استفاده 24 هزار کسب و کار اینستاگرامی از خدمات مدیریت خرید پادرو!

تجارت اجتماعی، زیرشاخه‌ای از تجارت الکترونیک است که بر پایه شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها شکل گرفته است. با توسعه اینترنت، راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار نیز وارد شاخه‌های نوینی شده است. در حوزه تجارت اجتماعی به جای راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار مستقل با وجود هزینه‌ها و چالش‌هایی که دارد، کسب‌و‌کار در بستر شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها شکل می‌گیرد.

یکی از متداول‌ترین انواع تجارت اجتماعی، فروشگاه‌های مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام است اما نبود سرویس‌ها و خدمات مناسب برای کسب‌و‌کارها از طرف پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی به عنوان یکی از معضلات کسب‌و‌‌کارها به ویژه فروشندگان کالا بر روی این پلتفرم‌ها شناخته می‌شود.

البته تعدادی از این پلتفرم‌ها همچون اینستاگرام، ویژگی‌های مفید و کارآمدی را برای توسعه کسب‌و‌کارهای مبتنی بر فروش ارائه دادند اما متاسفانه به دلیل تحریم‌ها امکان استفاده کامل از این خدمات برای ایرانی‌ها وجود ندارد؛ به همین دلیل تعدادی از استارتاپ‌ها با ایده‌های نوین برای رفع مشکل ارتباط کسب‌و‌کار و مشتری در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها شکل گرفته‌اند و یکی از قدرتمندترین و کامل‌ترین استارپ‌های این حوزه، پادرو نام دارد.

پادرو توسط یک تیم جوان و متخصص تشکیل شده و به دنبال رشد و توسعه تجارت اجتماعی و تسهیل ارائه خدمات مورد نیاز فروشندگان در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها مانند اینستاگرام و واتساپ است.

پادرو به عنوان یک بستر هوشمند تجارت اجتماعی، آمده تا معضلات فروشندگان بر روی شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها را برطرف کند و تجربه خرید لذت‌بخش و آسان را برای مشتریان رقم بزند. در واقع پادرو به دنبال رفع خلاء و گپ میان فروشندگان و خریداران در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌هاست و با همکاری سرویس‌های لجستیک، عملیات خرید و تحویل کالا از فروشنده به خریدار را تسهیل می‌بخشد. فروشندگان در پادرو می‌توانند سفارش‌های خود را تا رسیدن به خریدار پیگیری کنند، همچنین پرداختی خریدار به صورت آنی به حساب فروشنده واریز می‌شود.

استارتاپ پادرو به تازگی گزارش دومین سال فعالیت خود را منتشر کرده که حاوی نکات ارزشمندی برای علاقه‌مندان به حوزه تجارت اجتماعی یا فروش بر اساس شبکه‌های اجتماعی است. در گزارش دومین سال فعالیت پادرو، داستان راه‌اندازی این استارتاپ و مهم‌ترین اتفاقاتی که تاکنون در پادرو رخ داده، مرور شده است.

داستان پادرو

ایده اولیه پادرو توسط بنیان‌گذاران آن یعنی پشوتن پورپزشک و افشان سامانی شکل گرفت. پادرو با هدف رفع نیازهای اصلی SMEها در حوزه فروش آنلاین پدید آمد، بخشی که با توجه به تعدد فروشگاه‌های آنلاین در کشور، به شکل جدی به آن پرداخته نشده بود.

پشوتن پورپزشک و افشان سامانی

پس از شکل‌گیری اولین MVP و تست اولیه در بازار، در اردیبهشت 99 اولین مرحله جذب سرمایه فناپ در پادرو صورت گرفت، پادرو در تیر 99 اولین محصول خود را در حوزه لجستیک و در زمینه مقایسه و انتخاب خدمات پستی وارد بازار کرد.

فروشندگان شبکه‌های اجتماعی، یکی از بازارهای هدف پادرو بودند، اما خدمات ارسال به تنهایی برای جذب این فروشگاه‌ها کافی نیست، به این ترتیب، ایده دومین محصول پادرو در حوزه تجارت اجتماعی با هدف ارائه زیرساخت لازم برای این فروشگاه‌ها شکل گرفت.

در سال 1400 و همزمان با تولید MVP محصول تجارت اجتماعی، فناپ مرحله دوم سرمایه‌گذاری بر روی پادرو را به ارزش 300 میلیارد تومان انجام داد. در مرداد ماه سال گذشته نسخه بتا این محصول با نام پادروشاپ در اختیار تعداد محدودی از کاربران قرار گرفت و در پاییز 1400 نسخه نهایی این محصول عرضه شد.

پادرو در سالی که گذشت

طی یک سال گذشته به جز جذب سرمایه 300 میلیارد تومانی، پادرو هویت بصری خود را نیز بازتعریف کرد و با برگزاری کمپین‌های متعدد تبلیغاتی آنلاین و محیطی، توانست بیش از 24 هزار کسب و کار اینستاگرامی را جذب کند. پادرو همچنین در نمایشگاه‌‌های داخلی و خارجی شرکت کرد و توانست همکاری خود با شرکت‌های پستی برتر کشور را توسعه دهد. پادرو در کنار این موارد همواره به انجام فعالیت‌های مسئولیت‌ اجتماعی خود توجه داشته و به این حوزه پایبند بوده است.

پادرو (در حال حاضر) از یک تیم 74 نفره متشکل از 43 آقا و 31 خانم با میانگین سنی 27 سال تشکیل شده است. بازار هدف این تیم جوان در پادرو کسب و کارهای کوچک و متوسط و نیازمندی‌های پنهان و آشکار آن‌ها، کسب‌و‌کارهای خانگی و فروشندگان در بستر اینستاگرام با چند سفارش هفتگی و فروشگاه‌های آنلاین با چند صد یا چند هزار سفارش روزانه است. البته تمرکز اصلی پادرو بر توانمند کردن کسب و کارهای کوچک و متوسط برای توسعه کسب و کارشان است.

پادرو به روایت آمار و ارقام

در گزارش سال دوم پادرو اشاره شده که 3 میلیون بازدیدکننده جدید و یکتا سال گذشته از این پلتفرم بازدید کردند، سایت پادرو در سالی که گذشت بیش از 15 میلیون بار بازدید شده و مجله کسب‌و‌کار پادرو نیز بیش از 3 میلیون دقیقه توسط مخاطبین پادرو مطالعه شده است.

پادرو برای بیش از 120 نفر اشتغال آفرینی مستقیم داشته و همچنین به پایداری بیش از 24000 فروشگاه در شبکه‌های اجتماعی نیز کمک کرده است.

پادرو در حال حاضر دو محصول “پادروشاپ” و “پادروپین” را ارائه می‌دهد.

پادروشاپ سیستم هوشمند مدیریت و ارسال سفارش‌های فروشندگان اینستاگرامی است که همانطور که گفته شد تاکنون بیش از 24 هزار فروشنده از خدمات آن استفاده می‌کنند، همچنین 15 هزار فروشنده، اکانت اینستاگرامی خود را به پادروشاپ متصل کرده‌اند. در کنار این موارد بیش از 9 هزار و 500 فروشنده اینستاگرامی، ویترین فعال و کالاهای دارای قیمت در پادروشاپ ساخته‌اند.

براساس آمارهای منتشر شده از پادرو، به طور میانگین تعداد کالاها در هر سبد خرید فروشندگانی که از پادروشاپ استفاده می‌کنند، تا پیش از استفاده از این سرویس 1.2 بوده که پس از استفاده از پادروشاپ به 2.5 رسیده است. همچنین ارزش هر سبد قبل از استفاده از پادروشاپ 150 هزار تومان بوده که پس از استفاده از این محصول، به 350 هزار تومان افزایش پیدا کرد. کارایی این محصول باعث شده تا نرخ تبدیل مشتری بالقوه به بالفعل قبل از استفاده از پادروشاپ و پس از آن از یک درصد به هفت درصد رشد داشته باشد.

پادروپین، ‌مارکت‌پلیس خدمات پستی است و به فروشگاه‌های آنلاین کمک می‌کند تا فرآیند ارسال سفارش‌های اینترنتی را مدیریت کنند. تعداد سفارش‌های پادروپین درسال گذشته طی هر فصل 40 درصد رشد داشته است. در سال گذشته تعداد کل سفارش‌های پادروپین، سه برابر سال اول بود همچنین تعداد شرکت‌های پستی همکار با پادروپین به 9 شرکت پستی رسید.

در سال گذشته با کمک پادروپین به بیش از 970 شهر در ایران عزیز کالا ارسال شد، همچنین برای پوشش بازار تجارت اجتماعی ناوگان پیکاپ راه‌اندازی شد که دقت سطح ناوگان پیکاپ پادرو 99.8 درصد بوده است.

اهداف پادرو برای سال سوم فعالیت

پادرو برای سال سوم فعالیت خود برنامه‌های قابل توجهی دارد که مهم‌ترین آن را می‌توان معرفی حوزه جدیدی از محصولات نامید که مکمل پادروشاپ و پادروپین خواهد بود. همچنین نسخه بازنویسی شده پادروپین با تکنولوژی جدید که در حال توسعه است.

در سال جدید بخش‌های جدید همچون ارتباط با مشتری، مدیریت کمپین، آنالیتیکس و یک بخش ویژه دیگر به پادروشاپ اضافه می‌شود. پادرو برنامه دارد تا با شرکت‌های فعال در حوزه فروش آنلاین و همچنین مجموعه‌های فعال در بازار‌های جانبی تجارت اجتماعی همکاری داشته باشد. همچنین خدمات جمع‌آوری (First Mile) در تهران و 7 کلانشهر دیگر توسعه پیدا کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH