AMD از پردازنده سری رایزن 7000 با فرکانس 5.5 گیگاهرتز رونمایی کرد

0روز گذشته شرکت AMD ضمن برگزاری رویداد کامپیوتکس 2022 از چندین محصول جدید خود رونمایی کرد. در همین راستا کمپانی آمریکایی پیرامون پردازنده‌های دسکتاپی جدید سری رایزن 7000، چندین تکنولوژی جدید و پردازنده‌های لپ‌تاپی خود توضیحاتی را ارائه داد.

در ابتدا به بررسی پردازنده دسکتاپی جدید AMD می‌پردازیم. کمپانی در در رابطه با SKUها یا مع0ماری دقیق پردازنده سری رایزن 7000 هیچ توضیحی ارائه نداده است. با این‌حال AMD به چندین ویژگی کلیدی و همچنین جزئیات مربوط به مادربردها اشاره کرده است. پردازنده‌های سری رایزن 7000 بر پایه معماری 5 نانومتری جدید شرکت AMD موسوم به Zen 4 طراحی شده‌اند. ظرفیت حافظه کش L2 در هر یک از هسته‌های این پردازنده‌ها 2 برابر شده و از 512 کیلوبایت به 1 مگابایت ارتقاء خواهد یافت. همچنین AMD ادعا می‌کند که عملکرد تک رشته‌ای پردازنده بیش از 15 درصد بهبود یافته است.

با این‌حال کمپانی آمریکایی در رابطه با سرعت فرکانس پردازنده ادعای بزرگی را مطرح نموده و اعلام کرده که فرکانس CPU حین اجرای بازی‌ها به بیش از 5 گیگاهرتز خواهد رسید. در تیزر ویدیویی نمایش داده شده از اجرای بازی Ghostwire: Tokyo، یک پردازنده 16 هسته‌ای ناشناس از سری رایزن 7000 توانست به سرعت فرکانس حداکثر 5.5 گیگاهرتزی دست پیدا کند. AMD با بهره‌گیری از ظرفیت کاری تمامی هسته‌های پردازنده موفق شد سرعت پردازش پردازنده 16 هسته‌ای سری رایزن 7000 در یک تست سفارشی را نسبت به پردازنده Core i9-12900K حدودا 30 درصد افزایش دهد.

این پردازنده ضمن بهره‌گیری از معماری محاسباتی 5 نانومتری Zen 4 از یک قالب ورودی/خروجی 6 نانومتری جدید نیز برخوردار خواهد بود. این CPU مجهز به تراشه گرافیکی مبتنی بر معماری RDNA 2 شرکت AMD بوده و تراشه مذکور ویژگی استاندارد تمامی پردازنده‌های سری رایزن 7000 به‌شمار می‌رود. همچنین قالب ورودی/خروجی جدید امکان پشتیبانی از ویژگی‌هایی نظیر حافظه‌های DDR5 و استاندارد PCIe 5.0 را فراهم می‌کند.

همچنین AMD در رابطه با پلتفرم سوکت AM5 نیز توضیحاتی را ارائه نموده است. این پلتفرم از سری رایزن 7000 و احتمالا پردازنده‌های آینده رایزن میزبانی خواهد کرد. با این‌حال AMD در رابطه با سازگاری آینده این پلتفرم هیچ‌گونه اطلاعات قطعی ارائه نکرده است. مهاجرت از PGA به LGA بزرگ‌ترین تغییر اعمال شده در سوکت جدید به‌شمار می‌رود. این پدیده بدان معناست که اکنون پین‌ها در عوض قرارگیری روی CPU بر روی مادربرد تعبیه خواهند شد. سوکت AM5 دارای 1718 پین بوده و از قطعاتی با توان طراحی حرارتی حداکثر 170 واتی پشتیبانی خواهد کرد. بعلاوه این سوکت با وجود تغییر در الگوی طراحی با سامانه‌های خنک‌کننده AM4 نیز سازگاری خواهد داشت.

مادربردهای AM5 دارای 24 خط PCIe 5.0، حداکثر 14 پورت پرسرعت USB با پهنای باند 20 گیگابیت برثانیه و درگاه‌های Type-C، اتصال وای‌فای 6E و بلوتوث 5.2LE و حداکثر 4 پورت HDMI 2.1 و DisplayPort 2.0 هستند. AMD از 3 چیپست جدید مادربردهای AM5 رونمایی کرد. پیشرفته‌ترین چیپست X670E نامگذاری شده و از کلیه ویژگی‌های جدید در کنار بیش‌ترین گزینه‌های ارتباطی، 2 اسلات گرافیکی PCIe 5.0 و 1 اسلات PCIe 5.0 برای حافظه برخوردار است. چیپست بعدی X670 نامگذاری شده و دارای خطوط PCIe 5.0 برای یک اسلات حافظه و به‌صورت آپشنال برای کارت گرافیکی است. آخرین چیپست نیز مدل اقتصادی B650 بوده و صرفا دارای درگاه PCIe 5.0 برای حافظه ذخیره‌سازی است.

این مادربردها از سوی کلیه شرکای تجاری بزرگ AMD قابل دسترس خواهند بود. همچنین AMD وعده داده که تا زمان عرضه پردازنده‌های سری رایزن 7000 به بازار، حافظه PCIe 5.0 نیز قابل دسترس خواهد بود. سرعت خواندن پیوسته داده در این حافظه‌ها نسبت به درایوهای PCIe 4.0 تا 60 درصد بیش‌تر خواهد بود.

AMD در کنار معرفی محصولات دسکتاپی خود به جزئیات جدیدی پیرامون تعدادی از تولیدات آینده کمپانی نیز اشاره کرد. بر این اساس AMD در تدارک عرضه پردازنده‌های سری Mendocino در بازه قیمتی 400 الی 700 دلاری برای لپ‌تاپ‌ها است. این پردازنده‌ها مجهز به هسته‌های پردازشی با معماری Zen 2 و تراشه گرافیکی با معماری RDNA 2 خواهند بود. همچنین کمپانی آمریکایی از فناوری جدید خود موسوم به AMD SmartAccess Storage نیز رونمایی کرد. این تکنولوژی بر پایه مشخصه DirectStorage شرکت مایکروسافت طراحی شده و به منظور افزایش سرعت بارگذاری بازی‌ها و پردازش بافت‌ها از فناوری AMD Smart Access Memory و سایر تکنولوژی‌های شرکت AMD بهره می‌گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH