دو برابر شدن واردات آیفون مسافری به کشور در دو ماه گذشته

واردات آیفون از رویه مسافری، طی دو ماه گذشته دو برابر رشد داشته است.

پس از انتشار خبر ممنوعیت واردات گوشی‌های برند اپل اطلاعات زیادی در مورد سهم بازار گوشی‌های آیفون و میزان واردات این گوشی‌ها منتشر شد. اما طبق جدیدترین آماری که سمت سامانه همتا و انجمن واردکنندگان تلفن همراه ارائه شده، طی دو ماه اخیر، واردات قانونی گوشی‌های آیفون کاهش و واردات مسافری این مدل‌ها افزایش داشته است.

طبق اعلام انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، در اسفند و بهمن سال گذشته در مجموع 280 هزار دستگاه گوشی آیفون از طریق رویه واردات قانونی و رسمی وارد بازار ایران شده است. اما واردات رسمی آیفون در فروردین و اردیبهشت سال جاری کاهش پیدا کرده و به کمتر از 100 هزار دستگاه رسید. در واقع واردات آیفون از مبادی رسمی بیش از سه برابر کاهش داشته است.

از طرفی سامانه همتا گزارش داده که واردات مسافری آیفون در اسفند سال گذشته 19.4 هزار دستگاه بود، ولی این آمار در فروردین به 24.5 هزار دستگاه رسید. این روند رو به رشد در اردیبهشت ادامه پیدا کرد و واردات آیفون از رویه مسافری در ماه گذشته بیش از 37.1 هزار دستگاه بود! به این ترتیب همزمان با کاهش واردات رسمی آیفون، واردات مسافری آیفون در دو ماه اخیر حدود دو برابر شده که با توجه به هزینه رجیستری کمی عجیب به نظر می‌رسد.

البته کاهش آمار واردات رسمی در ماه فروردین طبیعی است اما انتظار می‌رفت تا در ماه اردیبهشت شاهد بازگشت میزان واردات به حالت عادی باشیم. در نقطه مقابل افزایش تعداد واردات گوشی‌های مسافری در ماه فروردین و اردیبهشت به دلیل افزایش مسافرت‌های خارجی نیز امری عادی تلقی می‌شود اما افزایش ناگهانی واردات مسافری آیفون در دو ماه اخیر احتمال افزایش قاچاق این کالا به کشور و رجیستری از طریق دریافت پاسپورت مسافران خارجی را افزایش می‌دهد.

میزان مصرف سالیانه آیفون در کشور بین یک تا یک و نیم میلیون دستگاه برآورد می‌شود که با توجه به ثبت سفارش‌های انجام شده و در صورت تخصیص ارز لازم، نیاز کشور در سال 1401 تامین خواهد شد. همچنین سهم بازار آیفون نیز 6 درصد بوده که پس از برندهای سامسونگ، شیائومی و نوکیا، چهارمین برند محبوب تلفن همراه در کشور محسوب می‌شود.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH