مدیر ارشد اجرایی آبان تتر: بخش خصوصی به دنبال قانونمند شدن فعالیت در زمینه رمزارزهاست

روز گذشته اولین نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی رمز ارزش، رمز پول، متاورس، بلاکچین، اقتصاد دیجیتال، تجهیزات و صنایع وابسته به پایان رسید. این نمایشگاه از ابتدا تا روز ششم خردادماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار شد.

متاراد را می‌توان اولین و بزرگ‌ترین رویداد بین‌المللی کشور در زمینه رمزارزها، متاورس و اقتصاد دیجیتال نامید. پس از لغو شدن تعدادی از نمایشگاه‌‌هایی که قرار بود در این حوزه برگزار شود، متاراد به اولین نمایشگاه رسمی برای معرفی و ارائه خدمات بازیگران صنعت رمزارزها و حتی ماینینگ تبدیل شد.

در روز پایانی برگزاری متاراد خبرنگار آی‌تی‌رسان با فرهاد فلاح، مدیر ارشد اجرایی آبان تتر در محل غرفه این صرافی ارز دیجیتال گفتگویی را در خصوص خدمات ارائه شده توسط آبان تتر، وضعیت نمایشگاه، علت عدم حضور برخی از شرکت‌های مطرح در این نمایشگاه انجام داد.

آقای فلاح با توجه به این که نمایشگاه متاراد برای اولین بار برگزار می‌شود، وضعیت استقبال از این رویداد به چه شکل بود؟

متاراد اولین نمایشگاه در خصوص رمز ارز و متاورس است و اجازه تبلیغات زیادی هم به آن داده نشد، همچنین روز قبل از برگزاری نمایشگاه، تعداد زیادی از شرکت‌ها از حضور در این رویداد منع شدند، پیش‌بینی ما این بود که نمایشگاه مورد استقبال علاقه‌مندان قرار نگیرد، اما بر خلاف انتظارها، استقبال بسیار بالا بود و می‌توان بگوییم از همان روز اول عده زیادی در این نمایشگاه حاضر بودند.

استقبالی گسترده‌ای که در روز اول و ساعات ابتدایی برگزاری این نمایشگاه رخ داد، باعث شد تا خود ما غافلگیر شویم و حتی از نظر نیرو و فضای برای گفتگو با بازدیدکنندگان دچار مشکل شویم. در حال حاضر هم خودتان می‌توانید مشاهده کنید که نمایشگاه در روز جمعه با چه استقبالی مواجه شده است.

 به نظر شما علت عدم حضور برخی از شرکت‌‌های مطرح حوزه رمز ارزها در این نمایشگاه چه بود؟ آیا محدودیتی در این زمینه وجود داشت؟

در ابتدای برگزاری نمایشگاه محدودیت وجود نداشت و تعداد زیادی شرکت در این نمایشگاه ثبت نام کرده بودند، البته تعدادی از شرکت‌ها خودشان تمایلی برای حضور در این رویداد نداشتند. اما پس از ثبت نام، در روز قبل از برگزاری نمایشگاه، قوه قضاییه تعدادی از شرکت‌هایی که پرونده داشتند را حذف کرد، این شرکت‌ها حتی هزینه حضور در نمایشگاه را پرداخته بودند اما اجازه حضور پیدا نکردند، طبق شنیده‌ها 50 درصد شرکت‌هایی که ثبت نام کرده بودند، از حضور در نمایشگاه منع شدند.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات صنعت رمزارزها در کشور، عدم برقراری همدلی لازم میان بخش خصوصی و بخش دولتی است، حاصل این اتفاق منجر شده تا قوانین در این زمینه شفاف نباشد. به نظر می‌رسد که بخش دولتی به دنبال نظارت کامل در این حوزه است اما بخش خصوصی به دلیل ماهیت غیر متمرکز بودن رمزارزها، راهکار را به شکل دیگری می‌بیند. به نظر شما راه حل مشکلات موجود چیست؟ چه زمانی شرکت‌های موجود می‌توانند به صورت رسمی و قانونی در زمینه رمزارزها فعالیت کنند؟

ببینید شرکت‌های خصوصی علاقه‌مند هستند که برای رفع مشکلات همکاری کنند، دلیل آن هم مشخص است، شرکت‌های خصوصی سرمایه‌گذاری کردند، هزینه کردند و تلاش کردند تا به درآمدزایی برسند و برای آن‌ها مهم است که کاربرانشان بتوانند بیشتر به آن‌ها اعتماد کنند. مشکل اصلی ما غیرقانونی بودن نیست، بی‌قانونی بودن است، یعنی هیچ قانون و تصمیمی در این زمینه وجود ندارد تا هم شرکت‌های فعال در حوزه رمزارزها و هم مردم تکلیف خودشان را بدانند.

در حال حاضر بیش از 100 صرافی وجود دارد که ممکن است تعدادی از آن‌ها کلاه‌برداری کنند یا مشکلات دیگری ایجاد می‌شود، اما اگر قوانین در این زمینه شفاف شود، می‌توان بیان کرد که تعدادی شرکت معتبر و قانونی در این زمینه وجود دارد که پشتوانه دارند و تحت نظارت دولت مشغول به کار هستند و دولت حافظ سرمایه مردم و یوزر ایرانی خواهد بود. در حال حاضر خود صرافی‌ها در تلاش هستند تا با راه‌کارهای مختلف این اطمینان را به کاربران خود بدهند اما به هر شکل کاربران تا حدی می‌توانند به شرکت‌ها و صرافی‌های حوزه رمزارز اعتماد کنند.

دنیا به سمت استفاده از این تکنولوژی رفته، ما می‌دانیم که قطر اولین صرافی قانونی خودش را راه‌اندازی کرده، دیگر کشورهای منطقه نیز در این زمینه کار می‌کنند و اگر ما به این صنعت توجه نداشته باشیم، دچار عقب ماندگی می‌شویم. حتی اگر کار در این حوزه قانونی باشد می‌توان در بازار کشورهای همسایه ورود پیدا کرد اما وضع ما در بازار داخلی خودمان مشخص نیست.

بخش خصوصی و شرکت‌هایی مانند آبان تتر به دنبال همکاری با بخش دولتی هستند، ما تا کنون در خصوص مشکلات پیش آمده با قوه‌قضاییه و بخش‌های مربوطه همکاری داشتیم، یکی از اولین شرکت‌هایی بودیم که وضعیت حساب‌هایش را به صورت شفاف مشخص کرده و مالیاتش را نیز پرداخت کرده است. شرکت‌های خصوصی به دنبال این همراهی هستند اما این اتفاق از سمت دولت رخ نمی‌دهد، این که دلیلش چه هست را باید از خود دولتمردان پرسید.

 

به نظر شما عقب ماندگی در حوزه رمزارزها چه خساراتی برای کشور خواهد داشت؟

این عقب ماندگی تاثیرات مختلفی در تمامی جنبه‌ها خواهد داشت، اگر بخواهیم به یک مورد کوچک اشاره کنیم باید بدانید که ما در کشوری زندگی می‌کنیم که دچار خشک‌سالی شده، هم ما و هم دیگر کشورهای خاورمیانه مشکل آب و محیط زیستی دارند اما سالانه هزاران درخت از بین می‌روند تا پول چاپ شوند. از طرفی خود سیستم بانکی امروز ما، مصرف انرژی بسیار بالایی دارد که نسبت به میزان مصرف انرژی رمزارزها با وجود ماینرها، بیشتر است. بنابراین یکی از نتایج آن آسیب‌های محیط زیستی است که برای ما ادامه پیدا خواهد کرد.

ضمنا بازار بسیار خوبی در منطقه وجود دارد که کاربر ایرانی می‌تواند از آن استفاده کند و پول به داخل کشور بیاورد، کشورهای منطقه در حال توسعه این فناوری هستند و بیکار نمی‌نشینند و طبیعتا نفع آن را مردم همان کشورها خواهند برد.

مساله دیگری که وجود دارد، آن است که نباید بگذاریم به دلیل نبود قوانین شفاف و ساختار ضعیف، شرکتی که هزاران کاربر دارد به یک باره برشکست شود و کاربران آن متضرر شوند، اما اگر قانون‌گذاری شود، می‌توانیم از سرمایه یوزرها محافظت کنیم. دقیقا مانند اتفاقی که در آبادان رخ داد، اگر پیش از ساخت آن ساختمان، بر روی آن نظارت می‌شد هرگز مردم کشته نمی‌شدند اما حالا میبینیم که عده زیادی در این حادثه از بین رفته‌اند. در زمینه رمزارزها هر چند جان مردم در خطر نیست اما سرمایه و دارایی‌های آن‌ها با وجود بی‌قانونی می‌تواند در معرض خطر باشد. مشابه همین اتفاق برای یک صرافی ایرانی رخ داد که یک توکن نامعتبر را تولید کرده بودند و حالا آن صرافی بسته شده و عده‌ای از کاربران آن هنوز هم به پولشان نرسیده‌اند.

شرکت آبان تتر همواره به دنبال این است تا بتواند به کاربران خود این اطمینان را بدهد که از سرمایه آن‌ها حفاظت خواهد کرد، اما برای نظارت به یک نفر سوم هم نیاز است، ما و کاربران نمی‌توانیم ناظر باشیم برای آن که خودمان منفعت داریم و دولت باید به عنوان ناظر  ایفای نقش کند.

لطفا کمی بیشتر در خصوص آبان تتر صحبت کنید، این شرکت از چه سالی فعالیت خودش را آغاز کرده، چه مزیت رقابتی دارد و در حال حاضر چه سهمی از بازار را در اختیار گرفته است؟

“آبان تتر از سال 97 فعالیت خودش را آغاز کرده، ما حدود 290 رمزارزها ساپورت می‌کنیم که یکی از بیشترین‌ها در ایران است. حدود 35 شبکه را برای واریز و برداشت ساپورت می‌کنیم، نودهای خودمان را داریم که در ایران کم‌سابقه است و فکر نمی‌کنم شرکتی در کشور این تعداد شبکه را ساپورت کند. ما تقریبا دومین بازیگر بازار از نظر حجم معاملات هستیم. آبان تتر 650 هزار کاربر دارد که از این تعداد حدود 350 هزار کاربر، فعال هستند و هر هفته به آبان تتر سر می‌زنند، باقی کاربران هم چند ماه یک بار از خدمات ما استفاده می‌کنند.”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH