اتحادیه اروپا پورت USB-C را به‌عنوان درگاه شارژ جهانی مورد تائید قرار داد

کمیته بازار داخلی و حمایت از مصرف‌کنندگان پارلمان اروپا پیشنهاد اعلام رابط USB Type-C به‌عنوان استاندارد جهانی برای شارژ دستگاه‌های فروخته شده در اتحادیه اروپا را تائید کرد. نمایندگان پارلمان اروپا در شهر بروکسل در راستای تغییر قانون با هدف استانداردسازی کانکتورهای مختلف جهت شارژ دستگاه‌های الکترونیکی شامل Micro-USB، USB Type-C و لایتنینگ به بحث و تبادل نظر پرداختند.

اعضای کمیته با کلیات این قانون موافقت نموده و اعلام کردند که کلیه اسمارت‌فون‌ها، تبلت‌ها، دوربین‌های دیجیتالی، هدفون و هدست، کنسول‌های دستی بازی و اسپیکرهای قابل حمل فروخته شده در کشورهای اتحادیه اروپا بایستی از یک پورت شارژ مشترک استفاده کنند. با این‌حال دستگاه‌های کوچک نظیر اسمارت‌واچ‌ها، دستبندهای تناسب اندام و سایر ابزارها به‌دلیل محدودیت اندازه و عدم امکان استفاده از پورت USB-C از قاعده مذکور معاف هستند. برای پذیرش پورت USB Type-C به‌عنوان یک استاندارد جهانی شارژ، 43 عضو کمیته پارلمان اروپا به آن رای مثبت و 2 عضو دیگر به آن رای منفی دادند.

گام بعدی در این زمینه، تدوین و تصویب قانون مناسب خواهد بود. بر اساس برنامه‌ریزی‌ها این قانون طی ماه مه و در چارچوب نشست عمومی عادی پارلمان اروپا جنبه رسمی پیدا خواهد کرد. انتظار می‌رود که فرآیند گذار به رابط USB Type-C به‌عنوان پورت استاندارد شارژ در جهان مدتی طول بکشد. بنابراین این قانون تا پیش از سال 2024 اجرایی نخواهد شد. بعلاوه فناوری‌های شارژ بی‌سیم نیز تا سال 2026 در حوزه اتحادیه اروپا یکپارچه‌سازی خواهند شد.

استفاده از یک استاندارد شارژ جهانی برای تعداد زیادی از دستگاه‌های الکترونیکی مختلف به مصرف‌کنندگان امکان خواهد داد تا با هر بار خریداری یک دستگاه جدید از تهیه کابل یا شارژر بی‌نیاز شوند. بر اساس گزارش اتحادیه اروپا، میزان زباله‌های الکترونیکی سالیانه تنها در قالب آداپتورهای شارژ معادل با 11 تا 13 هزار تن است. بعلاوه برآوردهای کمیسیون اروپا نشان می‌دهد که استفاده از یک درگاه شارژ جهانی هر ساله موجب صرفه‌جویی 250 میلیون یورویی برای مصرف‌کنندگان اروپایی خواهد شد.

نمایندگان پارلمان اروپا در کنار تصویب دستورالعمل جدید قصد دارند تا دستگاه‌های مختلف را بر اساس میزان توان قابل ارائه توسط آنها به شکلی واضح برچسب‌گذاری نمایند؛ چرا که این موضوع همواره برای مصرف‌کنندگان روشن نیست. همچنین آنها قصد دارند تا با استفاده از یک برچسب مخصوص روی جعبه دستگاه‌ها، وجود یا عدم وجود آداپتور شارژر در پکیج محصول را به‌صورت واضح اعلام نمایند.

همچنین نمایندگان پارلمان اروپا از کمیسیون اروپا درخواست کرده‌اند که استراتژی مربوط به شارژرهای بی‌سیم تا پایان سال 2026 اعلام شود. این اقدام با هدف اطمینان از وجود حداقل سازگاری میان استانداردهای مختلف شارژ بی‌سیم اجرایی می‌شود. چنین اقدامی به منزله تلاش برای جلوگیری از چند پاره شدن بازار، کاهش میزان تولید زباله‌های الکترونیکی و جلوگیری از اجبار مصرف‌کنندگان به استفاده از استانداردهای شارژ اختصاصی قلمداد می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH