گوگل اسم رمز مورد استفاده برای سیستم‌عامل اندروید 14 را اعلام کرد

انتشار شایعات پیرامون اندروید 13 از مدت‌ها قبل آغاز شده است. بر اساس پیش‌بینی‌ها کنفرانس گوگل I/O 2022 از روز چهارشنبه 11 مه (21 اردیبهشت ماه) آغاز شده و ضمن برگزاری این مراسم احتمالا شاهد رونمایی رسمی از ورژن جدید سیستم‌عامل موبایلی شرکت گوگل خواهیم بود. گوگل برای اندروید 13 از اسم رمز داخلی تیرامیسو (Tiramisu) استفاده می‌کند. غول جستجوگر برای نامگذاری هریک از نسخه‌های اندروید از اسامی دسرهای مختلف استفاده کرده و این رویه از زمان معرفی اندروید 1.5 در آوریل سال 2009 همواره اجرا شده است. جهت یادآوری بایستی خاطرنشان کرد که اندروید 1.5 با اسم رمز کیک فنجانی (Cupcake) منتشر شد.

پروژه متن‌باز اندروید (AOSP) اسم رمز داخلی اندروید 14 را لو داد

در ادامه نیز گوگل همین رویه را دنبال کرد و نسخه بعدی اندروید در 15 سپتامبر 2009 (24 شهریور ماه 1388) با اسم رمز دونات (Donut) منتشر شد. تا زمان معرفی اندروید 10، گوگل همواره به‌ترتیب حروف الفبا نام یک دسر را به ورژن‌های جدید اندروید اختصاص می‌داد و این واژه به‌عنوان نام رسمی اندروید طی همان سال در نظر گرفته می‌شد. یادآوری این اسامی احتمالا حسی نوستالژیک را به کاربران القاء خواهد کرد. شنیدن نام کاپ‌کیک خاطرات داستانی را زنده می‌کند که طی آن یک نویسنده در ماه مارس 2009 پیرامون اضافه شدن صفحه‌کلید QWERTY مجازی به این نسخه از اندروید، یادداشتی را منتشر می‌کند.

هر ساله مجسمه بزرگی به‌عنوان نماد ورژن جدید اندروید درون محوطه Googleplex در دفتر مرکزی شرکت واقع در منطقه Mountain View کالیفرنیا نصب می‌شد. اخیرا این مجسمه‌ها از داخل باغی که پیش‌تر در آن قرار داشتند؛ برداشته شدند. کارشناسان امیدوارند که این اقدام گوگل صرفا پیش از برگزاری رویداد Google I/O 2022 عملی شده و پس از آن مجسمه‌ها بار دیگر به مکان سابق خود بازگردانده شوند.

در ادامه فهرست کاملی از اسامی دسرهای مورد استفاده توسط گوگل ارائه خواهد شد. با این‌حال بایستی خاطرنشان کرد که گوگل به منظور استفاده از یک محصول شناخته شده به‌عنوان نام رسمی سیستم‌عامل اندروید در گذشته بارها با یک شرکت تولیدکننده آبنبات همکاری کرده است. محتوای تبلیغاتی منتشر شده برای به‌روزرسانی اندروید کیت‌کت در سال 2013 شامل یک قالب شکلاتی محبوب بود و سیستم‌عامل‌های اندروید 8 و 8.1 در سال 2017 نیز از نماد کوکی معروف اوریو در جهان استفاده کردند.

بر اساس اعلام پروژه متن‌باز اندروید (AOSP)، اندروید 14 از اسم رمز کیک وارونه (Upside Down Cake) استفاده خواهد کرد

با انتشار اندروید 10 در سال 2019، گوگل استفاده از شماره انتشار عددی به‌عنوان نام رسمی اندروید را آغاز کرد. در آن سال قرار بود نام دسر با حرف Q آغاز شود که حداقل یافتن دسری با این نام امری بسیار دشوار بود. این موضوع ظاهرا موجب شد تا گوگل شیوه نامگذاری پیشین خود را کنار بگذارد؛ اگرچه کمپانی کماکان برای نامگذاری اندروید 10 از اسم رمز داخلی Quince Tart استفاده کرد.

گوگل نام دسر داخلی برای اندروید 14 را اعلام کرد

گوگل به منظور نامگذاری رسمی نسخه‌های مختلف اندروید کماکان از الگوی عددی استفاده می‌کند و اسامی دسرها صرفا برای نامگذاری هر نسخه درون شرکت به‌کار گرفته می‌شوند. به‌عنوان مثال اندروید 11 و اندروید 12 در دفتر مرکزی گوگل به‌ترتیب با اسامی Red Velvet Cake و Snow Cone شناخته می‌شوند. وبسایت پروژه متن‌باز اندروید (AOSP) پیش‌تر اعلام کرد که سیستم‌عامل اندروید 13 از اسم رمز داخلی تیرامیسو (Tiramisu) بهره خواهد برد.

بر اساس پیش‌بینی‌ها اندروید 14 تا پیش از سال 2023 منتشر نخواهد شد. با این‌حال سیستم‌عامل مذکور احتمالا از اسم رمز داخلی کیک وارونه (Upside Down Cake) استفاده خواهد کرد. وبسایت 9to5Google با انتشار تصویری از پایگاه AOSP به اسم رمز داخلی اندروید 14 اشاره نموده است. با توجه به باقی ماندن حروف Y، X، W، V، U و Z برای سیستم‌عامل‌های اندروید 15 تا 20، خلاق‌ترین ذهن‌ها در گوگل از آینده‌ای نزدیک بایستی روی ایجاد کدهای مناسب از دسرها تمرکز نمایند.

در ادامه فهرستی از اسامی رمز دسر برای نسخه‌های مختلف اندروید ارائه شده است:

  • اندروید 1.5: کاپ‌کیک
  • اندروید 1.6: دونات
  • اندروید 2.0، 2.0.1 و 2.1: Eclair
  • اندروید 2.2 الی 2.2.3: Froyo
  • اندروید 2.3 الی 2.3.2 و 2.3.3 الی 2.3.7: نان زنجبیلی (Gingerbread)
  • اندروید 3.0، 3.1، 3.2 الی 3.26: Honeycomb
  • اندروید 4.0 الی 4.0.2 و 4.0.3 الی 4.0.4: بستنی ساندویچی (Icecream Sandwich)
  • اندروید 4.1 الی 4.1.2، 4.2 الی 4.2.2 و 4.3 الی 4.3.1: لوبیای ژله‌ای (Jelly Bean)
  • اندروید 4.4 الی 4.4.4: KitKat Key Lime Pie
  • اندروید 5.0 الی 5.0.2 و 5.1 الی 5.1.1: لالی‌پاپ
  • اندروید 6.0 الی 6.0.1: مارشمالو
  • اندروید 7.0 و 7.1 الی 7.1.2: نوقا
  • اندروید 8.0 و 8.1: اوریو
  • اندروید 9.0: پای
  • اندروید 10: اسم رمز داخلی Quince Tart
  • اندروید 11: اسم رمز داخلی Red Velvet Cake
  • اندروید 12: اسم رمز داخلی Snow Cone
  • اندروید 12L: اسم رمز داخلی Snow Cone v2
  • اندروید 13: اسم رمز داخلی Tiramisu
  • اندروید 14: اسم رمز داخلی Upside Down Cake

از میان اسامی دسرهای مختلف، Froyo، Eclair و Gingerbread احتمالا بیش از سایرین خاطره‌انگیز هستند. ورژن‌های Froyo و Gingerbread اندروید روی تعداد زیادی از برترین اسمارت‌فون‌های آن زمان نظیر موتورولا دروید، نکسوس وان، HTC Droid Incredible، موتورولا دروید ایکس (که در زمان خود هندست فوق‌العاده‌ای به‌شمار می‌رفت)، LG Revolution و سامسونگ نکسوس S مورد بهره‌برداری قرار گرفتند.

البته تمامی این هندست‌ها در مقایسه با اسمارت‌فون‌های اندرویدی امروزی ضعیف به‌نظر می‌رسند؛ اما در گذشته همگی آن‌ها دستگاه‌های شگفت‌انگیزی قلمداد می‌شدند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH