نخستین گوشی‌ها با تراشه اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 پلاس تا 2 ماه دیگر عرضه می‌شوند

سال گذشته کمپانی کوالکام ضمن برگزاری رویداد Snapdragon Summit از تراشه پرچم‌دار اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 رونمایی کرد. کمپانی آمریکایی فرآیند تامین و تولید این تراشه را به شرکت سامسونگ واگذار کرد. با این‌حال نتیجه کار ظاهرا برای کوالکام متقاعدکننده نبود؛ چرا که بر اساس شنیده‌ها تراشه اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 در موقعیت‌های خاصی به شدت گرم می‌شود. بدین‌ترتیب کوالکام تصمیم گرفت تا سفارشات تولید خود را به کمپانی تایوانی TSMC واگذار نماید. با این‌حال تراشه تولید شده توسط TSMC از نامی متفاوت بهره گرفته و بر اساس پیش‌بینی‌ها تحت عنوان اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 پلاس روانه بازار خواهد شد. پردازنده به‌کارگیری شده در این تراشه از رشد عملکردی قابل‌توجه حدودا 10 درصدی برخوردار خواهد بود.

جهت اطلاع افراد ناآگاه بایستی خاطرنشان کرد که تراشه اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 پلاس بر پایه فرآیند جدید 4 نانومتری تولید می‌شود. این تراشه مجهز به یک هسته پردازشی ARM Cortex-X2، سه هسته ARM Cortex-A710 و چهار هسته ARM Cortex-A510 است. به منظور اجرای کارهای گرافیکی نیز از پردازنده گرافیکی آدرنو 730 استفاده می‌شود. هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست که عملکرد تراشه اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 پلاس به چه ترتیبی ارتقاء خواهد یافت؛ اما ظاهرا تراشه‌های تولید شده توسط کمپانی TSMC از عملکرد کلی بهتری نسبت به نمونه‌های ساخت سامسونگ برخوردار هستند.

گوشی‌های مجهز به تراشه اسنپ‌دراگون 8 نسل 1پلاس در ماه ژوئن روانه بازار می‌شوند

بر اساس اعلام یک خبرچین با نام Yogesh Brar, تراشه نسل جدید اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 پلاس کوالکام در تست‌های داخلی عملکرد بسیار مطلوبی از خود ارائه داده است. پلتفرم جدید به‌کارگیری شده توسط دستگاه مورد آزمایش در زمینه کنترل دما، عملکرد پایدار و شارژدهی باتری، عملکرد بهتری نسبت به اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 از خود ارائه داده است. به گفته شخص خبرچین، نخستین محصولات تجاری مجهز به این تراشه جدید در اوایل ماه ژوئن به بازار عرضه خواهند شد. این موضوع نشان‌دهنده بازگشتی جالب برای ورژن پلاس یک تراشه اسنپ‌دراگون است.

عرضه تراشه اسنپ‌دراگون 855 پلاس به منزله موفقیتی بزرگ برای کوالکام قلمداد می‌شد؛ اما با تولید تعداد محدودی گوشی مجهز به تراشه اسنپ‌دراگون 865 پلاس و حتی تعداد کمتری هندست با تراشه اسنپ‌دراگون 888 پلاس در سال 2020، چیپست مذکور جایگاه ویژه خود را از دست داد. با این‌حال به‌نظر می‌رسد که امسال تراشه اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 پلاس به محبوبیت بیش‌تری دست خواهد یافت. از این گذشته در تراشه جدید برخی مشکلات ویژه برطرف شده و شرکت‌ها ترجیح می‌دهند تا در عوض استفاده از نسخه فعلی از تراشه ارتقایافته پلاس استفاده کنند.

شایان به ذکر است که نخستین گوشی‌های هوشمند مجهز به تراشه اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 پلاس در ماه ژوئن روانه بازار می‌شوند. بنابراین معرفی این گجت‌ها در اواخر ماه مه سناریویی محتمل به‌نظر می‌رسد. کوالکام احتمالا با صدور یک بیانیه از تراشه ارتقایافته و جدید خود رونمایی خواهد کرد.

کوالکام از ورژن 4G تراشه اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 نیز رونمایی خواهد کرد

بر اساس اعلام یک وبلاگ‌نویس چینی با شناسه 李安Angangah@ در شبکه اجتماعی Weibo، مدل 4G تراشه اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 کوالکام همزمان با ورژن پلاس معرفی خواهد شد. اکنون احتمالا در ذهن برخی کاربران این پرسش مطرح می‌شود که چرا کوالکام کماکان به تولید تراشه‌هایی از این‌دست ادامه می‌دهد؟ در پاسخ بایستی اعلام کرد که شرکت هواوی نیز به تراشه‌های پرچم‌دار نیاز دارد. اکنون سایر برندهای تولیدکننده اسمارت‌فون، مشتری تراشه‌های پرچم‌دار 4G نبوده و همگی از مدل‌های 5G استفاده می‌کنند. با این‌حال هواوی مجاز به استفاده از تراشه‌های 5G نبوده و  در عین‌حال نیازمند ارتقاء به تراشه اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 است.

دستگاه اخیرا عرضه شده هواوی میت Xs 2 یک اسمارت‌فون تاشو جذاب مجهز به تراشه 4G اسنپ‌دراگون 888 است. اکنون مشخص نیست که آیا در سال 2022 مسیر استفاده هواوی از تراشه‌های 5G هموار خواهد شد یا خیر. با این‌حال به‌نظر می‌رسد که ورژن 4G تراشه اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 یکی از گزینه‌های احتمالی هواوی برای اسمارت‌فون‌های سری میت 50 به‌شمار می‌رود.

شایان به ذکر است که بر اساس شایعات، کمپانی کوالکام از تراشه جدید اسنپ‌دراگون 7 نسل 1 نیز رونمایی خواهد کرد. این تراشه احتمالا در سری اوپو رنو 8 به‌کارگیری خواهد شد. بر اساس پیش‌بینی‌ها تراشه اسنپ‌دراگون 7 نسل 1 به‌صورت همزمان با تراشه اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 پلاس معرفی خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH