ایلان ماسک برای خریداری توئیتر ناچارا 8.5 میلیارد دلار از سهام خود در تسلا را فروخت!

تا روز جمعه گذشته بسیاری از کارشناسان تصور می‌کردند که ایلان ماسک؛ مدیرعامل شرکت تسلا به منظور تامین بخشی از منابع مالی مورد نیاز جهت خریداری توئیتر به فروش 4 میلیارد دلار از سهام خود در کمپانی خودروسازی تسلا بسنده خواهد کرد؛ اما روز گذشته این مبلغ تا 8.5 میلیارد دلار افزایش یافت و در ادامه آقای ماسک رسما اعلام کرد که برای فروش باقیمانده سهام خود در تسلا هیچ برنامه‌ای ندارد.

واقعیت این است که ایلان ماسک نخستین بلوک از سهام خود را در روز 26 آوریل (6 اردیبهشت ماه) فروخت. با این‌حال روند فروش سهام در روزهای 27 و 28 آوریل (7 و 8 اردیبهشت ماه) نیز ادامه یافت. وی ضمن اظهاراتی در روز 28 آوریل از تصمیم خود برای توقف فروش سهام تسلا خبر داد. اما گزارشات مربوط به معاملات گذشته با کمی تاخیر توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار دریافت شد؛ بنابراین در واقع میزان درآمد ناشی از فروش سهام صندوق‌ها از مبلغ 4 میلیارد دلار پیش‌تر اعلام شده فراتر رفت. در واقع ایلان ماسک تا روز پنج‌شنبه موفق به فروش 9.6 میلیون واحد سهام تسلا با ارزشی بالغ بر 8.5 میلیارد دلار شد. این موضوع موجب کاهش 5.6 درصدی سهم رئیس تسلا از سرمایه‌های این شرکت شد.

جهت یادآوری بایستی خاطرنشان کرد که ایلان ماسک به منظور خریداری توئیتر با شرایط پیش‌تر اعلام شده ملزم به ارائه تعهد سهام با مبلغ 21 میلیارد دلار است. وی از طریق فروش بخشی از سهام خود در تسلا مبلغ 8.5 میلیارد دلار از بودجه مورد نیاز را تامین کرد. با این‌حال مبلغ باقیمانده بایستی از طریق سایر منابع تامین شود. آقای ماسک کنترل 163 میلیون سهم از شرکت تسلا را در اختیار دارد و وی در صورت اعمال اختیارات خود می‌تواند حدودا 100 میلیون سهام دیگر را نیز دریافت نماید.

بر اساس اعلام خبرگزاری رویترز، ایلان ماسک 12.5 میلیارد دلار مبلغ باقیمانده جهت خریداری توئیتر را احتمالا با همکاری یکی از شرکای خود به‌دست خواهد آورد؛ اما یافتنن این شریک تا بدین لحظه کار دشواری بوده است. همچنین 13 میلیارد دلار دیگر به‌صورت وام و با ضمانت‌های توئیتر تامین شده و 12.5 میلیارد دلار فراتر از آن نیز توسط ایلان ماسک و در ازای بخشی از سهام باقیمانده وی در شرکت تسلا تضمین خواهد شد. بر اساس برآوردهای آقای ماسک، ارزش کل دارایی‌های توئیتر تقریبا برابر با 44 میلیارد دلار است.

بدین‌ترتیب رئیس شرکت‌های تسلا و SpaceX موفق به جمع‌آوری مبلغ حدودا 46.5 میلیارد دلاری برای خریداری توئیتر شد. این رقم در مقایسه با مبلغ مورد نیاز برای خریداری 90.8 درصد از سهام توئیتر (ایلان ماسک پیش‌تر 9.2 درصد از سهام این رسانه اجتماعی را خریداری کرده بود) 18 درصد بیش‌تر است. سرمایه‌گذاران ثالث مبلغ 25.5 میلیارد دلار از این رقم را به آقای ماسک وام داده و وی بابت تضمین سهام خود در شرکت تسلا موفق به دریافت مبلغ 12.5 میلیارد دلار شد. همچنین ایلان ماسک در صورت عدم انعقاد قرارداد خریداری توئیتر بایستی مبلغ 1 میلیارد دلار جریمه را به سهام‌داران این رسانه اجتماعی پرداخت نماید. با این‌حال چنان‌چه قرارداد مذکور به‌دلیل قصور از جانب توئیتر نهایی نشود؛ در این‌صورت آقای ماسک نیز غرامت مشابهی را دریافت خواهد کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH