لنوو AIO 3

نقد و بررسی آل‌این‌وان لنوو AIO 3 Gen 6

در این مقاله به نقد و بررسی لنوو AIO 3 می‌پردازیم و ارزش خرید آن را بر اساس مشخصات فنی و ویژگی‌های آن می‌سنجیم.

لنوو در بازار ایران فقط برای تولید لپ‌تاپ‌های با کیفیت شناخته می‌شود، اما منطقا ساخت لپ‌تاپ تنها حوزه کاری لنوو نیست و ساخت کامپیوترهای یکپارچه یا به اصطلاح، All In One نیز از جمله کارهای این شرکت کامپیوتری است. IdeaCenter AIO سری محصولات یکپارچه لنوو است و در نسل قبل این آل این وان‌ها نقدهای زیادی به صفحه نمایش و کیفیت پایه‌های آن وارد شد که در نسل جدید، لنوو تغییرات زیادی در این دو بخش انجام داده است.

ما در این مقاله قصد داریم تا IdeaCentre AIO 3i نسل 6 و 27 اینچی را بعد از چند روز استفاده برای شما مورد نقد و بررسی قرار دهیم. این مدل در رنج قیمتی 25 تا 37 میلیون تومان (بسته به کانفیگ) قرار دارد و مشخصاتی مانند استفاده از پردازنده اینتل Core I7 نسل یازده و کارت گرافیک انویدیا MX450 دارد که در این رنج قیمتی و برای یک کامپیوتر All in one مناسب است. ما تقریبا بهترین کانفیگ را برای این بررسی در اختیار داشتیم، پس در ادامه برای نقد دقیق‌تر با ما در آی‌تی‌رسان همراه باشید.

مشخصات لنوو Lenovo AIO 3

ابعاد  472.91 در 613.1 در 200 میلی‌متر
وزن  8.77 کیلوگرم به بالا (بر اساس مدل‌های مختلف متفاوت است)
صفحه نمایش  اندازه 27 اینچ، رزولوشن 1920 در 1080
پردازنده (CPU)  Intel Core i7 1165G7
گرافیک (GPU)

 NVIDIA MX450 با 2 گیگابایت حافظه اختصاصی GDDR6

حافظه اصلی  یک ترابایت هارد HDD با سرعت 7200 دور بر دقیقه به همراه 256 گیگابایت SSD از نوع Nvme
رم  16 گیگابایت DDR4 از نوع 3200 Mhz
دی‌وی‌دی رام دارد
اتصالات بی‌سیم بلوتوث و وای‌فای 6
سیستم عامل  ندارد
دوربین وبکم  5 مگاپیکسل
مصرف برق 120 وات

اقلام درون جعبه

درون جعبه بسیار بزرگ لنوو AIO 3 خود دستگاه به همراه کابل برق و دفترچه راهنما آن که از اقلام ضروری هستند، وجود دارد. همچنین در کنار آن‌ها یک ماوس و کیبورد بی‌سیم نیز قرار داده شده که هر دوی آن‌ها از جنس و طراحی مشابه لنوو AIO 3 استفاده می‌کنند که به زیبایی ظاهری آن می‌افزاید.

همچنین بعد از نصب و راه‌اندازی دستگاه، روی میز شما فقط یک مانیتور و یک ماوس و کیبورد خواهد بود که فقط از یک سیم برق استفاده می‌کنند. همه این‌ها روی هم باعث می‌شود که میزی بسیار ساده و خلوت‌تر داشته باشید.

طراحی لنوو AIO 3

ظاهر کلی آ‌ل این‌ وان لنوو با یک مانیتور عادی تفاوت آنچنانی ندارد و به یک صفحه نمایش به همراه یک پایه خلاصه می‌شود. لنوو AIO 3 در دو رنگ سیاه و سفید عرضه می‌شود که مدلی که ما در دست داشتیم به رنگ سفید بود. نقطه‌های ریز (آبی و خاکستری رنگ) زیادی به صورت تصادفی در جای جای بدنه پلاستیکی آن قرار داده شده که ظاهر خاص و ویژه‌ای را به دستگاه داده است.

دور صفحه نمایش لنوو AIO 3 دو لایه حاشیه وجود دارد، حاشیه اول مال بدنه دستگاه بوده که دور صفحه نمایش است و وظیفه نگه‌داری آن را انجام می‌دهد. روی این بدنه و در بخش پایین سمت چپ عبارت “Audio by Harman” نوشته شده که شرکت تیون کننده اسپیکرهای این محصول است. بعد از لایه اول، نوبت حاشیه دوم می‌رسد که بعد از بدنه، دور تا دور صفحه به صورت لایه‌ای سیاه اطراف نمایشگر دیده می‌شود.

لنوو AIO 3

در وجه بالایی مانیتور، دو بخش خروجی باریک اما بلند قرار داده شده که وظیفه خارج کردن هوای داغ را از دستگاه دارند. بین این دو دریچه هوای خروجی، وبکم قرار دارد که باید با استفاده از دست آن را باز و بسته کنید. اگر این کار به صورت اتومات و موتور اختصاصی انجام می‌شد، بهتر بود؛ چرا که بدون آن، عملا پشتیبانی لنوو AIO 3 از تشخیص چهره ویندوز هلو، بی‌خاصیت است. اگر قصد آنلاک کردن سیستم خود با ویندوز هلو را دارید، باید وبکم را با دست باز کنید و بعد صبر کرده و دوباره آن را ببندید که کاری بیهوده است. راه دیگر نیز باز گذاشتن همیشگی وب‌کم بوده که هم ظاهر دستگاه را زشت‌ می‌کند و هم امنیت‌ آن‌ را زیر سوال می‌برد!

در وجه زیرین مانیتور نیز دو اسپیکر در دو طرف آن قرار داده شده است. مابین اسپیکرها و دقیقا وسط مانیتور یک دریچه قرار دارد که محل ورود هارد دوم است. در واقع یک هارد درون خود دستگاه جا سازی شده و شما می‌توانید هارد دوم را همانند یک نمونه اکسترنال، از این طریق به محصول لنوو متصل کنید.

تنها دکمه‌ فیزیکی موجود در لنوو AIO 3 دکمه پاور آن بوده که پایین سمت راست مانیتور و در بخش پشتی آن قرار گرفته است. وسط این دکمه، یک چراغ قرار گرفته که هنگامی که دکمه را فشار دهید نوری سبز رنگ و کوچک را به نمایش می‌گذارد. همچنین در بخش کناری سمت چپ یک دی‌وی‌دی رام دیده می‌شود که امروزه وجود آن بسیار نادر بوده و می‌توان به نوعی آن را یک مزیت به حساب آورد.

در پشت مانیتور و در بخش بالا سمت چپ آن، لوگوی لنوو به صورت بزرگ و افقی روی بدنه دیده می‌شود که قابلیت کنده شدن را نیز دارد. بالای پورت‌ها و تقریبا کمی پایین‌تر از وسط مانیتور، بخشی قرار داده شده که پایه نگه‌دارنده به آن متصل می‌شود. این پایه از طریق یک میله از جنس فلز براق به ماینتور متصل می‌شود که به شما اجازه می‌دهد بتوانید به راحتی زاویه مانیتور را تغییر دهید.

یکی از نکات منفی طراحی این دستگاه، عدم توانایی تغییر زاویه دید به صورت افقی است. شما نمی‌توانید لنوو AIO 3 را سمت چپ یا راست متمایل کنید و فقط می‌توانید زاوی آن را به صورت بالاتر یا پایین‌تر تنظیم کنید. میزان تغییراتی که در زاویه مانیتور می‌توانید اعمال کنید، به 30 درجه به سمت بالا و 30 درجه به سمت پایین نسبت به حالت عادی محدود است که رنج خوب و وسیعی هست و تمام نیاز‌های شما را برآورده خواهد کرد.

پایه‌ای که روی میز قرار می‌گیرد و مانیتور را نگه می‌دارد ابعاد تقریبا کوچکی دارد و از همان جنس بدنه مانیتور است تا یکدستی را در طراحی دستگاه حفظ کند. پایه، دستگاه را به خوبی ثابت نگه می‌دارد و روی این پایه، لوگوی لنوو و در پشت آن لوگوی پردازنده‌های اینتل نیز دیده می‌شود.

لنوو AIO 3

نکته جالب این پایه، بخش جلویی است که یک برش خاصی در آن در نظر گرفته شده و می‌توانید از آن به عنوان نگه‌دارنده گوشی یا تبلت (با ابعاد کوچک) خود استفاده کنید. در کنار این برش، قسمتی دیده می‌شود که سطح آن از سطح پایه کمی پایین‌تر اما از برش بلندتر است. به نظر می‌رسد کاربرد آن برای نگه‌داری برخی اقلام کوچک و به نوعی یک میز کار کوچک باشد.

آداپتور این دستگاه وزن سبک و تقریبا ابعاد کوچکی دارد اما نکته جالب آن، کابل برق ورودی به دستگاه است که ابعادی شبیه به یک کابل USB دارد.

پورت‌ها و ورودی‌ها

در پشت مانیتور و زیر محل اتصال پایه، تقریبا تمام پورت‌های لنوو AIO 3 قرار داده شده که تنوع نسبتا خوبی دارد، اما محل قرارگیری پورت‌ها برای استفاده‌های روزانه اصلا مناسب نیستند و برای هر گونه اتصالی باید به پشت مانیتور مراجعه کنید. دلیل جاگیری پورت‌ها در پشت مانیتور را می‌توان به دلایل ظاهری نسبت داد که یکدستی آن مزیت محسوب می‌شود. با این حال، عدم حضور حداقل 2 پورت USB در بخش جلویی کاملا محسوس و آزاردهنده است.

لنوو AIO 3

درگاه‌‌های این دستگاه در بخش پشتی آن شامل دو پورت USB-A 3.2 Gen 2، دو پورت USB-A 2.0، کابل خروجی HDMI، کابل ورودی اینترنت و درگاه ورودی برای برق می‌شود. یکی از 4 پورت USB دستگاه، برای اتصال دانگل ماوس و کیبورد اشغال خواهد شد و عملا سه پورت USB برای استفاده کاربر باقی می‌ماند. در بالای دو پورت USB-A 3.2 Gen 2 نوشته ریز “SS” قرار داده شده تا بتوانید آن‌ها را از دو پورت USB 2.0 دستگاه تشخیص دهید. چینش و فاصله پورت‌ها از هم نیز مناسب بوده و مشکلی از این بابت نخواهید داشت.

توجه داشته باشید که کابل HDMI فقط برای خروجی گرفتن و اتصال دستگاه به دیگر مانیتورها یا پروژکتورهاست. این بدین معنی است که نمی‌توان از آن برای ورودی بهره گرفت و لنوو AIO 3 را به عنوان یک صفحه نمایش عادی استفاده کرد. اگر امکان اتصال دیگر دستگاه‌ها به مانیتور وجود داشت می‌توانستیم آن را به عنوان یکی دیگر از مزیت‌های دستگاه محسوب کنیم.

لنوو AIO 3

تنها پورت دستگاه که در بخش پشتی مانیتور قرار نگرفته درگاه جک 3.5 میلی‌متری است که از آن می‌توانید برای وصل کردن هدفون یا میکروفن استفاده کنید. این پورت در بخش زیرین مانیتور دیده می‌شود؛ که باعث شده سوال خود را در مورد جاگیری پورت‌ها تکرار کنیم: چرا در کنار جک 3.5 میلی‌متری دو پورت USB قرار ندارد؟!

متاسفانه این مدل به درگاه USB Type-C مجهز نیست و بنابراین نمی‌توانید از مزیت‌های این پورت استفاده کنید. مثلا استفاده از هاب‌های پرسرعت و باکیفیت بازار به دلیل عدم تجهیز دستگاه به این پورت، مقدور نیست!

کیبورد

کیبورد چینی لنوو AIO 3 در نگاه اول ظاهری شیک و ساده و بدون نورپردازی دارد که شما را به خود جذب خواهد کرد. حتی در اولین تجربه، به دلیل نرم و روان بودن و جنس خوب دکمه‌ها حس خوبی را از آن دریافت می‌کنید. اما بعد از اولین تجربه تایپ کردن یا استفاده کمی طولانی متوجه مشکلات و ایرادات بسیار زیاد این کیبورد در بخش طراحی آن خواهید شد.

برای شروع باید بگوییم که دکمه‌های آن با حروف عربی نام‌گذاری شده‌اند که گرچه در بسیاری از دکمه‌ها با فارسی تفاوتی ندارد اما در برخی از دکمه‌ها متن نوشته شده روی دکمه با عملکرد اصلی آن تفاوت دارد.

اما مشکلات اصلی کیبورد در بخش جاگیری دکمه‌های آن است. اولین مشکل این جاگیری‌ها برای دکمه Shift است. این دکمه در تمام کیبوردها در دو سمت مختلف قرار داده می‌شود که معمولا بیشتر استفاده‌های دکمه شیفت توسط دکمه سمت چپ رخ می‌دهد؛ اما در این کیبورد، دکمه شیفت سمت راست بزرگ‌تر‌ از حالت عادی و دکمه سمت چپ نصف شده و کنار آن دکمه‌ای برای ‘/’ و ‘_’ و ‘|’ قرار داده شده است؛ که قطعا هنگام استفاده از شیفت دست‌تان به صورت اشتباهی به آن خواهد خورد.

لنوو AIO 3

دکمه مشکل‌دار بعدی کنار دکمه اینتر قرار گرفته که ابعادی نامتعارف دارد. این دکمه در ابعاد دکمه شیفت سمت راست اما به صورت عمودی است که علامتی کاملا نامفهوم روی آن درج شده! اگر دکمه را در عمل تست کنید، متوجه خواهید شد که در اصل این دکمه Delete است!

دیگر مشکلات کیبورد خیلی در تجربه‌های روزمره تاثیرگزار نخواهند بود، برای مثال دو دکمه Page Up و Page Down فقط به صورت دو فلش علامت‌گذاری شده‌اند. دکمه‌های < و > در بخش بالا سمت چپ کیبورد یعنی زیر دکمه Esc قرار گرفته‌اند.

دومین مشکل کیبورد، مربوط به چراغ‌های آن است. تنها دو چراغ باتری ضعیف و کپس‌لاک قرار داده شده و نبود چراغ اختصاصی برای نام‌لاک آزاردهنده است.

کیبورد از طریق اتصال بی‌سیم و دانگل USB به لنوو AIO 3 متصل می‌شود و از دو باتری قلمی استفاده می‌کند. همچنین این کیبورد از سوئیچ نوع ممبرین استفاده می‌کند که با توجه به گیمینگ نبودن این محصول نمی‌توان به آن ایراد خاصی گرفت و حتی به خاطر بی‌صدا بودنش، می‌توان آن را مزیت نامید.

برای آشنایی بیشتر با انواع مختلف سوئیچ‌ها به این مقاله مراجعه کنید.

تنها مزیت کیبورد، ساده بودن و استفاده کیبورد و ماوس از یک دانگل است و در کل پیشنهاد می‌شود بعد از خریدن لنوو AIO 3، در اولین فرصت سراغ خرید یک کیبورد جایگزین بروید.

ماوس

تقریبا نمی‌توان ایراد خاصی به ماوس لنوو گرفت، یک ماوس کاملا ساده با طراحی یکدست و مشابه با دیگر قطعات که لمس آن با توجه به جنس بدنه‌اش لذت بخش است. این ماوس با توجه به تقارن نسبی که دارد برای استفاده هر دو دست مناسب است.

ماوس از همان دانگلی که برای اتصال کیبورد استفاده شد، بهره می‌برد تا پورت‌های USB بیشتری را اشغال نکند. برای شارژدهی هم از یک باتری قلمی استفاده می‌کند که برای تعویض آن باید کل لایه رویی ماوس را در بیاورید. در مجموع نمی‌توان ایرادی به ماوس گرفت اما خب مثلا نبودن کلیدهای اضافی روی ماوس ممکن است برای برخی افراد آزاردهنده باشد.

وبکم و میکروفن

وبکم و میکروفن لنوو AIO 3 به صورت مخفی در بخش بالایی مانیتور و بین دو دریچه هوایی قرار گرفته‌‌اند که باید در صورت نیاز به صورت دستی آن را باز و بسته کنید. مخفی بودن وبکم و میکروفن در دنیای امروز مزیت بزرگی محسوب می‌شود اما جایگیری در بخش بالایی مانیتور باعث شده تا هنگام استفاده از وبکم مجبور شوید کمی زاویه مانیتور را به سمت پایین تغییر دهید؛ زیرا در حالتی که مانیتور رو به بالا یا در زاویه 90 درجه باشد، چهره شما در تصویر به صورت کامل دیده نمی‌شود.

به جز مورد گفته شده، وبکم لنوو AIO 3 کیفیت قابل قبول و در حد انتظار از یک وبکم را دارد و نیازهای تصویری شما را بر آورده خواهد کرد.

میکروفن موجود در لنوو AIO 3 نیز کیفیت بالایی دارد و در کنار انجام تماس‌ها از آن برای ضبط صدا با کیفیت خوب نیز می‌توانید استفاده کنید. جاگیری میکروفن باعث شد تا در صورتی که زاویه مانیتور را به سمت بالا تغییر دهید نسبت به دهن شما فاصله بگیرد اما با وجود این فاصله، در ضبط صدا عملکرد بسیار مناسبی دارد.

صفحه نمایش

صفحه نمایش این مانیتور 27 اینچی بوده و رزولوشنی برابر با 1920 در 1080 پیکسل دارد. البته برای مانیتوری با این ابعاد، بهتر بود شاهد رزولوشنی بالاتر باشیم چرا که رزولوشن فول اچ‌دی در ابعاد بزرگتر کمی افت کیفیت پیدا می‌کند. ابعاد مانیتور کمی بزرگتر از چیزی خواهد بود که انتظار دارید و همین باعث شده هنگام استفاده از آن، تجربه‌ای لذت بخش داشته باشید.

مقدار روشنایی صفحه توسط لنوو، 250 نیت اعلام شده اما در عمل، این عدد کمی بیشتر بوده و به 270 نیز می‌رسد. این رقم، مقدار زیادی نیست اما در میان کامپیوترها عددی معقول است که می‌توانید در اتاق‌های بسیار روشن نیز بدون مشکل از آن استفاده کنید.

تصاویر در این مانیتور دامنه رنگی خوبی دارند اما جزئیات عکس هنگامی که بک‌گراند مشکی دارند مقدار بسیار کمی تار می‌شوند که قابل چشم پوشی بوده و در حالت عادی قابل رویت نیستند. در تست‌های انجام شده، این مانیتور توانست تقریبا تمام دامنه رنگی sRGB را پشتیبانی کند و نمره 97 درصدی را کسب کند. در دیگر تست‌ها نیز این مانیتور توانست نمرات 75 و 78 درصدی را در تست‌های Adobe RGB و DCI-P3 به دست آورد. این نمرات باعث شده تا به صورت کلی، کیفیت صفحه نمایش لنوو AIO 3 جزو مزیت‌های آن به حساب آید.

به دلیل گیمینگ نبودن لنوو AIO 3، نرخ به‌روزرسانی صفحه آن 60 هرتزی در نظر گرفته شده است که انتخاب عاقلانه‌ای برای یک آل این وان است.

زاویه دید صفحه نمایش نیز بالا بوده و می‌توانید از جهات مختلف بدون افت کیفیت از صفحه نمایش آن استفاده کنید. مانیتور از لمس دست پشتیبانی نمی‌کند که شاید تا حدی بتوان آن را نقطه قوتی از دست رفته در نظر گرفت. اگر صفحه نمایش لنوو AIO 3 لمسی بود، ارزش خرید آن بسیار بالاتر می‌رفت و حتی می‌توانستیم از دیگر ایرادات دستگاه چشم پوشی کنیم.

سخت‌افزار لنوو AIO 3

معمولا در کامپیوترهای آل این وان به دلیل ابعاد محدود، نمی‌توان از سیستم‌های خنک‌کنندگی عجیبی استفاده کرد. این باعث می‌شود که دست سازندگان در انتخاب سخت‌افزار بسته باشد. خیلی نمی‌توان به این بخش از دستگاه‌ها ایرادی وارد کرد چرا که تمام محصولات در این رنج از این قائده پیروی می‌کنند. اگر قدرت پردازشی برای شما اهمیت بالایی دارد، بهتر است با همین قیمت، سراغ خرید یک کیس بروید.

در ادامه نتایج تست Spy Time از 3D Mark را برای شما قرار دادیم که به کل عملکرد سیستم نمره می‌دهد. بعد از آن به صورت مجزا به نقد پردازنده و کارت‌گرافیک می‌پردازیم.

لنوو AIO 3

نگاه دقیق‌تر به نتایج تست:

لنوو AIO 3

پردازنده

همانطور که قبل‌تر گفته شد، امکان استفاده از هر سخت‌افزاری هنگام طراحی یک آل این وان موجود نیست. به همین دلیل لنوو سراغ سری پردازنده‌های لپ‌تاپ اینتل رفته است. لنوو AIO 3 از پردازنده نسل 11 اینتل یعنی Core i7 1165G7 استفاده می‌کند. این پردازنده 4 هسته‌ای اینتل، 4 هسته مجازی نیز دارد که تمام هسته‌های آن از 12 مگابایت کش استفاده می‌کنند. فرکانس پردازنده لنوو AIO 3 در حالت عادی 2.8 گیگاهرتز است که در حالت توربو به 4.7 گیگاهرتز نیز می‌رسد.

پردازنده لنوو AIO 3 از لیتوگرافی 10 نانومتر استفاده می‌کند و مصرف برق حداکثری 28 واتی دارد. این پردازنده توانست در تست PassMark نمره 10579 در پردازش چند هسته‌ای و نمره 2882 را در پردازش تک هسته‌ای کسب کند که نمره خوبی محسوب می‌شود. اما این پردازنده برای کارهای روزمره و نیمه سنگین طراحی شده و به همین علت نمی‌توان انتظار پردازش سنگین‌ترین کارها را از آن داشت.

با توجه نمره به‌دست آمده توسط پردازنده و 4 هسته بودن آن، نمی‌توان انتظار پردازش کارهای سنگین را از آن داشت. اما با این حال اگر قصد انجام کارهای نیمه‌سنگین مثل تدوین‌های ساده و متوسط یا اجرای برنامه‌های مهندسی نیمه‌سنگین دارید می‌توانید روی عملکرد پردازشی لنوو AIO 3 حساب باز کنید. اگر در هر دو بخش گفته شده، بخواهید کمی حرفه‌ای‌تر استفاده کنید، از نظر پردازشی محدود خواهید شد.

کارت‌گرافیک

لنوو در این بخش نیز همانند پردازنده، مجبور به انتخاب کارت گرافیک‌های کوچک و بهینه‌تر شده است. در نهایت کارت گرافیک انویدیا MX 450 برای پردازش‌های گرافیکی لنوو AIO 3 انتخاب شده است. همچنین به دلیل سری لپ‌تاپ بودن پردازنده این دستگاه، یک کارت گرافیک داخلی نیز در پردازنده آن موجود است که Iris Xe نام دارد. در انجام کارهای سبک‌تر کارت گرافیک اینتل Iris Xe، کارها را پردازش می‌کند تا مصرف برق و دما هر دو کاهش یابند. اما به محض سنگین‌تر شدن کارها، کارت قوی‌تر یعنی MX450 شروع به فعالیت می‌کند.

کارت گرافیک MX450 در بطن طراحی خود از لیتوگرافی 12 نانومتری استفاده می‌کند و فرکانسی بین 1.4 و 1.6 گیگاهرتزی دارد. دو گیگابابت حافظه اختصاصی از نسل GDDR6 نیز برای این کارت در نظر گرفته شده است. مصرف برق کارت، بین 12 تا 29 وات است که به صورت میانگین 25 وات خواهد بود. این کارت دو سال پیش و در سال 2020 معرفی شد اما در بخش نرم‌افزار به‌روز بوده و از دایرکت ایکس 12 و اوپن‌جی‌ال 4.6 پشتیبانی می‌کند.
در این بخش از کارت گرافیک اینتل آیریس Xe که فقط برای کارهای روزمره هست، صرف نظر می‌کنیم و در ادامه فقط به بنچمارک‌های MX450 می‌پردازیم. البته کارت MX450 نیز برای گیم طراحی نشده اما با این حال در جدول زیر فریم‌ریت به دست آمده در بازی‌های مختلف را برای شما قرار دادیم.
Medium
High
Ultra
Days Gone
28
25
12
FIFA 2022
112
103
75.8
Elden Ring
31.5
30.5
26.8
Forza Horizon 5
40
28
12

همانطور که در جدول مشخص است، عملکرد کارت در انجام بازی‌ها ضعیف است اما این بدین معنی نیست که نمی‌توانید هیچ بازی را بر روی لنوو AIO 3 تجربه کنید. شما می‌توانید بازی‌های سبک یا نیمه‌سنگین مانند ماینکرفت، فیفا و ایپکس را بر روی کامپیوتر All in One لنوو با تنظیمات خوب و فریم‌ریت بالا تجربه کنید. با توجه به اینکه مشخصات لنوو AIO 3 برای گیمینگ بودن تمرکز و توجهی ندارد و بیشتر برای کارهای اداری طراحی شده است، می‌توان توانایی اجرای بازی‌های سبک و نیمه‌سنگین را برای لنوو AIO 3 نقطه قوت آن دانست.

با کنار گذاشتن نتایج گیمینگ، کارت گرافیک MX450 در دیگر بخش‌های غیر گیمینگ عملکرد خوب و قابل قبولی دارد و در هنگام استفاده از دیگر نرم‌افزارها مشکلات خاصی را تجربه نخواهید کرد.

خنک‌کنندگی

خنک‌کننده‌های این دستگاه، هنگام تست‌های ما عملکرد خوبی از خود نشان دادند. برای مثال هنگام بازی Days Gone دمای سیستم هیچوقت بالاتر از 78 درجه سانتی‌گراد نرفت که دمای بسیار مناسبی برای گیم است. البته باید توجه داشت که دلیل دمای کم لنوو AIO 3 را می‌توان مشخصات نه چندان سنگین و قوی آن دانست، اما با این حال خنک بودن سیستم همیشه نکته مثبتی تلقی می‌شود که به طول عمر بیشتر آن کمک می‌کند و البته لازم به ذکر است که بگوییم این دمای کم با صدای کم فن‌ها حاصل شده که باعث شده تا سیستم خنک‌کننده لنوو AIO 3 یکی از نقاط قوت آن باشد.

لنوو AIO 3

هنگام بازی تنها بخش بالای اتصال پایه گرم می‌شود که احتمالا محل قرارگیری پردازنده‌های دستگاه است و این گرما از طریق دو دریچه هوای بالای مانیتور خارج می‌شود. اما ایرادی که به این سیستم خنک‌کنندگی می‌توان وارد کرد، جای‌گیری وبکم و میکروفن است. به صورتی که زیر وبکم محل تولید گرماست و از دو طرف آن‌ها دما خارج می‌شود و این یعنی دائما دمای آن دو به خاطر دمای دیگر قطعات بالا می‌رود؛ و احتمالا این دمای بالا تاثیر خوبی در طول عمر وبکم و میکروفن نخواهد گذاشت.

ایراد دوم وارده به این بخش مربوط به پشتیبانی نرم‌افزاری سیستم خنک‌کنندگی آن است. هیچ نرم‌افزاری از طرف لنوو عرضه نشده و برای انجام هرگونه تنظیمات مختلفی باید از برنامه‌های سوم شخص استفاده کنید.

رم

در این بخش از دو رم 8 گیگابایت نسل 4 و 3200 مگاهرتز استفاده شده است. در مجموع لنوو AIO 3 مقدار 16 گیگابایت رم را برای استفاده کاربر ارائه می‌کند که این مقدار برای استفاده روزمره، نیمه‌سنگین و حتی سنگین مناسب است. البته قابلیت ارتقای رم برای این محصول وجود دارد و اگر می‌خواهید کارهای سنگین‌تر همچون تدوین‌های حرفه‌ای انجام دهید، قادر به افزایش آن خواهید بود؛ البته برای اینکار محفظه مجزایی در نظر گرفته نشده و باید به صورت کامل دستگاه را باز کنید.

حافظه

در بخش حافظه از دو حافظه داخلی مختلف استفاده شده است. یک هارد HDD با سرعت 7200 دور بر دقیقه قرار داده شده که ظرفیت 1 ترابایت را برای کاربر به ارمغان می‌آورد. همچنین یک حافظه داخلی دیگر از نوع SSD M.2 با ظرفیت 256 گیگابایتی نیز قرار داده شده است. شما می‌توانید ویندوز و برنامه‌های ضروری را روی SSD نصب و از سرعت بالای آن استفاده کنید. اسلات زیرین برای افزودن حافظه داخلی در لنوو AIO 3 قرار داده شده که برای دستگاه ما، محل قرارگیری هارد یک ترابایتی بود.

ما تست Crystal Disk Mark را بر روی هر دو نوع حافظه لنوو AIO 3 اجرا کردیم که نتایج به صورت زیر است:

aio 3

در مرحله اول به SSD نگاه می‌اندازیم که از نوع M.2 Nvme است. سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات در این حافظه به ترتیب برابر با 2278 و 1280 مگابایت بر ثانیه است. سرعت خواندن اطلاعات بالای حافظه باعث شده تا هنگام روشن کردن سیستم، به سرعت بوت شود.

در حالت عادی سرعت نوشتن همواره کمتر از سرعت خواندن است، اما تفاوت آن دو در این حافظه بسیار زیاد و تقریبا نصف یکدیگر هستند که مقداری عجیب است. در کل وجود SSD در این مدل یک مزیت بزرگ است که البته اگر ظرفیتش بیشتر بود، بهتر نیز می‌شد.

aio 3

سرعت هارد موجود در AIO 3 بسیار خوب بود؛ به گونه‌ای که هم در خواندن و هم در نوشتن اطلاعات سرعت خوبی را ثبت کرد. اما این به معنی بی‌نقص بودن هارد نیست، چرا که هنگام نوشتن یا خواندن اطلاعات به صورت تصادفی سرعت هارد به شدت افت می‌کند و حتی به زیر 2 مگابایت نیز می‌رسد! که واقعا این افت سرعت جای سوال دارد.

با وجود تمام سخنان گفته شده، لنوو AIO 3 در حالت کلی در بخش حافظه داخلی نمره خوبی را دریافت خواهد کرد و مشکل بزرگی هنگام استفاده از آن نخواهید داشت.

اسپیکر

اسپیکرهای موجود در لنوو AIO 3 همانطور که بر روی بدنه آن نوشته شده، توسط شرکت معتبر Harman تیون شده است. صدای خروجی دستگاه توسط دو اسپیکر 3 واتی با پشتیبانی از دالبی اتموس تولید می‌شود. حداکثر توان صدای این دو اسپیکر بالا بوده که مشکلی از این بابت نخواهید داشت.

صدای خروجی توسط این دو اسپیکر کیفیتی برابر با لپ‌تاپ‌های میان‌رده دارند که High و Midهای خوبی داشته اما تقریبا هیچ بیسی در این مدل دیده نمی‌شود که با توجه به قیمت و ابعاد لنوو AIO 3 چندان هم دور از انتظار نیست.

مشخصات نرم‌افزاری لنوو AIO 3

خیلی نمی‌توان در مورد این بخش از لنوو AIO 3 صحبت کرد چرا که هیچ نرم‌افزاری برای این دستگاه قرار داده نشده و عملا برای هر کاری باید از برنامه‌های سوم شخص استفاده کنید.

جمع‌بندی نقد و بررسی لنوو AIO 3

لنوو AIO 3 زمانی گزینه‌ خوبی برای خرید خواهد شد که قصد خرید یک کامپیوتر All-In-One را داشته باشید. اما اگر صرفا به دنبال یک کامپیوتر هستید، بهتر است با این قیمت به دنبال بستن کیس باشید چرا که با همین مقدار پول، مشخصات بهتری خواهید داشت.

اما با این حال لنوو AIO 3 تمام مزیت‌های یک All In One را دارد و بسیار جمع‌و‌جور است. حتی در میان دیگر آل‌این‌وان‌های هم‌رده نیز بهتر عمل می‌کند تا تبدیل به گزینه خوبی هنگام خرید شود.

نقاط قوت

جنس خوب بدنه

سیستم خنک کنندگی خوب

صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت

وبکم و میکروفن مخفی

زیبایی ظاهری

دی‌وی‌دی رام

مشخصات قوی نسبت به دیگر All In One‌ها

نقاط ضعف

عدم توانایی چرخاندن مانیتور

جاگیری بد پورت‌ها و فقدان پورت USB Type-C

طراحی نه چندان جالب کلیدها در کیبورد

نبود نرم‌افزارهای مناسب

3 در مورد “نقد و بررسی آل‌این‌وان لنوو AIO 3 Gen 6”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH