گوگل از سیستم‌عامل اندروید 13 رسما رونمایی کرد

شب گذشته شرکت گوگل ضمن برگزاری رویداد Google I/O از سیستم‌عامل اندروید 13 با اسم رمز تیرامیسو رونمایی کرد. اندروید 13 آخرین نسخه از سیستم‌عامل موبایلی محبوب گوگل به‌شمار رفته و نسخه بتا آن از ماه‌ها قبل منتشر شده است؛ اگرچه این نسخه در دسترس عموم کاربران اندروید قرار نگرفته است.

اندروید 13 به‌عنوان یک به‌روزرسانی تدریجی و تکاملی شکل گرفته و هدف آن پیشبرد زبان طراحی Material You معرفی شده در سال گذشته و همچنین هموارسازی محدودیت‌های موجود در زبان طراحی جدید است. در ادامه به بررسی برخی ویژگی‌های شاخص اندروید 13 می‌پردازیم:

  • آیکون‌های منطبق با تم

اندروید 13 بر مشخصه Themed Icon تمرکز نموده است. این مشخصه رنگ غالب را از تصویر پس‌زمینه استخراج کرده و هر یک از آیکون‌های مورد پشتیبانی در هوم اسکرین را مطابق با آن رنگ‌آمیزی می‌کند. در حال حاضر این ویژگی در نسخه بتای اندروید 13 قابل دسترس است؛ اما صرفا امکان تم‌بندی آیکون‌های گوگلی در هوم اسکرین و نه منوی کشویی برنامه‌ها را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

  • کنترل رسانه‌ای جدید

ویجت کنترل رسانه اصلاح شده و اکنون از رنگ‌آمیزی متنوع‌تری برخوردار است. بدین‌ترتیب album art به شکلی برجسته‌تر و با کمی رنگ و لعاب نمایش داده می‌شود.

  • زبان‌های مختلف در هر برنامه

خبر خوشایند برای کاربران چند زبانه اینکه اکنون اندروید بالاخره به آنها امکان می‌دهد تا زبان‌های جداگانه‌ای به‌جز زبان پیش‌فرض دستگاه را برای برنامه‌های خود انتخاب کنند. به‌عنوان مثال کاربر می‌تواند از یک برنامه بانکی با زبان انگلیسی استفاده کند؛ در حالی‌که زبان هندست وی روی اسپانیولی تنظیم شده است. در حال حاضر این ویژگی هنوز در نسخه بتای اندروید 13 قابل دسترس نیست.

  • حریم خصوصی ارتقایافته

اندروید 13 در زمینه حریم خصوصی نیز پیشرفت‌هایی را تجربه خواهد کرد. به‌عنوان مثال محتوای کلیپ‌بورد پس از گذشت مدت زمان مشخص از پیش تعریف شده به‌طور خودکار پاک می‌شود. بدین‌ترتیب برنامه‌ها قادر به مشاهده سوابق و محتوای کلیپ‌بورد نخواهند بود. همچنین اندروید 13 از یک منوی جدید و یکپارچه برای امنیت و حریم خصوصی در منوی تنظیمات بهره خواهد برد. ترکیب فرامین کنترلی با یکدیگر به آرامش خاطر هروه بیش‌تر کاربران کمک می‌کند.

این صفحه جدید صرفنظر از رتبه‌بندی امنیتی شما ابزارهای مفیدی را در اختیارتان قرار داده و به شما امکان می‌دهند تا در صورت لزوم سریعا دست به‌کار شوید. از سوی دیگر اپلیکیشن‌ها برای برخی اقدامات خاص نظیر اسکن وای‌فای از شما درخواست مجوز نمی‌کنند. اما برنامه‌ها جهت نمایش اعلان‌ها به کاربر از وی درخواست کسب مجوز خواهند کرد.

  • تجربه ارتقایافته تبلت

اندروید 13 یک آپدیت زیرساختی برای تبلت‌های اندرویدی به‌شمار خواهد رفت؛ زیرا این سیستم‌عامل از برخی ویژگی‌های انحصاری و عمده برای تبلت‌ها برخوردار است. نوار وظیفه به‌روزرسانی شده و انجام کارها در حالت اسپلیت اسکرین نیز تسهیل شده است. اندروید 13 روی تبلت‌ها به‌صورت پیش‌فرض از قابلیت رد تماس کف دست برخوردار است.این قابلیت به کاربران امکان می‌دهد تا کف دست خود را به آسانی روی نمایشگر قرار داده و از قلم برای ترسیم یا نوشتن استفاده کنید؛ بی‌آنکه بابت تشخیص اشتباه نگرانی خاصی داشته باشید.

لبته این موارد تنها ویژگی‌های جدیدی نیستند که با انتشار اندروید 13 به دستگاه‌های پیکسلی اضافه می‌شوند. اما اکنون این پرسش مطرح می‌شود که چنین سناریویی چه موقع عملی خواهد شد؟ به‌نظر می‌رسد که گوگل در تدارک انتشار اندروید 13 برای سری پیکسل 4 و مدل‌های جدیدتر از آن در اواخر ماه آگوست یا اوایل سپتامبر است. همچنین اندروید 13 احتمالا تا پایان سال 2022 برای پرچم‌داران برتر از برندهای سامسونگ، موتورولا، وان‌پلاس و سایر شرکت‌ها قابل دسترس خواهد بود.

جهت یادآوری بایستی خاطرنشان کرد که اندروید 13 هم‌اکنون به‌عنوان نسخه بتای عمومی منتشر شده وکلیه کاربران دستگاه‌های پسیکسلی نسبتا جدید قادر به تست آن خواهند بود. برخی ویژگی‌های جدید که در نسخه نهایی اندروید 13 عرضه می‌شوند؛ هم‌اکنون در نسخه بتا قابل دسترس هستند؛ اما مطابق روال معمول، بسیاری از قابلیت‌ها نیز در این ورژن موجود نیستند. ظاهرا اندروید 13 مراحل آماده‌سازی خود برای انتشار در اواخر فصل تابستان را پشت سر می‌گذارد. بنابراین به احتمال فراوان در اواخر ماه آگوست یا اوایل سپتامبر شاهد انتشار این سیستم‌عامل خواهیم بود.

این به‌روزرسانی جدید ابتدا برای دستگاه‌های پیکسلی منتشر شده و در ادامه در دسترس اکثر پرچم‌داران اندرویدی فعلی از جمله گوشی‌های گلکسی و وان‌پلاس قرار خواهد گرفت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH