معرفی ژانر‌ بازی محبوب اکشن-ماجراجویی

در این مقاله قصد داریم تا به معرفی ژانر Action-Adventure یا اکشن ماجراجویی در بازی‌های ویدئویی بپردازیم.

با گسترش روز به روز صنعت بازی‌های ویدئویی، شاهد به وجود آمدن و تکامل انواع ژانر و سبک‌های بازی هستیم که برای هر کدام از آن‌ها نیز لیست بلند و بالایی از عناوین توسعه داده شده است. در حالی که بین این ژانر‌ها تفاوت بسیار زیادی وجود دارد، بسیاری از آن‌ها نیز شبیه به یکدیگر بوده و تشخیص آن‌ها از هم کار دشواری به نظر می‌رسد.

شناختن این ژانر‌ها اما بسیار اهمیت دارد چراکه آشنایی با آن‌ها به شما در انتخاب و خرید بهترین بازی برای خود کمک خواهد کرد. ما در آی‌تی‌رسان قصد داریم تا در مجموعه‌ای از مقالات، به معرفی این سبک‌ها بپردازیم تا شما را در انتخاب بهترین بازی برای صرف وقت و هزینه‌تان یاری کنیم. سبکی که تصمیم به معرفی آن داریم سبک‌ Action-Adventure یا اکشن ماجراجویی است که این روز‌ها شاید نام آن‌ را زیاد شنیده باشید.

پدید آورنده ژانر

بسیاری از سوپرمن آتاری (1979) به عنوان یک بازی اکشن-ماجراجویی یاد می کنند و آن را به عنوان “اولین بازی که از چند صفحه‌ به عنوان منطقه بازی استفاده می‌کند” می‌داند. برخی دیگر نیز Wolf Adventure (1980) را برای Atari VCS به عنوان اولین بازی اکشن-ماجراجویی شناخته شده معرفی می‌کنند.

این بازی شامل کاوش در یک محیط دو بعدی، یافتن و استفاده از آیتم‌هایی است که هر کدام دارای توانایی‌های از یش تایین شده هستند، و مانند یک بازی اکشن به صورت مداوم با اژدها و دیگر موجودات مبارزه می‌شود. Castle Wolfenstein از Muse Software (1981) یکی دیگر از بازی‌های اکشن-ماجراجویی اولیه بود که کاوش، مبارزه و مخفی کاری را ادغام می‌کرد.

شما همچنین می‌توانید در مورد سبک سولز‌بورن داخل این مطلب مطالعه کنید.

ژانر اکشن-ماجراجویی

سبک اکشن ماجراجویی یک ژانر بازی ویدیویی است که عناصر اصلی را از هر دو سبک بازی اکشن و ماجراجویی ترکیب می‌نماید. اکشن-ماجراجویی یک سبک ترکیبی است و می‌تواند شامل بازی‌های زیادی باشد که بهتر است در ژانرهای محدودتری دسته‌بندی شوند. به طور معمول، بازی‌های ماجراجویی خالص، مشکلات موقعیتی برای بازیکن دارند که باید آن‌ها را حل کند، با اقدامات بسیار کم یا بدون عمل.

اگر اکشنی وجود داشته باشد، عموماً به مینی گیم‌های مجزا محدود می‌شود. بازی های اکشن خالص نیز دارای گیم‌پلی مبتنی بر تعاملات هستند که رفلکس‌ها را به چالش می‌کشند. بنابراین، بازی‌های اکشن-ماجراجویی هم در موقعیت‌های خشونت‌آمیز و هم در موقعیت‌های غیرخشونت‌آمیز، قدرت رفلکس و حل مسئله مخاطب را درگیر می‌کنند.

یک بازی در این سبک را می‌توان به عنوان یک بازی با ترکیبی از عناصر اکشن و بازی ماجراجویی، به ویژه عناصر حیاتی مانند پازل تعریف کرد. اکشن-ماجراجویی به بسیاری از مهارت‌های فیزیکی مشابه بازی‌های اکشن نیاز دارد، اما خط داستانی، شخصیت‌های متعدد، سیستم آیتم و ساخت‌وساز، دیالوگ و سایر ویژگی‌های بازی‌های ماجراجویی را نیز ارائه می‌دهد.

سرعت آن‌ها نسبت به بازی‌های ماجراجویی خالص بیشتر است، زیرا شامل چالش‌های فیزیکی در کنار مفهومی می‌شوند. بازی‌های اکشن ماجراجویی معمولاً شامل ترکیبی از عناصر داستانی پیچیده هستند که با استفاده از صدا و تصویر برای بازیکنان نمایش داده می‌شوند. داستان به شدت به حرکت شخصیت بازیکن وابسته است، که باعث ایجاد رویدادهای داستانی می شوند و بنابراین بر جریان بازی تأثیر می‌گذارد.

همین ترکیب مناسب و لذت‌بخش این سبک را به محبوب‌ترین ژانر میان بازی‌های ویدیویی تبدیل کرده است. به طوری که عناوین تحت این سبک بیش‌ترین تعداد را هر ساله به خود اختصاص می‌دهند و همواره نیز در حال گسترش‌اند.

شما همچنین می‌توانید در مورد سبک جهان‌باز داخل این مطلب مطالعه کنید.

بازی‌های محبوب تحت این ژانر

تعداد بسیار زیادی از بازی‌هایی که همه‌مان می‌شناسیم در واقع یک بازی اکشن‌-ماجراجویی نیز محسوب می‌شوند. از بزرگ‌ترین، محبوب‌ترین و پرخرج‌ترین بازی‌ها گرفته تا عناوین ناامید کننده و ضعیف‌تر. از میان این عناوین می‌توان به مجموعه‌های Red Dead، GTA، Tomb Raider، Horizon، The Last of Us، Far Cry، Assassins Creed، Uncharted، Witcher و بسیاری دیگر از ابر عنوان‌های صنعت بازی اشاره کرد. اما همان‌طور که اشاره شد هر کدام از این بازی‌ها می‌توانند در زیرمجموعه‌ی یک سبک کوچک‌تر قرار بگیرند که بیشتر هویت آن‌ها را توضیح دهد.

شما همچنین می‌توانید در مورد سبک روگ‌لایک داخل این مطلب مطالعه کنید.

نظر شما در مورد این سبک چیست؟ نظرات خود را با ما و دوستانتان در آی‌تی‌رسان به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH