روسیه 7 شرکت بزرگ حوزه فناوری از جمله گوگل را جریمه کرد

سرویس فدرال نظارت بر ارتباطات، فناوری اطلاعات و رسانه‌های جمعی روسیه موسوم به Roskomnadzor در روز جمعه اعلام کرد که 7 شرکت خارجی فعال در حوزه فناوری با اسامی گوگل، اپل، Airbnb، Pinterest، Likeme، Twitch و United Parcel Service Inc را به‌دلیل نقض قوانین مربوط به داده‌های شخصی جریمه کرده است. روسیه سال گذشته شرکت گوگل را به‌دلیل عدم ذخیره‌سازی داده‌های شخصی کاربران روسی درون پایگاه داده‌ای در این کشور به پرداخت جریمه 3 میلیون روبلی (46540 دلاری) محکوم کرد.

سرویس Roskomnadzor طی روز جمعه اعلام کرد که به‌دلیل نقض مکرر قوانین روسیه از جانب گوگل، شکایت جدیدی علیه این شرکت تنظیم شده است. بر اساس اعلام این نهاد روسی، گوگل در صورت مجرم شناخته شدن به پرداخت جریمه‌ای بین 6 میلیون تا 18 میلیون روبل (91 هزار الی 273 هزار دلار) محکوم خواهد شد. با این‌حال موسسه Roskomnadzor ادعا می‌کند که این شرکت‌ها در ازای نخستین مجموعه از تخلفات خود احتمالا بایستی مبلغ 1 میلیون تا 6 میلیون روبل (15 هزار تا 91 هزار دلار) را پرداخت نمایند.

از زمان آغاز درگیری میان روسیه و اوکراین، چند شرکت مختلف از روسیه خارج شده‌اند. اکثریت این شرکت‌ها با ایالات‌متحده در ارتباط بوده و پس از اعمال تحریم‌های متعدد توسط اتحادیه اروپا، آمریکا و بریتانیا، کمپانی‌های وابسته به این کشورها فعالیت خود در بازار روسیه را متوقف نموده‌اند. بدیهی است که در چنین شرایطی، روسیه نیز این شرکت‌ها را به حال خود رها نکرده و به‌دنبال دریافت حداکثر غرامت ممکن از آنها پیش از خروج از کشور است. کمپانی‌های مذکور علاوه بر پرداخت جریمه‌های مختلف احتمالا بخشی از زیرساخت‌های خود در خاک روسیه را نیز از دست خواهند داد.

روسیه اجرای اقدامات قانونی علیه گوگل را آغاز می‌کند

امتناع مکرر گوگل از حذف داده‌هایی که توسط دولت روسیه ممنوع اعلام شده است؛ بالاخره موجب شده تا نهادهای نظارتی روسیه نسبت به تشکیل پرونده علیه این شرکت اقدام نمایند. بعلاوه این کشور، جریمه مربوط به گردش مالی 7.2 میلیارد روبلی (110 میلیون دلاری) گوگل را نیز اعمال خواهد کرد. بر اساس اطلاعات پایگاه داده سرویس مارشال فدرال روسیه (FSSP)، مقامات مربوطه بر اساس حکم دادگاه تاگانسکی مسکو در روز 29 آوریل (9 اردیبهشت ماه) اقدامات اجرایی علیه گوگل را آغاز کرده و موفق به دریافت جریمه بالغ بر 7.2 میلیارد روبلی از این شرکت شدند. بر اساس قانون تصویب شده در روسیه طی ماه دسامبر 2021، حداقل میزان جریمه گردش مالی معادل 5 درصد درآمد سالیانه گوگل طی سال 2020 است.

بر اساس گزارش وبسایت Interfax، دادگاه به استناد بند 5 ماده 13.41 قانون تخلفات اداری، گوگل را محکوم نموده است. این ماده قانونی به تخلفات مکرر صاحبان منابع اینترنتی در زمینه حذف اطلاعات اشاره دارد. مهلت گوگل برای پرداخت داوطلبانه این جریمه در روز 19 مارس (28 اسفند ماه 1400) به پایان رسید. بعلاوه دادگاه روسیه، گوگل را به‌دلیل امتناع از حذف محتوای ممنوعه از یوتیوب به پرداخت جریمه 3 میلیون روبلی محکوم کرده است. همچنین غول جستجوگر به‌دلیل امتناع از حذف محتوای ممنوعه در کشور روسیه با جریمه 11 میلیون روبلی مواجه شده است.

آژانس رگولاتوری ارتباطات روسیه مدعی شده که در تدارک اقدامات لازم برای مجازات گوگل به اتهام نشر اطلاعات خلاف واقع در پلتفرم اشتراک‌گذاری ویدیویی خود است. دادگاه منطقه تاگانسکی در مسکو طی ماه جاری اعلام کرد که گوگل به‌دلیل ارتکاب تخلفات اداری، مجرم شناخته شده است. بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، گوگل به‌دلیل ارتکاب تخلفات فوق به پرداخت جریمه‌های 4 و 7 میلیون روبلی محکوم شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH