مک‌بوک‌ها در سال 2023 آشکار خواهند شد.

شرکت‌های سامسونگ و اپل طی سالیان اخیر همواره رقیب و شریک تجاری یکدیگر بوده‌اند. بخش عمده‌ای از رقابت این 2 شرکت به بازار اسمارت‌فون و تجهیزات الکترونیکی مربوط می‌شود. با این‌حال سامسونگ به‌عنوان یکی از تامین‌کنندگان کلیدی طرف قرارداد اپل، نقش مهمی را ایفا می‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH