افت 12 درصدی فروش اسمارت‌فون‌ها در بازار اروپا طی 3 ماهه نخست سال 2022

بازار اسمارت‌فون اروپا بدترین دوره 3 ماهه نخست خود طی مدت نزدیک به یک دهه گذشته را تجربه کرد. تحلیل‌گران موسسه تحقیقاتی Counterpoint Research هشدار می‌دهند که اوضاع حتی از شرایط کنونی نیز وخیم‌تر خواهد شد. تعداد اسمارت‌فون‌های فروخته شده در بازار اروپا طی 3 ماهه نخست سال 2022 در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 12 درصد کاهش یافت.

تعداد گوشی‌های هوشمند فروخته شده در بازار اروپا طی 3 ماهه نخست سال جاری میلادی تنها برابر با 49 میلیون دستگاه بود. این رقم نشان‌دهنده بدترین عملکرد بازار طی 3 ماهه اول از سال 2013 به بعد است. در این میان تنها یکی از 5 برند برتر بازار شاهد افزایش فروش محصولات خود بود. در واقع ریلمی موفق به رشد 2 برابری سهم خود در بازار شد.

سامسونگ همچنان لقب بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشی‌های هوشمند در قاره کهن را به خود اختصاص داد. البته میزان فروش این برند در مقایسه با 3 ماهه نخست سال گذشته کماکان 16 درصد کاهش پیدا کرد. درآمد حاصل از فروش هندست‌های اپل در مقایسه با 3 ماهه اول پارسال 1 درصد افزایش یافت؛ اما تعداد گوشی‌های فروخته شده این برند افت اندک 6 درصدی را تجربه کرد.

در 3 ماهه نخست سال 2022 شاهد عرضه سری گلکسی S22 سامسونگ و مدل مقرون‌به‌صرفه آی‌فون‌ SE نسل سوم بودیم؛ اما حتی عرضه این هندست‌ها نیز نتوانست روند رکود ایجاد شده در بازار را متوقف نماید.

این رکود از عوامل متعددی ناشی می‌شود. معضل کمبود جهانی قطعات کماکان به قوت خود باقی بوده و اجرای مقررات قرنطینه در چین به‌دلیل شیوع مجدد بیماری کووید 19 موجب وخامت بیش‌تر اوضاع شده است. بعلاوه عواملی نظیر تورم فزآینده در جهان و جنگ میان روسیه و اوکراین نیز نبایستی نادیده گرفته شوند. بروز جنگ به چند طریق مختلف بر عملکرد بازار تاثیر می‌گذارد. در وهله نخست شرکت‌های سامسونگ و اپل از بازار روسیه خارج شدند. این 2 شرکت پیش‌تر تقریبا نیمی از اسمارت‌فون‌های عرضه شده در بازار روسیه را تولید می‌‌کردند (البته این محموله‌ها تنها 6 درصد از کلیه هندست‌های عرضه شده در بازار اروپا به شمار می‌رفتند). کمپانی‌ها در اواخر 3 ماهه نخست سال 2022 از بازار روسیه کناره‌گیری کردند؛ بنابراین تاثیرات کامل این اقدام در 3 ماهه دوم سال جاری میلادی احساس خواهند شد.

به همین دلیل تحلیل‌گران معتقدند که اوضاع در 3 ماهه دوم سال 2022 وخیم‌تر خواهد شد. تبعات جنگ صرفا متوجه میزان نقل و انتقال گوشی‌های هوشمند نبوده و این پدیده می‌تواند دسترسی به مواد خام مورد نیاز جهت ساخت وسایل الکترونیکی را دشوارتر نماید. بعلاوه کشورهای اروپایی شاهد افزایش چشمگیر هزینه‌های زندگی هستند. بنابراین تعداد کمتری از افراد اقدام به خریداری گوشی‌های جدید می‌کنند.

با ادامه بررسی این فهرست متوجه خواهیم شد که شیائومی بیش‌ترین میزان افت فروش را تجربه کرده است. میزان نقل و انتقال هندست‌های این برند در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 36 درصد کاهش یافته است. اوپو سهم خود نسبت به سایرین را حفظ کرده است؛ اما این موضوع بدان معناست که تعداد گوشی‌های فروخته شده توسط این برند چینی کاهش یافته است (بایستی توجه داشت که آمار اعلام شده برای اوپو شامل هندست‌های فروخته شده توسط وان‌پلاس نیز است). اطلاعات مربوط به فروش هندست‌های ریلمی به‌صورت مجزا محاسبه شده و بر این اساس میزان نقل و انتقال گوشی‌های ریلمی طی 3 ماهه نخست سال 2022 در مقایسه با دوره مشابه سال میلادی گذشته 67 درصد افزایش یافته است. بنابراین سهم این برند از بازار 2 برابر شده است.

بازار اروپا طی سال میلادی گذشته در مسیر بهبود قرار داشت و عملکرد فروش آن در مقایسه با سال 2020 رشد 8 درصدی را تجربه کرد. با توجه به افت فروش هندست‌ها در 3 ماهه نخست امسال و چشم‌انداز نه‌چندان روشن برای 3 ماهه دوم (و حتی چندین دوره 3 ماهه پس از آن) به‌نظر می‌رسد که روند بهبود اوضاع در بازار اروپا متوقف شده است.

2 در مورد “افت 12 درصدی فروش اسمارت‌فون‌ها در بازار اروپا طی 3 ماهه نخست سال 2022”

  1. گوشیا خیلی وقته آپشن جدیدی ندارن
    دوربین اضافه میکنن و ریز ریز قطعاتو قوی میکنن
    طرح جدیدی نیست کلا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH