مشخصات احتمالی تراشه اسنپ‌دراگون 8 نسل 2 کوالکام اعلام شد

اکنون ماه مه فرا رسیده و تعداد زیادی از اسمارت‌فون‌های پرچم‌دار سال 2022 در قفسه فروشگاه‌ها قابل دسترس هستند. با بررسی مشخصات این هندست‌ها می‌توان دریافت که اکثریت آنها از تراشه اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 کوالکام استفاده می‌کنند. کارشناسان و کاربران عادی بابت مشکل گرمایش بیش از حد از این تراشه انتقاد می‌کنند. اکنون همگان امیدوارند که با عرضه اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 پلاس، مشکل حرارتی تراشه پرچم‌دار کوالکام تا حدودی برطرف شود.

به‌نظر می‌رسد که تحقق این هدف با مقوله‌های طراحی تراشه و بهینه‌سازی آن توسط شرکت‌های تولیدکننده اسمارت‌فون گره خورده است. کارشناسان امیدوارند که شرکت‌های تولیدکننده اسمارت‌فون نسبت به تطبیق عملکرد تراشه اسنپ‌دراگون 8 نسل 2 توجه بیش‌تری از خود نشان دهند؛ چرا که کوالکام برای تولید این تراشه از معماری جدیدی بهره نخواهد برد.

بر اساس اعلام یک خبرچین مشهور با شناسه Digital Chat Station، کوالکام سرگرم توسعه مدل جانشین تراشه اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 است. هسته‌های پردازشی مورد استفاده در این تراشه از طراحی 3 خوشه‌ای با الگوی 4+3+1 بهره می‌گیرند. بدین‌ترتیب شاهد به‌کارگیری یک هسته از خانواده کورتکس X، سه هسته با عملکرد بالا و چهار هسته کم‌مصرف با بهره‌وری انرژی بالا خواهیم بود.

بر اساس پیش‌بینی‌ها تراشه اسنپ‌دراگون 8 نسل 2 مجهز به مودم 5G جدید اسنپ‌دراگون X70 با حداکثر سرعت دانلود 10 گیگابیت برثانیه و موتور پردازش عصبی به‌روزرسانی شده جهت اجرای سریع‌تر اعمال مرتبط با هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی خواهد بود. تراشه اسنپ‌دراگون 8 نسل 2 از شناسه SM8550 بهره گرفته و در اواخر سال جاری میلادی به‌طور رسمی معرفی خواهد شد. این چیپست توسط کمپانی تایوانی TSMC تولید شده و احتمالا بار دیگر از استانداردهای فناوری 4 نانومتری استفاده خواهد کرد.

تراشه اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 پلاس که در اسمارت‌فون‌های تاشو جدید سامسونگ به‌کار گرفته می‌شود؛ با تاخیر زمانی به بازار عرضه خواهد شد. بر اساس برنامه‌ریزی اولیه کوالکام قرار بود این پلتفرم در ماه مه 2022 معرفی شود؛ اما اکنون این رویداد با تاخیر مواجه شده است. بر اساس اعلام یک منبع خبری، این تراشه در 6 ماهه دوم سال جاری میلادی معرفی خواهد شد. در این میان به هیچ تاریخ دقیقی اشاره نشده است؛ اما گوشی‌های گلکسی زد فولد 4 و گلکسی زد فلیپ 4 در اواخر ماه آگوست یا اوایل سپتامبر معرفی می‌شوند؛ بنابراین چیپست جدید کوالکام نیز بایستی تا آن زمان آماده باشد.

تغییر در برنامه زمانی معرفی تراشه اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 پلاس از تشدید شیوع بیماری کووید 19 در چین ناشی شده است. این موضوع موجب تعطیلی کارخانجات و برهم خوردن برنامه‌های زمانی بسیاری از شرکت‌ها شده است. جهت یادآوری بایستی خاطرنشان کرد که موتورولا اج 30 اولترا احتمالا نخستین اسمارت‌فون مجهز به تراشه جدید کوالکام به‌شمار خواهد رفت. از سوی دیگر موتورولا اج 30 پرو نخستین محصول مجهز به تراشه اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 محسوب می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH