نقد و بررسی اختصاصی سامسونگ گلکسی A52: کاپیتان کاریزما!

گوشی گلکسی A52 شاید مهم‌ترین میان‌رده سامسونگ در سال 2021 باشد، مدلی که وارث میان‌رده‌های پرطرفدار و پرفروشی مانند گلکسی A50 و گلکسی A51 است. مدل‌های سری A5 سامسونگ به قدری جذاب و خوش‌قیمت هستند که توقع مشتریان از مدل‌ جدید این سری یعنی گلکسی A52 به شدت بالاست.

قطعا همه توقع دارند که سامسونگ باز هم یک مدل همه چیز تمام، قدرتمند، با کیفیت و با قیمت مناسب را با نام گلکسی A52 روانه بازار کند تا باز هم به عنوان پرفروش‌ترین میان‌رده این شرکت و یکی از پرفروش‌ترین میان‌رده‌های بازار به سری A5 سامسونگ برسد.

با این وجود برند کره‌ای سامسونگ توقعات را بالا برده و کار خود را دشوار کرده و اگر نتواند مانند چند سال گذشته یک میان‌رده همه‌چیز تمام را به بازار بفرستد، قطعا باعث ناامیدی بسیاری از طرفدارانش خواهد شد. از طرفی شیائومی به آنچنان رقیب سرسختی تبدیل شده که اگر سامسونگ کمی غفلت کند، میان‌رده‌های قدرتمند، جذاب و ارزان قیمت چینی بازار را قبضه خواهد کرد.

بنابراین انتظارات از گلکسی A52 بسیار بالاست و باید دید میان‌رده کره‌ای توانسته باز هم توقع همه را برآورده کند و در بازار خوش بدرخشد یا خیر. با آی‌تی‌رسان و نقد و بررسی تخصصی میان‌رده سامسونگ گلکسی A52 همراه باشید:

قبل از هرچیز اگر می‌خواهید پاسخ سوالات مهم‌تان را در رابطه با این گوشی جذاب بدانید، حتما ویدئو اختصاصی ما را از طریق اینستاگرام آی‌تی‌رسان ببینید:

 

مشخصات گلکسی A52

ابعاد
159.9 در 75.1 در 8.4 میلی‌متر
وزن
189 گرم
نمایشگر
6.5 اینچ Super AMOLED با رزولوشن 1080 در 2400
پردازنده
Snapdragon 732G
پردازنده گرافیکی
Adreno 618
رم
 4 گیگابایت
حافظه داخلی
128 گیگابایت
سیستم عامل
رابط کاربری One UI 3.1 بر پایه اندروید 11
دوربین اصلی
چهار‌گانه: 64 واید + 12 التراواید+ 5 ماکرو + 5 تشخیص عمق
دوربین سلفی
32 مگاپیکسل واید
باتری
4500 میلی‌آمپرساعت با شارژ سریع 15 واتی

وضعیت بازار و رقیبان گلکسی A52

گلکسی A52 مدلی در دسته میان‌رده‌های نسبتا گران‌قیمت بازار است، این مدل در حال حاضر (تاریخ 16 اردیبهشت 1400) در بازار ایران حدود 8 میلیون و 700 تا 9 میلیون 500 هزار تومان قیمت دارد. از لحاظ قیمتی گلکسی A52 با مدل‌های سامسونگ گلکسی A71، گلکسی M51، شیائومی می 10T لایت 5G، می 11 لایت و پوکو x3 پرو هم قیمت است و باید پنجه در پنجه، با گوشی‌های بسیار قدرتمندی مبارزه کند.

به طور کلی سری گلکسی A سامسونگ از نظر پردازنده از رقبای چینی خود یک رده پایین‌تر هستند، اما از نظر طراحی، نمایشگر، دوربین و عمر باتری از بسیاری از مدل‌های شیائومی امتیاز بالاتری می‌گیرند و این تفاوت عمده در اکثر میان‌رده‌های سامسونگ و شیائومی است. حالا باید ببینید این تفکر در مورد گلکسی A52 و رقبای چینی‌اش هم صحیح است یا خیر؟

طراحی و کیفیت ساخت گلکسی A52

میان‌رده‌های جدید سامسونگ از نظر طراحی با مدل‌های سال پیش، تفاوت چشمگیری پیدا کرده‌اند. گلکسی A52 و گلکسی A72 با زبان طراحی جدید و یکسانی تولید شده‌اند و شاید در نگاه اول، تفاوت خاصی در این دو گوشی به چشم نیاید.

البته همین طور هم هست، واقعا گلکسی A52 و گلکسی A72 تفاوت بسیار کمی نسبت به یکدیگر دارند، طراحی آن‌ها کاملا برابر است اما وزن و ابعاد این دو مدل با یکدیگر تفاوت دارد.

گلکسی A52

طراحی گلکسی A52 تا حد زیادی ما را به یاد گلکسی S20 FE می‌اندازد. در واقع زبان طراحی جدید میان‌رده‌های سامسونگ به یک باره به وجود نیامده است، این نوع طراحی در مدل‌های گلکسی S20، گلکسی نوت 20 و گلکسی S20 FE شکوفا شده و حالا در گلکسی A52 به تکامل رسیده است.

البته شاید هم در آینده باز هم شاهد تغییرات مثبت دیگری در این سبک طراحی باشیم اما حالا که گلکسی A52 را در دست گرفته‌ام آنقدر از طراحی‌اش رضایت دارم که به نظرم این نوع طراحی فعلا نیازی به تغییر دیگری ندارد.

گلکسی A52 در نگاه اول تاثیر بسیار مثبتی بر روی شما می‌گذارد، این گوشی بسیار سبک و خوش‌دست است و رنگ‌بندی جدید سامسونگ نیز به جذابیت این مدل افزوده و بدون اغراق می‌توانیم بگوییم، گلکسی A52 یک مدل زیبا و با کاریزماست.

گلکسی A52

گلکسی A52 آنقدر جذاب نیست که شما مدهوشش شوید ولی طراحی جدید سامسونگ واقعا جاذبه دارد و میان‌رده‌های این شرکت را از آن حالت بی‌روح و پلاستیکی درآورده است.

استحکام

گلکسی A52 هنوز هم پلاستیکی است، اما پلاستیک مات و باکیفیت بدنه این مدل حس درستی به شما منتقل می‌کند، کاملا مشخص است که این مدل به اندازه پرچمداران باکیفیت نیست، اما در حد و اندازه‌های یک میان‌رده از پس خودش بر می‌آید. به جز بدنه، فریم نیز از پلاستیک ساخته شده، اما پلاستیکش روکش براقی دارد و شبیه فریم‌های فلزی است.

بر روی نمایشگر این مدل روکش محافظ گوریلا گلس 5 وجود دارد، این روکش محافظ از صفحه گوشی در برابر ضربات نیمه سنگین و افتادن از ارتفاع حدود یک متری محافظت می‌کند.

ضد آب

به این ترتیب گلکسی A52 کیفیت ساخت بالایی دارد، این مدل حتی گواهی مقاومت در برابر نفوذ آب تا عمق یک متر به مدت 30 دقیقه را دریافت کرده تا یک جهش بسیار بزرگ از نظر مقاومت و استحکام میان گلکسی A52 و مدل سال گذشته گلکسی A51 ایجاد شود.

ابعاد

این مدل 15.9 سانتی‌متر طول، 7.5 سانتی‌متر عرض، 8.4 میلی‌متر ضخامت و 189 گرم وزن دارد. قطعا گلکسی A52 خوش‌دست‌ترین و سبک‌ترین گوشی بازار نیست اما ابعاد و وزن مناسب یکی دیگر از جذابیت‌های آن به شمار می‌رود.

طراحی

در پشت گلکسی A52 در قسمت دوربین یک برآمدگی چند میلی‌متری وجود دارد که 4 دوربین و یک فلاش LED بر روی آن قرار گرفته است، برآمدگی ماژول دوربین بسیار کم است اما با این وجود اگر گوشی را بر روی یک سطح سفت و صاف قرار دهیم، دو گوشه آن لق خواهد خورد. بر روی ماژول دوربین سه لنز بزرگ و یک لنز دوربین کوچک قرار دارد، همچنین دور سه لنز بزرگ، یک حاشیه نقره‌ای براق وجود دارد که ترکیب خوبی با رنگ مشکی و طوسی داخل لنزهای دوربین دارد.

به دلیل وجود بدنه مات، هیچ جای لک یا کثیفی بر روی بدنه نمی‌ماند، این یک مزیت بزرگ دیگر نسبت به بدنه‌های براق دو مدل گلکسی A51 و گلکسی A71 است که تا حد زیادی اثر انگشت را جذب می‌کردند.

همچنین فریم کناری با رنگ براقش، از تکراری بودن رنگ بدنه جلوگیری کرده و موجب شده تا دو بازه رنگی فیروزه‌ای رنگ (در مدلی که ما در اختیار داشتیم) بر روی گوشی نمایان شود.

درگاه‌ها

بر روی قسمت راست گوشی بر روی فریم دو دکمه پاور و بلندی صدا دیده می‌شود، در قسمت سمت چپ هیچ چیزی وجود ندارد. بر روی فریم بالایی تنها جای خشاب سیمکارت و یک میکروفون وجود دارد اما بر روی فریم پایینی بسیار شلوغ است، در این قسمت یک میکروفون دیگر، اسپیکر، درگاه شارژ و جک 3.5 میلی‌متری هدفون را میبینیم.

به طور کلی گلکسی A52 طراحی بسیار زیبا و همانطورکه گفتیم “کاریزماتیکی” دارد، این مدل از آن دست گوشی‌هایی است که به هیچ وجه دوست ندارید برایش کاور بخرید، زیرا خود گوشی حس خوبی به شما می‌دهد.

نمایشگر گلکسی A52

صفحه نمایش گوشی‌های سامسونگ همواره یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت این محصولات به شمار می‌روند. تفاوتی ندارد که با یک گوشی میان‌رده سامسونگ طرف باشید یا یک گوشی پرچمدار، در هر صورت نمایشگر گوشی‌هایی که بر روی آن لوگوی سامسونگ حک شده، یک سر و گردن از دیگر مدل‌های همرده و رقیب بهتر است.

گلکسی A52

سامسونگ در گلکسی A52 از نمایشگر 6.5 اینچی سوپرامولد استفاده کرده، این نمایشگر با وجود حاشیه نسبتا ضخیمی که در اطراف آن وجود دارد، 84 درصد پنل جلویی را می‌پوشاند. این نمایشگر با رزولوشن 1080 در 2400 و نسبت 20:9، مشخصات استانداردی دارد که در بسیاری از گوشی‌ها دیده می‌شود.

سامسونگ از این نمایشگر بر روی گلکسی A32 و گلکسی A72 نیز استفاده کرده، تقریبا مشخصات نمایشگر این سه مدل برابر است و تفاوت آن‌ها به تنها چند اینچ در اندازه و چند پیکسل در تراکم پیکسلی محدود می‌شود. این مدل در هر اینچ نمایشگر خود 407 پیکسل دارد که 4 پیکسل از تراکم گلکسی A32 کمتر و 13 پیکسل از تراکم گلکسی A72 بیشتر است.

رنگ‌‎ها

از قابلیت HDR خبری نیست اما رنگ‌های صفحه کاملا طبیعی و زنده با داینامیک رنج واقعی به نمایش در می‌آیند، این بازه رنگ‌های طبیعی و واقعی، در نقاط روشن و تاریک و تصاویر مشکی نیز دیده می‌شود. نمایشگر‌های سوپرامولد رنگ مشکی را با عمق بسیار بالایی نشان می‌دهند، به این ترتیب استفاده از قابلیت دارک مود در گلکسی A52 لذت دوچندانی خواهد داشت. ضمن اینکه نمایشگر این مدل کیفیت ایده‌عالی برای تماشای فیلم و سریال و حتی بازی موبایلی دارد.

رفرش‌ریت گلکسی A52

اما جذابیت‌های نمایشگرهای سامسونگ به همین جا ختم نمی‌شود، این شرکت کره‌ای در نمایشگر میان‌رده‌های جدید سال 2021 خود، نرخ‌تازه‌سازی 90 هرتزی را ارایه داده که تفاوتی چشمگیر در تجربه کاربری ایجاد می‌کند.

با وجود رفرش‌ریت 90 هرتزی، حرکات انیمیشن‌های صفحه و افکت‌ها در منو و بازی‌ها بسیار سیال‌ و روان‌تر خواهند بود، این قابلیت به نمایشگر گلکسی A52 و دیگر مدل‌های جدید سری A سامسونگ اضافه شده و شما می‌توانید در منوی تنظیمات یکی از دو گزینه صفحه نمایش 60 یا 90 هرتزی را انتخاب کنید.

روشنایی صفحه گلکسی A52

از دیگر مشخصات صفحه نمایش فول‌اچ‌دی سامسونگ گلکسی A52 می‌توان به میانگین روشنایی 400 نیت و حداکثر روشنایی 794 نیت اشاره کرد. با این قابلیت حتی در صورت کارکردن با گوشی زیر تابش مستقیم خورشید نیز می‌توانید اجزای صفحه را به خوبی بخوانید و نور صفحه متناسب با نور محیط افزایش و کاهش پیدا خواهد کرد. در تاریکی نیز نور صفحه تا نزدیک به صفر نیت می‌رسد و پیکسل‌های صفحه سوپرامولد خاموش می‌شوند، اتفاقی که در ذخیره انرژی باتری تاثیر فراوانی دارد.

در منوی تنظیمات گزینه‌های فراوانی برای شخصی‌سازی نمایشگر وجود دارد، می‌توانید برای صفحه اسکرین سیور تنظیم کنید، یا آنکه قابلیت‌های دارک مود و محافظت از چشم را زمان‌بندی کنید.

با وجود صفحه سوپرامولد قابلیت Always On Display نیز در دسترس است و می‌توانید زمان، اطلاعات و جزئیات نمایش اطلاعات بر روی صفحه را تنظیم کنید.

قفل بیومتریک گلکسی A52

در مدل گلکسی A51 شاهد حضور حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر اپتیکال و قفل تشخیص چهره بودیم، پس تعجبی ندارد که در گلکسی A52 نیز این دو قابلیت را در اختیار داشته باشیم. در این مدل پچ امنیتی اثر انگشت 5.1.0 و پچ امنیتی تشخیص چهره 2.0.1.13 نصب شده و طبق اطلاعات سیستم، این دو ورژن آخرین نسخه موجود در بازار هستند.

بنابراین انتظار داریم تا میان‌رده جذاب سامسونگ، از نظر دقت و سرعت تشخیص اثر انگشت و چهره نمره قبولی را دریافت کند.

قفل اثر انگشت گلکسی A52 

خوب درعمل هم همین اتفاق افتاده و سرعت و دقت حسگر اثر انگشت بسیار خوب و راضی‌کننده است، البته اگر سرعت تشخیص اثر انگشت چند میلی‌ثانیه بیشتر بود، قطعا از صفات بسیار بهتری برای عملکرد حسگر اثر انگشت گلکسی A52 استفاده می‌کردیم اما این حسگر در حد مدل‌های بالارده سریع نیست.

حسگر این مدل با یک تاچ، اثر انگشت شما را تشخیص نمی‌دهد. بنابراین باید حدود یک ثانیه اثر انگشت بر روی حسگر باشد. این عامل باعث می‌شود سرعت کار ما کمی کند شود، اما در عوض دقت تشخیص بسیار خوب است، اگر محل دقیق حسگر بر روی صفحه را یاد بگیرید، هنگام استفاده معمولا با پیام خطا مواجه نمی‌شوید و حسگر در این خصوص شما را اذیت نمی‌کند.

دقت و سرعت حسگر زمانی که دست شما مرطوب باشد تغییری نخواهد کرد اما زمانی که با دست یا نمایشگر خیس قصد باز کردن حسگر اثر انگشت را داشته باشد، عملکرد حسگر تضعیف می‌شود و به راحتی باز نخواهد شد.

قفل تشخیص چهره گلکسی A52

قفل تشخیص چهره گلکسی A52 نیز شرایطی مانند حسگر اثر انگشت آن را دارد، عملکرد و دقتش بسیار خوب است اما حدود یک ثانیه طول می‌کشد تا قفل باز شود و همواره یک مکث کوتاه در عملکرد آن دیده می‌شود.

قفل چهره به خوبی صورت شما را با عینک و بدون عینک تشخیص می‌دهد، عملکرد آن نیز در تاریکی کمی افت کرده اما باز هم قابل قبول است. این قفل چهره شما را با ماسک تشخیص نمی‌دهد، اما اگر چشمانتان بسته باشد، یا یک عکس با کیفیت از شما را نشان دوربین دهند، قفل چهره باز نخواهد شد.

رابط کاربری گلکسی A52

طبق انتظار سامسونگ برای گلکسی A52 از اندروید 11 و رابط کاربری One UI 3.1 استفاده کرده که در تمامی میان‌رده‌های جدید این شرکت ارائه شده‌اند. در واقع همه مدل‌های جدید بازار از اندروید 11 بهره می‌برند و کم و بیش همه طرفداران حوزه فناوری به قابلیت‌های جدید اندروید 11 آشنایی دارند.

گلکسی A52

رابط کاربری One UI 3.1 همان همیشگی است، یک رابط کاربری کاملا بهینه شده، روان و سریع که کارکردن با آن لذت بخش است. این رابط کاربری در ظاهر تفاوت چشمگیری نسبت به نسخه‌های قبلی ندارد و محیط دوست داشتی گوشی‌های سامسونگ را به ارمغان می‌آورد.

دارک مود

یکی از ایراداتی که در رابط کاربری گلکسی A52 یافت می‌شود، عدم تاثیر حالت دارک مود برروی برنامه‌های تجاری است. به جز برنامه‌های اصلی سامسونگ و برنامه‌های گوگل، اپلیکیشن‌هایی که شما نصب می‌کنید مانند شیر‌ایت، با فعال کردن حالت دارک مود هیچ تغییری در آن‌ها رخ نمی‌دهد و حالت دارک مود بر روی آنها تاثیری ندارد.

گلکسی A52

البته به نظر می‌رسد این مشکل از سمت اندروید 11 باشد که بر روی برخی از گوشی‌ها دیده می‌شود، شکایات فراوانی از کاربران سراسر جهان نسبت به این موضوع وجود دارد.

به جز این مورد، بخش‌های مختلف رابط کاربری One UI 3.1 در اکثر مواقع بدون لگ، کندی یا پرش، اجرا می‌شود، تمامی بخش‌ها از نوار اعلان گرفته تا منو‌ها، صفحه اصلی و صفحات فرعی به خوبی اجرا می‌شوند و هارمونی بسیار خوبی میان قسمت‌های مختلف رابط کاربری برقرار است.

نوتیفیکیشن‌ها

منوی نوتیفیکیشن‌ها از بخش‌های متحول شده اندروید 11 است که نسبت به نسخه‌های قبلی تغییرات زیادی به خود دیده، بخش نوتیفیکیشن آنقدر گزینه و آپشن قابل تنظیم دارد که خود به یکی از قسمت‌های اصلی منوی تنظیمات تبدیل شده است. در این بخش می‌توانید نمای اعلان‌ها را در دو حالت خلاصه یا دارای جزئیات تنظیم کنید. در حالت مختصر یا Brief در صورت دریافت اعلان، پیام نوتیفیکیشن به صورت پاپ‌آپ در بالای صفحه نمایان می‌شود.

البته شما می‌توانید تنظیم کنید که این قابلیت برای چه برنامه‌هایی فعال و برای چه برنامه‌هایی غیرفعال باشد. در رابط کاربری سامسونگ این قابلیت وجود دارد که در صورت دریافت اعلان پاپ‌آپ، یک افکت خاص با رنگ و فونت خاص در صفحه به نمایش در بیاید.

همچنین حالت نوتیفیکیشن شناور نیز دیگر قابلیتی است که به شما کمک می‌کند تا در صورت دریافت یک پیام در شبکه‌های اجتماعی، یک پیام شناور در صفحه نمایان شود و شما بتوانید در حین استفاده از دیگر برنامه‌ها، به چت کردن با مخاطبتان در شبکه‌های اجتماعی نیز ادامه دهید.

گلکسی A52

شما حتی در گلکسی A52 می‌توانید در نوار اعلان نیز گفت‌و‌گو‌های خود را مدیریت کنید، به طوری که اعلان دریافت شده در نوار نوتیفیکیشن به شما نشان داده می‌شود و شما در همانجا با انتخاب Reply می‌توانید به پیام طرف مقابل خود پاسخ دهید، بدون آنکه به برنامه پیام‌رسان وارد شوید.

مدیریت دسترسی‌ها

در اندروید 11 توجه بیشتری به امنیت بخش دسترسی‌ها شده و برخی از قوانین این بخش تغییر کرده است. به طور مثال شاید شما دسترسی‌های زیادی به یک برنامه داده باشید اما زمانی که مدت طولانی از آن برنامه استفاده نکنید، دسترسی‌ها غیر فعال شده و در صورت مراجعه مجدد، بار دیگر اجازه استفاده از دسترسی‌ها از شما دریافت می‌شود.

همچنین دسترسی‌های صادر شده تنها در مدت استفاده از برنامه فعال خواهند بود، به طور مثال زمانی که دسترسی به میکروفون را به یک پیام‌رسان داده‌اید، تنها در زمانی که آن برنامه در حال اجرا است، به میکروفون دسترسی دارد و اگر آن پیام‌رسان را ببندید، دسترسی آن به میکروفون قطع می‌شود.

گوگل دیسکاور

تا پیش از این زمانی که از صفحه اصلی به سمت چپ می‌رفتید، با فید مخصوص برنامه سامسونگ Free مواجه می‌شدید، اما حالا می‌توانید این فید را به گوگل دیسکاور تغییر دهید.

دیگر قابلیت‌های جذاب رابط کاربری سامسونگ مانند اتصال به ویندوز، ادامه استفاده از یک برنامه در دستگاه سامسونگی دیگر، اندروید Auto، امکان انتخاب لاک‌اسکرین متغیر یا امکان انتخاب یک ویدیو برای پس‌زمینه تماس نیز در گلکسی A52 در دسترس هستند.

سخت افزار گلکسی A52

در اطلاعات این گوشی، نام تراشه آن اسنپدراگون 720G ثبت شده که از نظر قدرت پردازشی تقریبا با اسنپدراگون 732G برابر است. اما اطلاعاتی که ما از گوشی به دست آوردیم آن بود که این مدل از تراشه اسنپدراگون 732G بهره می‌برد، البته واقعا میزان بازدهی پردازنده‌های هر دو مدل بسیار نزدیک است و اختلاف بسیار جزئی دارند.

به هر شکل نوع تراشه تفاوتی ندارد، مهم آن است که در این مدل دو هسته پردازشی Kryo 470 Gold با قدرت 2.3 گیگاهرتز و چهار هسته Kryo 470 Silver با قدرت 1.8 گیگاهرتز، تراشه پردازشی گلکسی A52 را تشکیل می‌دهد. این پردازنده در مدل پوکو X3 نیز دیده می‌شود.

گیمینگ

پردازنده گلکسی A52 کاملا مناسب یک مدل میان‌ده است و تقریبا همه نیازهای شما را برطرف می‌سازد. گلکسی A52 یک مدل گیمینگ نیست اما به راحتی می‌توانید بازی‌های روز را با کیفیت متوسط یا بالا با آن اجرا کنید و در طول بازی هم با لگ مواجه نشوید.

امتیاز Geekbench

تک هسته‌ای / چند هسته‌ای

امتیاز GFXBench

امتیاز Antutu

نام مدل

2164/687
29fps
395503
nova 5T
1681/517
25fps
341212
Galaxy Note10 Lite
1960/591
18fps
325777
P40 lite
1966/673
17fps
318117
Mi 10 Lite 5G
1932/610
19fps
312455
OnePlus Nord
1763/580
16fps
283750
Poco X3 NFC
1627/549
15fps
279342
Galaxy A72
1785/570
15fps
279625
Redmi Note 9 Pro
1603/492
14fps
279355
Redmi Note 8 Pro
1774/546
15fps
266620
Galaxy M51
1770/418
15fps
263396
Galaxy A71
1577/525
15fps 
261282 
Galaxy A52
1761/567
15fps
254000
Redmi Note 9S
1761/564
15fps
253271
Mi Note 10 Lite
1237/316
5.7fps
193128
Galaxy m31
1309/325
6.5fps
187528
Honor 9X
1398/308
5.9fps
177904
Poco M3
1333/348
6.5fps
176580
Y9a
1303/252
5.6fps
175363
Galaxy A51
1277/361
8.1fps
174322
Galaxy A32
1398/332
8.1fps
164484
Nokia 7.2
1279/307
5.9fps
161572
Redmi Note 8
1216/352
7fps
151815
Galaxy A31

با این گوشی می‌توانید با خیال راحت و بدون لگ از تمامی برنامه‌های سنگین استفاده کنید، همچنین تمام بازی‌ها مانند کالاف دیوتی موبایل با گرافیک و رفرش‌ریت High قابل اجرا هستند. قدرت پردازنده به مقداری هست که در هنگام بازی حتی به مدت طولانی با لگ‌های شدید و متوالی مواجه نشوید، ضمن اینکه گوشی اصلا داغ نمی‌شود تنها بعد از یک ساعت بازی شاید کمی پشت گوشی گرم شود، اما هرگز چیزی نیست که به آن داغ شدن بگوییم.

رم و حافظه

سامسونگ مدل گلکسی A52 را در چند نسخه مختلف عرضه کرده است، مدل ارزان‌تر 4 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه اصلی دارد، ما این مدل را در اختیار داشتیم و با وجود رم 4 گیگابایتی، مشکل خاصی از نظر اجرای برنامه‌ها و بازی‌ها مشاهده نشد.

نسخه دیگری که در بازار ایران بیشتر یافت می‌شود، دارای رم 6 گیگابایت و حافظه 128 گیگابایت است، در این نسخه 108 گیگابایت از حافظه در دسترس شما قرار می‌گیرد و با توجه به رم 6 گیگابایت، بازدهی گوشی بهتر از آنچه که ما تجربه کردیم خواهد بود. مدل رم 8 گیگابایت با حافظه 128 و 256 گیگابایتی نیز در بازار وجود دارد. البته با کارت حافظه می‌توانید تا یک ترابایت حافظه به گوشی اضافه کنید.

ارتباطات و درگاه‌ها

این مدل دو سیمکارته است اما برای استفاده از کارت حافظه باید بیخیال سیمکارت دوم شوید. از دیگر مشخصات گلکسی A52 می‌توان به Wi-Fi 802.11، بلوتوث 5.0 و درگاه Type-C 2.0 اشاره کرد.

دوربین گلکسی A52

به جز نمایشگر، از دیگر بخش‌های گوشی‌های سامسونگ که همواره می‌توان بر روی آن حساب باز کرد، قسمت دوربین است. دوربین‌های سامسونگ استاندارد بالایی دارند و حتی مدل‌های میان‌رده و ارزان قیمت سامسونگ نیز عکس‌های بهتری نسبت به همرده‌های خود ثبت می‌کنند.

این موضوع در گلکسی A52 نیز صدق می‌کند، به جرات می‌توان گفت دوربین چهارگانه این مدل عکس‌هایی می‌گیرد که کاملا قابل رقابت با مدل‌ها رقیب و حتی مدل‌های گران قیمت‌تر است، بنابراین با دوربین گلکسی A52 قطعا می‌توانید تصاویر بسیار خوبی را تهیه کنید.

سامسونگ در این مدل از چهار دوربین استفاده کرده است، اگر بخواهیم به ترتیب ماژول دوربین سامسونگ را معرفی کنیم، از بالا اولین لنزی که می‌بینید مربوط به دوربین التراواید 12 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 و گستره پوشش 123 درجه‌ای است. دوربین دوم، دوربین واید 64 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8 و اندازه 26 میلی‌متر است که در گلکسی A32 نیز وجود داشت.

دوربین سوم و دوربین چهارمی که در کنار فلاش LED قراردارند هر دو 5 مگاپیکسل با دیافراگم f/2.4 هستند اما اولی برای تشخیص عمق و دومی برای ثبت تصاویر ماکرو کاربرد دارد. این دو دوربین را نیز در گلکسی A32 دیده بودیم.

شاید به ظاهر دوربین‌های گلکسی A32 و گلکسی A52 شباهت زیادی به یک دیگر داشته باشند اما عملکرد آن‌ها کاملا متفاوت است.

تصویربرداری در روز

دوربین اصلی گلکسی A52 هم لرزش‌گیر اپتیکال دارد و هم فوکوس خودکار، بنابراین قابلیت‌های مناسبی برای عکاسی و برای فیلم‌برداری در اختیار کاربران قرار داده می‌شود. با این دوربین در طول روز و با وجود نور مناسب می‌توانید تصاویر بسیار با کیفیت و مناسبی را ثبت کنید.

تصاویر دوربین اصلی با وجود نور مناسب، نویز بسیار کمی دارند و جزئیات در آن‌ها واضح است. همچنین به لطف پشیبانی از HDR، داینامیک رنج تصاویر مناسب است اما گاهی تعادل نقاط روشن و تاریک برهم می‌خورد.

التراواید

دوربین التراواید نیز در طول روز عملکرد بسیار خوبی دارد، به تصاویر این دوربین ایراد خاصی نمی‌توان گرفت. عکس‌های التراواید کنتراست مناسبی دارند و رنگ‌ها را شاداب و واقعی نشان می‌دهند.

زوم

در منوی دوربین قابلیت عکس برداری در سه حالا التراواید، واید و با زوم دوبرابر ممکن است، برای زوم بیشتر باید دو انگشت خود را بر روی صفحه بکشید و سپس زوم را تا 10 برابر می‌توانید افزایش دهید. تا زوم 6 برابر تصویر وضوح خود را از دست می‌دهد اما باز هم کیفیت کلی تصویر قابل قبول است اما با زوم 10 برابر تصویر به طور کلی کیفیت و شفافیت خود را از دست خواهد داد.

عکس در شب

عملکرد دوربین گلکسی A52 در شب نیز قابل قبول است، البته در شب وضوح تصویر کمتر و نویزها بیشتر می‌شوند اما در مجموع کیفیت تصویربرداری با دوربین اصلی در شب مناسب است. رنگ‌ها، سایه‌ها و کنتراست تصویر در شب نه در حد عالی ولی در حد بسیار خوبی هستند.

حالت نایت مود

با این وجود حالت نایت مود خودکار کمک می‌کند تا نقاط تاریک واضح‌تر دیده شوند و نویز تصویر کاهش پیدا کند. حالت نایت مود تاثیر کم اما مفیدی بر روی تصاویر می‌گذارد و اندک نقص موجود در رنگ‌ها و وایت بالانس را تصحیح می‌کند. در شب با دوربین التراواید نیز می‌توانید عکس برداری کنید که کنتراست تصاویر کمی افزایش پیدا می‌کند اما کیفیت کلی قابل قبول است.

ماکرو

معمولا دوربین ماکرو در مدل‌های میان‌رده آنطور که باید جدی گرفته نمی‌شود اما شرکت‌های تولید کننده تلفن همراه اصرار دارند تا مدل‌های میان‌رده را با چهار دوربین که یکی از آن‌ها ماکرو است، عرضه کنند. مدل‌های جدید سری گلکسی A سامسونگ اکثرا از دوربین ماکرو بهره می‌برند و البته کیفیت دوربین ماکرو در آن‌ها افزایش پیدا کرده است.

برای گرفتن بهترین نتیجه از تصاویر ماکرو، دوربین را باید به فاصله 3 تا 4 سانتی‌متری سوژه نزدیک کنید. اگر نور محیط خوب باشد، کیفیت تصاویر و رنگ‌ها قابل قبول خواهد بود، اما در صورتی که نور خوبی در محیط نباشد، تعادل رنگ‌ها به هم ریخته و بعضا دمای رنگ‌ها نیز کاملا دگرگون می‌شود.

به طور کلی کیفیت تصاویر ماکرو گلکسی A52 به نور وابسته است، اگر همه شرایط محیا باشد، می‌توانید تصاویر ماکرو باکیفیتی را ثبت کنید.

پرتره

با وجود دوربین تشخیص عمق 5 مگاپیکسلی، گرفتن تصاویر پرتره با دوربین اصلی به یکی از کارهای مورد علاقه شما با دوربین گلکسی A52 تبدیل می‌شود. به لطف دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی این مدل، عکس‌های پرتره با گلکسی A52 شفافیت بسیار مناسبی دارند و سوژه به خوبی از بک‌گراند جدا شده است.

گلکسی A52

مرز میان سوژه و پس‌زمینه در هنگام عکس گرفتن از سوژه‌های ساده به خوبی تشخیص داده می‌شود و معمولا در تصویر نهایی خطایی از این نظر وجود ندارد، اما اگر کمی سوژه یا تصویر پس‌زمینه چالش برانگیز باشد، دوربین گاها در تشخیص مرز میان این دو به مشکل برمی‌خورد.

به طور مثال هنگامی که موی شما بلند است، یا در پس‌زمینه خطوط موازی متوالی وجود داشته باشد، دوربین در پیدا کردن مرز میان سوژه اصلی و پس‌زمینه به دردسر می‌افتد. اما در بقیه موارد مشکل خاص دیگری در تصاویر پرتره دیده نمی‌شود و کیفیت تصاویر برای یک گوشی میان‌رده کاملا مناسب و حتی فراتر از انتظار است.

سلفی

در حفره دوربین سلفی بالای نمایشگر، یک دوربین 32 مگاپپیکسلی با لنز واید و دیافراگم f/2.2 قرار گرفته است. این دوربین سلفی همان دوربینی است که در گلکسی A51 نیز دیده بودیم و تفاوتی از این نظر میان دو مدل A51 و A52 وجود ندارد.

تصاویر دوربین سلفی نیز بسیار با کیفیت هستند. وضوح تصاویر دوربین سلفی، جزئیات سوژه و نویز کم، از جمله مشخصه‌های کلیدی تصاویر دوربین سلفی هستند.

با دوربین سلفی گلکسی A52 می‌توانید با نمای معمولی و عریض عکس‌برداری کنید، نمای معمولی، یک کادر سلفی استاندارد دارد اما نمای واید فضای بیشتری از محیط را نشان می‌دهد. کیفیت و وضوح تصاویر این دو نما تفاوت عمده‌ای با یکدیگر ندارد و می‌توان گفت نمای معمولی برشی کوچک از تصویر اولیه دوربین با نمای عریض است. به همین دلیل شاید بتوان گفت تصاویر سلفی واید رزولوشن بهتری دارند.

در تصاویر دوربین سلفی رنگ‌ها به سمت گرمی مایل هستند، در بسیاری از مواقع این حالت دیده نمی‌شود اما در برخی موارد نیز صورت زردتر از حد عادی خود در تصویر ثبت می‌شود.

تصاویر پرتره سلفی نیز کیفیت قابل قبولی دارند، سوژه و بک‌گراند به خوبی از یک دیگر جدا می‌شوند، البته گاهی اشکالاتی در تشخیص میان سوژه و پس‌زمینه دیده می‌شود اما تصاویر پرتره سلفی گلکسی A52 برای یک گوشی میا‌ن‌رده کاملا خوب است.

فیلم‌برداری گلکسی A52

در گلکسی A52 با دوربین اصلی می‌توانید به صورت 4K با 30 فریم در ثانیه فیلم‌برداری کنید. در حین فیلم‌برداری قابلیت سویچ بر روی دوربین التراواید وجود دارد به این ترتیب می‌توانید بین دوربین التراواید و دوربین اصلی جابه جا شوید و تا 10 برابر زوم کنید. همچنین عملکرد لرزش‌گیر اپتیکال هنگام فیلم‌برداری بسیار مناسب است و حجم زیادی از لرزش‌های دوربین در هنگام فیلم‌برداری مهار می‌شود.

گلکسی A52

اما در مورد کیفیت فیلم‌برداری با رزولوشن 4K نیز مانند تصویر برداری باید بگوییم که کیفیت در سطح بالایی قرار دارد، فیلم‌ها کاملا شفاف و واضح هستند و رنگ و نور طبیعی دارند.

با این دوربین می‌توانید به صورت 1080 با 60 فریم در ثانیه نیز فیلم ‌بگیرید که کیفیت فیلم‌برداری افزایش قابل توجهی خواهد داشت و حرکات در فیلم بسیار روان‌تر اتفاق می‌افتد.

تماشای نمونه فیلم‌برداری با کیفیت 4K با 30 فریم در ثانیه در روز از یوتیوب

تماشای نمونه فیلم‌برداری با کیفیت 1080 با 60 فریم در ثانیه در روز از یوتیوب

تماشای نمونه فیلم‌برداری با دوربین سلفی با کیفیت 4K با 30 فریم در ثانیه از یوتیوب

تماشای نمونه فیلم‌برداری با دوربین سلفی با کیفیت 1080 با 60 فریم در ثانیه از یوتیوب

تماشای نمونه فیلم‌برداری اسلوموش با کیفیت 720 با 240 فریم در ثانیه از یوتیوب 

با دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی قابلیت فیلم‌برداری 4K با 30 فریم در ثانیه و 1080 با 60 فریم در ثانیه را خواهید داشت. کیفیت فیلم‌های سلفی نیز کاملا قابل قبول هستند و جزئیات به خوبی در فیلم ثبت می‌شوند. همچنین به کمک HDR رنگ‌ها نیز به حالت طبیعی خود نزدیک هستند و کنتراست ویدیو‌ها مناسب است.

صدای اسپیکر گلکسی A52

در گلکسی A52 یک اسپیکر در فریم پایینی گوشی و یک اسپیکر در مرز میان فریم و نمایشگر در بالای نمایشگر قرار دارد. اسپیکر دوم در اصل حکم اسپیکر مکالمه را دارد اما در هنگام تماشای ویدیو یا گوش دادن به موسیقی، به عنوان اسپیکر دوم فعال خواهد شد.

گلکسی A52

به این ترتیب صدای خروجی گلکسی A52 به صورت استریو خواهد بود و از دو سمت تلفن همراه به گوش می‌رسد. البته اسپیکر اصلی قدرت بیشتری دارد و هنگام گوش دادن به موسیقی متوجه خواهید شد که صدایی که از اسپیکر اول شنیده می‌شود شاید دو برابر اسپیکر دوم باشد. این ناتعادلی خیلی آزاردهنده نیست اما قابل اشاره است.

حجم صدای خروجی گلکسی A52 بسیار مناسب است و در یک فضای نسبتا بزرگ می‌توانید از این مدل به عنوان یک اسپیکر استفاده کنید اما باس صدا راضی کننده نیست و از شنیدن آهنگ‌های شلوغ راک، رپ یا متال با اسپیکر این گوشی خیلی لذت نخواهید برد.

باتری گلکسی A52

گلکسی A52 به یک باتری 4500 میلی‌آمپرساعتی مجهز شده است، همراه گوشی درون جعبه یک شارژر 15 واتی نیز قرار دارد اما خود گوشی از شارژر 25 واتی نیز پشتیبانی می‌کند که برای داشتن آن باید به صورت جداگانه شارژر را خریداری کنید.

باتری این مدل طول عمر بالایی دارد و مدت زیادی شارژ نگه می‌دارد، برای ارزیابی باتری باید نرخ تازه‌سازی صفحه نمایش در نظر گرفته شود، زیرا عملکرد باتری در حالت نمایشگر 90 هرتز با حالت 60 هرتز بسیار متفاوت است.

در حالت 60 هرتز اگر استفاده متعادلی از گوشی داشته باشید، یعنی دو ساعت در اینترنت بگردید، یک ساعت بازی کنید، کمی به موسیقی گوش دهید و برخی از کارهای روزانه خود را انجام دهید، باتری حدود یک روز و نیم نیازی به شارژر نخواهد داشت.

اما اگر استفاده بیشتر شود، طبیعتا شارژ باتری نیز زودتر خالی خواهد شد. از نکات منفی این گوشی آن است که در حالت عادی نرخ تازه‌سازی متغیر نیست، در بسیاری از مدل‌های میان‌رده در مواقعی که لازم نیست، نرخ تازه‌سازی به صورت خودکار کاهش پیدا می‌‌کند.

اما در گلکسی A52 زمانی که نرخ تازه سازی را بر روی 90 هرتز گذاشته‌اید، حتی هنگامی روی صفحه هوم هستید و هیچ کاری انجام نمی‌دهید نیز نرخ 90 هرتز فعال است و شارژ باتری را کم می‌کند.

اگر نرخ تازه‌سازی بر روی 90 هرتز باشد، در حالت استفاده عادی، شاید تا یک روز باتری شارژ نگه دارد اما اگر فیلم ببینید یا بازی کنید، باتری نهایت از صبح تا غروب شارژ نگه می‌دارد.

پس از اتمام شارژ می‌توانید با شارژر 15 واتی ظرف مدت 30 دقیقه، 34 درصد شارژ باتری را پر کنید. همچنین در مدت 2 ساعت نیز کل شارژ باتری فول خواهد شد. در بالا نمودار شارژ این گوشی مشخص شده است.

گلکسی A52 مناسب چه افرادی است؟

این گوشی برای افرادی که عادت دارند همه چیز را با بالاترین کیفیت و بی‌نقص در اختیار داشته باشند، پیشنهاد می‌شوند. گلکسی A52 همه مشخصات مورد نیاز برای کاربران حرفه‌ای را در حدی بالا در اختیارشان می‌گذارد. این مدل پرچمدار نیست اما در حد یک میان‌رده تمام نیازهای شما را با کیفیتی استاندارد برآورده می‌کند. گلکسی A52 برای افرادی که به دنبال کیفیت بالایی متناسب با قیمت هستند، مناسب است.

 

گروه‌های مختلف

میزان مناسب بودن گوشی

والدین 
بله
پسر‌ها
بله
دختر‌ها
بله
طرفداران گیم
بله
طرفداران عکاسی
بله
طرفدارن شبکه‌های اجتماعی
بله
طرفداران فیلم و سریال
بله
طرفداران موسیقی
بله
طرفداران سفر و گردش
بله
کارمندان
بله
مدیران
بله
مشاغل آزاد
بله
رانندگان
بله
کارگران
خیر
معلمین
بله
دانش‌آموزان
بله
دانشجویان
بله
اینفلوئنسرها
بله
فریلنسرها
بله

جمع بندی گلکسی A52

لقب کاپیتان کاریزما کاملا برازنده گلکسی A52 است. سامسونگ تا پیش از این، کیفیت بالایی را در میان‌رده‌های خود ارائه می‌داد اما از نظر طراحی و کیفیت ساخت، هرگز میان‌رده‌های سامسونگ دلچسب نبودند. اما حالا همه چیز سر جای خودش هست، از کیفیت ساخت تا طراحی و قدرت پردازنده و دوربین و باتری، همه‌چیز در سطح بالایی قرار دارد. به همین دلیل نمی‌توان با گلکسی A52 کار کرد اما مجذوب کاریزمای آن نشد.

نقاط قوت

سبک و خوش دست

طراحی جذاب

نمایشگر عالی با رفرش‌ریت 90 هرتز

بازدهی مناسب

دوربین اصلی کارآمد

صدای استریوی بلند واضح

 

نقاط ضعف

پردازنده می‌توانست بهتر باشد (با توجه به رقبا)

شارژر 15 واتی

صدای اسپیکر باس لازم را ندارد

 

 

 

 

 

 

9 در مورد “نقد و بررسی اختصاصی سامسونگ گلکسی A52: کاپیتان کاریزما!”

  1. سلام من گوشی a52 تقریبا دو ماه پیش خریدم مدتی هست هنگامی که sms میفرستم تکراری ارسال میشه حتمی مورد داشتم ۱۹ تا پیام تکراری ارسال کرده . ممنون میشم راهنمایی کنید 09384855977

  2. حاشیه زیادی داره . امیدوارم نسل بعد از دوربین زیر نمایشگر استفاده کنه . خسته شدیم از این حفره سلفی

    1. سعید صانعی

      خیر، گلکسی A52 نسخه 5G گوریلا گلس 5 دارد ولی نسخه معمولی دارای محافظ گوریلا گلس 3 هست. بقیه جاها به اشتباه نوشتند گوریلا گلس 5
      شما میتونید از سایت خود کورنینگ چک کنید

  3. چرا یکم قیمتشو پایین نمیارن …
    اگه قیمتش در حد میان رده های شیائومی باشه. پرفروش ترین گوشی بازار میشه

    1. عزیز نمیدونم میدونی یا نه .

      ولی کیفیت قطعات و پشتیبانه سه ساله سامسونگ ارزشش رو داره .

      شیائومی خیلی زود به تعمیر نیاز پیدا میکنه .

      2
      5

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH