بررسی تخصصی اچ‌تی‌سی وان مینی 2: بزرگ مرد کوچک!

One Mini 2

گویا تولید نسخه مینی اسمارت فون‌های سطح بالا و پرچمدار به مذاق خیلی‌ها خوش آمده که روز به روز به تعداد این مدل گوشی‌ها افزوده می‌شود! به خصوص اچ‌تی‌سی که از هول حلیم در دیگ افتاده و نسخه دوم سری وان مینی خود را خیلی سریع‌تر از حد معمول روانه بازار کرده است! البته کمپانی‌های سازنده تلفن‌های همراه قصد دارند تا با ارایه مدل‌های مینی سود کلانی به جیب بزنند، زیرا با استفاده از نام پرچمدارشان و اضافه کردن لغت مینی به انتهای می‌خواهند تا مدل‌های سطح پایینی را به مشتری غالب کنند! در واقع شما را با همین بازی با نام‌ها و طراحی مشابه محصول سطح بالایشان مجاب می‌کنند که آن را بخرید و پس از خرید تازه متوجه می‌شوید که داستان از چه قرار است! البته از آنجایی که همیشه استثناهایی وجود دارد می‌توانیم اکسپریا زد وان کامپکت را از این قاعده کلی کنار بگذاریم! با همین مقدمه کوتاه قصد داشتیم تا ذهنیت شما را راجع به این مدل‌ها عوض کنیم (شاید هم تخریب کنیم!) و بگوییم اگر نام مدلی سطح بالا را دیدید که پسوند مینی را با خود یدک می‌کشد، قبل از خرید کمی تامل کنید! شاید با خود بپرسید که دلیل این همه داستان سرایی چیست؟ برای پاسخ به این سوال توصیه می‌کنیم با دقت بیشتری بررسی اختصاصی آی‌تی‌رسان را از اچ‌تی‌سی وان مینی 2 بخوانید.

وان M8 در ابعادی کوچک

اگر می‌خواهید قهرمان کوچک قصه ما را کمی بیشتر بشناسید، توصیه می‌کنیم همان وان M8 را در نظر بگیرید و فقط کمی کوچکش کنید! در واقع در نگاه از رو به رو میان این دو برادر نابغه تنها تفاوتی که مشاهده می‌شود همین سایز نمایشگر است که به سبب همان سایز کلی گوشی است! دو اسپیکر استثنایی محصولات اچ‌تی‌سی، طبق معمول در بالا و پایین نمایشگر جا خوش کرده‌اند و دوربین ثانویه نیز همچون اکثر مدل‌های بازار در بالای نمایشگر و سمت راست قرار دارد.

 

One Mini 2 Review (10)

One Mini 2 Review (11)

 

گرچه این مدل در طبقه خوش دست‌ها قرار می‌گیرد اما باز هم با توجه به سایز نمایشگرش، مقابل بخش ابعاد در جدول مشخصات، اعدادی بزرگ می‌بیند!

One Mini 2Review

 

ظاهرا لوگوی اچ‌تی‌سی کمی دست و بال این شرکت را بسته زیرا در طراحی محصولات جدیدش یک نوار یک سانتی متری را در زیر نمایشگر تنها به لوگو اختصاص داده تا علاوه بر زدن خطی بر چهره زیبای گوشی، از لحاظ ابعاد نیز بزرگ‌تر از حد معمول به نظر برسد! در مدل‌های قبلی تولید شده توسط این کمپانی در اطراف این لوگو از دکمه‌های فیزیکی استفاده می‌شد، اما در سال جدید این بخش کاملا بدون استفاده مانده و حتی با ورود این دکمه‌ها به خود نمایشگر گوشی، موجب می‌شود که نتوانید از حداکثر اندازه نمایشگر بهره‌مند شوید. دیگر اینکه چرا اچ‌تی‌سی دست به چنین حرکتی زده را هیچکس نمی‌داند! ظاهرا این گونه کارها تنها از دست چشم بادامی‌ها بر می‌آید و ما از آن‌ها بی خبریم!

 

One Mini 2 Review (19)

 

اگر گوشی را به پشت بچرخانید بازهم با لوگوی این کمپانی در مرکز رو به رو می‌شوید و بالاتر از آن لنز دوربین به همراه فلاش قرار گرفته است. دو خط نیز به موازات هم از بالا و پایین کشیده شده که جلوه خاصی را به گوشی می‌دهد.

One Mini 2 Review (13)

 

در سمت راست این مدل کلیدهای یکپارچه صدا قرار گرفته‌اند که اگر انگشتان‌تان را بر روی این قسمت بکشید، آن‌ها را نخواهید یافت زیرا به طور کامل با بدنه هم سطح هستند که می‌تواند موردی منفی در طراحی این مدل به حساب آید. بالا تر از این دو کلید درگاه کارت حافظه قرار دارد که دست‌یابی به درون آن کاری بس طاقت فرساست و می‌بایست همچون تزریقاتی‌های بیمارستان سوزن به دست بمانید!

 

One Mini 2 Review (15)

 

در سمت چپ این مدل نیز تنها درگاه نانو سیم کارت به چشم می‌خورد که آن هم با سوزن قراردادش را تمدید کرده است!

One Mini 2 Review (16)

 

در سمت چپ و راست این مدل هر چه گشتیم خبری از کلید اختصاصی شاتر دوربین و یا دکمه پاور نیافتیم! حالا نبودن کلید شاتر را با کمی اخم و بد اخلاقی از کنارش می‌گذریم اما قرار گیری کلید پاور در بالای گوشی غیر قابل گذشت است! فاجعه بزرگ‌تر از نیمه نهایی آلمان و برزیل این است که این کلید در دورترین قسمت ممکن نسبت به دست راست شما قرار گرفته است! شاید اچ‌تی‌سی قصد شوخی با ما را داشته باشد اما باور کنید برای راست دست‌ها دسترسی به این کلید با یک دست تقریبا غیر ممکن است! تصور کنید گوشی خود را با دست راست در دست گرفته‌اید و می‌خواهید کلید پاور را بفشارید؛ اگر در سمت راست گوشی باشد که این کار از آب خوردن هم راحت‌تر است، اگر در بالای گوشی قرار گرفته باشد کاری گرچه سخت ولی ممکن خواهد بود، اما اگر در بالای گوشی و در انتهای بدنه سمت چپ قرار گرفته باشد؛ قطعا فیلم نامه نسخه بعدی ماموریت غیر ممکن از همین حالا نوشته شده است! واقعا چنین اشتباهی در ساخت محصولی با این ظرافت جای تعجب دارد.

 

One Mini 2 Review (17)

 

حال اگر از این فاجعه بگذریم، در بخش بالایی جک 3.5 میلی متری هدفون قرار گرفته و در بخش زیرین این مدل چیزی جز پورت میکرو یواس‌بی را نخواهید یافت!

 

One Mini 2 Review (18)

 

مثل همیشه خوب و با کیفیت

اچ‌تی‌سی در این مدل از یک نمایشگر 4.5 اینچی با رزولوشن اچ‌دی استفاده کرده تا چگالی پیکسلی این مدل پا را از ۳۲۰ پیکسل در هر اینچ نیز فراتر نهد! این مدل بر خلاف اکثر اکسپریاهای سونی گرچه در رده پرچمدارها نیست اما در نگاه از زوایا رنگ پریده به نظر نمی‌رسد! صفحه لمسی به خوبی فرامین شما را به اجرا در آورده اما بدون شک هنگام لمس صفحه آن حس خاصی که در وان (M8) شاهدش بودیم به شما منتقل نخواهد شد! در زیر نور آفتاب نیز کار کردن با این مدل کاری بس سخت و طاقت فرساست. ناگفته نماند که نسخه سوم از گوریلا گلس، محافظ چنین نمایشگری خواهد بود! برای آنکه با کیفیت صفحه این مدل بیش از پیش آشنا شوید آن را در کنار برادر بزرگ‌ترش یعنی وان (M8) قرار دادیم و با قرار دادن میزان نور صفحه بر روی بیش‌ترین حالت ممکن اقدام به ثبت عکس از نمایشگر آن‌ها در زوایای مختلف کردیم که حاصل کار را در زیر مشاهده می‌کنید! (بدون شک نمایشگر سمت راست همان وان مینی ۲ قصه ماست.)

 

One Mini 2 Review (1) One Mini 2 Review (2) One Mini 2 Review (3) One Mini 2 Review (4) One Mini 2 Review (22) One Mini 2 Review (23)

 

نه چندان قدرتمند

بی‌تردید وقتی یک مدل، نامی بزرگ همچون وان را با خود به یدک می‌کشد، می‌بایست علاوه بر نام و نشان کمی هم جربزه نشان دهد و بتواند خود را ثابت کند اما گویا وان مینی 2 قصه ما کمی از لحاظ سخت افزاری با سایر مدل‌ها فاصله دارد! این مدل به چیپست اسنپدراگون 400 مجهز شده و با 4 هسته Cortex-A7 که فرکانس هر یک برروی 1.2 گیگاهرتز تنظیم شده وارد دنیای اسمارت فون‌ها شده است. اگر واحد گرافیکی آدرنو 305 به همراه یک گیگابایت رم را نیز در نظر بگیریم متوجه می‌شویم که با یک مجموعه خوب سخت افزاری رو به رو هستم اما بدون شک این مجموعه درخور و شایسته یدک کشیدن نام وان نیست! برای اینکه عملکرد آن را بسنجیم وان مینی 2 را وارد آزمایشگاه خودمان کردیم تا ببینیم در عمل چه در چنته دارد.

ابتدا کارمان را با بنچمارک پی شروع کردیم و هرچه خودمان را به آب و آتش زدیم رقمی کمتر از 398 میلی ثانیه برای این مدل به دست نیامد!

 

One Mini 2 Review (7)

 

سپس به سراغ آزمون عجیب و غریب AnTuTu رفتیم و پس از کلی جنگ و جدل امتیاز کلی 17287 به این مدل اعطا شد! در زیر جایگاه این مدل را در میان خیل کثیری از رقبا مشاهده می‌کنید!

 

One Mini 2 Review (6)

One Mini 2 benchmark (4)

 

برای اینکه کمی دقیق‌تر عملکرد بخش‌های مختلف گوشی را مورد ارزیابی قرار دهیم از  Quadrant Professional  استفاده کردیم که نمودارهای زیر خود گویای همه چیز هستند!

One Mini 2 benchmark (2)

One Mini 2 benchmark (1)

One Mini 2 benchmark (3) One Mini 2 benchmark (5)

 

از آنجایی که دوست داشتیم بدانیم که این مدل از لحاظ گرافیکی در چه سطحی است از Bonsai استفاده کردیم و عدد 1729 به دست آمد.

 

One Mini 2 Review (5)

با توجه به اینکه یکی از آپشن‌های اسمارت فون‌های امروزی توانایی اجرای بازی‌هاست، تصمیم گرفتیم تا یک بازی (نید فور اسپید) را بر روی آن به اجرا در آوریم. همه چیز آنگونه که انتظار می‌رود پیش نرفت و پس از گذشت ده دقیقه از اجرای این بازی با مشکلی چون داغ شدن پشت دستگاه درست در اطراف لوگوی زیبای اچ‌تی‌سی مواجه شدیم که چندان خوش‌آیند نیست. از طرفی در طول بازی نیز می‌بایست با مشکلی چون لگ زدن‌های بی مورد دست و پنجه نرم کنید! البته با توجه به سخت افزارش، این مدل آنقدر‌ها هم بد عمل نمی‌کند اما اگر نگاهی به قیمت و نام و نشان آن بیندازید بدون شک شما را راضی نگه نمی‌دارد.

دوربین

بر خلاف سایر کمپانی‌ها، اچ‌تی‌سی در پرچمدارانش از حداقل میزان مگاپیکسل بهره می‌برد و در مدل میان رده‌ها این میزان را افزایش می‌دهد در نتیجه شما شاهد یک دوربین 4 مگاپیکسلی در وان (M8) و یک دوربین 13 مگاپیکسلی در وان مینی 2 هستید که کمی معادلاتتان را برهم می‌زند. این دوربین آن‌قدرها هم تنها نیست و یک فلاش LED یار و یاور او در تاریکی خواهد بود. خوش بختانه رابط کاربری دوربین شیک و در عین حال ساده بوده و پس از ثبت عکس نیز آپشن‌های زیادی را در رابطه با ویرایش عکس ثبت شده در اختیار خواهید داشت. با اینکه خود اچ‌تی‌سی در بخش دوربین، بیش از هر قسمت دیگری بر روی محیط‌های تاریک و کم نور مانور می‌دهد اما به شخصه هنگام عکاسی با محصولات این مدل نظیر وان (m8) و دیزایر 816 و همین وان مینی 2 شاهد بوده‌ام هنگامی که لنز را مستقیم به طرف نوری همچون آفتاب می‌گیریم عکس‌های بی بدیلی ثبت می‌گردد. موردی که در اکثر ساخته‌های سایر کمپانی‌ها نخواهید دید. برای اینکه کمی هم با کیفیت عکس‌های ثبت شده توسط این مدل آشنا شوید بزرگ مرد کوچک اچ‌تی‌سی را در دست گرفته و به گشت و گذار پرداختیم و از هر سوژه‌ای عکاسی کردیم تا در تمامی شرایط آن را بسنجیم، حاصل تلاشمان را در زیر مشاهده می‌کنید.

One Mini 2 imasge sample (4)
بدون فلاش
One Mini 2 imasge sample (7)
زیر نور اتاق بدون فلاش
One Mini 2 imasge sample (8)
تاریکی مطلق با فلاش

One Mini 2 imasge sample (1)

One Mini 2 imasge sample (2)

One Mini 2 imasge sample (3)

One Mini 2 imasge sample (5)

One Mini 2 imasge sample (6)

 

این مدل توانایی فیلم برداری به صورت فول اچ‌دی با نرخ 30 فریم بر ثانیه را داراست و در یک کلیپ یک دقیقه‌ای که گرفتیم حجم کلیپ در حدود 108 مگابایت شد که نشان از ثبت جزئیات بالای تصویر دارد. دوربین ثانویه این مدل نیز از نوع 5 مگاپیکسلی است و به علاقه مندان به عکس‌های سلفی چشمک می‌زند، از طرفی توانایی فیلم برداری به صورت اچ‌دی را هم داراست تا همراه شما در تماس‌های ویدیویی باشد.

Joorchin-5

 

موزیک گوش کن!

در این چند سال اخیر هر کمپانی سبک و سیاق خود را دنبال کرده و علاوه بر ارتقای محصولاتش یک نقطه قوت را برای خود بر می‌گزیند. به عنوان مثال محصولات سونی به توانایی غوطه ور شدن در آب فخر می‌فروشند و نوکیاها به دوربین‌شان می‌نازند ( فکر کنم سامسونگ هم به پلاستیکش!) در این بین اچ‌تی‌سی باقی می‌ماند که علاوه بر کیفیت ساخت بالای محصولاتش، اسپیکرهای آن‌ها بدون شک نقش اول را در درام‌های ساخته این کمپانی بازی می‌کنند. همه این‌ها را گفتیم که بدانید با یک اسپیکر بسیار قدرتمند طرف هستید! اگر از علاقه مندان به گوش دادن موسیقی با هدفون هستید بدون شک وان مینی 2 تجربه‌ای بی‌نظیر را در اختیارتان قرار خواهد داد. گرچه سایز صفحه نمایش آن کمی برای تماشای ویدیو کوچک به نظر می‌رسد اما با توجه به کیفیت مطلوب صفحه و اسپیکرهای این مدل می‌توانید بر روی توانایی پخش ویدیو توسط وان مینی ۲ حساب ویژه‌ای باز کنید. با توجه به سیستم عامل اندروید و پلیرهای خوب و محبوبی چون MX Player مشکلی در اجرای ویدیوها نخواهید داشت، گرچه خود گوشی از کدک‌های محدودی پشتیبانی می‌کند.

 

One Mini 2 Review (8)

توانش را بسنج

با توجه به ابعاد این مدل، قرار گیری یک باتری 2110 میلی آمپر ساعتی منطقی به نظر می‌رسد! اگر از علاقه مندان به عکاسی هستید با توجه به کیفیت مطلوب عکس‌های گرفته شده توصیه می‌کنیم که سراغ این مدل نیایید؛ زیرا با حدودا کمتر از یک ساعت استفاده از دوربین میزان شارژ آن بیش از 70 درصد با کاهش مواجه خواهد شد، اما از لحاظ پخش ویدیو یا وب گردی عملکردی قابل قبول را ارایه می‌کند! به طور کلی در یک استفاده معمولی تا دو روز می‌تواند پا به پای شما بیاید. اگر تا آخرین لحظه از آن استفاده کنید و تمام نیرویش را بگیرید در حدود یک ساعت و نیم برای سر حال آوردن این مدل به زمان نیاز دارید! ناگفته نماند که شما رنگ رخساره این باتری خوب را نخواهید دید؛ پس اگر از میزان شارژدهی آن ناراضی بودید بدانید که به این راحتی‌ها آفتابی نمی‌شود!

 

One Mini 2 Review (21)

 

امکاناتش بد نیست!

این مدل به خودی خود قابلیت خاص و منحصر به فردی را ندارد اما از لحاظ قابلیت‌های عمومی و همه گیر تقریبا کامل است. از نسخه چهارم بلوتوث بهره می‌برد و به راحتی توانایی اتصال به GPS و نسل چهارم شبکه‌های ارتباطی را داراست. بر خلاف برخی پرچمدارهای معروف در جدول مشخصاتش در مقابل NFC یک تیک ناقابل را می‌بیند گرچه که به پورت اینفرارد یا همان مادون قرمز خودمان مجهز نیست! از 16 گیگابایت حافظه‌ای که برای آن در نظر گرفته شده کمتر از 11 گیگابایت در دسترس شماست البته جای هیچ نگرانی نیست زیرا تا 128 گیگابایت از کارت حافظه پشتیبانی خواهد کرد. اگر بدانید که از همان بدو ورود به بازار از اندروید نسخه 4.4.2 به همراه رابط اختصاصی سنس (Sence) اچ‌تی‌سی مجهز شده، قطعا به آن روی خوش نشان خواهید داد!

کلام آخر…

حقیقتش را بخواهید وان مینی 2 یک مدل خیلی خوب برای علاقه‌مندان به برند اچ‌تی‌سی به نظر می‌رسد، اما برخلاف نام و نشانش آنقدرها هم خوب نیست که بخواهید بابتش بیش از یک میلیون و سیصد هزار تومان (بدون گارانتی) پول ناقابل را بپردازید! در واقع این مدل قصد داشته تا از نام و اعتبار برادران بزرگ‌ترش استفاده کند و برای خود موقعیت مناسبی را ایجاد نماید اما در واقع بر خلاف انتظار شما که از معنا و مفهوم مینی تصور می‌کنید که این همان وان (m8) است و تنها سایز صفحه آن کوچک شده، باید عرض کنیم که کاملا در اشتباه هستید! از لحاظ کیفیت ساخت، دوربین، قدرت سخت افزاری، آپشن‌های خاص و کلی مورد دیگر، خاک قرار گرفته در لا‌به‌لای درزهای اطراف نمایشگر وان (M8) هم نمی‌شود! در ضمن با اینکه خیلی با برادرش فاصله دارد اما ارزش خودش را بالا می‌داند و قیمتش تفاوت چندانی با پرچمداران سایر کمپانی‌ها نیز ندارند، پس اگر اچ‌تی‌سی فکری به حال و روز قیمت این مدل نکند بدون شک نمی‌تواند انتظار فروش خوبی از این محصول داشته باشد!

 

One Mini 2 Review (9)

 

Big Smile لبخند

  • بدنه فلزی به همراه طراحی شیک و خاص و بسیار خوش دست
  • دوربین خوب با کیفیت فیلم برداری بالا
  • اسپکیر های بی نظیر
  • دوربین ثانویه فراتر از انتظار
  • باتری قابل قبول

Shame اشک

  • سخت افزار نسبتا ضعیف
  • ارزش خرید در برابر قیمت بالایش ندارد!
  • جای‌گیری بد کلید پاور

18 در مورد “بررسی تخصصی اچ‌تی‌سی وان مینی 2: بزرگ مرد کوچک!”

  1. سلام!
    اول از همه میخواستم بابت این بررسی خوب ازتون تشکر کنم! یه سئوال هم داشتم که ممنون میشم جواب بدید.
    در حال حاظر ارزش خرید این گوشی بیشتره یا LG G2؟؟؟

    1. مجتبی مسکینی

      اگه جنس بدنه، اسپیکرها، خروجی صدا در هدفون براتون مهمه این مدل بهتر هست در غیر این صوت جی2 رو بگیرید!

      1. اینایی که گفتی برام مهمه مخصوصا جنس بدنه و خروجی صدا در هدفون! ولی خب سخت افزار خوب و دوربین با کیفیت هم برام مهمه!
        گیج شدم کدوم گزینه رو انتخاب کنم! سخت افزار جی2 چقدر از این گوشی قوی تره؟ سخت افزار وان مینی تا چند سال میتونه پاسخ گو باشه و بازی های روز رو اجرا کنه؟
        باتشکر

        1. مجتبی مسکینی

          اگه خروجی صدا در هدفون براتون مهم هست وان مینی ۲ رو بخرید! دوربین این مدل هم از خوب های بازار هست و میتونید روش حساب کنید اما از لحاظ سخت افزاری با اختلاف نسبتا زیادی از جی ۲ عقب تره! بازی ها رو اجرا خواهد کرد اما با لگ! باید بسته به نیازتون یکی از این دو رو انتخاب کنید در غیر این صورت با کمی افزایش بودجه One E8 اچ تی سی گزینه بهتری هست

  2. مهدی ابوالفتحی

    با سلام وتشکر فراوان
    این خوبه که بررسی ها و مقالات رو با زبان طنز مینویسید
    اما دقت داشته باشید طناز بودن وطنز نوشتن هنر هستش واگر کسی به قدر کافی این هنر رو نشناسه دچار لودگی میشه
    امیدوارم در این سایت دوستان نویسنده مرز بین طنز و لودگی رو گم نکنن

  3. شرمنده خیلی اذیتتون کردم اما بنچمارک این گوشی 400تومنی desir310برابری میکنه با گوشی1400تومنی one mini2 خوب خسته نباشید میدونم کارتون سخته ولی بهتر نیست تو برسی هاتون ملاک ارزش خرید رو لحاظ کنید اخه تو این وضع گرونی مردم بفکر گوشی با امکانات حداکثر باحداقل قیمت هستند درهرحال ممنونم از تلاشتون امیدوارم بزودی برسی بشه خالی از لطف نیست

  4. درود

    الان اکسپریا sp با اندروید رسمی 4.3 و آخرین نسخه آنتوتو امتیاز 24000 میگیره !
    همینطور در بنچمارک P من خودم 135 میلی ثانیه گرفتم ازش !

    1. پیمان گل‌کار

      شما هم گیر دادین به این دیزایر 310! چشم، تلاش می‌کنیم این گوشی را هم تهیه و بررسی نماییم، تراکم دستگاه‌های مختلف برای بررسی کمی زیاد است و تلاش داریم مدل‌های جدید را خیلی سریع و به صورت اختصاصی با کیفیت مناسب بررسی کنیم.

  5. با عرض سلام و خسته نباشید بابت مطلب ارزندتون لطفا بررسی گوشی هواوی Ascend G6 رو توی سایتتون قرار بدین. ممنون

  6. باز دبه ترشی گذاشتین که!!!!!!!!!!
    اخه این چیه من از پشت مانیتور ازش میترسم از قیافه ش از نزدیک که هیچی نمیشه گفت!!!

    1. چی دوس داری بررسی کنن؟ 1100 نوکیا؟؟!! ملاک ارزش خرید نیست.. هر گوشی به روز و تازه رونمایی شده(که در دسترس هم باشه) اینجا بررسی میشه..

    2. دانشمند اگه یه گوشی به خوبی بررسی نشه که ارزش خرید داشتن یا نداشتنش مشخص نمیشه
      ظاهرا مشکل شما برند HTC هست

  7. عجب سایتی دارید همه جور برسی توش هست الا برسی htc desir 310 ننه مرده مگه چی میشه برسیش کنید.
    تشکر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH