طراحی سایت ASP.Net و الگوی MVC چیست و چه ویژگی هایی دارد ؟

ممکن است این روزها این جمله را زیاد شنید باشید : طراحی سایت با استفاده از ASP.net و تحت الگوی MVC فارغ از این که از میان شرکت ها و افرادی که اعلام می کنند طراحی سایت را با استفاده از MVC انجام می دهد چه تعدادشان واقعا با اصول  MVC آشنا هستند و از این الگوی پیشرفته مایکروسافت برای طراحی اپلیکشن های تحت وب یا طراحی وب سایت ها به صورت واقعی استفاده می کنند(که البته در واقعیت این است تعداد کمی از این شرکت ها چنین قابلیتی را دارند) در این مقاله قصد داریم به معرفی این الگو و ویژگی های آن بپردازیم.

 

ASP.net در حقیقت سه چارچوب (Framework) برای ساخت برنامه های تحت وب ارائه می دهد :

 

1- وب فرم – Web Form

2- ام وی سی – MVC

3- وب پیجز – Web Pages

 

هرسه این فریم ورک ها دارای ثبات کافی بوده و کامل هستند به معنای دیگر شما قادرید با هرکدام از این فریم ورک ها انواع اپلیکیشن های تحت وب فوق العاده را خلق کنید.وب سایت نیز نوعی اپلیکشن یا برنامه تحت وب محسوب می شود بنابراین با استفاده از هریک از این فریم ورک ها می توان طراحی سایت های ASP.NET کاملا حرفه ای را انجام داد. طراحی سایت فروشگاهی معمولا از ریزه کاری ها و پیچیدگی زیادی برخوردارند که استفاده از این الگو می تواند کمک بسیار زیادی در تولید و همچنین توسعه این نوع وب سایت ها نماید.

 

طراحی سایت با استفاده از چارچوب MVC :

فریم ورک MVC نسبتا جدیدتر و کمی پیچیده تر از دو فریم ورک دیگر است.از طریق MVC کنترل کاملی بر HTML وجود دارد و یکی از ویژگی های مهم آن جدا بودن کدها از HTML است که باعث می شود روند طراحی سایت و اپلیکشن و همچنین بروزسانی ها و تغییرات به سادگی و با قابلیت های زیادی انجام پذیر باشد.

فریمورک MVC  که اختصار سه کلمه model–view–controller  است ، توسط سیستم الگویی خود این امکان را می دهد که وب سایتی داینامیک طراحی کنید که رابط ها واجزای کاملا مستقل دارد و کنترل کاملی نیز روی Markup مورد استفاده در طراحی سایت، مانند HTML در آن وجود دارد تا از این طریق وب سایتی فوق العاده و همچنین پُرسرعت طراحی شود.

مزایای استفاده از MVC در طراحی سایت چیست؟

 

1- طراحی سایت سریعتر

MVC از روش برنامه نویسی موازی  (parallel development) پشتیبانی می کند و این بدین معنی است که 3 نفر به صورت همزمان می توانند روی یک پروژه فعالیت نمایند که این امر فرایند تولید و طراحی وب سایت را نسبت به روش های دیگر 3 برابر سریعتر می نماید.

 

 

2– امکان تولید چندین  View

در MVC این امکان وجود دارد که برای هر Model چندین View یا حالت نمایش طراحی شود.با توجه به اینکه روزانه روش ها  و ابزارهای جدیدی برای دسترسی افراد به یک اپلیکشن یا یک وب سایت بوجود می آید ، MVC  به خوبی می تواند این نیاز رو به گسترش را برآورده نماید. علاوه بر اینها با استفاده از متد MVC در طراحی سایت نیاز به دوباره نویسی کدها بسیار کمتر و محدودتر می شود و همین امر امکان ایجاد چندین ظاهر برای Model ها در زمان کمتر فراهم می نماید.

 

 

3– MVC از تکنیک asynchronous پشتیبانی می نماید

 

معماری MVC به گونه ای است که می تواند به خوبی با فریموورک JavaScript تعامل نماید به این معنی که وب سایت های MVC می توانند بخوبی با هر نوع برنامه و فایل های جانبی دیگر مانند فایل های PDF یا فایل های اجرایی سازگاری داشته باشد.همچنین MVC از تکنیک asynchronous نیز پشتیبانی می کند؛ این تکنیک به برنامه نویسان این امکان را می دهد تا اپلیکشین یا وب سایت هایی را طراحی کنند که خیلی سریع لود می شوند.

 

 

4 – برای تولید وب سایت ها بزرگ و پیچیده بسیار مناسب است

 

MVC الگویی کارآمد برای استفاده از چندین برنامه نویس برای یک پروژه است و همچنین بهترین ساختار را در اختیار برنامه نویسانی قرار می دهد که می خواهند کنترل تمام و کمال روی پروژه خود داشته باشند.علاوه بر اینها سازگاری بسیار خوب MVC با JavaScript و jQuery امکانات فوق العاده ای برای خلق وب سایت های پیچیده و بزرگ در اختیار برنامه نویسان قرار می دهد.

 

 

5– تغییرات و اصلاحات در وب سایت روی تمام Model ها تاثیر نمی گذارد

 

اینکه هر زمان لازم باشد در وب سایت تغییراتی ایجاد شود امری بدیهی است ، به طور مثال اگر بخواهید رنگ بخشی از وب سایت یا اپلیکیشن را تغییر دهید ، تغییراتی در فونت های نوشتاری ایجاد کنید یا حتی برای نمایش بهتر وب سایت در موبایل و تبلت اصلاحاتی انجام دهید به دلیل جدا بود ساختار View از Model در MVC این کار بسیار راحت تر و سریعتر قابل انجام است.همچنین تغییرات جزئی در Model ها نیز روی معماری کل سایت تاثیر نخواهد گذاشت.

 

 

6– طراحی سایت با استفاده از MVC سازگاری زیادی با اصول سئو دارد

 

پلتفورم MVC قابلیت تولید و طراحی صفحات وب سایت که مطابق با SEO باشد را دارد.مثلا در MVC بخوبی می توان تولید URL را به گونه ای مدیریت کرد که برای موتورهای جستجو قابل فهم بوده و تاثیر زیادی در افزایش رتبه یک سایت در موتورهای جستجو داشته باشد.این شیوه معماری URL معمولا در شیوه برنامه نویسی Test Driven Development یا همان TDD استفاده می شود و در طراحی سایت با MVC براحتی قابل استفاده است

 

به صورت کلی الگوی MVC  در حال حاضر ایده آل ترین و موفق ترین چارچوب برای طراحی وب سایت از سایت های ساده تا فروشگاه های بزرگ و پیچیده محسوب می شود. دلیل استقبال کمتر از آن به هزینه ها برمیگردد. به دلیل اینکه MVC بسیار پیشرفته و سیستم سطح بالایی محسوب می شود برنامه نویسان کمتری قادر هستند به صورت حرفه ای بر روی آن کار کنند و به طبع آن دستمزد بسیار بالاتری نیز نسبت به سایر برنامه نویسان دریافت خواهند کرد.

 

یکی از شرکت های پیشرو در زمینه طراحی وب سایت های ASP.Net  و تحت فریمورک MVC ، شرکت آوینا پرداز است. طبق بررسی ها ، آوینا پرداز یکی از معدود شرکت هایی است که از تیم های بسیار حرفه ای برنامه نویسی تشکیل شده که از تجربه و دانش فنی ویژه ای برخوردار هستند. این شرکت تا کنون بیش از 800 پروژه موفق را به مرحله تولید و اجرا درآورده است که نشان از تجربه بالا و حرفه ای بودن اعضای این شرکت دارد.پیشنهاد می کنیم اگر قصد طراحی یک وب سایت پیشرفته و حرفه ای را دارید حتما با کارشناسان این مجموعه مشورت نمایید.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH