نقد و بررسی جامع گلکسی S22 اولترا؛ آیا پرچمدار گران قیمت سامسونگ ارزش خرید دارد؟

در این مقاله با نقد و بررسی جامع گلکسی S22 اولترا ، پرچمدار جدید و قدرتمند سامسونگ همراه ما باشید.

خلق یک محصول افسانه‌ای و همه چیز تمام در دنیای صنعتی و پرچالش امروز، کار بسیار دشواری است. حتی مشهورترین برندها و پرآوازه‌ترین محصولات نیز نقص‌هایی دارند که نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد.

شاید بتوان با جدیت گفت که تاکنون در صنعت تلفن همراه هیچ محصول بی‌نقص و 100 درصد رضایت بخشی تولید نشده، حتی اگر کمی سخت‌گیر باشیم می‌توانیم به نوکیا 1100 که به عنوان یکی از پرفروش‌ترین گوشی جهان شناخته می‌شود ایراد بگیریم که چرا به صفحه رنگی مجهز نبود. اما به هر شکل گوشی‌هایی مانند نوکیا 1100 یا سری آیفون 6 و شاید حتی سامسونگ گلکسی نوت 8، از مدل‌هایی بودند که با کمترین نقص وارد بازار شدند و فروش بالایی هم که تجربه کردند به همین دلیل بود.

اما در سال 2022 محصولی با کمترین نقص وارد بازار شده که احتمالا از نظر فروش به پای مدل‌های گفته شده نمی‌رسد اما از نظر نوآوری، مشخصات و ساخت، در چند سال گذشته مدلی به گرد پای آن نخواهد رسید. در آینده نیز تنها نسخه بعدی همین مدل یعنی گلکسی S23 اولترا شاید بتواند مچ پرچمدار امسال سامسونگ را بخواباند واگر نه امیدی به آیفون جدید و پرچمداران شیائومی و هواوی نیست.

خلق افسانه سامسونگ

برای خلق یک افسانه باید تمام داشته‌های خود به میان بیاورید و البته داشته‌های شما باید شاهکارهایی کم نقص باشند. گلکسی S22 اولترا ترکیبی از دو شاهکار کم نقص از دو سری جذاب و محبوب سامسونگ، یعنی گلکسی S21 اولترا و گلکسی نوت 20 اولترا است.

گلکسی نوت 20 اولترا یکی از جذاب‌ترین مدل‌هایی است که تا کنون در دفتر آی‌تی‌رسان نقد و بررسی شده، گلکسی S21 اولترا نیز بهترین گوشی اندرویدی سال 2021 بود که البته هرچند از قلم استایلوس پشتیبانی می‌کرد اما قلم همراه آن نبود و به نوعی سامسونگ با عرضه این مدل متوجه شد که مردم دوست دارند قلم مانند سری نوت درون گوشی باشد و عرضه جداگانه آن خیلی مورد استقبال قرار نگرفت.

به این ترتیب به سری گلکسی S22 رسیدیم، خانواده‌ای که دو مدل آن بدون پشتیبانی از قلم و یک مدل آن مانند گلکسی نوت 20 اولترا، همراه با قلم S Pen عرضه شده است، به این شکل طرفداران کار با قلم می‌توانند گلکسی S22 اولترا را خریداری کنند و طرفداران پرچمداران کلاسیک گلکسی S نیز می‌توانند دو مدل دیگر گلکسی S22 و S22 پلاس را که خود پرچمداران کامل و کم نقصی هستند را بخرند.

این ترکیبی از برند سامسونگ است که مشکل همه را حل می‌کند و امیدواریم سامسونگ از این به بعد از همین ترکیب برنده برای عرضه پرچمدارانش استفاده کند، البته همه چی به بازخورد و استقبال از مدل‌های سری گلکسی S22 بستگی دارد.

البته در مورد گلکسی S22 اولترا دو نظر وجود دارد، برخی می‌گویند این مدل در واقع همان پرچمدار سری نوت است اما حالا با نامی جدید به بازار آمده و اما برخی دیگر آن را افسانه‌ای از ترکیب دو شاهکار محبوب که قرار است قوائد بازی را عوض کند، می‌شناسد.

ما در این مقاله تمامی نقاط قوت و ضعف این مدل را نقد و بررسی خواهیم کرد و در نهایت به این پرسش پاسخ می‌دهیم که آیا گلکسی S22 اولترا یک پرچمدار تکراری است یا یک افسانه بی رقیب؟ با آی‌تی‌رسان همراه باشید:

مشخصات گلکسی S22 اولترا

ابعاد
 163.3 در 77.9 در 8.9 میلی‌متر
وزن
 229 گرم
نمایشگر
 6.8 اینچ داینامیک امولد 2X با رزولوشن 1440 در 3088 و نرخ‌تازه‌سازی 120 هرتز
پردازنده 
 Snapdragon 8 Gen 1
پردازنده گرافیکی
Adreno 730 
رم
 12 گیگابایت
حافظه داخلی
 256 گیگابایت
سیستم عامل
 رابط کاربری One UI 4.1
دوربین اصلی
 چهارگانه: 108 مگاپیکسل واید + 12 مگاپیکسل التراواید + 10 مگاپیکسل تله‌فوتو + 10 مگاپیکسل تله‌فوتو پریسکوپی
دوربین سلفی
 40 مگاپیکسل واید
باتری
 5000 میلی‌آمپرساعت با پشتیبانی از شارژ سریع 45 واتی

اقلام درون جعبه گلکسی S22 اولترا ناامید کننده

شخصا با جعبه‌های کوچک و بی روح سری پرچمداران سامسونگ و اپل مشکل دارم. شما چند ده میلیون پول برای خرید یک پرچمدار فوق‌العاده با کیفیت می‌دهید و در عوض یک جعبه مقوایی کوچک با طرحی ساده دریافت می‌کنید که درون آن گوشی ارزشمند شما قرار دارد.

البته جعبه بی‌کیفیت نیست و حتی حس چیپ بودن به شما نمی‌دهد اما از طرفی حس خرید یک محصول گران قیمت و پرچمدار را نیز منتقل نمی‌کند و کمی تو ذوق می‌زند.

به هر شکل درون جعبه اتفاق خاصی قرار نیست رخ دهد، اصلا سامسونگ و اپل جعبه‌ها را کوچک کردند تا موارد همراه گوشی را حذف کنند. در مورد گلکسی S22 اولترا نیز اوضاع به همین شکل است. به جز گوشی تنها مورد قابل اشاره، کابل USB-C به USB-C است که درون جعبه قرار دارد. طبق معمول سوزن درگاه سیم کارت و برگه‌های معرفی محصول و گارانتی هم درون جعبه دیده می‌شوند.

گلکسی S22 اولترا

کابل USB-C به USB-C به طور کلی کاربرد خاصی ندارد اما یک مشکل جدی ایجاد می‌کند و آن این است که نمی‌توانید از شارژرهای معمولی که در خانه دارید برای شارژ کردن این گوشی استفاده کنید، همچنین این کابل تنها سیستم‌های رایانه‌ای یا لپ‌تاپ‌هایی که از درگاه USB-C پشتیبانی می‌کنند متصل می‌شود، به این ترتیب شاید مجبور شوید از کابل‌های معمولی که در خانه دارید برای این مدل استفاده کنید.

طراحی و کیفیت ساخت گلکسی S22 اولترا آسمان‌خراش آلومینیومی

گلکسی S22 اولترا هیچ شباهتی به دیگر اعضای خانواده گلکسی S22 ندارد، این مدل بر خلاف دو خواهر کوچک خود که با گوشه‌های گرد، ابعاد استاندارد و در رنگ‌های روشن عرضه شدند، در ابعاد بزرگ، ظاهری زمخت با گوشه‌های تیز و دوربین‌های بیرون زده و در رنگ‌های تیره تولید شده است.

گلکسی S22 اولترا گوشه‌‌های تیز و ابعاد بزرگ خود را از همان سری نوت به ارث برده، به هر شکل گوشی که مهم‌ترین ویژگ آن داشتن قلم برای نوشتن و یا طراحی است، باید نمایشگر بزرگی داشته باشد. سامسونگ برای استفاده از تمام سطح نمایشگر، گوشه‌های فریم را با زاویه 90 درجه طراحی کرده تا از حداکثر فضا استفاده کامل را برده باشد.

ابعاد

ابعاد گلکسی S22 اولترا بیشتر به مدل نوت 20 اولترا شباهت دارد تا S21 اولترا، همانطور که گفتیم این مدل ظاهر خود را از خانواده نوت به ارث برده و این یعنی گوشی کمی عریض‌تر از پرچمداران معمولی سری گلکسی S است. اگر یادتان باشد گلکسی S21 اولترا 165.1 میلی‌متر طول و 75.6 میلی‌متر عرض داشت، اما گلکسی S22 اولترا با ابعادی نزدیک به مدل نوت 20 اولترا دارای طول 163.3 میلی‌متر و عرض 77.9 میلی‌متر است. به این ترتیب پهنای این مدل نسبت به پرچمدار سال پیش سامسونگ بیشتر و طول آن کمتر است.

در واقع گلکسی S21 اولترا فرم کشیده‌تر و مستطیلی شکل‌تری داشت اما گلکسی S22 اولترا دیگر آن قدر کشیده طراحی نشده و فرم آن نسبت به پرچمدار قبلی کره‌ای، مربعی شکل‌تر است. گلکسی S22 اولترا به شکل بهبود یافته برای نوت برداری و یادداشت کردن ساخته شده، به همین دلیل بیشتر شبیه به یک دفترچه یادداشت است.

از نظر ضخامت تفاوتی میان گلکسی S22 اولترا و گلکسی S21 اولترا وجود ندارد، هر دو مدل با ضخامت 8.9 میلی‌متر جزو گوشی‌های کت و کلفت بازار محسوب می‌شوند، این یکی دیگر از تفاوت‌های عمده میان گلکسی S22 اولترا و دو خواهر کوچکترش یعنی گلکسی S22 و گلکسی S22 پلاس است، سامسونگ در آن دو مدل ضخامت را کاهش داده و دو تا از خوش‌دست‌ترین پرچمداران سال را روانه بازار کرده است، اما در گلکسی S22 اولترا همه چی بزرگ‌تر و تا حدودی زمخت‌تر است.

این مدل 229 گرم وزن دارد و این یعنی پرچمدار امسال سامسونگ تقریبا هم وزن پرچمدار سال گذشته بوده اما حدود 30 گرم از خواهران خود سنگین‌تر است. با تمامی این تفاسیر باید فکر کار کردن با یک دست با گلکسی S22 اولترا را به طور کل فراموش کنید. این مدل حتی برای افرادی که دستان بزرگی دارند نیز عرض، ضخامت و وزن زیادی دارد و نمی‌توان یک دستی با آن کار کرد.

طراحی

وجود قلم نیز باعث شده گلکسی S22 اولترا به طور کامل یک مدلی باشد که باید دو دستی با آن کار کرد. البته تقریبا تمامی مدل‌های سری نوت همین ویژگی را داشتند و این از مواردی است که جزو دی‌ان‌ای نوت بودن این گوشی محسوب می‌شود اما به هر شکل یک نقطه ضعف این به حساب می‌آید. شما باید بدانید که کار کردن با این مدل زمانی که یک دستتان پر است یا می‌خواهید یک کار سریع و دم دستی انجام دهید خیلی راحت نیست و به آن عادت هم نخواهید کرد، بنابراین گلکسی S22 اولترا به هر دو دست شما نیاز دارد.

لبه‌های گوشی از جلو تیز هستند اما از کنار خمیده طراحی شده‌اند، یعنی خمیدگی نمایشگر بر روی فریم، در پشت گوشی نیز تکرار شده و فریم گوشی حالتی نیم دایره دارد، این مورد کمی به خوش دست بودنش کمک کرده و پشت شیشه‌ای آن نیز حالت سر یا لیز بودن ندارد، بنابراین گلکسی S22 اولترا از آن مدل‌هایی نیست که راحت از دستتان سر بخورد، مگر آنکه دستان ظریفی داشته باشید و ابعاد بزرگ گوشی باعث شود شما نتوانید آن را به محکمی در دست بگیرید و این مورد باعث شود گوشی با یک تکان از دستتان بیفتد.

در پشت گوشی یکی از بزرگ‌ترین نکات منفی در طراحی دیده می‌شود و آن دوربین‌ها هستند، در گلکسی S21 اولترا ماژول دوربین طراحی منحصر به فردی داشت و بخشی از کاراکتر و ابهت این مدل به واسطه طراحی دوربین‌های آن بود، اما حالا در گلکسی S22 اولترا دوربین‌ها به صورت جداگانه و بدون یک ماژول متحد در کنار هم قرار گرفته‌اند، این مورد هم امکان آسیب‌دیدگی دوربین‌ها را افزایش می‌دهد و هم باعث می‌شود گرد و غبار به شکل اعصاب خورد کنی در فضای بین دوربین‌ها جمع شوند و کل زیبایی گوشی را تحت تاثیر قرار دهد.

به شخصه اصلا طرفدار طراحی دوربین به این شکل نیستم و در هنگام استفاده از این مدل هر بار به پشت آن نگاه کردم، گرد و غبار زیادی در اطراف دوربین جمع شده بود. البته در مدل گلکسی S21 اولترا نیز غبار در کناره فریم  جمع می‌شد اما حجم آن بسیار کم بود و البته به راحتی با یک دستمال پاک می‌شد، اما حالا پاک کردن غبار در میان پنج دوربین و سنسور بیرون زده که فضای کمی میان‌ آن‌ها است، چالش خاصی دارد. ضمن این که ظاهر دکمه‌ای یا برجستگی‌های جداگانه دوربین‌ها هم جالب نیست.

سه دوربین اصلی بیرون زدگی بیشتری نسبت به دوربین 10 مگاپیکسلی تله‌فوتو و سنسور اتوفوکوس دارند، این بیرون زدگی موجب لق شدن گوشی هنگام کار برروی سطح صاف می‌شود به ویژه زمانی که با قلم می‌خواهید با گوشی کار کنید، اما لق زدگی از بسیاری از مدل‌های بازار کمتر است ولی همچنان وجود دارد و گاها مانع کار شما می‌شود.

به طور کلی برای رها شدن از مشکل لق زدن و جمع‌شدن غبار دور دوربین‌ها می‌توانید از یک قاب استفاده کنید اما طبیعتا وجود قاب شما را از حس لمس بدنه شیشه‌ای جذاب و فریم آلومینیومی صیقلی گلکسی S22 اولترا محروم می‌کند. این مدل استحکام بالایی دارد و اصلا به نظر نمی‌رسد با یک ضربه به آسانی آسیب ببیند.

استحکام

فریم هر سه عضو خانواده گلکسی S22 از آلومینیوم Armor ساخته شده که مقاومت بالایی دارد و به گفته سامسونگ همچون یک زره آلومینیومی از گوشی شما محافظت می‌‌کند. هر سه مدل گواهی IP68 را دریافت کرده‌اند، این گواهی یعنی شما می‌توانید به مدت 30 دقیقه در عمق یک و نیم متری آب با این گوشی‌ها کار کنید.

سامسونگ در پرچمدار جدید خود از شیشه محافظ گوریلا گلس ویکتوس پلاس هم بر روی نمایشگر و هم در پشت گوشی استفاده کرده که استحکام فوق‌العاده بالایی دارد. البته بدنه شیشه‌ای پشت، کثیفی و لک را به خود جذب نمی‌کند و این امتیاز مثبت بسیار مهم است. اگر دست واقعا کثیف یا عرق کرده باشد لکش بر روی بدنه می‌افتد اما به طور کلی بدنه شیشه‌ای به راحتی لکه دار نمی‌شود. البته فریم بالا و پایین گوشی براق است و اثر انگشت به خود جذب می‌کند که حس ناخوشایندی دارد.

درگاه‌ها

در فریم سمت راست گوشی دکمه پاور، ولوم و آنتن 5G دیده می‌شود که از قرار معلوم دیگر نسخه‌های وارد شده در ایران این آنتن را نخواهند داشت، بنابراین این آنتن صرفا در نسخه‌ نمونه که برای بررسی در اختیار ما قرار داده شده بود دیده می‌شود. سمت چپ گوشی هیچ المانی قرار ندارد. در فریم بالایی تنها یک میکروفون دیده می‌شود ولی فریم پایینی میزبان قلم S Pen، درگاه سیمکارت، درگاه شارژ و اسپیکر است.

رنگ‌ها

همانطور که گفتیم گلکسی S22 اولترا بر خلاف دو خواهر کوچک خود در رنگ‌های شاد و روشنی عرضه نشده است، این مدل در چهار رنگ شرابی، سبز تیره، سفید فانتوم و مشکی فانتوم قابل خریداری است. هر چهار رنگ نمایی کلاسیک یا به نوعی وزن داری به گوشی می‌دهند، تلفیق این مدل با طراحی که دارد با رنگ روشن خیلی جالب نمی‌شود به همین دلیل سامسونگ آن را با رنگ‌هایی عرضه کرده که به کاراکتر گلکسی S22 اولترا کمک می‌کنند.

البته اگر این مدل را از سایت خود سامسونگ خریداری کنید امکان انتخاب سه رنگ طوسی گرافیتی، آبی آسمانی و قرمزی که البته بیشتر به نارنجی شبیه است را پیدا خواهید کرد که بر اساس تصاویر موجود، هر سه رنگ اصلا به گلکسی S22 اولترا نمی‌آیند.

تجربه استفاده

به طور کلی حس در دست گرفتن گلکسی S22 اولترا، خاص و متفاوت است، این مدلی است که در خیابان همه متوجه می‌شوند که آن را در دست دارید، زیرا ابعاد، طراحی و حتی نحوه کار کردن با آن متفاوت است. همانطور که گفتیم این مدل به طور کامل برای استفاده با قلم طراحی شده برای همین گلکسی S22 اولترا از آن مدل‌هایی نیست که در هنگام راه رفتن آن را یک دستی بگیرید و با آن کار کنید.

برای حمل این مدل به یک جیب نسبتا بزرگ نیاز دارید، گوشه‌های تیز آن شاید باعث خراشیده شدن گوشه جیب بر روی شلوار شما بشود. ضخامت گوشی در جیب قبل توجه است البته اگر از یک کاور هم استفاده کنید، ضخامت به شدت افزایش پیدا می‌کند، به طوری که شاید دیگران احساس کنند یک دسته اسکناس در جیب خود قرار داده‌اید.

به طور کلی استفاده از گلکسی S22 اولترا خیلی راحت نیست، البته این بهایی است شما برای داشتن امکانات مختلف آن باید بپردازید، شاید بتوانید با ابعاد آن بسازید شاید هم نتوانید به آن عادت کنید ولی اگر تاکنون گوشی سری نوت نداشتید، در روزهای ابتدایی کار با گلکسی S22 اولترا حتما دچار چالش می‌شوید.

نمایشگر گلکسی S22 اولترا دریچه بهشت

دریچه ارتباطی شما با دنیای گلکسی S22 اولترا توسط نمایشگر بزرگ 6.8 اینچی آن رقم می‌خورد. نمایشگر آنقدر بزرگ است که دیگر به یک تبلت شباهت دارد اما افرادی که به دنبال یک دفترچه یادداشت، یک بوم طراحی یا یک گوشی مالتی تسکینگ هستند، قدر این نمایشگر بزرگ را می‌دانند.

صفحه نمایش گلکسی S22 اولترا همه ویژگی‌های لازم جهت قرار گرفتن در پازل افسانه‌ای این گوشی پرچمدار را دارد، حتی ویژگی به آن اضافه شده که تا کنون در هیچ یک از پرچمداران سری گلکسی S قرار نداشت و آن پشتیبانی از قلم هوشمند این شرکت است.

نمایشگر گلکسی S22 اولترا یک اولد واقعی است، نمایشگری که با ظرافت و دقت تمام، هر آنچه که در تصویر وجود دارد را به نمایش می‌گذارد. فقط کافیست با این گوشی به تماشای فیلم‌های 4K بنشینید تا ببینید رقص رنگ‌ها در این نمایشگر چه معجزاتی دارد. رنگ‌های مشکی ‌هم جای خود را دارند، شاید از شنیدن واژه رنگ‌های مشکی متعجب شده باشید، ولی زمانی که با این مدل فیلم‌هایی با فضاهای تاریک را مشاهده می‌کنید، جزئیات در بخش‌های تیره آنقدر بالاست که شما هم ایمان می‌آورید که چندین رنگ مشکی در جهان وجود دارد.

اگر بخواهیم کمی به مشخصات بپردازیم، باید بگوییم که پنل 6.8 اینچی گلکسی S22 اولترا از نوع داینامیک امولد 2X است، همان فناوری که در نمایشگر گلکسی S21 اولترا و گلکسی نوت 20 اولترا به کار رفته را در این مدل می‌بینیم.

در این نمایشگر 1440 پیکسل در 3088 پیکسل با تراکم 500 پیکسل در هر اینچ قرار دارد که از نظر رزولوشن و تراکم پیکسلی با دو مدل گلکسی S21 اولترا و گلکسی نوت 20 اولترا تقریبا مشابه هستند. به علت کُرو بودن نمایشگر، بیش از 90 درصد پنل جلو توسط صفحه نمایش پوشیده شده که درصدی قابل توجه است، به این ترتیب تنها دو حاشیه باریک در بالا و پایین صفحه وجود دارد که آن بخش کمتر از 10 درصد پنل را تشکیل می‌دهند.

روشنایی

صفحه نمایش گلکسی S22 اولترا یک تفاوت با پرچمداران قدیمی این شرکت دارد و آن قابلیت Extra brightness است که با فعال کردن آن، صفحه به روشنایی نور کم‌نظیر تا 1750 نیت می‌رسد. نمایشگر گلکسی S22 اولترا هیچ مشکلی از نظر روشنایی ندارد و حتی در یک ظهر تابستانی زیر تابش مستقیم خورشید نیز می‌توانید با آن کار کنید. حتی می‌توانیم بگوییم نور صفحه گاها بیش از حد است و شاید چشم را اذیت کند.

قابلیت تنظیم نور خودکار صفحه معمولا به خوبی کار می‌کند و در زمانی که نور محیط کاهش می‌یابد، صفحه نیز به سرعت کم نور می‌شود اما همانطور که گفتم، گاها نور صفحه زیادی روشن است و به صورت دستی باید آن را کاهش دهید.

قابلیت Extra brightness همزمان با قابلیت تنظیم نور خودکار صفحه فعال نمی‌شود، یعنی زمانی که قابلیت تنظیم نور خودکار صفحه فعال باشد، نمی‌توان از این قابلیت استفاده کرد. زمانی که به نور بیشتری در صفحه نمایش این مدل نیاز داشتید به بخش Display در تنظیمات بروید و گزینه Adaptive brightness را غیرفعال کنید تا گزینه Extra brightness نمایان شود. با فعال کردن این گزینه، نور صفحه تا 1750 نیت افزایش پیدا می‌کند.

رنگ‌ها

کیفیت نمایش رنگ‌ها، کنتراست و سایه‌ها در این نمایشگر با وجود +HDR10 فوق‌العاده است و مانند همیشه نمی‌توان نقطه ضعف یا ایرادی از نمایشگر پرچمداران سامسونگ گرفت. البته گلکسی S22 اولترا قابلیت جدید دیگری به نام Vision Booster دارد که در شرایط نوری مختلف، میزان کنتراست صفحه را تنظیم می‌کند.

این تکنولوژی با استفاده از حسگرهای نوری، متوجه میزان تابش شدید نور می‌شود و در این شرایط کنتراست صفحه را به شکلی تنظیم می‌کند که اجزای صفحه بهتر دیده شوند، به طور مثال زمانی که در تابش مستقیم خورشید با گوشی کار می‌کنید، کنتراست صفحه کاهش پیدا می‌کند که باعث می‌شود نقاط تاریک بهتر دیده شوند.

رفرش‌ریت

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌هایی که نمی‌توان به سادگی از آن گذشت، رفرش ریت 120 هرتزی صفحه نمایش گلکسی S22 اولترا است که هر چند چند سالی می‌شود در پرچمداران سامسونگ این قابلیت را مشاهده می‌کنیم، اما تاثیر شگفت‌انگیز نرخ تازه‌سازی صفحه 120 هرتز با بر روی پنل اولد سامسونگ و تلفیق آن با نمایشگر گلکسی S22 اولترا را نمی‌توان کتمان کرد.

با وجود نرخ‌تازه‌سازی 120 هرتز همه‌ چی در صفحه کاملا روان و سیال به نمایش درمی‌آید و هیچ بخش منو بریده بریده یا با تاخیر و کندی اجرا نمی‌شود و به ویژه تجربه بسیار جذابی هنگام بازی کردن دریافت خواهید کرد. تنها نکته‌ای که در مورد این ویژگی می‌توان گفت آن است که سامسونگ اعلام کرده بود برای کاهش مصرف باتری، از نرخ تازه‌سازی انطباقی استفاده کرده که در زمانی که صفحه ثابت است رفرش ریت را به یک میرساند و در زمان استفاده از نمایشگر مجددا به 120 باز می‌گردد، اما در تست‌ها نرخ‌تازه‌سازی از 24 هرتز پایین‌تر نیامد و در واقع بازه رفرش‌ریت میان 24 تا 120 هرتز متغیر است.

دارک مود

در بخش Display می‌توانید تغییرات دلخواه را بر روی نمایشگر گلکسی S22 اولترا اعمال کنید. در این قسمت گزینه دارک مود قابل فعال شدن است که موجب می‌شود اکثر بخش‌های منو و پنل‌های رابط کاربری به رنگ مشکی و طوسی در بیاید، با توجه به نمایشگر سوپرامولد این مدل، در حالت دارک مود، پیکسل‌های نمایشگر در بخش‌های مشکی رنگ کاملا خاموش می‌شوند که این اتفاق، هم بر روی کاهش مصرف باتری تاثیر می‌گذارد و هم موجب می‌شود تا نمایش رنگ مشکی، کاملا واقعی و طبیعی باشد.

تنظیمات صفحه

در این بخش گزینه‌های دیگری مانند Eye Comfort shield برای فعال کردن حالت محافظت از چشم، Touch Sensitivity برای افزایش حساسیت لمسی در هنگام استفاده از محافظ صفحه یا کار با دستکش و قابلیت Accidental touch protection وجود دارد که در هنگام قرار دادن گوشی در کیف یا جیب، با نور حسگر متوجه تاریک بودن محیط می‌شود و از لمس‌های ناگهانی صفحه که معمولا موجب می‌شود تا گوشی تصادفی به یک نفر زنگ بزند یا وارد بخش‌های مختلف بشود، جلوگیری می‌کند.

قفل‌های بیومتریک – سریع، دقیق و بی‌نقص

قفل‌های بیومتریک گوشی‌های پرچمدار سامسونگ از بخش‌هایی است که دیگر نیازی به توضیح و نوشتن متن‌های طولانی مدت ندارند. در یک کلام قفل‌های بیومتریک گلکسی S22 اولترا بی‌نقص هستند.

حسگر اولتراسونیک اثر انگشت در زیر نمایشگر قرار گرفته و جای آن بسیار مناسب برای باز کردن قفل در هنگامی است که می‌خواهید با یک دست با گوشی کار کنید. یعنی زمانی که گوشی در دست شما قرار دارد بدون نیاز به جا به جایی خاص انگشت شصت می‌توانید آن را بر روی حسگر قرار دهید.

قفل اثر انگشت، می‌تواند انگشت شما را در هر جهت تشخیص دهد، به طور مثال فرض کنید انگشت خود را با زاویه 30 درجه از فریم پایینی بر روی حسگر قرار داده‌اید تا اثر انگشت شما تعریف شود، در هنگام باز کردن قفل اگر انگشت خود را در زاویه‌های دیگر و حتی 180 درجه بر روی حسگر بگذارید، قفل باز می‌شود.

گلکسی S22 اولترا

در هنگام تنظیم قفل می‌توانید تا 4 انگشت را تعریف کنید، البته می‌توانید یک انگشت را نیز 4 بار تعریف کنید، یعنی قفل متوجه نمی‌شود شما انگشت خود را یک بار تعریف کرده‌اید، اما مزایای این ویژگی آن است که می‌توانید یک انگشت خود را در حالت‌های مختلف تعریف کنید تا در صد خطا برای باز کردن قفل پایین بیاید و انگشت خود را در هر حالتی که بر روی قفل بزارید، قفل باز شود.

در هنگام استفاده از قفل شاید از هر 20 بار استفاده یک یا دو بار با خطا مواجه شوید که آن هم طبیعی است و معمولا این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که انگشت به درستی بر روی حسگر قرار نگرفته است.

قفل تشخیص چهره

قفل تشخیص چهره هم وضعیتی مشابه با قفل اثر انگشت دارد و عملکرد آن فوق‌العاده است. مهم نیست در محیطی تاریک قرار دارید یا چهره شما به درستی در مقابل دوربین سلفی قرار گرفته است یا خیر، در هر صورت قفل چهره به درستی و سرعت بالا کار می‌کند. زمانی که گوشی بر روی میز قرار دارد یا بر روی استند است، اگر صفحه را لمس کنید، قفل چهره فعال شده و به سرعت صورت شما را تشخیص می‌دهد.

این قفل در زمانی که چشم‌های شما بسته است کار نمی‌کند، همچنین در زمانی که ماسک دارید نیز قفل باز نمی‌شود، البته اگر ماسک را تا زیر بینی پایین بکشید، قفل با کمی مکث باز خواهد شد. به طور کلی کمتر از یک ثانیه زمان برای باز شدن قفل با اثر انگشت یا تشخیص چهره وجود دارد که استفاده از گوشی را تسریع می‌بخشد.

قفل‌های بیومتریک سامسونگ از آن دسته ویژگی‌های هستند که به بلوغ لازم رسیده‌اند و تا چند سال آینده نیز می‌توان از همین تکنولوژی استفاده کرد و از آن رضایت کامل داشت.

تست‌های ویژه ITResan

در بخش تست‌های ویژه به برخی قابلیت‌ها و ویژگی‌های گوشی که برای ما در آی‌تی‌رسان و بسیاری از کاربران اهمیت دارد، می‌پردازیم. این موارد مشمول بخش‌های مختلف گوشی می‌شود و عموما در استفاده عادی روزانه با آن‌ها مواجه می‌شویم، به همین دلیل بهتر است بدانیم آیا گوشی گلکسی S22 اولترا می‌تواند تست‌های ویژه ما را رد کند یا خیر؟

 تست

نتیجه

بدنه کثیف می‌شود؟

خیلی کم

کار کردن روی سطح صاف آسان است؟

خیر

کار کردن با یک دست آسان است؟

خیر

کار کردن زیر نور آفتاب آسان است؟

بله

یک اثر انگشت را می‌توان دو بار تعریف کرد؟

بله!

قفل چهره در تاریکی باز می‌شود؟

بله

حسگر اثر انگشت با دست خیس باز می‌شود؟

بله

قفل چهره با ماسک باز می‌شود؟

خیر

کیفیت عکس سلفی پرتره چند نفره به چه شکل است؟

عالی

نشر صدا هنگام مکالمه چقدر است؟

بسیار کم

رابط کاربری گلکسی S22 اولترا – جذاب‌تر با ویژگی‌های جدید اندروید 12

سری گلکسی S22 با رابط کاربری One UI 4.1 روانه بازار شدند، این رابط کاربری به اندروید 12 مجهز شده که نسبت به نسخه قبلی اندروید تغییرات قابل توجهی داشته است. البته پیش از سری پرچمدار سامسونگ، مدل گلکسی S21 FE نیز با اندروید 12 به بازار عرضه شد اما One UI 4.1 آپدیت‌هایی نسبت به آن مدل دریافت کرده که باعث می‌شود تا خانواده گلکسی S22 رابط کاربری به‌روز‌تری داشته باشند.

خبر خوب آن که این رابط کاربری تا 4 سال و پکیچ امنیتی گوشی تا 5 سال آپدیت می‌شود، یعنی با خرید گلکسی S22 اولترا می‌توانید حتی اندروید 16 را نیز دریافت کنید.

گوگل با اندروید 12 تغییرات زیادی را به سیستم عامل خود اضافه کرد که بخشی از آن‌ها مربوط به قسمت طراحی و افزایش میزان شخصی‌سازی عناصر بصری این سیستم عامل است. این تغییرات در رابط کاربری One UI 4.1 دیده می‌شود و دست شما برای شخصی‌سازی رابط کاربری و استفاده از ویجت‌های جدید بازتر است.

رابط کاربری سامسونگ، کاملا مینیمال، ساده و کاربردی است. شما هیچ بخش اضافه‌ای در این رابط کاربری مشاهده نمی‌کنید، برنامه‌های پیشفرض مربوط به برنامه‌های سامسونگ و گوگل هستند و هیچ برنامه تجاری به صورت پیشفرض بر روی گوشی نصب نیست. رابط کاربری آنقدر سبک و خلوت است که حتی برنامه موزیک نیز بر روی گوشی نصب نشده و شما برای گوش دادن به موسیقی باید برنامه سامسونگ موزیک یا برنامه مورد نظر خود را بر روی گوشی نصب کنید.

فضای کلی One UI نسبت به قبل تغییر چندانی نداشته، آیکون‌ها، اجزای صفحه، نوار نوتیفیکیشن و دیگر اجزا همگی مانند گذشته در کنار هم قرار گرفته‌اند و همان فضای سر راست رابط کاربری سامسونگ را تشکیل داده‌اند.

اسکرول اسکرین‌شات

یکی از قابلیت‌های جالب اندروید 12، امکان اسکرول کردن هنگام اسکرین شات گرفتن است که به شما اجازه می‌دهد به جای گرفتن چند عکس از یک سایت، یک اسکرین شات کامل از کل سایت بگیرید. همچنین اگر از سایتی اسکرین شات بگیرید، بعدا که آن عکس را در گالری مشاهده کنید، اطلاعات سایت در فایل عکس ذخیره شده و می‌توانید مستقیم وارد همان سایت شوید. البته این ویژگی‌ها از خیلی وقت پیش در گوشی‌های سامسونگ وجود داشت و چیز جدیدی نیست.

پنل اج

یکی از جذاب‌ترین آپشن‌های رابط کاربری سامسونگ، پنل اج است. با فعال کردن اج پنل در تنظیمات، این پنل در یک سمت نمایشگر مشخص خواهد بود؛ به وسیله آن می‌توانید چند پنجره را در صفحه گوشی باز کنید. برای اینکار کافیست آیکون برنامه مورد نظر خود را در پنل اج لمس و به صفحه اصلی درگ کنید، در این زمان می‌توانید این برنامه را در نیمه بالایی صفحه، نیمه پایینی صفحه یا به صورت یک پنجره پاپ‌آپ در میان صفحه باز کنید.

پنل اج قابلیت شخصی‌سازی‌هم دارد و شما می‌توانید ترکیب نرم‌افزاری متناسب نیاز خود را در آن قرار دهید، به این ترتیب می‌توانید برنامه‌های مورد نیاز خود را همواره در دسترس داشته باشید و حتی دو برنامه برای اجرا مالتی‌تسکینگ را ذخیره و با لمس آیکون آن در پنل اج، هر دو برنامه به صورت همزمان در دو بخش بالایی و پایین صفحه اجرا کنید.

مالتی تسکینگ

به طور کلی پنل اج یکی از راه‌های اصلی برای مالتی تسکینگ در گلکسی S22 اولترا است، راه کار دیگر آن است که در صفحه برنامه‌های اخیر، آیکون برنامه که در قسمت بالای پنجره برنامه‌های اخیر وجود دارد را لمس کنید و گزینه Open in Split Screen View را لمس کنید تا صفحه به دو بخش تقسیم شود. در همین منو می‌توانید با انتخاب گزینه Open in pop-up View آن برنامه را به صورت یک پنجره پاپ‌آپ باز کنید. با وجود صفحه بزرگ گلکسی S22 اولترا می‌توانید به خوبی از قابلیت مالتی‌تسکینگ بهره‌مند شوید. همچنین انتخاب دو برنامه برای استفاده از اسپلیت اسکرین موجب می‌شود تا در برنامه‌های اخیر، همان دو برنامه به صورت مالتی تسکینگ ذخیره شوند و شما با انتخاب آن‌ها در برنامه‌های اخیر به طور مستقیم به حالت مالتی تسکینگ بروید.

البته در حالت مالتی تسکینگ نوار استاتوس در بالای صفحه و نوار نویگیشن در پایین صفحه می‌تواند آزار دهنده باشد و بخشی از صفحه را به خود اختصاص دهند، در قسمت Lab در تنظیمات گوشی می‌توانید گزینه Full Screen in Split Screen View را فعال کنید تا در حالت مالتی تسکینگ دوبخش نوار استاتوس و نوار نویگیشن محو شود تا هنگامی که دو پنجره در صفحه دارید، دیگر فضایی برای این دو بخش هدر نشود و بتوانید از تمام صفحه برای کار مالتی تسکینگ استفاده کنید.

پالت رنگ

شاید یکی از جذاب‌ترین تغییرات جدید اندروید و رابط کاربری سامسونگ، بخش شخصی‌سازی اجزای مختلف صفحه با رنگ والپیپر باشد که در One UI 4.1 پالت رنگ نام دارد. در منوی Wallpaper and Style بخشی به نام Color Pallete قرار دارد که در آن رنگ‌های هم طیف و مشابه با رنگ‌های به‌کار رفته در والپیپر به شما پیشنهاد می‌شود و شما می‌توانید یکی از این دسته رنگ‌ها را انتخاب کنید تا این رنگ‌ها در منو، نوار نوتیفیکیشن و اجزای مختلف رابط کاربری اعمال شود.

به این ترتیب همچون یک تم جدید، کل رابط کاربری در یک طیف رنگی نزدیک با والپیپر خواهند بود، در همین بخش با فعال کردن گزینه Apply Pallete to app icons می‌توانید آیکون‌های برنامه‌های مختلف خود را نیز به صورت یک رنگ در این طیف رنگی قرار دهید که هر بار با تغییر والپیپر، تغیرات رنگی نیز به صورت خودکار انجام شود.

پرایوسی داشبورد

یکی از امکانات جدید اندروید 12 و سامسونگ، پرایوسی داشبورد است که در منوی دسترسی‌ها قرار دارد. در این داشبورد می‌توانید به راحتی مجوز‌ها و دسترسی‌های داده به تمامی برنامه‌ها را مدیریت کنید و از آخرین مجوز‌های داده شده با خبر شوید.

البته در منوی دسترسی‌ها می‌توانید به طور جداگانه امکان دسترسی به دوربین و میکروفون را فعال یا غیرفعال کنید. در عین حال زمانی که وارد برنامه‌هایی می‌شوید که از دوربین استفاده می‌کنند یا اجازه دسترسی به دوربین به آن‌ها داده شده در بالای صفحه سمت راست، یک اعلان سبز رنگ به نمایش در می‌آید، با لمس آن اعلان مشخص می‌شود که برنامه مورد استفاده چه دسترسی‌هایی دارد، به این ترتیب  متوجه دسترسی یا استفاده غیرمجاز یک برنامه از دوربین خواهید شد.

همچنین زمانی که آیکون سبز رنگ را می‌بینید می‌توانید با پایین کشیدن نوار نوتیفیکیشن گزینه Camera Access را از همین بخش غیر فعال کرده تا دسترسی آن برنامه به دوربین در همان لحظه قطع شود، همین کار را می‌توانید برا دسترسی به میکروفون نیز انجام دهید.

ویجت‌ها

ویجت‌ها نیز ساختار جدیدی پیدا کرده‌اند، با نگه داشتن انگشت بر روی فضای خالی صفحه اصلی، منوی تنظیمات صفحه اصلی، شخصی‌سازی محیط و ویجت‌ها به نمایش در می‌آید. نحوه نمایش ویجت‌ها و خود ویجت‌ها نسبت به قبل بهبود پیدا کرده‌اند و شاهد ترکیب‌ چند عنصر در یک ویجت هستیم که می‌تواند در ذخیره فضا در صفحه اصلی کمک کند.

ویدیو والپیپر

شما می‌توانید در گلکسی S22 اولترا یک ویدیو را به عنوان والپیپر اصلی، بک گراند صفحه قفل یا در پس‌زمینه برنامه تماس قرار دهید. برای اینکار در قسمت گالری، ویدیو مورد نظر را انتخاب و در منوی پایین صفحه سه نقطه را بزنید، در ادامه Set as Wallpaper را بزنید و در صفحه جدید یکی از سه گزینه والپیپر، لاک اسکرین و کال بکگراند را انتخاب کنید. با انتخالب گزینه Call Background در هنگام تماس یا همان بخش کالر آی‌دی، ویدیو انتخاب شده به نمایش درمی‌آید.

ایموجی ترکیبی

ایموجی ترکیبی یکی دیگر از بخش‌های جذاب One UI 4.1 است، برای استفاده از این ویژگی در قسمت چت در هر برنامه‌ای، می‌توانید در کیبورد به بخش ایموجی بروید و گزینه دو ایموجی ترکیب شده در نوار بالای کیبورد را انتخاب کنید. در این حالت می‌توانید دو ایموجی مختلف را انتخاب کنید تا با یکدیگر ترکیب شوند، همچنین تعدادی اکشن مانند انفجار یک ایموجی و تشکیل تعدادی زیادی ایموجی دیگر برای استفاده از ایموجی‌ها وجود دارد که با ترکیب ایموجی‌ها و اکشن مورد نظر، ایموجی منحصر به فرد شما ایجاد می‌شود.

گوگل دیسکاور سامسونگ فری

همچنان برای با خبر شدن از آخرین اخبار می‌توانید بین دو گزینه سامسونگ فری و گوگل دیسکاور یک مورد را انتخاب کنید، با نگه داشتن انگشت در صفحه اصلی، در منوی باز شده باید به سمت چپ بروید و یکی از دو برنامه سامسونگ فری و گوگل دیسکاور را انتخاب کنید.

دکس

ویژگی دکس شاید یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های پرچمداران سامسونگ باشد. جایی که شما می‌توانید با اتصال گوشی به مانیتور، از نسخه دسکتاپ گوشی استفاده کنید و تجربه بسیار متفاوتی داشته باشید. این ویژگی حتی هنگام اتصال گوشی به کامپیوتر نیز فعال شده و انتقال فایل‌ها را بسیار جذاب‌تر از گذشته کرده است. جالب اینکه ویژگی دکس به صورت وایرلس نیز قابل استفاده خواهد بود. یعنی می‌توانید به‌صورت بی‌سیم گوشی را مثلا به تلویزیون متصل کرده و یک دسکتاپ کامل داشته باشید، در این حالت گوشی تبدیل به یک تاچ‌پد می‌شود.

قلم S Pen – حتی کاربردی‌تر از گذشته

می‌توان گفت قلم S Pen مهم‌ترین و جذاب‌ترین ویژگی گلکسی S22 اولترا است، اضافه شدن این ویژگی به سری گلکسی S باعث می‌شود تا قدرت و سرعت این سری با کارایی‌های سری نوت تلفیق شود و محصولی بی‌نقص و همه‌چیز تمام به وجود بیاید.

ابعاد

قلم استایلوس 5.8 میلی‌متر پهنا، 4.3 میلی‌متر ضخامت و 105 میلی‌متر طول دارد. قلم با این که بسیار باریک است اما مانند گذشته به راحتی می‌توان با آن کار کرد، قلم به خوبی در دست قرار می‌گیرد و تنها 3 گرم وزن دارد و اصلا به دست فشار نمی‌آورد.

به دلیل ابعاد خوبی که قلم دارد، می‌توان به راحتی تا چندین ساعت با آن کار کرد، حتی شاید به استفاده از قلم اعتیاد پیدا کنید، به شکلی که دیگر عادت نداشته باشید که بدون قلم از گوشی استفاده کنید. فقط باید حواستان باشد که قلم را همواره در جای خود قرار دهید، زیرا اگر عادت کنید که قلم را بر روی صفحه گوشی یا در کنار آن بر روی میز قرار دهید، ممکن است در شرایطی خاص که حواستان نیست آن را گم کنید‍! البته خود گوشی هشدار نبودن قلم را به شما خواهد داد اما خب احتیاط شرط عقل است.

تجربه استفاده

بر خلاف سری نوت، قلم S Pen در محفظه‌ای در سمت چپ گوشی قرار می‌گیرد، از آن جایی که بنده و عمده خریداران این گوشی راست دست هستیم، بودن قلم در سمت چپ کمی آزار دهنده است و طول می‌کشد تا به آن عادت کنید. اگر قلم در سمت راست قرار داشت به راحتی با انگشت شصت راست، می‌شد آن را از جای خود در آورد و استفاده کرد، اما حالا قلم در سمت چپ است و اصطلاحا خوش جا نیست.

گلکسی S22 اولترا

این قلم از بلوتوث پشتیبانی می‌کند که حدودا تا فاصله 10 متری از گوشی هم فعال است، همچنین همانند خود گوشی، قلم هم ضد آب بوده و در زیر آب می‌توان از آن استفاده کرد. استفاده از قلم برای نوشتن، هیچ باتری مصرف نمی‌کند و تنها برای استفاده از ژست‌های حرکتی است که باتری دخیل می‌شود.

کاهش تاخیر

اما تمام این موارد برای افرادی که به سری نوت آشنا هستند، تکراری است. ویژگی جدید این قلم آن است که سرعت تاخیر آن از 9 میلی‌ثانیه به 2.8 میلی‌ثانیه کاهش یافته، تاخیر 2.8 میلی‌ثانیه قابل لمس نیست، درواقع شما حس می‌کنید که دارید با خودکار بر روی کاغذ می‌نویسید چون با چشم خودتان هیچ تاخیری قابل مشاهده نیست.

برای دیدن تاخیر باید با یک دوربین از قلم هنگام نوشتن فیلم‌برداری کنید و فیلم را بر روی صحنه آهسته بگذارید تا تاخیر ناچیز آن را متوجه شوید. کار کردن با قلم واقعا لذت‌بخش است، هنگامی که نوک قلم 0.7 میلی‌متری بر روی نمایشگر حرکت می‌کند، حس طبیعی و واقعی از نوشتن یا طراحی کردن را به شما می‌دهد که نسبت به گوشی‌های قبلی سری نوت پیشرفت محسوسی محسوب می‌شود.

قابلیت‌های اصلی

زمانی که قلم را از جای خود خارج می‌کنید با منوی سریع آن مواجه می‌شوید که می‌توانید از بخش‌های مختلف آن مانند ایجاد نوشته، اسمارت سلکت برای گرفتن شات از بخشی از صفحه، لایو مسیج برای نوشتن پیام یا ترنسلیت برای ترجمه متن استفاده کنید. بخش ترجمه متن واقعا کاربردی است که با انتخاب هر کلمه یا بخشی از متن ترجمه آن به نمایش در می‌آید ولی برای استفاده از این بخش باید IP خود را تغییر دهید.

ژست‌های حرکتی

یکی از مهم‌ترین کاربردهای قلم گلکسی S22 اولترا، ژست‌های حرکتی از دور یا Air Actions است. به این ترتیب با حرکت یا استفاده از دکمه‌های قلم حتی از فاصله‌ای دور می‌توانید اتفاقات خاصی را در گوشی مدیریت کنید.

به عنوان مثال زدن دکمه قلم باعث باز شدن برنامه دوربین می‌شود و با زدن دوباره دکمه می‌توانید عکس بگیرید، با نگه داشتن دکمه قلم در بخش دوربین می‌توانید عکس‌های متوالی بگیرید. با دابل کلیک بر وی دوربین، دوربین سلفی باز می‌شود. با چرخش نوک قلم به شکل دایره‌ای به سمت راست (موافق عقربه‌های ساعت) دوربین زوم می‌کند و با انجام همین حرکت در جهت مخالف، دوربین زوم‌اوت می‌شود.

البته این ویژگی‌ها زمانی که دوربین را روی پایه کاشته و می‌خواهید عکس دسته جمعی یا سلفی خاص بگیرید کاربرد خواهد داشت. در بخش دوربین با اشاره قلم به سمت چپ و راست، می‌توانید به تصویر بعدی و قبلی بروید، در بخش موزیک با همین روش‌می‌توانید به آهنگ بعدی و قبلی بروید و حتی بالا و پایین دادن قلم، ولوم موسیقی را افزایش و کاهش داد. با همین دستورات می‌توان دیدن فیلم را نیز مدیریت کرد، اما در واقع این موارد خیلی کاربرد ندارند زیرا معمولا شما گوشی را در دست میگیرید و با آن کار می‌کنید و مثلا نیازی نیست برای افزایش یا کاهش صدا از راه دور از ژست حرکتی استفاده کنید، مگر در برخی موارد خاص!

S Pen to Text

یکی از مهم‌ترین و شاید بهترین ویژگی قلم S Pen قابلیت S Pen to Text است که در منوی تنظیمات قلم می‌توانید آن را فعال کنید. با اینکار در هر برنامه‌ای که منوی سرچ یا کیبورد وجود داشت می‌توانید متن مورد نظر خود را بر روی کادر سرچ یا متن بنویسید، به طور مثال فرض کنید وارد گوگل کروم شدید و می‌خواهید کلمه آی‌تی‌رسان را سرچ کنید، با فعال کردن این گزینه تنها کافیست با دست خط خودتان و با قلم بر روی کادر سرچ کروم بنویسید “آی‌تی‌رسان” به این ترتیب این کلمه سرچ خواهد شد.

یا برای ارسال پیام در هر پیام رسانی، کلماتی که می‌خواهید را در کادر متن با دست خط خود می‌نویسید و کلمات شناسایی و به پیام شما اضافه می‌شود، این ویژگی شبیه به هندرایت در کیبورد گوگل است ولی استفاده از آن آسان‌تر و به نوعی دم دست‌تر است، هرچند که می‌توانید از قابلیت هندرایت نیز استفاده کنید.

سخت افزار – غیرقابل توقف

می‌رسیم به قسمت پیشرانه زیر کاپوت، جایی که سامسونگ از واژه تکراری “سریع‌ترین پردازنده در میان پرچمداران سامسونگ” استفاده کرده است. این واژه تکراری است زیرا هر سال پردازنده جدیدی از شرکت کوالکام و خود سامسونگ که به بازار می‌آیند، از نظر مشخصات نسبت به نسل قبلی خود حدود 20 تا 30 درصد سریع‌تر و قدرتمندتر هستند و مدیران سامسونگ در مراسم رونمایی از پرچمدار خود از این واژه گفته شده، استفاده می‌کنند، البته این داستان در خصوص رونمایی از آیفون‌های جدیدی هم صدق می‌کند.

اما ما قصد نداریم تا بگذاریم واژه‌ها ما را فریب دهند، به همین دلیل کاری به تمجید‌های مدیران سامسونگ و دیگر شرکت‌های تولید کننده تلفن همراه نداریم و در خصوص قدرت پردازشی یک گوشی، نگاه به تست‌ها و آزمایش‌های خودمان می‌اندازیم.

تراشه‌های جدید

سامسونگ برای گلکسی S22 اولترا همانند دیگر پرچمدارانش از دو پردازنده اگزینوس و اسنپدراگون استفاده کرده، مدل اسنپدراگون مخصوص بازار آمریکا است و مدل اگزینوس در دیگر مناطق از جمله ایران عرضه می‌شود. مدل کوالکام به اسنپدراگون 8 نسل 1 و مدل اگزینوس به تراشه اگزینوس 2200 مجهز شده است.

ما در این نقد و بررسی جامع از گلکسی S22 اولترا، مدل اسنپدراگون آن را در اختیار داشتیم که همچون مدل اگزینوس از یک تراشه 4 نانومتری بهره‌می‌برد. اگر بخواهیم کمی در مورد تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 بیشتر توضیح دهیم باید بگوییم که طبق گفته کوالکام نسبت به اسنپدراگون 888 پلاس، 20 درصد از نظر پردازشی و 30 درصد از نظر ذخیره انرژی بهبود پیدا کرده است.

گلکسی S22 اولترا

تراشه مجتمع هوش مصنوعی در این پردازنده چهار برابر سریع‌تر شده که عملکرد آن در تمامی بخش‌های گوشی از جمه بخش دوربین تا مصرف انرژی، گیمینگ و حتی استفاده از قلم S Pen مشهود است.

تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 در سال 2021 بر پایه معماری 4 نانومتری سامسونگ معرفی شد، این تراشه یک هسته پردازشی 3 گیگاهرتزی Cortex-X2، سه هسته پردازشی 2.4 گیگاهرتزی Cortex-A710 و چهار هسته پردازشی 1.7 گیگاهرتزی  Cortex-A510 در خود جای داده است.

رم و حافظه

گلکسی S22 اولترا در دو نسخه رم 8 و 12 گیگابایت از نوع LPDDR5 عرضه شده است، مدل 8 گیگابایت تنها در یک مدل با حافظه 128 گیگابایت قابل خریداری است، اما نسخه 12 گیگابایت با سه مدل حافظه داخلی 256، 512 و یک ترابایت به بازار آمده است. ما در این نقد و بررسی نسخه 12 گیگابایت با حافظه 256 گیگابایت را در اختیار داشتیم. حافظه داخلی تمامی نسخه‌ها از نوع پرسرعت UFS 3.1 است.

رم پلاس

البته که 12 گیگابایت رم برای انجم هر کاری کافی است ما اگر به رم بیشتری نیاز داشتید می‌توانید از قابلیت رم پلاس استفاده کنید که 4 گیگابایت رم از حافظه اصلی را قرض گرفته و به رم گوشی اضافه می‌کند. البته در این بین نمی‌توان این نکته را مد نظر قرار نداد که در سال گذشته، گلکسی S21 اولترا تنها با رم 12 گیگابایت عرضه شد،  امسال هم می‌توان رم 12 گیگابایت را خریداری کرد اما قیمت پایه بر اساس مدل رم 8 گیگابایت است که با قیمت پایه رم 12 گیگابایت پرچمدار سال گذشته تفاوتی ندارد و درواقع شما باید برای گرفتن مدل 12 گیگابایت، پول بیشتری پرداخت کنید.

نام مدل

امتیاز 9 Antutu

امتیاز 8 Antutu

امتیاز GFXBench

امتیاز Geekbench

تک هسته‌ای / چند هسته‌ای

 Galaxy S22 Ultra

968359

69fps

3657/1180

 Galaxy S22 Plus

903256

68fps

3528/1165

ZTE nubia Red Magic 6R

823354

708156

59fps

3486/1128

iPhone 13 Pro Max

801691

60fps

4706/1741

MI 11 Ultra

794019

668720

33fps

3191/1085

Huawei P50 Pro

786215

793876

44fps

3145/1105

 Galaxy S21 Ultra

754572

657150

33fps

3518/1107

Pixel 6 Pro

719815

585485

39fps

2831/1042

Galaxy S21 FE

719696 

566529

56fps

3211/1010

 Galaxy S21 Plus

714130

622276

54fps

3476/1091

Galaxy Z Fold 3 5G

704519

635918

38fps

3239/1095

Galaxy Zflip 3 5G

703242

596866

40fps

3441/997

Galaxy S21

695373

584055

60fps

3238/1032

Galaxy S20 FE

582320

543986

45fps

3296/906

Galaxy Note 20 Ultra

560815

508760

42fps

2603/880

 

اما از نظر عملکرد انتظار همیشگی ما برآورده شده، سرعت و قدرت پردازشی سخت افزار پرچمدار سامسونگ فوق‌العاده بالاست، در هنگام کار هیچگونه لگ و کندی مشاهده نمی‌شود، بخش مالتی تسکینگ کاملا روان اجرا می‌شود و در هنگام استفاده از برنامه‌های سنگین نیز هیچ مشکلی ندارید. درواقع همین وضعیت در خصوص پرچمدار سال گذشته سامسونگ نیز برقرار بود، همچنین پرچمدار دو سال پیش و سه سال پیش سامسونگ هم هیچ مشکلی در اجرای رابط کاربری و برنامه‌های مختلف نداشتند، از این رو افزایش قدرت و بازدهی سخت افزاری، در استفاده روزانه قابل مشاهده نیست، بلکه در هنگام بازی، کار با دوربین و باتری، بهبود سخت افزار نسبت به سال گذشته واضح‌تر دیده می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

گیمینگ

تراشه Snapdragon 8 Gen 1 با وجود چیپ گرافیکی Adreno 730 به راحتی از پس اجرای تمام بازی‌ها بر می‌آید. ما در تست خود، بازی محبوب کالاف دیوتی موبایل را بر روی این گوشی اجرا کردیم که گلکسی S22 اولترا بدون وجود هیچ مشکلی این بازی را با بالاترین تنظیمات گرافیکی و رفرش‌ریت اجرا کرد.

هنگام اجرا پس از چند دقیقه بازی، مشکلی از نظر کندی و وجود لگ دیده نشد و می‌توانید تا چند ساعت بازی را بدون هیچ مشکلی با گلکسی S22 اولترا اجرا کنید.

گیم‌بوستر

در این بخش قابلیت گیم بوستر قابل اشاره است که در هنگام اجرای بازی به عنوان یک نوتیفیکیشن در کنار دیگر اعلان‌های شما قرار می‌گیرد. با لمس این گزینه در بخش اعلان‌ها، گیم بوستر همانند یک پنجره پاپ‌آپ اجرا می‌شود و برخی از گزینه‌های قابل نیاز هنگام اجرا در آن وجود دارد. به عنوان مثال می‌توان به گزینه Priority mode اشاره کرد که با لمس آن تمامی اعلان‌ها بی‌صدا شده تا تمرکز 100 درصد شما بر روی اجرای بازی باشد.

گلکسی S22 اولترا

در همین پنجره می‌توانید میزان رم، دما و زمان باقی مانده تا پایان شارژ گوشی را به صورت لحظه‌ای مشاهده کنید. همچنین امکان گرفتن اسکرین شات و رکورد ویدیو با لمس گزینه‌های مربوط به آن در نوار بالای این پنجره ممکن است. در عین حال دسترسی سریع به صورت مالتی‌تسکینگ به برنامه‌هایی مانند واتساپ یا مرورگر وب یا تلگرام خواهید داشت.

دیگر نکته مهم آن است که به نظر می‌رسد نسخه اگزینوس گلکسی S22 اولترا برای طرفداران گیم، انتخاب بهتری باشد، این نسخه (که ما در اختیار نداشتیم) از چیپ گرافیکی Xclipse 920 بهره می‌برد که برپایه معماری RDNA 2 شرکت AMD ساخته شده، شرکت AMD از همین معماری در تولید تراشه گرافیکی پلی‌استیشن 5 استفاده کرده است.

این نوع معماری دو ویژگی فوق‌العاده تاثیرگذار Ray-Tracing و VRS پشتیبانی می‌کند، این در حالی است که Adreno 730 تنها از ویژگی VRS پشتیبانی می‌کند، قابلیت VRS یا Variable Rate Shading به طور خلاصه موجب می‌شود تا رزولوشن در بخش‌هایی از صفحه بازی که در مرکز توجه نیستند، کاهش پیدا کنند و فریم‌ریت و رزولوشن در بخش‌هایی از صفحه که در مرکز توجه است، بالا رود.

گرما

پرچمدار جدید سامسونگ از دست مدل‌هایی نیست که اصلا داغ نشود، البته داغ هم نه ولی کمی گرم می‌شود. هنگام کار با دوربین و بازی شاهد افزایش دما در فضای کنار دوربین و فریم دور گوشی هستیم؛ البته گرمای گوشی در حدی نیست که آزار دهنده باشد ولی وجود دارد.

ارتباطات و اتصالات

گلکسی S22 اولترا دو سیمکارته است ولی از کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کند، هر دو نسخه اسنپدراگون و اگزینوس این گوشی به 5G، وای‌فای 6E، بلوتوث 5.2 و NFC تجهیز شده‌اند. نکته جالب در خصوص اتصال وای‌فای این مدل آن است که در زمانی که وای‌فای فعال است اما از آن استفاده نمی‌کنید، به حالت خواب می‌رود و در زمان استفاده مجددا در دسترس قرار خواهد گرفت، این کار به افزایش شارژدهی گوشی کمک خواهد کرد.

از نظر سنسورها می‌توان گفت که این مدل از مجموعه کاملی از حسگرها شامل شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، مجاورت، قطب‌نما و فشارسنج پشتیبانی می‌کند، همچنین طبق عادت، خبری از چراغ نوتیفیکیشن و جک هدفون نیست و برای گوش دادن به موسیقی می‌توانید از ایربادهای بلوتوثی و یا هندزفری‌های سیمی با تبدیل USB-C به جک 3.5 استفاده کنید.

دوربین – شاهکار سامسونگ

بعد از قلم S Pen بزرگ‌ترین و مهم‌ترین ویژگی پرچمدار جدید سامسونگ، دوربین آن است. دوربین‌های گلکسی S22 اولترا قابلیت‌هایی دارند که با وجود یکسان بودن سنسورها با مدل گلکسی S21 اولترا، باعث می‌شوند تا کیفیت تصاویر و ویدیوهای آن نسبت به مدل سال گذشته، به شکل قابل توجهی بهبود پیدا کرده باشد.

در دوربین اصلی اندازه پیکسل‌ها بزرگ‌تر شده و به همین دلیل به ویژه در مواقعی که زوم می‌کنید، جزئیات بیشتر و بهتری در تصویر مشخص هستند، تراشه گرافیکی جدیدی که در بخش سخت افزار گفتیم تاثیر شگرفی در قسمت دوربین دارد، کمک کرده تا تصاویر هم از نظر جزئیات و هم از نظر نور و رنگ یک لول بالاتر از تصاویر پرچمداران قدیمی سامسونگ قرار بگیرد.

سامسونگ حتی ادعا کرده که شیشه و لنز دوربین‌ها با پوشش نانو طراحی شده که تفاوت چشمگیری در میزان بازتاب نور و عکس و فیلم‌برداری در تاریکی دارد.

دوربین‌‌های گلکسی S22 اولترا:

دوربین واید 108 مگاپیکسلی با دیافراگم  f/1.8، لنز 23 میلی‌متری، سایز پیکسل 0.8µm، فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز، فوکوس خودکار لیزری و لرزش‌گیر اپتیکال

دوربین تله‌فوتو پریسکوپی 10 مگاپیکسلی با دیافراگم  f/4.9، لنز 230 میلی‌متری، سایز پیکسل 1.12µm، فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز، لرزش‌گیر اپتیکال و زوم اپتیکال 10 برابر

دوربین تله‌فوتو 10 مگاپیکسلی با دیافراگم  f/2.4، لنز 70 میلی‌متری، سایز پیکسل 1.12µm، فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز، لرزش‌گیر اپتیکال و زوم اپتیکال 3 برابر

دوربین اولتراواید 12 مگاپیکسلی با دیافراگم  f/2.2، لنز 13 میلی‌متری، زاویه دید 120 درجه، سایز پیکسل 1.4µm، فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز، فیلم‌برداری Super Steady

تصویربرداری در روز

از دوربین پرچمدار سال 2022 سامسونگ چه انتظاری دارید؟ اینکه تصاویرش نویز نداشته باشد؟ وایت بالانس و کنتراست تصاویر عالی باشد؟ رنگ‌ها طبیعی و بدون اغراق ثبت شوند؟ تصاویر وضوح و شفافیت بسیار بالایی داشته باشند؟ هنگام تصویربرداری در طول روز با گلکسی S22 اولترا تمامی توقعات شما برآورده می‌شود.

سامسونگ برای ایجاد بهترین تصویر ممکن با هر بار عکاسی دو تصویر از سوژه گرفته می‌گیرد، یک تصویر 108 مگاپیکسلی با رزولوشن بالا و جزئیات متعدد و یک تصویر با رزولوشن پایین اما نور  بیشتر که با ترکیب این دو تصویر، عکس نهایی هم جزئیات بسیار بالایی دارد و هم روشنایی و رنگ آن فوق‌العاده است.

کیفیت عکس‌برداری در روز بی‌نظیر است، تصاویر کاملا شفاف، بدون نویز یا نقص خاصی گرفته می‌شوند و همه جزئیات در تصویر مشخص است. در تصاویر دوربین در طول روز حتی جزئیات کوچک به خوبی مشخص هستند و تقریبا هیچ‌چیزی در تصویر از قلم نمی‌افتد. البته این ویژگی یک بدی هم دارد و آن هم این است که همه جزئیات در صورت و یا لباس شما هم مشخص می‌شوند، برای همین تمام خطوط صورت، چین و چروک یا خال و هر موردی روی صورتتان باشد، در تصویر ثبت می‌شود و اگر در تصویر بر روی صورت یک نفر زوم کنید، می‌توانید تمام موارد مثبت یا منفی که بر روی صورتش وجود دارد را ببینید.

این دوربین حتی در شرایط سخت مانند زمانی که نور شدید و سایه شدیدی در یک عکس وجود دارد و یا زمانی که نور خیلی زیاد نیست نیز تصاویر بسیار خوبی می‌گیرد و می‌تواند به شکل کاملا خوبی از پس ایجاد تعادل میان رنگ‌های مختلف و نور محیط و کاهش نویز بر بیاید.

رنگ در تصاویر اصلاح می‌شود به نوعی که گاها تصویر دوربین گلکسی S22 اولترا بهتر و جذاب‌تر از سوژه در واقعیت است، البته سامسونگ در اصلاح رنگ اغراق نمی‌کند و تصاویر از حالت طبیعی خودشان خارج نمی‌شوند اما تصحیح رنگ برروی عکس‌ها را متوجه خواهید شد.

اولتراواید

دوربین گوشی‌های سامسونگ همواره توانایی بسیار بالایی در ثبت تصاویر اولتراواید با کیفیت بالا دارند. در مشخصات دوربین اولتراواید نوشته شده که زاویه دید این دوربین 120 درجه است اما در واقعیت به نظر می‌رسد که دوربین اولتراواید گلکسی S22 اولترا، فضای وایدتر از 120 درجه را ثبت می‌کند یا حداقل وایدتر از دیگر دوربین‌های 120 یا 123 درجه‌‌ای در بازار است.

در عین حال کیفیت دوربین اولتراواید بسیار بالاست، در تصاویر این دوربین میزان نور کمی کاهش و شدت کنتراست کمی افزایش پیدا می‌کند اما با اطمینان می‌توان گفت که کیفیت دوربین اولتراواید گلکسی S22 اولترا سامسونگ از کیفیت دوربین اصلی گوشی‌های میان‌رده یا حتی بسیاری از بالارده‌های بازار بهتر است.

وضوح بالای تصویر، وجود نویز کم، داینامیک رنج مناسب، جزو اصلی‌ترین ویژگی‌های تصاویر اولتراواید سامسونگ هستند که حتی در فیلم‌برداری ‌هم تاثیرگذار هستند و کیفیت فیلم‌برداری با دوربین اولتراواید بسیار بالاست.

زوم

اما سامسونگ برگ برنده ‌اصلی خود را هنگام استفاده از دوربین 10 مگاپیکسلی تله‌فوتو رو می‌کند. دوربین تله‌فوتو سامسونگ همانند پرچمداران قبلی این شرکت تا 100 برابر زوم می‌کند ولی کیفیت آن کاملا متفاوت است.

یکی از برتری‌های اصلی دوربین گلکسی S22 اولترا با مدل‌های قبلی مربوط به کیفیت زوم آن است، شما با این مدل می‌توانید تا 100 برابر زوم کنید اما کیفیت زوم، نمایش جزئیات، وضوح و رنگ تصویر در زوم 100 برابر گلکسی S22 اولترا به شکل قابل توجهی با پرچمداران قبلی این شرکت تفاوت دارد.

زوم تصویر تا 10 برابر تقریبا بدون افت کیفیت است، اما زمانی که زوم تصویر از 10 برابر عبور می‌کند و تا 100 برابر می‌رسد، کیفیت عکس‌ها در هر درجه زوم کمی افت می‌کند ولی در نهایت تا زوم 100 برابر هم کیفیت مناسب است و می‌توانید پلاک یک خودرو را از دور بخوانید یا چهره یک فرد را تشخیص دهید. در واقع زوم 100 برابر گلکسی S22 اولترا به مقداری است که می‌توانید با آن مقدار زوم بالا، جزئیات تصویر را به خوبی ببینید و کیفیت تصویر به مقداری که همه چیز پیکسلی و ناخوانا باشد، افت نمی‌کند و این مهم‌ترین نکته در استفاده از این ویژگی است.

عکس‌برداری در شب

سامسونگ تبلیغ بسیار زیادی بر روی کیفیت تصویربرداری در شب دوربین سری جدید پرچمداران خود انجام داده است، این ویژگی نایتوگرافی نام دارد. طبق ادعای سامسونگ پرچمداران جدید این شرکت با ویژگی نایتوگرافی، با هوش مصنوعی و البته پیکسل‌های بزرگ دوربین‌های این شرکت، می‌توانند تصاویر در شب با شفافیت بالا، کمترین نویز، نور مناسب و کیفیت عالی بگیرند.

در عمل این موضوع قابل اثبات است، عکس‌برداری در شب سامسونگ یا همان قابلیت نایتوگرافی، باعث می‌شود تصاویر در شب، با کیفیت بالا، شفاف و با روشنایی مناسب ثبت شوند. نویز در تصاویر شب دوربین سامسونگ بسیار کم است و روشنایی تصویر باعث می‌شود تا جزئیات بهتری در تصویر دیده شوند.

می‌توان حالت نایتوگرافی را در تمامی حالات عکس گرفتن با دوربین اصلی، سلفی، اولتراواید، زوم 10 برابر و حتی فیلم‌برداری استفاده کنید که ویژگی واقعا کاربردی است، به ویژه برای گرفتن عکس سلفی زیرا سلفی گرفتن در شب یا محیط‌های تاریک همواره یک چالش برای علاقه‌مندان به عکاسی است که این مشکل در گلکسی S22 اولترا حل شده است.

برای گرفتن تصاویر در حالت نایتوگرافی دو حالت Auto و Max برای تنظیم زمان مورد نیاز برای گرفتن عکس وجود دارد که در حالت اوتو 2 ثانیه و در حالت مکس حتی بیشتر طول می‌کشد تا تصویر گرفته شود ولی نور و اکسپوژر در حالت مکس بیشتر است، از طرفی شما باید چند ثانیه دوربین را ثابت نگه‌دارید تا تصویر در به خوبی گرفته شود که گاها شاید نتوان به خوبی دوربین را ثابت نگه داشت و تصاویر دچار هاله و به‌هم ریختگی از نظر رنگ می‌شوند.

ماکرو

سامسونگ گلکسی S22 اولترا دوربین ماکرو ندارد اما مانند پرچمداران گذشته این شرکت بدون دوربین ماکرو نیز می‌تواند بر روی اشیاء ریز فوکوس داشته باشد و عکس ماکرو بگیرد. این ویژگی در پرچمداران جدید سامسونگ تقویت شده و به‌ویژه در فضایی شلوغ مانند یک جامدادی، می‌توانید با کیفیت خوبی بر روی تنها یک خودکار در میان دیگر خودکارها فوکوس کنید و عکس ماکرو بسیار خوبی بگیرید.

همچنین در حالت عادی با نزدیک کردن دوربین اصلی به سوژه مانند پرچم‌های یک گل یا یک حشره، می‌توانید عکس‌های ماکرو بسیار با کیفیتی بگیرید. در واقع دوربین گلکسی S22 اولترا قابلیت عکس‌برداری ماکرو را یک قدم رو به جلو برده و شما را از نمایش جزئیات در تصاویر ماکرو و میزان وضوح این تصاویر شگفت‌زده می‌کند.

سلفی

در بخش سلفی تغییری در دوربین دوم مشاهده نمی‌شود و سامسونگ از همان دوربین 40 مگاپیکسلی 26 میلی‌متری با دیافراگم f/2.2 که در گلکسی S21 اولترا نیز دیده بودیم استفاده کرده است. البته شاید بهتر است بگوییم نیاز زیادی هم به تغییر نیست، دوربین 40 مگاپیکسلی با تراشه گرافیکی جدید و هوش مصنوعی ارتقاء یافته خود به خود، بروزرسانی می‌شود و تصاویر بهتری می‌گیرد.

این دوربین می‌تواند با تعادل نوری عالی، رنگ‌های طبیعی و جزئیات کامل عکسی‌های سلفی شما را بگیرد. وضوح تصاویر سلفی بسیار بالاست، به نوعی که دوربین اصلی بسیار از مدل‌های گران قیمت بازار نمی‌تواند مانند دوربین سلفی گلکسی S22 اولترا عکس برداری کنند.

پرتره

هوش مصنوعی تراشه گرافیکی نقش موثری در تصاویر دارد و به ویژه در عکس‌های پرتره تمام تلاشش را کرده تا سوژه اصلی به خوبی از پس زمینه جدا شود که این تلاش به خوبی نتیجه داده و عکس‌های پرتره بی‌نقص هستند. عکس‌های پرتره همانند تصاویر اصلی و سلفی کیفیت فوق‌العاده بالایی دارد ولی پس‌زمینه به خوبی و بدون ایراد (معمولا) بلار می‌شود.

در زمان عکس‌برداری پرتره به سختی می‌توانید ایرادی از عکس بگیرید، مرز میان سوژه و پس‌زمینه در اغلب موارد و حتی تصاویری با پس‌زمینه شلوغ به خوبی جدا می‌شود اما شاید برخی مواقع، ایرادی در این زمینه دیده شود. ما شرایط آن را نداشتیم تا گرفتن عکس پرتره را در شرایط سخت مانند زمانی که سوژه موهای بلندی دارد، تست کنیم، اما در حالت عادی پرتره، عکس‌ها بسیار خوب و کاملا بدون خطا بودند.

این قابلیت وجود دارد که با زوم سه برابر نیز عکس‌های تله‌فوتو پرتره گرفته شود که نتیجه کار واقعا جذاب است و می‌توانید تصاویر کاملا حرفه‌ای با این قابلیت بگیرید. به طور کلی اگر عکاس حرفه‌ای نیستید، برای گرفتن عکاسی می‌توانید به طور کامل بر روی گلکسی S22 اولترا حساب باز کنید و دیگر هزینه‌ای برای گرفتن دوربین DSLR ندهید.

فیلم‌برداری

گلکسی S22 اولترا همانند پرچمداران سال گذشته می‌تواند به صورت 8K با 24 فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند، این قابلیت خیلی کاربردی نیست زیرا فیلم با 24 فریم آنقدر بر روی روان بودن ضبط و اجرای فیلم تاثیر منفی می‌گذارد که کیفیت 8K آن دیگر اهمیتش را از دست می‌دهد، ضمن این که این مدل ویدیوها ارزش از دست دادن مقدار زیادی از حافظه شما را ندارند.

سامسونگ می‌توانست پس از گذشت سه سال و امکان ثبت ویدئو 8K با گوشی، با کمی ارتقا در این بخش و افزایش فریم به ۳۰ یا بیشتر، کاری کند که ویدئوهای 8K بهتر و کاربردی‌تری ثبت شوند. در این حالت می‌‌شد گفت که ضبط ویدئو 8K با آن حجم سرسام‌آور منطقی‌تر بود؛ اتفاقی که فعلا رخ نداده است.

همانطور که گفتیم، کیفیت‌های فیلم‌برداری همانند سال گذشته است، قابلیت فیلم‌برداری 4K با 60 فریم در ثانیه با دوربین اصلی و سلفی، همچنان جذاب‌ترین حالت فیلم‌برداری با پرچمداران سامسونگ است که کیفیت فوق‌العاده بالایی دارد، امکان ضبط صدای استریو هنگام فیلم‌برداری همچنان جذاب است، گرفتن فیلم اسلوموشن با 960 فریم‌در ثانیه و حالت ویدیو پرتره نیز از دیگر قابلیت‌های خاص و پرکاربرد دوربین فیلم‌برداری سامسونگ گلکسی S22 اولترا هستند.

در حالت فیلم‌برداری امکانات جذابی در اختیار کاربر قرار داده شده تا سطح فیلم‌برداری با گلکسی S22 اولترا یک لول بالاتر برود. در زمان فیلم‌برداری ویژگی Advance Auto Framing باعث می‌شود تا تمرکز دوربین بر روی یک نفر باشد و تصویر تا حدی بر روی او زوم شود، به این ترتیب حتی اگر دوربین ثابت باشد، با حرکت کردن سوژه، دوربین آن را تعقیب می‌کند و تا زمانی که سوژه از کادر بیرون نرفته باشد، فوکوس بر روی او خواهد بود که قابلیت بسیار جذاب است.

در همین ویژگی Advance Auto Framing با اضافه شدن نفر جدید، زوم تصویر کمی به عقب رفته و فوکوس بر روی هر دو نفر تنظیم می‌شود، این حالت می‌تواند حضور 10 نفر را در تصویر شناسایی کند و با لمس بر چهره هرکدام، فوکوس و زوم بر روی چهره او صورت گرفته و حرکات او در کادر دنبال می‌شود. البته در این حالت از زوم دیجیتال استفاده می‌شود که طبیعتا بر روی رزولوشن و کیفیت فیلم‌برداری تاثیر می‌گذارد.

نمی‌توان در مورد کیفیت فیلم‌برداری گلکسی S22 اولترا صحبت کرد و به کیفیت لرزش‌گیر آن اشاره‌ای نداشت. شما می‌توانید بدوید، از قصد دستتان را تکان دهید و یا در شرایط ناتعادلی فیلم بگیرید، در هر حالت عملکرد فوق‌العاده لرزش‌گیر باعث می‌شود که فیلم تا حد ممکن بدون تکان و لرزش باشد.

شخصا تاکنون دوربینی با قدرت لرزش‌گیر گلکسی S22 اولترا را مشاهده نکرده‌ام و این ویژگی در شرایط مختلف پایداری قابل توجهی به فیلم‌های گرفته شده می‌دهد.

قابلیت‌های دیگری هم مانند Auto FPS وجود دارند که می‌تواند هنگام فیلم‌برداری بر اساس شرایط تصویر مانند وجود سوژه‌های درحال حرکت و سرعت آن‌ها، فریم‌ریت فیلم‌برداری را به طور خودکار تنظیم کند.

اسپیکر – استریو بلند و واضح

گلکسی S22 اولترا از ستاپ اسپیکر استریو بهره می‌برد. یک اسپیکر در فریم پایین و یک اسپیکر در بالای نمایشگر قرار دارد که هر دو صدا را  تقریبا به یک میزان پخش می‌کنند و ناتعادلی صدا در میان آن‌ها دیده نمی‌شود.

با این دو اسپیکر صدای خروجی کاملا بلند و واضح به گوش می‌رسد، همچنین شفافیت صدا و اجزای مختلف آن هنگام پخش بسیار مناسب است. با وجود دو بلندگو، صدای خروجی استریو بوده و از دو سمت گوشی پخش می‌شود. به این ترتیب حتی زمانی که گوشی را افقی در دست گرفته‌اید و شاید دست‌تان بلندگو اول را بپوشاند، باز هم صدا از اسپیکر دوم منتشر شده و به گوش می‌رسد.

صدای اسپیکر در حالی که بلندی صدا بر روی حداکثر باشد افت چشمگیری پیدا نمی‌کند و شفافیت اجرای موسیقی همچنان حفظ می‌شود.

باتری – پیشرفت محسوس نسبت به سری نوت

باتری و شارژدهی همواره یکی از اصلی‌ترین مشکلات سری نوت بود، وجود قلم در گوشی باعث می‌شود که ظرفیت کمتری به باتری اختصاص داده شود و میزان شارژدهی باتری کاهش پیدا کند. این مشکل بزرگ سرانجام در مدلی که تلفیق سری گلکسی S و گلکسی نوت است حل شد، در این مدل از یک باتری 5 هزار میلی‌آمپرساعتی استفاده شده که با وجود ویژگی‌های مختلف برای ذخیره انرژی، میزان شارژدهی آن به میزان قابل توجهی نسبت به سری نوت افزایش پیدا کرده است.

باتری 5 هزار میلی‌آمپری در حالت عادی بیش از  یک روز شارژ نگه‌ می‌دارد، اما اگر در طول روز از گوشی کار بکشید، باتری تا پایان روز انرژی لازم را تامین خواهد کرد. عمده‌ترین دلیل افزایش شارژدهی در گوشی گلکسی S22 اولترا قابلیت‌های نرم‌افزاری و بهبود‌سازی رابط کاربری است که تا حد زیادی از مصرف بیش ‌از اندازه باتری جلوگیری می‌کند. به عنوان مثال در بخش سخت افزار اشاره کردیم که اتصال وای‌فای در زمانی که روشن است اما مورد استفاده قرار نمی‌گیرد به حالت خواب می‌رود تا از مصرف باتری جلوگیری شود.

بیشترین مواردی که در اتمام ظرفیت باتری تاثیر دارند، استفاده از دوربین و انجام بازی‌های سنگین آنلاین هستند که ممکن است در 60 دقیقه نزدیک به 30 تا 40 درصد حجم باتری را کاهش دهند اما در استفاده معمولی مانند وبگردی، تماشای فیلم و انجام کارهای روزانه، در مدت زمان 60 دقیقه حدود 20 درصد حجم باتری مصرف خواهد شد.

در بخش Device Care تمامی بخش‌های گوشی به طور مداوم بررسی شده و سلامت آن‌ها چک می‌شود همچنین آپشن‌هایی برای افزایش طول عمر اجزای مختلف گوشی مانند باتری وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را فعال کنید. به عنوان مثال در همین بخش با انتخاب باتری و زدن گزینه More Battery Setting می‌توانید گزینه Adaptive battery را فعال کنید تا مصرف باتری اپلیکیشن‌هایی که کمتر از آن‌ها استفاده می‌کنید، محدود شود.

همچنین گزینه Protect battery نیز در همین بخش قابل انتخاب است که با فعال کردن آن، ظرفیت باتری در هنگام شارژ از 85 درصد بیشتر نخواهد شد، همانطور که می‌دانید شارژ باتری تا 100 درصد یکی از عواملی است که می‌تواند به کاهش عمر باتری کمک کند به همین دلیل سامسونگ برای محافظت بیشتر از باتری، این گزینه را در اختیار خریداران گلکسی S22 اولترا قرار داده است.

پرچمدار جدید سامسونگ برای اولین بار از شارژر سریع 45 واتی استفاده می‌کند که باعث می‌شود تا سرانجام به دنیای شارژر‌های بیش از 30 وات پا بگذارد. هرچند شارژری درون دستگاه نیست و شما باید برای خرید شارژر هزینه اضافه پرداخت کنید اما طبق آزمایش‌های انجام شده، سرعت شارژ گوشی از صفر تا 100 درصد با شارژر 45 وات حدود یک ساعت طول می‌کشد. این مدل طبیعتا از شارژ وایرلس 15 واتی و ریورس وایرلس 4.5 واتی نیز پشتیبانی می‌کند که می‌توان از آن‌ها هم استفاده کرد.

جمع‌بندی – تولد کهکشان افسانه‌ای

گلکسی S22 اولترا واقعا یک محصول متفاوت و فراتر از انتظار است، در این مدل برخی ویژگی‌ها مانند دوربین، باتری و نمایشگر شما را شگفت‌زده می‌کند، هر چند که ما می‌دانیم سامسونگ یک محصول فوق‌العاده را برای پرچمدار امسالش تدارک دیده اما کیفیت آن باز هم می‌تواند فراتر از انتظار باشد تا دچار شگفتانه شوید. این گوشی به جز ابعاد و بزرگ‌بودنش تقریبا هیچ نقطه ضعف دیگری ندارد و در تمامی بخش‌ها بالاترین کیفیت ممکن را ارائه می‌دهد.

گلکسی S22 اولترا گوشی بزرگی است ولی ساختار بسیار محکمی دارد و نمی‌توان به آن آسیب وارد کرد، گوشی مانند پرچمداران پیشین ضد آب است و از قابلیت عکس‌برداری آن در زیر آی می‌توانید استفاده کنید که ویژگی بسیار جذابی محسوب می‌شود.

نمایشگر گلکسی S22 اولترا در یک کلام فوق‌العاده است، در این نمایشگر همه عناصر و المان‌های تصویر به درستی نشان داده می‌شوند تا بهترین کیفیت خروجی برای  کاربر به نمایش در بیاید، با قابلیت افزایش نور صفحه حتی زیر تایش مستقیم خورشید نیز می‌توانید به خوبی تمام بخش‌های نمایشگر را ببینید.

حسگر اثرانگشت و تشخیص چهره شاید کم‌نقص‌ترین بخش این گوشی هستند که با سرعت و امنیت بالا، می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.  به رابط کاربری با ترکیب اندروید 12جزئیات جدیدی اضافه شده که جذابیتش را افزایش داده، همچنین 4 سال آپدیت اندروید و 5 سال آپدیت امنیتی یعنی شما می‌توانید به راحتی تا 4-5 سال آینده بر روی این گوشی حساب باز کنید.

سخت‌افزار قدرتمندتر و سریع‌تر از همیشه نشان داده که گوشی هیچ ضعفی ندارد و به خوبی از پس هرکاری بر می‌آید و همچنین به اجرای درست و بی‌نقص تمامی بخش‌های گوشی کمک کرده است.

در بخش دوربین مجددا با یک شاهکار طرف هستیم که عکس‌های فوق‌العاده‌ای در طول روز می‌گیرد، عکس‌های پرتره‌اش کم نقص است، در شب‌ تصاویری روشن، شفاف و بدون نویز می‌گیرد، زوم عالی تا 100 برابر دارد و سلفی‌های جذابی می‌گیرد.

اسپیکر همان چیزی است که باید باشد و باتری هم در مقایسه با سری نوت هم از نظر شارژدهی پیشرفت پشمگیری داشته که می‌توان امید داشت در آینده با وجود قلم، شارژدهی باتری همانند پرچمداران سری گلکسی S شود.

گلکسی S22 اولترا مناسب چه افرادی است؟

حال در پایان مقاله پس از بررسی گوشی به شکل دقیق و با توجه به عملکرد آن در مدت زمانی که آن را در اختیار داشتیم به یک سوال مهم و اساسی می‌رسیم، با توجه به تمامی قابلیت‌های گلکسی S22 اولترا و قیمتی که دارد، آیا این مدل واقعا ارزش خرید دارد یا آنکه خرید آن  برای چه افرادی منطقی نیست؟

باید گفت که گوشی گلکسی S22 اولترا تنها برای دو دسته از افراد ارزش خرید دارد: 1- افرادی که از نظر مالی مشکلی ندارند و می‌توانند به راحتی یک گوشی گران قیمت خریداری کنند و البته در طول روز مدت زیادی را پای گوشی صرف می‌کنند  2- افرادی که از گوشی خود کسب در آمد دارند و با اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های مختلف و متعدد سر و کله می‌زنند

اگر جزو این دو دسته نیستید به دنبال خرید گلکسی S22 اولترا نباشید. این گوشی هرچقدر هم که با کیفیت باشد با توجه به تورم فعلی ارزش خرید بالایی ندارد و تنها برای افرادی که جزو دو دسته گفته شده قرار می‌گیرند، مناسب است.

این گوشی پازل گم شده زندگی افرادی که با گوشی خود کار می‌کنند، گلکسی S22 اولترا چندین کار را همزمان انجام می‌دهد و می‌تواند یک ابزار مفید برای کسب درآمد باشد. به عناون مثال با وجود دوربین این گوشی دیگر نیازی به همراه داشتن دوربین حرفه‌ای ندارید، به این ترتیب افرادی مانند خبرنگاران یا اینفلوئنسرها می‌توانند در کنار انجام کارهای روزانه خود، بر روی دوربین این گوشی نیز حساب باز کنند. همچنین وجود قلم باعث شده تا افرادی که به هرشکل با متن سر و کار دارند بتوانند از این گوشی به عنوان یک راه حل برای انجام سریع‌تر کار‌ها استفاده کنند. یا همچنین یک مدیر فروشگاه اینترنتی لباس برای انجام کارهای خود، بررسی صفحات و پیج‌های صفحات اجتماعی و همچنین تصویر برداری و فیلم‌برداری از محصولات جدید و انتشار آن می‌تواند تنها بر روی گلکسی S22 اولترا حساب باز کند.

این مدل برای گیمرها نیز بسیار مفید است، قدرت سخت‌افزاری بالا و نمایشگر بزرگ گلکسی S22 اولترا می‌تواند تجربه گیمینگ فوق‌العاده‌ای برای علاقه‌مندان به بازی‌های موبایل داشته باشد، در عین حال که شارژدهی گوشی بسیار بالاست و از دیگرقابلیت‌های آن مانند کیفیت دوربین در زندگی روزمره می‌توان استفاده کرد.

 

گروه‌های مختلف

میزان مناسب بودن گوشی

والدین 
خیر
پسر‌ها
بله
دختر‌ها
خیر
طرفداران گیم
بله
طرفداران عکاسی
بله
طرفدارن شبکه‌های اجتماعی
بله
طرفداران فیلم و سریال
بله
طرفداران موسیقی
بله
طرفداران سفر و گردش
بله
کارمندان
خیر
مدیران
بله
مشاغل آزاد
خیر
رانندگان
خیر
کارگران
خیر
معلمین
خیر
دانش‌آموزان
بله
دانشجویان
بله
اینفلوئنسرها
بله
فریلنسرها
بله

با توجه به قیمتی که گلکسی S22 اولترا دارد، نمی‌توان آن را برای قشر عمده‌ای از جامعه پیشنهاد کرد، زیرا خرید گوشی با این قیمت و امکانات باید ار نظر اقتصادی نیز منطقی باشد که با توجه به مشکل تورم و قیمت سرسام‌آور این مدل، باعث می‌شود خیلی از افراد نتوانند این مدل را بخرند.

اگر شما فردی هستید که استفاده معمولی از گوشی دارید، گلکسی S22 اولترا اصلا برای شما مناسب نیست، استفاده از این گوشی آنقدر که فکر می‌کنید راحت نیست و در طولانی مدت ممکن است حتی خسته کننده باشد، به همین دلیل افرادی که استفاده جدی از گوشی ندارند، باید به دنبال مدل خوش‌دست‌تر و سبک‌تری بروند که در عین داشتن کیفیت، استفاده از آن راحت باشد، مدل‌هایی مانند گلکسی S22 و گلکسی S22 پلاس با وجود نمایشگر فوق‌العاده، سخت افزار مشابه و کیفیت دوربین عالی، انتخاب بسیار بهتری برای ین دسته از افراد است.

اما افرادی که با گوشی کار می‌کنند و نیاز دارند به اپلیکیشن‌های متعدد و سنگین دسترسی داشته باشند یا بیزینس خود را از طریق فضای مجازی دنبال می‌کنند، می‌‌توانند با استفاده از قابلیت‌های مختلف گوشی مانند قلم S Pen کارهای خود را با سرعت بیشتری انجام دهند.

نقاط قوت و ضعف گلکسی S22 اولترا

نقاط قوت

بدنه مقاوم

نمایشگر فوق‌العاده

حسگر اثر انگشت و تشخیص چهره عالی

رابط کاربری سریع و روان

سخت افزار قدرتمند و مدعی

دوربین‌های کم نظیر در روز و شب

شارژدهی مناسب

قلم هوشمند و کاربردی

 

نقاط ضعف

اندازه بزرگ و وزن زیاد

نبود شارژر در جعبه

قیمت بالا!

 

7 در مورد “نقد و بررسی جامع گلکسی S22 اولترا؛ آیا پرچمدار گران قیمت سامسونگ ارزش خرید دارد؟”

  1. این گوشی در مقابل پول زیادی که میدید با گوشی s9 تفاوت زیادی ندارد و گوشی سنگین است.
    این تعریف ها بیشتر جنبه تبلیغات دارد.

    3
    0
  2. یک خانوم محترم

    چرا مناسب دختر ها نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    بهتره نقدتون رو تصحیح کنید و جنسیت رو حذف کنید
    این وسیله حرفه ای می تونه برای هر جنسیتی با نیاز و تخصص خودشون استفاده بشه

    1. سعید صانعی

      بله حرف شما درسته، ولی ابعاد بزرگ و وزن زیاد گوشی در طولانی مدت میتونه برای خانم‌ها اذیت کننده باشه، تلفن همراه یک وسیله برای استفاده روزانه است، شما باید بتونید در موقعیت‌های مختلف به راحتی از گوشی استفاده کنید و برای همین بهتره انتخاب اول خانم‌ها این گوشی نباشه

      2
      3

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH