اپل بابت حذف اپلیکیشن‌های قدیمی از اپ استور به توسعه‌دهندگان هشدار داد

شما احتمالا مایل به خریداری لباس از فروشگاهی با مدل‌های قدیمی نیستید. بنابراین با مشاهده اولین مدل‌های منسوخ و از مد افتاده بلافاصله از فروشگاه خارج می‌شوید. این قاعده در مورد فروشگاه اپ استور اپل نیز صدق می‌کند. به هرحال اپ استور فروشگاهی است که کالاها و خدمات دیجیتالی را به مراجعه‌کنندگان می‌فروشد.

رابرت کاموه؛ توسعه‌دهنده بازی از استودیوی Prototop Games اخیرا در حساب‌کاربری توئیتری خود اعلام کرد که وی نامه‌ای هشدارآمیز را از اپل دریافت نموده و از این طریق، خبر حذف بازی رایگان وی با نام Motivoto از اپ استور به این توسعه‌دهنده اطلاع‌رسانی شده است. اپل در توضیح دلیل این اقدام خود اعلام کرده که از زمان انتشار بازی مذکور بیش از 2 سال گذشته است. به گفته آقای کاموه این هشدار بخشی از سیستم بهبود برنامه اپل است. وی گفت: “چنین اقدامی جالب نیست. بازی‌های مخصوص کنسول‌ها که از سال 2000 منتشر شده‌اند؛ کماکان برای فروش قابل دسترس هستند. این تصمیم یک مانع ناعادلانه برای توسعه‌دهندگان مستقل است.”

برنامه‌های قدیمی در اپ استور برای به‌روزرسانی 30 روز فرصت دارند و در غیر این‌صورت از این فروشگاه حذف خواهند شد

کاستا الفتریو؛ بنیان‌گذار برنامه FlickType یکی از منتقدان سرسخت اپ استور و اپل به‌شمار رفته و ادعا می‌کند که بسیاری از اپلیکیشن‌های اپل برای مدت زمان طولانی‌تری به‌روزرسانی نشده‌اند؛ اما این شرکت قوانین را برای سایرین اجرا نموده و خود از آنها تبعیت نمی‌کند.

اپل به توسعه‌دهندگان هشدار داده تا اپلیکیشن‌های خود را به‌روزرسانی نمایند

جهت اطلاع افراد ناآگاه بایستی خاطرنشان کرد که آقای الفتریو در بحبوحه یک جدال قضایی با اپل قرار دارد. وی اپل را به سوء استفاده از توسعه‌دهندگان کوچکتر متهم نموده است. FlickType یک اپلیکیشن QWERTY شاخص برای اپل واچ محسوب می‌شود. کاستا الفتریو ادعا می‌کند که اپلیکیشن‌های رقیب به منظور جابه‌جایی رتبه‌بندی اپل از تبلیغات و نظرات جعلی استفاده می‌کنند. این توسعه‌دهنده ادعا می‌کند که عملکرد اپل در زمینه حذف نظرات و رتبه‌بندی‌های جعلی پیش از متاثر شدن کسب‌وکار این برنامه به اندازه کافی سریع نبوده است.

این توسعه‌دهنده توضیح داده که اپل برای تبدیل نمودن FlickType به‌عنوان ابزار QWERTY بومی اپل واچ با وی تماس گرفته است: اما او درخواست غول کوپرتینویی را رد کرده است. به گفته آقای الفتریو در این مرحله اپل اقدام به حذف اپلیکیشن وی از اپ استور کرد و درخواست انتشار سایر نسخه‌های FlickType در فروشگاه اپلیکیشن‌های iOS نیز از سوی این شرکت رد شد.

در پیام اپل خطاب به توسعه‌دهندگان که با عنوان “اعلامیه بهبود برنامه” منتشر شده است؛ اعلام شده که آن دسته از برنامه‌ها که برای مدت زمان قابل‌توجهی به‌روزرسانی نشده‌اند؛ از اپ استور حذف خواهند شد. همچنین اپل برای به‌روزرسانی اپلیکیشن‌ها توسط توسعه‌دهندگان صرفا فرصتی 30 روزه را در نظر گرفته است. همچنین اپل می‌افزاید: “شما می‌توانید این برنامه را به منظور بررسی و دانلود از اپ استور در دسترس کاربران جدید قرار داده و ظرف مدت 30 روز، نسخه آپدیت شده را جهت بررسی ارسال نمایید. چنان‌چه ظرف مدت 30 روز هیچ‌گونه به‌روزرسانی خاصی برای اپل ارسال نشود؛ اپلیکیشن مذکور از اپ استور حذف خواهد شد.”

اپلیکیشن‌های قدیمی که هنگام اجرا کرش می‌شوند؛ بلافاصله از اپ استور حذف خواهند شد

اگرچه برنامه‌های قدیمی از اپ استور حذف می‌شوند؛ اما کماکان روی دستگاه‌های آی‌فون و آی‌پد باقی خواهند ماند. آقای الفتریو می‌گوید: “بدیهی است که رفتار اپل در زمینه حذف برنامه‌ها به دور از انصاف است؛ چرا که اپلیکیشن Pocket God که در مقطعی از زمان از محبوبیت بالایی برخوردار بود از فروشگاه حذف نمی‌شود؛ حتی اگر این برنامه از سال 2015 به بعد آپدیت نشده باشد. اپل صفحه‌ای تحت عنوان اصلاحات اپ استور (App Store Improvements) را راه‌اندازی نموده و ادعا می‌کند که این صفحه با هدف دسترسی آسان‌تر مشتریان به اپلیکیشن‌های عالی متناسب با نیازمندی‌های آنها ایجاد شده است. همچنین اپل مدعی شده که برنامه‌های منتشر شده در اپ استور، کاربردی و به‌روز بوده و این شرکت در حال اجرای یک فرآیند مداوم برای ارزیابی برنامه‌ها و حذف عناوینی هستند که دیگر مطابق با انتظارات عمل نکرده، تابع دستورالعمل‌های فعلی نبوده یا قدیمی محسوب می‌شوند.”

در این صفحه خطاب به توسعه‌دهندگان اعلام شده که در صورت حذف برنامه آنها از اپ استور، هیچ برنامه‌نویس دیگری مجاز به استفاده از نام آن برنامه نخواهد بود. اپل همچنین به توسعه‌دهندگان توصیه می‌کند تا به منظور جلوگیری از حذف برنامه‌های خود از اپ استور، هرگونه مشکل عملکردی در آنها را برطرف نموده و با هدف رفع باگ‌های احتمالی، ارائه محتوای جدید و خدمات هرچه بیش‌تر، اپلیکیشن‌های خود را به‌طور منظم به‌روزرسانی نمایند. بنابراین چنان‌چه توسعه‌دهندگان قادر به آپدیت برنامه‌های خود نیستند؛ در این‌صورت بایستی منتظر حذف آنها از اپ استور باشند.

چنان‌چه اپل به وجود مشکل در یک برنامه پی ببرد؛ در این‌صورت با توسعه‌دهنده آن تماس گرفته و از وی درخواست می‌کند تا به منظور ادامه انتشار برنامه در اپ استور، تغییرات لازم را روی آن اعمال نماید. از سوی دیگر چنان‌چه یک اپلیکیشن هنگام اجرا روی دستگاه‌های اپلی کرش کند؛ در این‌صورت بلافاصله از اپ استور حذف خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH