گوگل 900 هزار برنامه قدیمی را از فروشگاه گوگل پلی حذف می‌کند

فروشگاه گوگل پلی احتمالا به‌زودی شاهد حذف تقریبا یک‌سوم اپلیکیشن‌های خود خواهد بود؛ چرا که غول جستجوگر در تدارک حذف برنامه‌های قدیمی از اپ استور خود است. شرکت‌های اپل و گوگل در راستای رسیدگی به وضعیت برنامه‌های قدیمی یا اپلیکیشن‌هایی که طی مدت 2 سال گذشته هیچ‌گونه آپدیتی را دریافت نکرده‌اند؛ اقداماتی را اجرا خواهند کرد. در رابطه با گوگل، تعداد این برنامه‌ها به 869 هزار عنوان می‌رسد؛ در حالی‌که تعداد اپلیکیشن‌های قدیمی یا آپدیت نشده در فروشگاه اپ استور اپل حدودا برابر با 650 هزار مورد است.

بر اساس اعلام وبسایت CNET، گوگل در تدارک پنهان‌سازی این برنامه‌ها بوده و تا زمانی‌که توسعه‌دهندگان نسبت به آپدیت اپلیکیشن‌های مذکور اقدامی نکنند؛ دانلود آنها برای کاربران غیرممکن خواهد بود. دلیل اصلی انجام این اقدامات از سوی 2 کمپانی، حفاظت از امنیت کاربران است. برنامه‌های قدیمی‌تر از تغییرات اعمال شده در iOS و اندروید، APIها یا روش‌های جدید توسعه که به ارتقاء سطح امنیت کاربران کمک می‌کنند؛ بی‌بهره هستند. در نتیجه اپلیکیشن‌های قدیمی‌تر احتمالا با مشکلات امنیتی مواجه هستند؛ در حالی‌که این اشکالات در رابطه با برنامه‌های جدیدتر به چشم نمی‌خورند.

در عین‌حال برخی توسعه‌دهندگان از تصمیم گوگل برای حذف اپلیکیشن‌های به‌روزرسانی نشده طی مدت 2 سال گذشته انتقاد کرده‌اند. در این میان برخی توسعه‌دهندگان معتقدند که رویکرد شرکت‌های اپل و گوگل در قبال آنها منصفانه نیست. با این‌حال به‌نظر می‌رسد که هیچ‌کدام از 2 غول آمریکایی مایل به تغییر مسیر خود نبوده و این تصمیم علیرغم نگرانی‌های توسعه‌دهندگان، اقدامی درست جهت ارتقاء امنیت کاربران است.

گوگل اخیرا برای کاربران فروشگاه محتوای دیجیتال خود در روسیه محدودیت‌های بیش‌تری را در نظر گرفته است. بدین‌ترتیب اکنون توسعه‌دهندگان قادر به بارگذاری اپلیکیشن‌های پولی یا انتشار به‌روزرسانی آنها در ورژن روسی گوگل پلی استور نیستند. اعلامیه مربوط به این اقدام گوگل در صفحه پشتیبانی کمپانی منتشر شده است.

با این‌حال اپلیکیشن‌های اندرویدی رایگان کماکان از طریق فروشگاه روسی گوگل پلی قابل دانلود هستند. همچنین برنامه‌ها و بازی‌های پولی که قبلا توسط کاربران دانلود شده‌اند نیز کماکان قابل استفاده خواهند بود. گوگل در ماه مارس سیستم پرداخت پلی استور را برای کاربران روسی به حالت تعلیق در آورد.

در رابطه با برنامه‌های پولی نیز کاربرانی که خواهان ثبت‌نام یا خریداری اشتراک پولی از طریق سیستم پرداخت گوگل هستند؛ با یک پیام خطا مواجه می‌شوند. در این پیام اعلام شده که توسعه‌دهندگان پس از اتمام دوره اشتراک فعلی کاربران می‌توانند نسبت به تمدید دوره مهلت اقدام نمایند. بعلاوه توسعه‌دهندگان با استفاده از Developer API می‌توانند تمدید اشتراک پولی را برای مدت حداکثر یک سال به تعویق بیندازند. چنان‌چه برنامه ارائه‌دهنده خدمات حیاتی باشد؛ در این‌صورت به توسعه‌دهندگان توصیه می‌شود تا آن‌را رایگان کرده یا از ارائه امکان خریداری اشتراک پولی به‌طور موقت اجتناب نمایند.

گوگل خاطرنشان می‌کند که وضعیت کنونی به‌سرعت در حال تکامل بوده و در آینده احتمالا شاهد اعمال تغییرات بیش‌تری در رویکرد کمپانی خواهیم بود. گوگل کلیه اطلاعات مربوط به اقدامات جدید خود را از طریق صفحه پشتیبانی کمپانی در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH