نقد و بررسی جامع گوشی گلکسی A53 5G سامسونگ

گوشی گلکسی A53 5G میان رده جدید و جذاب سامسونگ است که ما در این مقاله به طور جامع بخش‌های مختلف این مدل را مورد نقد و بررسی قرار می‌‌دهیم.

تاکنون به طور مفصل در مورد اهمیت و محبوبیت سری گلکسی A سامسونگ صحبت کرده‌ایم، سری جذابی که هر سال نسخه‌های جدید آن وارد بازار می‌شوند و مهم‌ترین نماینده‌های سامسونگ در بازار میان‌رده هستند.

اما در این سری جذاب، یک مدل همواره از محبوبیت بیشتری برخوردار بوده و به دلیل برخورداری از قیمت مناسب، طراحی عالی و سخت افزار با کیفیت، بیشتر مورد توجه خریداران قرار گرفته است. مدل‌های گلکسی A5 ،A50 ،A51 و A52 همان مدل‌هایی هستند که هر سال با عرضه سری جدید میان‌رده‌های گلکسی A بیش از دیگر مدل‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند. جالب است که در مقاله بهترین گوشی سامسونگ در رده‌های مختلف نیز اکثر محصولات معرفی شده در سری A سامسونگ دیده می‌شوند که نشان از مهم بودن این مدل‌هاست.

میراث گران‌بهای مدل A5 از سال 2016 حالا در سال 2022 به مدل گلکسی A53 رسیده است. گلکسی A53 5G به نظر می‌رسد همان مدلی‌ست که قرار است امسال هم پرفروش و محبوب باشد، حداقل تجربه این را به ما نشان داده و باید منتظر یک میان‌رده همه‌چیز تمام از طرف سامسونگ باشیم.

سری جدید میان‌رده‌های سامسونگ در ماه مارس رونمایی و به تازگی هم در بازار ایران موجود شدند. ما چند روزی هست که این محصول را در اختیار داریم تا آن را مورد نقد و بررسی قرار داده و به چند سوال مهم پاسخ دهیم، آیا گلکسی A53 5G ارزش خرید دارد؟ آیا این مدل می‌تواند مانند سری‌های قبلی پر فروش باشد؟ نقاط قوت و ضعف این مدل در مقابل رقبایش چیست؟

اگر شما قصد خرید یک تلفن همراه میان‌رده را دارید و گلکسی A53 5G یکی از مدل‌هایی است که مد نظر قرار دادید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا با تمام ویژگی‌های این مدل آشنا شده و به پاسخ سوالات گفته شده برسید.

مشخصات فنی گلکسی A53 5G

ابعاد
 159.6 در 74.8 در 8.1 میلی‌متر
وزن
 189 گرم
نمایشگر
 6.5 اینچ سوپرامولد با رزولوشن 1080 در 2400 و نرخ‌تازه‌سازی 120 هرتز
پردازنده 
 اگزینوس 1280
پردازنده گرافیکی
 Mali-G68 
رم
 6 گیگابایت
حافظه داخلی
 256 گیگابایت
سیستم عامل
 رابط کاربری One UI 4.1
دوربین اصلی
 چهار‌گانه: 64 مگاپیکسل واید + 12 مگاپیکسل التراواید + 5 مگاپیکسل ماکرو + 5 مگاپیکسل تشخیص عمق
دوربین سلفی
 32 مگاپیکسل واید
باتری
 5000 میلی‌آمپرساعت بدون شارژر

اقلام داخل جعبه مدل گلکسی A53 5G

مقاله را باید با یک خبر ناخوشایند آغاز کنیم و آن حذف شارژر از درون جعبه سری میان‌رده سامسونگ است. گلکسی A53 5G همچون دو مدل گلکسی A33 5G و A73 5G بدون شارژر درون جعبه عرضه شده و این یعنی شما برای خرید شارژر باید هزینه اضافه پرداخت کنید.

هیچ‌وقت جعبه گوشی‌های سامسونگ پر و پیمان نبود، برندهای چینی طی این سال‌ها اقلامی مانند قاب، محافظ صفحه و هندزفری را در جعبه گوشی‌های خود قرار می‌دادند، اما سامسونگ اینگونه نبود. اما حالا یک کالای ضروری از جعبه حذف شده است، بدون شارژر نمی‌توان از گوشی استفاده کرد، همچنین افرادی که گوشی نو خریداری می‌کنند، معمولا چندین سال از گوشی قبلی و شارژرش استفاده کرده‌اند، به این ترتیب نه شارژر گوشی قدیمی دیگر آن کیفیت لازم برای شارژ کردن گوشی را دارد و نه سرعت شارژ آن بالاست.

این اتفاق در حالی رخ داده که سامسونگ قیمت گوشی را نیز کاهش نداده و گوشی گلکسی A53 5G حدودا با همان قیمت گلکسی A52 که شارژر داشت، عرضه شده است. به جز مساله نبود شارژر که یک امتیاز منفی بسیار بزرگ برای سامسونگ است، دیگر چیزی که می‌توانیم در خصوص جعبه گلکسی A53 5G به آن اشاره کنیم، وجود کابل USB-C به USB-C است که نمی‌توان آن را به آداپتورهای قدیمی متصل کرد. اگر سیستم رومیزی یا لپ‌تاپی دارید که از درگاه USB-C پشتیبانی می‌کند، می‌توان از این کابل برای انتقال دیتا و شارژ استفاده کرد. سوزن درگاه سیمکارت هم درون جعبه قرار دارد.

کیفیت ساخت و طراحی گلکسی A53 5G

طراحی کلی گلکسی A53 5G نسبت به گلکسی A52 تغییری نکرده است، ظاهر، ابعاد و اجزای طراحی بسیار مشابه هستند. اما اگر ریز شوید تغییرات جزئی را متوجه خواهید شد، تغییراتی که می‌توان گفت به ظاهر و خوش دست بودن گوشی کمک کرده‌اند.

سامسونگ در این مدل از همان طراحی میان‌رده‌های سری A سال گذشته استفاده کرده، انصافا طراحی گلکسی A52 و A72 آنقدر خوب بود که نیازی هم به تغییر در آن دیده نمی‌شد. بدنه پلاستیکی با کیفیت، رنگ‌های جذاب، طراحی مینیمال و خوش دست بودن، از مهم‌ترین ویژگی‌های زبان طراحی جدید سامسونگ است که از سال گذشته در میان‌رده‌های خود اعمال کرده و جلوه‌ای تازه به گوشی‌های پرفروش خود داده است.

ابعاد

گوشی از نظر اندازه مقداری نسبت به مدل سال قبل کوچک‌تر شده اما وزن آن تغییری نکرده، این مدل 159.6 میلی‌متر طول، 74.8 میلی‌متر عرض، 8.1 میلی‌متر ضخامت و 189 گرم وزن دارد. به این ترتیب گلکسی A53 5G نسبت به A52 حدود یک میلی‌متر از قسمت عرض و 0.3 میلی‌متر از نظر ضخامت کوچک‌تر شده اما همانطور که گفته شد، وزن گوشی ثابت مانده است.

طراحی

سامسونگ در طراحی این مدل از لبه‌های خمیده استفاده نکرده و بدنه به طور 90 درجه به فریم متصل می‌شود، البته فریم لبه‌های صیقلی دارد و این مورد باعث می‌شود تا گوشی راحت در دست قرار بگیرد. چهار گوشه فریم گرد هستند و همانند مدل‌های سال قبل هم فریم و هم بدنه از پلاستیک ساخته شده‌اند.

طراحی گلکسی A33 ،A53 و A73 تقریبا یکسان است اما یکی از تفاوت‌هایی که دیده می‌شود و در مقاله نقد و بررسی گلکسی A33 هم به آن اشاره کردیم، آن است که فریم گلکسی A33 5G مات و فریم A53 و A73 براق است. فریم براق ظاهر درخشان‌تری به گوشی می‌دهد و فکر می‌کنم بهتر باشد تا سامسونگ در همه میان‌رده‌ها از فریم براق استفاده کند.

اما تفاوت گلکسی A53 5G نسبت به گلکسی A52 آن است که در مدل سال گذشته فریم دوربین به شکل یک برجستگی مستطیلی از بدنه بیرون زده بود اما حالا دوربین با یک شیب ملایم از بدنه بیرون زده و از این نظر طراحی آن بهتر شده است.

درگاه‌ها

یکی دیگر از تفاوت‌های جزئی گلکسی A53 5G با A33 و البته A73 آن است که در این مدل درگاه سیمکارت به فریم پایین گوشی رفته و در کنار درگاه USB-C و اسپیکر قرار گرفته است، اما در دو مدل دیگر درگاه سیمکارت در فریم بالایی گوشی بود. به این ترتیب به جز یک میکروفون همانند فریم سمت چپ، چیز خاصی در این قسمت نیست. در فریم سمت راست هم دو دکمه پاور و ولوم قرار دارد که جای آن‌ها نسبت به گلکسی A33 بهتر است و راحت‌تر می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

رنگ‌ها

سامسونگ در گلکسی A53 5G هم از رنگ‌های روشن و جذابی استفاده کرده که با رنگ‌های مدل گلکسی A33 برابر است، یعنی این مدل نیز با چهار رنگ مشکی، سفید، آبی کمرنگ و هلویی عرضه شده است. ما مدل آبی کمرنگ یا آبی آسمانی گلکسی A53 5G را در اختیار داشتیم که رنگ بسیار جذاب و زیبایی بود و داشتن یک گوشی موبایل با این رنگ، حس خوبی به شما می‌دهد. همچنین روشن بودن رنگ گوشی موجب شده تا غبار یا لک اثر انگشت شما بر روی گوشی مشخص نشود.

گوشی گلکسی A53 5G با فریم و بدنه پلاستیکی ساخته شده اما مقاومت و استحکام بالایی دارد و به نظر نمی‌رسد به راحتی با یک ضربه یا افتادن از دست شما، آسیب ببیند. البته بسیاری از رقبای گلکسی A53 5G با بدنه و فریم آلومینیوم ساخته می‌شوند اما به هر حال سامسونگ در میان‌رده‌‌های سال 2022 از فریم آلومینیومی استفاده نکرده است.

استحکام

میان‌رده‌های سامسونگ ویژگی خاصی دارند که آن‌ها را از میان‌رده‌های رقبا متمایز می‌کند و آن مقاومت در برابر گرد و غبار و آب است. گوشی گلکسی A53 5G مانند مدل A52 گواهی IP67 دریافت کرده و ضد آب است و با آن می‌توان به مدت 30 دقیقه تا عمق یک متری آب رفت. به این ترتیب اگر استحکام گوشی برایتان اهمیت دارد می‌توانید بین میان‌رده‌های شیائومی با بدنه شیشه‌ای و فریم آلومینیومی یا گوشی‌های پلاستیکی اما ضد آب سامسونگ یکی را انتخاب کنید. همچنین این مدل هم از روکش محافظ گوریلا گلس 5 بهره‌ می‌برد که در برابر خط و خش و افتادن از ارتفاع یک متری مقاومت دارد.

به این ترتیب می‌توان از لحاظ مقاومت به گلکسی A53 5G نمره بالایی داد، هر چند اگر سامسونگ در این مدل و گلکسی A73 از فریم آلومینیومی استفاده کند، اتفاق جذاب‌تری خواهد بود اما به هر شکل ضد آب بودن این مدل، ارزش و کارایی بسیار بالایی دارد و می‌تواند نحوه استفاده شما از گوشی را تغییر دهد.

اگر بخواهیم در مورد طراحی نظر نهایی بدهیم باید بگویم که طراحی گلکسی A53 5G مانند مدل سال گذشته فوق‌العاده است، هر چند بدنه و فریم از پلاستیک ساخته شده اما طراحی ساده و مینیمال گوشی، همراه با رنگ بدنه جذاب، کاراکتری خاص به میان‌رده امسال سامسونگ داده و برخی از تغییراتی که در طراحی این گوشی مشاهده می‌شود، باعث افزایش کیفیت آن شده است.

از طرفی گوشی بسیار سبک و خوش دست است، البته گوشی سبک‌تر و خوش دست‌تر از این مدل هم در بازار وجود دارد اما با گلکسی A53 5G می‌توانید به راحتی کار کنید و مشکلی از نظر ابعاد و وزن آن نداشته باشید.

صفحه نمایش گلکسی A53 5G

صفحه نمایش گوشی‌های سامسونگ همواره جزو نقاط قوت آن‌ها بوده، حتی تفاوتی ندارد که با یک گوشی میان‌رده سامسونگ طرف باشید یا یک گوشی پرچمدار، در هر صورت نمایشگر گوشی‌های سامسونگ آنقدر کیفیت دارند که شما نتوانید انتقادی به آن وارد کنید. سامسونگ مدتی می‌شود که میان‌رده‌های خود را با پنل سوپرامولد تولیدی خودش به بازار روانه می‌کند که همین موضوع یک نقطه قوت جدی برای این میان‌رده‌هاست، به طوری که خیلی از خریداران به دلیل وجود نمایشگر سوپرامولد به خرید میان‌رده‌‌های سامسونگ روی می‌آورند.

صفحه نمایش گلکسی A53 5G تفاوت زیادی با نمایشگر گلکسی A52 ندارد. سامسونگ در این مدل هم از نمایشگر 6.5 اینچی سوپرامولد استفاده کرده، این نمایشگر با وجود حاشیه نسبتا ضخیمی که در اطراف آن وجود دارد، 85 درصد پنل جلویی را می‌پوشاند که یک درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته و این به معنای باریک‌تر شدن حاشیه دور صفحه نسبت به سال گذشته است. این نمایشگر با رزولوشن 1080 در 2400 و نسبت 20:9، مشخصات استانداردی دارد که در بسیاری از گوشی‌ها از جمله A52 هم دیده می‌شود.

سامسونگ از این نمایشگر بر روی گلکسی A33 و گلکسی A73 نیز استفاده کرده، تقریبا مشخصات نمایشگر این سه مدل برابر است و تفاوت آن‌ها به تنها چند اینچ در اندازه و چند پیکسل در تراکم پیکسلی محدود می‌شود. این مدل در هر اینچ نمایشگر خود 405 پیکسل دارد.

رنگ‌ها

به طور رسمی اعلام نشده که این نمایشگر از قابلیت HDR پشتیبانی می‌کند یا خیر اما رنگ‌های صفحه کاملا طبیعی و زنده با داینامیک رنج واقعی به نمایش در می‌آیند، این بازه رنگ‌های طبیعی و واقعی، در نقاط روشن و تاریک و تصاویر مشکی نیز دیده می‌شود. نمایشگر‌های سوپرامولد رنگ مشکی را با عمق بسیار بالایی نشان می‌دهند، به این ترتیب استفاده از قابلیت دارک مود در گلکسی A53 5G لذت دوچندانی خواهد داشت. ضمن اینکه نمایشگر این مدل کیفیت ایده‌عالی برای تماشای فیلم و سریال و حتی بازی موبایلی دارد.

رفرش‌ریت

سامسونگ سرانجام تصمیم گرفت رفرش‌ریت 120 هرتزی را به میان‌رده‌های سری A بیاورد، البته سال گذشته مدل‌‌های 5G نمایشگر 120 هرتز داشتند اما تاکنون در مدل‌های پایه سری A از رفرش‌ریت 120 استفاده نکرده بود.

با وجود رفرش‌ریت 120 هرتزی، حرکات انیمیشن‌های صفحه و افکت‌ها در منو و بازی‌ها بسیار سیال‌ و روان‌تر خواهند بود، البته این مورد باعث افزایش مصرف باتری نیز می‌شود. شما می‌توانید در منوی Display رفرش‌ریت را بین 60 و 120 هرتز تعیین کنید.

روشنایی

صفحه نمایش گلکسی A53 5G از نظر روشنایی مشکلی ندارد و زیر تابش مستقیم آفتاب هم می‌توان با این گوشی کار کرد. گوشی هم در تاریکی و هم در شرایط نوری زیاد، سریع نور را تغییر می‌دهد و از این رو می‌توان به خوبی از گوشی استفاده کرد.

Always On Display

ما در نقد و بررسی گلکسی A33 5G اعلام کردیم که آن مدل قابلیت Always On Display نداشت یا حداقل مدلی که برای تست در اختیار ما قرار داده شده بود، چنین ویژگی نداشت! اما به هر ترتیب قابلیت AOD در گلکسی A53 5G وجود دارد و شما می‌توانید از این ویژگی استفاده کنید. حالت AOD نسبت به قبل تغییر چندانی ندارد ولی اشکال گرافیکی جدید به آن اضافه شده و همچینن شما می‌توانید تصاویر گالری‌تان را بر روی صفحه بیندازید. اگر هم از استایل‌ها و اشکال گرافیکی بر روی گوشی خوشتان نیامد، صد‌ها AOD دیگر در فروشگاه سامسونگ قابل دانلود و استفاده کردن است.

گوشی گلکسی A53 5G

در یک کلام صفحه نمایش گلکسی A53 5G فوق‌العاده است و همان چیزی‌ست که باید باشد. نمایش رنگ‌ها، دارک مود، رفرش‌ریت و همه عناصر در بالاترین سطح برای یک میان‌رده قرار دارند و شما نمی‌توانید در میان رقبای گلکسی A53 5G گوشی بهتری را پیدا کنید.

قفل‌های بیومتریک

در گلکسی A53 5G مانند دیگر میان‌رده‌های بازار از دو قفل بیومتریک اثر انگشت و تشخیص چهره استفاده شده که با استفاده از هر دو آن‌ها می‌توانید از دسترسی افراد دیگر به گوشی خود محافظت کنید. میان‌رده‌های سامسونگ از مدل A50 به حسگر زیر نمایشگر مجهز شده بودند و این قابلیت در مدل گلکسی A31 نیز به میان‌رده‌های اقتصادی این شرکت اضافه شد.

حسگر اثر انگشت

در حال حاضر تمامی سه مدل مطرح گلکسی A33 تا A73 به قفل زیر صفحه اپتیکال مجهز شده‌اند که البته سرعت خیلی بالایی ندارد اما دقت آن خوب است. جای حسگر مناسب است و به راحتی قلق قرار دادن انگشت خود بر روی مکان دقیق حسگر را پیدا می‌کنید. برای باز کردن قفل باید حدود یک ثانیه انگشت را بر روی حسگر نگه دارید. این مورد باعث می‌شود کمی سرعت شما کند شود، همچنین تعداد خطا در استفاده از حسگر اثر انگشت گلکسی A53 5G هم کم نیست.

گوشی گلکسی A53 5G

به طور کلی عملکرد حسگر A53 با A33 تفاوت زیادی ندارد، هر دو به لحظه‌ای تامل برای باز کردن قفل نیاز دارند و ممکن است از هر 20 بار استفاده، چند بار هم با پیغام خطا مواجه شوید. با توجه به آنکه گوشی ضد آب است، با دست مرطوب هم می‌توان از حسگر آن استفاده کرد اما ممکن است درصد خطا بیشتر شود.

قفل تشخیص چهره

قفل تشخیص چهره سامسونگ مانند همیشه کم ایراد است، این قفل به سرعت چهره شما را تشخیص می‌دهد و دقت آن نیز بسیار بالاست. هنگامی که چشم بسته باشد و یا ماسک بر روی صورت باشد، قفل باز نمی‌شود ولی در حالات دیگر مانند استفاده از عینک یا تغییر جزئی مدل ریش، گوشی باز می‌شود.

همانطور که گفتیم، سرعت قفل تشخیص چهره در گلکسی A53 5G کاملا قابل قبول است. هنگامی که نور مناسب در محیط وجود داشته باشد و دوربین مقابل صورت شما قرار بگیرد، قفل خیلی زود باز می‌شود، حتی اگر نور محیط کم باشد، قفل می‌تواند چهره شما را تشخیص دهد و عملکردش در شرایط نرمال بسیار خوب است. تنها زمانی که نور محیط بسیار پایین باشد و یا زاویه دوربین نسبت به صورت شما خوب نباشد، قفل چهره از باز کردن صورت باز می‌ماند. همچنین ممکن است گاها قفل چهره به خوبی عمل نکند و چهره را تشخیص ندهد ولی امکان رخ دادن چنین اتفاقی خیلی کم است.

تست‌های ویژه ITResan

در بخش تست‌های ویژه به برخی قابلیت‌ها و ویژگی‌های گوشی که برای ما در آی‌تی‌رسان و بسیاری از کاربران اهمیت دارد، می‌پردازیم. این موارد مشمول بخش‌های مختلف گوشی می‌شود و عموما در استفاده عادی روزانه با آن‌ها مواجه می‌شویم، به همین دلیل بهتر است بدانیم آیا گوشی گلکسی A53 5G می‌تواند تست‌های ویژه ما را رد کند یا خیر؟

 تست

نتیجه

بدنه کثیف می‌شود؟

خیر

کار کردن روی سطح صاف آسان است؟

تا حدودی

کار کردن با یک دست آسان است؟

تا حدودی

کار کردن زیر نور آفتاب آسان است؟

بله

یک اثر انگشت را می‌توان دو بار تعریف کرد؟

بله

قفل چهره در تاریکی باز می‌شود؟

بله

حسگر اثر انگشت با دست خیس باز می‌شود؟

بله

قفل چهره با ماسک باز می‌شود؟

خیر

کیفیت عکس سلفی پرتره چند نفره به چه شکل است؟

خوب

نشر صدا هنگام مکالمه چقدر است؟

کم

رابط کاربری سامسونگ

طبق انتظار سامسونگ برای گلکسی A53 5G از اندروید 12 و رابط کاربری One UI 4.1 استفاده کرده که در تمامی میان‌رده‌های جدید این شرکت ارائه شده‌ است. همین رابط کاربری در گلکسی A33 5G هم استفاده شده و در مقاله نقد و بررسی آن گوشی، بخش‌های مختلف One UI 4.1 را شرح دادیم، اما در این مقاله نیز به بخش‌های مهم این رابط کاربری و حس استفاده از آن اشاره خواهیم کرد.

رابط کاربری One UI 4.1 همان همیشگی است، یک رابط کاربری کاملا بهینه شده، روان و سریع که کارکردن با آن لذت بخش است. این رابط کاربری در ظاهر تفاوت چشمگیری نسبت به نسخه‌های قبلی ندارد و محیط دوست داشتی گوشی‌های سامسونگ را به ارمغان می‌آورد.

نبود برخی از برنامه‌های مورد نیاز

سامسونگ برای سبک کردن رابط کاربری خود بسیاری از برنامه‌های مورد نیاز و پایه‌ای را از One UI 4.1 حذف کرده است. این مورد را نمی‌توان اتفاق مثبتی قلم‌داد کرد زیرا در برخی مواقع به یک برنامه احتیاج پیدا می‌کنید اما آن برنامه را در گوشی ندارید و باید ابتدا دانلودش کنید. موزیک پلیر، شاید معروف‌ترین برنامه‌ای باشد که جایش در رابط کاربری سامسونگ خالی است.

یعنی زمانی شما گوشی را می‌خرید، برای گوشی دادن به موزیک هیچ دسترسی ندارید و باید موزیک پلیر دانلود کنید، همچنین برنامه‌های کاربردی دیگر مانند ویدیو پلیر مستقل از گالری، رکورد صوت، ماشین حساب و دیگر ابزارهای مورد نیاز بر روی رابط کاربری نصب نیست و شما باید به صورت جداگانه آن‌ها را دانلود کنید.

شخصی‌سازی

قابلیت شخصی‌سازی رابط کاربری در اندروید 12 ارتقا یافته که یکی از نمونه‌های آن اضافه شدن حالت پالت رنگ در منوی Wallpaper and Style است. در حالت پالت رنگ شما می‌توانید اجزای مختلف صفحه مانند آیکون نوار اعلان، بخش تماس یا دیگر بخش‌ها را به رده‌های رنگی موجود در والپیپیر نزدیک کنید. البته در این بخش حتی می‌توان آیکون‌ها را به رنگ والپیپر و تم رنگی درآورد. در این رابط کاربری می‌توان فولدرها را نیز به رنگ دلخواه تغییر داد.

همچنین می‌توانید در بخش تم و والپیپیر هزاران تم، آیکون، گرافیک AOD و والپیپیر جذاب برای گوشی خود انتخاب و دانلود کنید. به جز این موارد، زمانی که به سمت چپ صفحه می‌روید گوگل دیسکاور به نمایش در می‌آید که می‌توان آن را تغییر داد و سامسونگ فری را فعال کرد.

صفحه خانه

در منوی Home Screen می‌توانید حالت Home and Apps screen را که به معنای وجود App Drawer است، داشته باشید ولی می‌توانید با انتخاب گزینه Home Screen only منوی برنامه‌ها را حذف کنید و صرفا در صفحه هوم و صفحه‌های اطراف آن برنامه‌ها را داشته باشید.

در همین منو می‌توانید انتخاب کنید که هنگام رفتن از صفحه خانه به سمت چپ، وارد برنامه گوگل دیسکاور یا سامسونگ فری شوید. در منوی Home Screen می‌توانید انتخاب کنید که آیا برنامه‌های جدید نصب شده به صفحه خانه اضافه شود یا خیر، همچنین گزینه Lock Home screen layout هم باعث می‌شود تا تغییرات ناگهانی و تصادفی در صفحه خانه به وجود نیاید و آیکون‌ها و ویجت‌های صفحه خانه لاک شوند.

تنظیم حساسیت صفحه نمایش

یکی از آپشن‌های One UI 4.1 برای کاربران، تنظیم حساسیت تاچ صفحه نمایش با دو گزینه متفاوت است. در منوی Display فعال کردن گزینه Accidental Toch protection باعث می‌شود تا از لمس‌های ناگهانی یا اشتباهی در محیط‌های تاریک مانند جیب یا کیف جلوگیری شود. حتما تا حالا شده که زمانی که گوشی در جیب یا کیف شما قرار دارد به علت برخورد دست، یا بدن شما یا حتی اشیاء دیگه به نمایشگر، گوشی فعال شده یا اشتباهی پیام یا تماس با کسی گرفته شده است. با فعال کردن این گزینه، حساسیت تاچ صفحه در محیط‌های تاریک پایین می‌آید تا از این اتفاق جلوگیری شود.

گزینه دوم نیز در همان منوی Display با نام Toch sensitivity دیده می‌شود و می‌توانید هنگامی که از محافظ صفحه یا گلس استفاده می‌کنید آن را فعال کنید، با این کار حساسیت تاچ صفحه در هنگام استفاده از انواع محافظ یا گلس افزایش پیدا می‌کند.

دسترسی‌ها

در هنگام استفاده از برنامه‌هایی که از دوربین استفاده می‌کنند یا اجازه دسترسی به دوربین به آن‌ها داده شده در بالای صفحه سمت راست، یک اعلان سبز رنگ به نمایش در می‌آید، با لمس آن اعلان مشخص می‌شود که برنامه مورد استفاده چه دسترسی‌هایی دارد، به این ترتیب متوجه دسترسی یا استفاده غیرمجاز یک برنامه از دوربین خواهید شد.

همچنین زمانی که آیکون سبز رنگ را می‌بینید می‌توانید با پایین کشیدن نوار نوتیفیکیشن گزینه Camera Access را از همین بخش غیر فعال کرده تا دسترسی آن برنامه به دوربین در همان لحظه قطع شود، همین کار را می‌توانید برای دسترسی به میکروفون نیز انجام دهید.

اعلان‌ها

در بخش اعلان‌ها می‌توانید تنظیمات مربوط به این بخش را شخصی‌سازی کنید. به عنوان مثال می‌توانید تنظیم کنید که نوتیفیکیشن صرفا شامل نام برنامه و آیکون آن باشد یا اینکه اطلاعات بیشتری مانند پیامی که به شما رسیده، به نمایش در بیاید. همچنین گرافیک نمایش نوتیفیکشن، رنگ و میزان opacity آن نیز قابل تنظیم است. حتی می‌توانید تنظیم کنید که اعلان در زمانی که صفحه خاموش است نیز به شکل تعریف شده به نمایش در بیاید.

در همین بخش می‌توانید تاریخچه نوتیفیکیشن‌ها را فعال کنید تا ترتیب اعلان‌ها و محتوای آن‌ها را به‌صورت تاریخچه داشته باشید. گزینه‌ای هم به نام Notification reminders وجود دارد که با فعال کردن آن می‌توانید برای برنامه‌های دلخواه یادآور اعلان بگذارید، یعنی با دریافت نوتیفیکیشن از برنامه‌های انتخاب شده، برنامه به انتخاب شما هر سه دقیقه تا هر سه 15 دقیقه به شما یادآور خواهد کرد که نوتیفیکشن دریافت کرده‌اید. به این ترتیب اگر متوجه دریافت یک اعلان نشدید، با یادآور اعلان دریافت نوتیفیکیشن به شما یادآوری می‌شود.

سخت افزار گلکسی A53 5G

سامسونگ در سال 2022 سه مدل گلکسی A53 ،A33 و A73 را با پشتیبانی از 5G به بازار عرضه کرد و مانند سال گذشته از هر مدل دو نسخه 4G و 5G وجود ندارد. به این ترتیب پردازنده‌های این سری همگی به 5G مجهز شده‌اند.

پردازنده

پردازنده اگزینوس 1280 تراشه‌ای است که 5G را به گوشی‌های میان‌رده سامسونگ آورده و در گلکسی A33 5G و A53 از آن استفاده شده است. این پردازنده یک مودم 5G درون خودش دارد که از هر دو sub-6GHz و mmWave 5G پشتیبانی می‌کند. تراشه 5 نانومتری و هشت هسته‌ای سامسونگ از دو هسته پردازنده 2.4 گیگاهرتزی Cortex-A78 و 6 هسته پردازشی 2.0 گیگاهرتزی Cortex-A55 تشکیل شده است.

اگزینوس 1280 همچنین می‌تواند از دوربین 108 مگاپیکسلی و صفحه نمایش 120 هرتز می‌کند، گلکسی A53 5G نمایشگر 120 هرتزی دارد اما برای دوربین 108 مگاپیکسلی باید به سراغ گلکسی A73 5G بروید که البته از این پردازنده استفاده نمی‌کند.

رم و حافظه

سامسونگ مدل گلکسی A53 5G را در چند نسخه مختلف عرضه کرده است، مدل ارزان‌تر 4 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه اصلی دارد، اما نسخه رم 6 با حافظه 128 و 256 گیگابایت نیز به بازار عرضه می‌شود که به نظر می‌رسد پرطرفدارترین نسخه این مدل باشد. همچنین این مدل با رم 8 و حافظه 128 و 256 گیگابایت نیز عرضه شده که نسخه رم 6 و حافظه 256 گیگابایت آن در دسترس ما بود.

نام مدل

امتیاز 9 Antutu

امتیاز GFXBench

امتیاز Geekbench

تک هسته‌ای / چند هسته‌ای

Galaxy S21 FE

719696 

56fps

3211/1010

Galaxy S21

695373

60fps

3238/1032

POCO F3

681052

50fps

3266/926

Galaxy S20 FE

582320

45fps

3296/906

Poco X3 Pro

561303

38fps

2574/735

Galaxy Note 20 Ultra

560815

42fps

2603/880

Mi 11 Lite 5G

534003

35fps

2909/803

Galaxy A52s 5G

508844

28fps

2801/771

Nova 5T

479015

29fps

2164/687

Nova 9

471977

28fps

2973/784

Galaxy A53 5G

431052

19fps

1718/490

Nova 8

397528

18fps

2697/488

Galaxy A52 5G

395853

16fps

1820/636

Galaxy A33 5G

394727

18fps

2188/748

Poco X3 NFC

349090

16fps

1763/580

Galaxy A52

346979

15fps 

1577/525

Redmi Note 9 Pro

338587

15fps

1785/570

Redmi Note 10 Pro

336432

16fps

1780/569

Redmi Note 8 Pro

334231

14fps

1603/492

nova 9 SE

257288

10fps

1488/349

 

البته در خصوص رم می‌دانید که سامسونگ قابلیت رم مجازی یا Virtual Ram را به گوشی‌های میان‌رده و بالارده خودش اضافه کرده است. با این قابلیت در مواقع لزوم، به انتخاب شما 2، 4 یا 8 گیگابایت از حافظه اصلی به عنوان رم مورد استفاده قرار می‌گیرد، در واقع گوشی با 6 گیگابایت رم، امکان افزودن 2 تا 8 گیگابایت رم اضافه را پیدا می‌کند.

نکته دیگر آن است که سامسونگ در این مدل از حافظه UFS نوع 2 استفاده کرده که در مدل‌های میان‌رده استفاده می‌شود و مناسب به نظر می‌رسد.

بازدهی

در خصوص بازدهی سخت افزار گلکسی A53 5G باید گفت که همه چیز در نگاه اول خوب است. تمامی برنامه‌ها، رابط کاربری، اپ‌های نیمه سنگین و بازی‌ها اجرا می‌شود. سخت افزار به خوبی می‌تواند از پس کارهای روزانه و نیمه سنگین بر بیاید و به ویژه افرادی که کار خیلی سنگینی با گوشی انجام نمی‌دهند، می‌توانند به خوبی از گلکسی A53 5G استفاده کنند.

پیاداری در تست استرس

تنها برخی بخش‌ها مانند مالتی تسکینگ یا استفاده از برنامه‌های سنگین است که شاید با لگ یا کمی کندی در اجرای برنامه‌ها همراه باشد. در هر صورت گلکسی A53 5G آن مدلی نیست که از پس همه کارهای سنگین بربیاید و هرگز هیچ کندی در آن نبینید. از این مدل باید در حد یک میان‌رده توقع داشته باشید نه بیشتر و نه کمتر. البته توقع ما از پردازنده جدید سامسونگ بیشتر بود، این پردازنده در گلکسی A33 و A53 نشان داد که همه فن حریف نیست و گاها لگ‌هایی دارد.

گیمینگ

درون تراشه اگزینوس 1280 پردازنده گرافیکی Mali-G68 قرار گرفته که عملکرد آن همانند خود تراشه 1280 گاها مشکلاتی دارد. عملکرد تراشه گرافیکی در بخش دوربین بسیار خوب است و کمک می‌کند تا دوربین با اصلاحیه‌های گرافیکی، تصویری با بالاترین کیفیت را ثبت کند. اما این تراشه در بخش بازی آنچنان که باید درخشان نیست.

درست است که گلکسی A53 5G یک میان‌رده محسوب می‌شود اما بسیاری از مدل‌های همرده و هم قیمت این مدل می‌توانند بازی‌هایی مانند کالاف دیوتی را با بالاترین کیفیت یا حداقل با گرافیک High اجرا کنند، اما گلکسی A53 5G اینگونه نیست.

ما بازی کالاف دیوتی را بر روی این گوشی اجرا کردیم و تنها می‌شد بازی را در حالت گرافیک ضعیف یا متوسط اجرا کرد. همچنین امکان اجرای بازی با رفرش‌ریت مکس تنها در حالت گرافیک Low امکان‌پذیر است. با این وجود A53 را خیلی به گیمرها توصیه نمی‌کنیم، به ویژه آنکه در این رده مدل مناسب بازی از برندهای دیگر هم وجود دارد.

ارتباطات و اتصالات

گوشی گلکسی A53 5G دو سیمکارته است ولی از اسلات سیمکارت دوم می‌توان برای کارت حافظه استفاده کرد، این مدل از کارت حافظه تا یک ترابایت هم پشتیبانی می‌کند. A53 از 5G و بلوتوث 5.1 پشتیبانی می‌کند از نظر سنسورها می‌توان گفت که این مدل از مجموعه کاملی از حسگرها شامل شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، مجاورت، قطب‌نما و فشارسنج پشتیبانی می‌کند، همچنین خبری از چراغ نوتیفیکیشن و جک هدفون نیست و برای گوش دادن به موسیقی می‌توانید از ایربادهای بلوتوثی و یا هندزفری‌های سیمی با تبدیل USB-C به جک 3.5 استفاده کنید.

دوربین گلکسی A53 5G

در این بخش دقیقا همان دوربین‌های سال گذشته را می‌بینیم که در گلکسی A52 نیز استفاده شده بودند. تقریبا هیچ چیزی تغییر نکرده و ترکیب دوربین‌ها همان است. در نتیجه هم می‌توان گفت چیزی تغییر نکرده و کیفیت عکس‌ها مانند A52 است، به این ترتیب می‌توانید روی کیفیت دوربین مدل گلکسی A53 5G حساب باز کنید.

دوربین‌های به کار رفته در این مدل:

دوربین 64 مگاپیکسلی واید، لنز 26 میلی‌متری، دیافراگم f/1.8، فوکوس دوال پیکسل با تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال

دوربین 12 مگاپیکسل اولتراواید، دیافراگم f/2.2، زاویه دید 123 درجه

دوربین 5 مگاپیکسل ماکرو، دیافراگم f/2.4

دوربین 5 مگاپیکسل تشخیص عمق، دیافراگم  f/2.4

در ماژول دوربین گلکسی A53 5G سه دوربین بزرگ و یک دوربین کوچک دیده می‌شود، دوربین بزرگ اول از بالا، دوربین اولتراواید 12 مگاپیکسلی است، دوربین میانی همان دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی است که با آن کلی کار داریم؛ دوربین سوم سنسور تشخیص عمق 5 مگاپیکسلی و دوربین کوچکی که در بالای فلش قرار دارد، دوربین ماکرو است.

تصویربرداری در روز

کیفیت دوربین عکس‌برداری 64 مگاپیکسلی سامسونگ بسیار خوب است. این مدل به خوبی از پس گرفتن تصاویر شفاف، با وضوح خوب و نویز کم بر می‌آید. تصاویر این دوربین در روز کاملا قابل قبول و راضی کننده است و وضوح بسیار بالایی دارد.

البته همچنان عکس‌ها پس از ثبت، دچار اصلاحات رنگی می‌شوند و می‌توان دید که رنگ عکس‌ها به سمت سبز یا آبی متمایل هستند. این اتفاق در مجموع باعث افزایش کیفیت عکس‌ها می‌شود زیرا کنتراست و رنگ‌ها در تصاویر به شکل بهتری جلوه می‌کنند اما در عین حال، عکس کمی از حالت طبیعی خارج شده و ادیت می‌شود.

عکس‌برداری در شب

عملکرد دوربین گلکسی A53 5G در شب نیز قابل قبول است، البته در شب وضوح تصویر کمتر و نویزها بیشتر می‌شوند اما در مجموع کیفیت تصویربرداری با دوربین اصلی در شب مناسب است. رنگ‌ها، سایه‌ها و کنتراست تصویر در شب نه در حد عالی ولی در حد بسیار خوبی هستند.

در شب حالت نایت مود خودکار کمک می‌کند تا نقاط تاریک واضح‌تر دیده شوند و نویز تصویر کاهش پیدا کند. حالت نایت مود تاثیر کم اما مفیدی بر روی تصاویر می‌گذارد و اندک نقص موجود در رنگ‌ها و وایت بالانس را تصحیح می‌کند. در شب با دوربین التراواید نیز می‌توانید عکس برداری کنید که کنتراست تصاویر کمی افزایش پیدا می‌کند اما کیفیت کلی قابل قبول است.

اولتراواید

دوربین اولتراواید نیز در طول روز عملکرد بسیار خوبی دارد، به تصاویر این دوربین ایراد خاصی نمی‌توان گرفت. عکس‌های اولتراواید کنتراست مناسبی دارند و رنگ‌ها را شاداب و واقعی نشان می‌دهند. همچنین مانند گذشته باید گفت که دوربین اولتراواید سامسونگ زاویه بسیار عریضی را تحت پوشش قرار می‌دهد که طبق گفته خود سامسونگ 123 درجه است اما ظاهرا نسبت به دوربین‌های 123 درجه دیگر برندها، زاویه آن گسترده‌تر است!

زوم

در منوی دوربین قابلیت عکس برداری در سه حالا اولتراواید، واید و با زوم دوبرابر ممکن است. برای زوم بیشتر باید دو انگشت خود را بر روی صفحه بکشید و سپس زوم را تا 10 برابر می‌توانید افزایش دهید. از زوم 4 برابر تصویر وضوح خود را از دست می‌دهد اما باز هم کیفیت کلی تصویر قابل قبول است. طبیعتا در زوم 10 برابر تصویر کیفیت جالبی ندارد و این مدل عکس‌برداری صرفا در شرایط خاص به کار می‌آید. اما در حالت زوم 2 و 4 برابر، کیفیت عکس‌ها بسیار خوب و مناسب است.

ماکرو

در بخش ماکرو نباید توقع خاصی داشته باشیم، البته که دوربین ماکرو گلکسی A53 5G کیفیت بسیار خوبی دارد و کیفیت کلی آن قابل قبول است. برای عکس‌برداری ماکرو باید دوربین را در فاصله 3-4 سانتی‌متری از سوژه نگه‌دارید تا عکس به خوبی گرفته شود.

پرتره

با وجود دوربین تشخیص عمق 5 مگاپیکسلی، گرفتن تصاویر پرتره با دوربین اصلی به یکی از کارهای مورد علاقه شما با دوربین گلکسی A53 5G تبدیل می‌شود. به لطف دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی این مدل، عکس‌های پرتره با گلکسی A53 5G شفافیت بسیار مناسبی دارند و سوژه به خوبی از بک‌گراند جدا شده است.

در بخش پرتره کیفیت کلی خوب و قابل قبول است و کمتر پیش می‌آید با خطا مواجه شوید. مرز میان سوژه و پس‌زمینه در هنگام عکس گرفتن از سوژه‌های ساده به خوبی تشخیص داده می‌شود و معمولا در تصویر نهایی خطایی از این نظر وجود ندارد، اما اگر کمی سوژه یا تصویر پس‌زمینه چالش برانگیز باشد، دوربین گاها در تشخیص مرز میان این دو به مشکل برمی‌خورد.

در مواقعی که در پس‌زمینه درختان متعدد یا یک محیط شلوغ باشد، امکان خطا وجود دارد، اما در حالت عادی با وجود دوربین تشخیص عمق 5 مگاپیکسلی، کیفیت عکس‌های پرتره، کاملا قابل قبول است.

در پرتره سلفی امکان وجود خطا بیشتر است، ممکن است بخشی از مو یا لباس شما تار شود، گاها تشخیص سوژه و پس زمینه برای دوربین دشوار است اما به طور معمول عکس‌های پرتره کیفیت بسیار بالایی دارند و قابل قبول هستند.

سلفی

برای گرفتن عکس‌های سلفی باید از دوربین 32 مگاپیکسلی جلوی گوشی استفاده کنید که آن هم تغییری نسبت به مدل سال قبل نداشته است. سامسونگ همچون مدل گلکسی A52 در این مدل هم از دوربین 32 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 و لنز 26 میلی‌متری استفاده کرده که باعث شده تا نتیجه عکس‌های سلفی این مدل با گلکسی A52 مشابه باشد.

مهم‌ترین ویژگی تصاویر سلفی A53 وضوح، شفافیت و داینامیک رنج مناسب رنگ‌هاست، به طوری که در عکس‌های سلفی، تصحیح رنگ و مایل بودن رنگ به سردی کمتر احساس می‌شود و تصاویر به واقعیت نزدیک‌تر است. در عین حال جزئیات در عکس‌های سلفی مشخص بوده و نویز کمی در این تصاویر دیده می‌شود.

هنگام گرفتن سلفی در شب، طبیعتا نویز بیشتری در تصاویر وجود دارد ولی باز هم می‌توان گفت که عکس‌های سلفی کاملا قابل قبول و رضایت بخش هستند، رنگ‌ها و وضوح تصویر در سلفی‌هایی که هنگام شب می‌گیرید، بالاست. حالت نایت مود کمک می‌کند تا رنگ‌ها بهتر و نور محیط بیشتر باشد، همچنین نویز در حالت نایت مود کمتر است و پیشنهاد می‌شود در شب از این قابلیت استفاده کنید.

فیلم‌برداری

در گلکسی A53 با دوربین اصلی می‌توانید به صورت 4K با 30 فریم در ثانیه فیلم‌برداری کنید. عملکرد لرزش‌گیر اپتیکال در حالت 1080p بسیار مناسب است و حجم زیادی از لرزش‌های دوربین در هنگام فیلم‌برداری مهار می‌شود. در سلفی هم در بالاترین حالت می‌توانید به صورت 4K با 30 فریم فیلم‌برداری کنید که فیلم‌ها وضوح بالایی دارد و کیفیت آن قابل قبول است.

اسپیکر گلکسی A53 5G

در گلکسی A53 5G یک اسپیکر در فریم پایینی گوشی و یک اسپیکر در مرز میان فریم و بالای نمایشگر قرار دارد. اسپیکر مکالمه در اصل حکم اسپیکر دوم را دارد و در هنگام تماشای ویدیو یا گوش دادن به موسیقی، به عنوان اسپیکر فعال خواهد شد.

به این ترتیب صدای خروجی گلکسی A53 5G به صورت استریو خواهد بود و از دو سمت تلفن همراه به گوش می‌رسد. تعادل صدایی دو اسپیکر مناسب است هرچند اسپیکر پایینی کمی قدرت بیشتری دارد اما صدا در هر دو سمت با توازن خوبی به گوشی می‌رسد.

گوشی گلکسی A53 5G

حجم صدای خروجی گلکسی A53 5G بسیار مناسب است و در یک اتاق نسبتا بزرگ می‌توانید از این مدل به عنوان یک اسپیکر استفاده کنید، صدا بسیار بلند است و جزئیات ادوات موسیقی به خوبی به گوشی می‌رسد. به طور کلی برای گوشی دادن به موسیقی یا پادکست می‌توانید بر روی این مدل حساب باز کنید.

البته فراموش نکنید که جک هدفون در سه مدل گلکسی A53 5G ،A33 5G و A73 5G حذف شده و نمی‌توانید از هندزفری یا هدفون‌های سیمی در این مدل‌ها استفاده کنید. به این ترتیب مجبور به استفاده از تبدیل یا خرید ایرباد و هدفون‌های بلوتوثی هستید.

باتری گلکسی A53 5G

گلکسی A53 5G به یک باتری 5000 میلی‌آمپرساعتی مجهز شده که 500 میلی‌آمپرساعت از مدل سال گذشته بیشتر است و این یک پیشرفت برای مدل جدید میان‌رده سامسونگ محسوب می‌شود.

باتری این مدل شارژدهی بالایی دارد و زمان زیادی می‌توانید بدون نیاز به شارژر با گوشی کار کنید، برای ارزیابی باتری باید نرخ تازه‌سازی صفحه نمایش در نظر گرفته شود، زیرا عملکرد باتری در حالت نمایشگر 120 هرتز با حالت 60 هرتز بسیار متفاوت است.

در حالت 60 هرتز اگر استفاده متعادلی از گوشی داشته باشید، یعنی دو ساعت در اینترنت بگردید، یک ساعت بازی کنید، کمی به موسیقی گوش دهید و برخی از کارهای روزانه خود را انجام دهید، باتری حدود یک روز و نیم نیازی به شارژر نخواهد داشت.

اما در حالت 120 هرتز این زمان کمتر شده و به حدود یک روز می‌رسد، البته در یک استفاده سبک‌تر، بیش از یک روز می‌توان با این مدل کار کرد. البته همچنان مهم‌ترین نکته در مورد باتری گلکسی A53 5G آن است که شارژری برای آن وجود ندارد و شما باید از شارژرهای قدیمی برای شارژ این گوشی استفاده کنید.

به علت نبود شارژر نتوانستیم تست‌ مربوط به مدت زمان شارژ این گوشی را انجام دهیم اما بر اساس اطلاعات موجود، شارژ گوشی با آداپتور 25 واتی حدود 80 تا 90 دقیقه طول می‌کشد.

جمع‌بندی

گلکسی A53 5G در نگاه کلی گوشی بسیار خوب و جذابی است، این مدل از یک طراحی جذاب، بدنه ضد آب، نمایشگر عالی، سخت افزار مناسب، دوربین مدعی و اسپیکر و باتری بسیار خوبی بهره می‌برد. اما نکته منفی در مورد این گوشی آن است که نسبت به A52 تغییرات یا بهتر بگوییم، پیشرفت‌های کمی در این مدل حاصل شده و شما بعد از یک سال، اتفاق ویژه‌ای را در گلکسی A53 5G نمی‌بینید.

طراحی و قابلیت ضد آب بودن در گلکسی A53 5G و A52 یکسان است، نمایشگر، حسگرهای بیومتریک، اسپیکر و دوربین دقیقا همان چیزی است که سال پیش در A52 وجود داشت، تنها یک تغییر قابل اشاره وجود دارد که نمایشگر از 90 هرتز به 120 هرتز تبدیل شده است.

باتری از 4500 به 5000 میلی آمپرساعت تغییر پیدا کرده که باعث شده یک تا دوساعت شارژدهی گوشی بیشتر باشد ولی از طرفی شارژر از درون جعبه حذف شده، حال این انتخاب شماست که در مقایسه A52 و A53 باتری بیشتر را انتخاب کنید یا وجود شارژر!

اما مهم‌ترین بخش سخت‌افزار است که در بهترین حالت می‌توانید بگوییم که هیچ پیشرفتی نسبت به سال قبل نداشته و شاید حتی ضعیف‌تر هم شده است. تراشه اسنپدراگون 720 در هنگام کار روزانه و بازی عملکرد بهتری نسبت به اگزینوس 1280 داشت و آن‌چیزی که ما در این مدل دیدم، اگزینوس 1280 نهایتا برای همان گلکسی A33 مناسب است نه مدل میان‌رده‌ای مانند گلکسی A53 5G!

البته از ویژگی نرم‌افزاری جدید در One UI 4.1 هم نباید بگذریم هرچند گلکسی A52 به این نسخه آپدیت می‌شود اما طبیعتا با گلکسی A53 5G یک سال آپدیت بیشتری را دریافت خواهید کرد.

اگر بخواهیم منطقی به این دو مدل نگاه کنیم، با توجه به آنکه قیمت مدل گلکسی A52 نیز پس از یک سال از عرضه کاهش یافته و ارزان‌تر از گلکسی A53 5G است، با توجه به سخت افزار و مقایسه ویژگی‌های این دو مدل، شاید خرید گلکسی A52 منطقی‌تر باشد. این یعنی میان‌رده جدید سامسونگ نمی‌تواند مدل سال پیش خود را شکست دهد.

این گوشی برای چه افرادی مناسب است؟

همانطور که گفتیم گلکسی A53 5G در تمامی بخش‌ها کیفیت بالایی دارد و افرادی که به دنبال یک مدل همه چیز تمام هستند می‌توانند این گوشی را خریداری کنند. با توجه به ویژگی‌های گلکسی A53 5G اگر اهل مسافرت، عکس‌برداری و ماجراجویی هستید، این مدل از بهترین میان‌رده‌های بازار است که کیفیت دوربین عالی دارد و ضد آب هم هست. در خصوص دوربین شاید در رده قیمتی گلکسی A53 5G مدل دیگری به آن نرسد.

شارژدهی مناسب، سخت افزار خوب، نمایشگر فوق‌العاده و طراحی مناسب، همگی موجب شده تا گلکسی A53 5G تا حدودی برای همه مناسب باشد.

گروه‌های مختلف

میزان مناسب بودن گوشی

والدین 
بله
پسر‌ها
بله
دختر‌ها
بله
طرفداران گیم
خیر
طرفداران عکاسی
بله
طرفدارن شبکه‌های اجتماعی
بله
طرفداران فیلم و سریال
بله
طرفداران موسیقی
بله
طرفداران سفر و گردش
بله
کارمندان
بله
مدیران
بله
مشاغل آزاد
بله
رانندگان
بله
کارگران
بله
معلمین
بله
دانش‌آموزان
بله
دانشجویان
بله
اینفلوئنسرها
بله
فریلنسرها
خیر

نقاط قوت و ضعف گلکسی A53 5G

نقاط قوت

طراحی زیبا و جذاب

ضد آب

نمایشگر با کیفیت

تشخیص چهره عالی

رابط کاربری سریع و روان

دوربین عالی

شارژدهی مناسب

اسپیکر استریو با کیفیت

نقاط ضعف

انتظار از پردازنده بیشتر بود

نبود جک هدفون

نبود شارژر درون جعبه

پیشرفت غیر قابل توجه نسبت به مدل سال قبل

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11 در مورد “نقد و بررسی جامع گوشی گلکسی A53 5G سامسونگ”

  1. حسین طاهرا

    چقدر بررسی عالی و زیبایی بود.
    جای Snapragon 7 gen 1 یا 2 روی این موبایل خالی هست . اگر این پردازنده رو داشت بی نظیر بود بی نظیر.

  2. ضعف در انتن دهی…
    هر از گاهی به طور کامل انتن میپره و باید یه دور ری استارت کرد تا درست شود

  3. عالی
    تنها موبایل درست و حسابی میان رده اندروید
    ولی A52s تراشه کوالکام داشت فوق العاده بود .
    ای کاش a54 با sd7 gen 1 معرفی بشه عالی هست یا حداقل a54s

      1. سینا ممنونی

        دگزومارک بررسی هاش واقعا منطقیه ولی نمراتش الکیه و اون جدول رتبه بندی دوربین گوشی ها هم چرته

  4. بررسی هاتون مثل همیشه ناب و عکس های بررسی عالین . ممنونم

    به نظرم طراحی تکراری خطای استراتژیک سامسونگ بود !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    واقعا این طراحی سه دوربینه و لنز های زیاد خسته کننده و کسل کننده شده از طرفی رابط کاربری سامسونگ عالیست اما ایکن های آن پس از 5 سال است که تغییر نکرده اند . حس جدیدی رو منتقل نمیکنند .

    خدایی طراحی های اوپو فوق العاده ترین طراحی موبایل هستند ای کاش در ایران اوپو موجود بود ..

    5
    6

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH