کاهش 550 هزار تنی میزان استخراج سنگ‌های معدنی به‌دنبال حذف شارژر از جعبه آی‌فون!

شرکت اپل از زمان عرضه سری آی‌فون 12 به بازار اقدام به حذف آداپتور شارژر از جعبه خرده فروشی اسمارت‌فون‌های جدید خود نموده است. اگرچه این تصمیم با واکنش‌های منفی متعددی مواجه شده است؛ اما اپل هرگز از مسیر خود به عقب بازنخواهد گشت. با این‌حال غول کوپرتینویی همواره مدعی شده که حذف شارژر از جعبه آی‌فون با هدف حفاظت از محیط زیست عملیاتی شده است. بعلاوه کمپانی آمریکایی ادعا می‌کند که حذف شارژر از جعبه خرده فروشی آی‌فون موجب صرفه‌جویی 550 هزار تنی در استخراج سنگ‌های معدنی شده است.

اپل در بیانیه اخیر خود پیرامون حفاظت از محیط زیست بار دیگر تاکید کرده که حذف شارژر از جعبه آی‌فون در واقع یک تغییر جسورانه به‌شمار رفته و بر اساس برآوردها موجب صرفه‌جویی 550 هزار تنی در برداشت سنگ‌های معدنی مس، قلع و روی شده است. به گفته اپل، بهره‌برداری کمتر از منابع زمینی یک اقدام ارزشمند قلمداد می‌شود.

اپل ادعا می‌کند که نه‌تنها در به‌کارگیری منابع طبیعی زمین صرفه‌جویی کرده است؛ بلکه به لطف بازطراحی جعبه خرده فروشی آی‌فون، لایه پلاستیکی مورد استفاده روی آن را نیز به‌طور کامل حذف نموده است. بنابراین میزان پلاستیک مصرفی توسط این شرکت نیز حدودا 600 تن کاهش یافته است.

با این‌حال توضیحات اپل برای کاربران اینترنت چندان قابل قبول نبود. کاربران اینترنت در چندین پلتفرم مختلف، اپل را به‌دلیل رفتارهای فریبکارانه‌اش مورد انتقاد شدید قرار دادند. در همین راستا یکی از کاربران اینترنت گفت: “آیا هنوز هم ناچار به خریداری شارژر نیستید؟ گویا گوشی شما برای شارژ نیازی به آداپتور شارژر ندارد.” همچنین کاربر دیگری پرسید که آیا عدم خریداری محصولات اپل ایده بهتری برای حفاظت از محیط زیست محسوب نمی‌شود؟

اطلاع از دلیل واقعی تصمیم اپل برای حذف آداپتور شارژر از جعبه خرده فروشی آی‌فون امری ناممکن است. با این‌حال یک موضوع کاملا بدیهی است: حذف کلگی شارژ رایگان از جعبه آی‌فون یک اقدام مطلوب برای کسب‌وکار اپل است. حذف شارژر و ایرپاد از جعبه خرده فروشی آی‌فون تاکنون موجب صرفه‌جویی 6.5 میلیارد دلاری در هزینه‌های اپل شده است. این در حالیست که کمپانی با وجود حذف لوازم جانبی مذکور از جعبه آی‌فون، قیمت‌گذاری هندست‌های خود را کاهش نداد.

بدین‌ترتیب اپل در ازای فروش هر دستگاه آی‌فون مبلغ 35 دلار پس‌انداز می‌کند؛ اما این کاهش هزینه شامل حال مصرف‌کنندگان نشده و عواید آن صرفا به جیب اپل سرازیر خواهد شد.

فروش اسمارت‌فون جدید بدون آداپتور شارژر در کشور برزیل اقدامی غیرقانونی است

سال گذشته نهادهای نظارتی برزیل، شرکت اپل را به‌دلیل نقض قوانین مربوط به حقوق مصرف‌کنندگان و بی‌احترامی به مشتریان برزیلی 2 میلیون دلار جریمه کردند. آژانس حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اعلام کرد که این شرکت با حذف شارژر از جعبه آی‌فون‌، قوانین حمایت از مصرف‌کنندگان برزیلی را نقض کرده است.

اپل در پاسخ اعلام کرده که بسیاری از مشتریان از قبل دارای شارژرهایی در منزل خود هستند و حذف آداپتور شارژر مزایای زیست محیطی متعددی را به‌دنبال خواهد داشت. بعلاوه این اقدام، ردپای جعبه آی‌فون در طبیعت را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

اپل تاکید می‌کند که این اقدام با هدف حفاظت از محیط زیست اجرایی شده است؛ زیرا بررسی‌ها نشان می‌دهند که کاربران غالبا به آداپتور شارژر دسترسی دارند. با این‌حال رویکرد مذکور، انتقادات گسترده‌ای را برانگیخته است. از این گذشته بی‌تردید عده‌ای از کاربران نیازمند آداپتور شارژ جدید هستند. همچنین در خصوص هدف واقعی اپل از حذف شارژر نیز تردیدهایی وجود داشته و بسیاری از افراد معتقدند که این اقدام با هدف صرفه‌جویی در هزینه‌ها در مقیاس چند میلیارد دلاری به مرحله اجرا گذاشته شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH