ناسا به‌دنبال ساخت یک پایگاه هسته‌ای در ماه پیش از کشورهای روسیه و چین است

بر اساس گزارشات اخیر، ناسا و وزارت انرژی ایالات‌متحده در روز 21 ژوئن (31 خرداد ماه) اعلام کردند که به‌طور مشترک سرگرم توسعه فناوری هسته‌ای فضایی هستند. آنها برای توسعه 3 طرح مفهومی در زمینه پروژه برق سطحی شکافتی برنامه‌ریزی کرده‌اند. در حال حاضر کشورهای روسیه و چین نیز طرح‌های مشابهی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

این پروژه در صدد راه‌اندازی یک سیستم برق شکافت هسته‌ای کلاس 40 کیلوواتی در ماه است. بر اساس اعلام ناسا این سیستم برقی می‌تواند انرژی مورد نیاز 30 خانه را برای مدت 10 سال تامین نماید. بنابراین توان آن با یک نیروگاه هسته‌ای کوچک برابری می‌کند. طرح‌های پیشنهادی از سوی شرکت‌های هوافضای ایالات‌متحده شامل Lockheed Martin Space Systems و Electrical Companies Westinghouse and IX ارائه شده است. Electrical Companies Westinghouse and IX اقدام به سرمایه‌گذاری مشترک با یک شرکت تولیدکننده سیستم‌های رانندگی خودکار موسوم به Intuitive Machines و کمپانی طراح رآکتورهای هسته‌ای با نام X-Energy نموده است. هر یک از این کمپانی‌ها قراردادی 12 ماهه به ارزش 5 میلیون دلار را منعقد خواهند کرد.

ناسا به‌دنبال اعزام انسان به ماه برای احداث یک نیروگاه هسته‌ای در پایان قرن جاری است

ناسا و وزارت انرژی ایالات‌متحده به‌دنبال اکتشاف فناوری هسته‌ای در فضا هستند. به هرحال انرژی الکتریسیته در ماه یا سیارات فراتر از آن قابل دسترس نبوده و سایر روش‌های تولید انرژی نیز قابل پیاده‌سازی نیستند. هنگامی‌که فضانوردان به ماه و سپس مریخ می‌رسند؛ به یک سیستم تامین برق قابل اعتماد و قابل حمل احتیاج دارند. این سیستم بایستی از قابلیت کارکرد در مکان‌های مختلف و شرایط متفاوت آب‌وهوایی برخوردار باشد. سیستم‌های تولید برق شکافت هسته‌ای این معیارها را برآورده خواهند کرد.

ناسا و وزارت انرژی ایالات‌متحده امیدوارند که تا پایان قرن جاری، یک سیستم شکافت هسته‌ای کلاس 40 کیلوواتی را روی ماه آزمایش نمایند. این سیستم برقی، مسیر را برای ماموریت‌های طولانی‌مدت انسان در سطح ماه و مریخ هموار خواهد کرد. جان واگنر؛ مدیر آزمایشگاه ملی Idaho در وزارت انرژی ایالات‌متحده با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: “پروژه انرژی سطحی شکافت هسته‌ای اولین گام عملی ایالات‌متحده به‌سوی ساخت نیروگاه هسته‌ای در ماه است.”

جهت یادآوری بایستی خاطرنشان کرد که ناسا پیش‌تر نیز یک پروژه انرژی هسته‌ای فضایی دیگر را مورد آزمایش قرار داده بود. پروژه KiloPower به‌عنوان نسل جدید رآکتورهای هسته‌ای فضایی در سال 2015 راه‌اندازی شد. این پروژه در ماه مه سال 2018 کلیه تست‌های سطحی عمده را پشت سر گذاشت. سال گذشته ناسا و وزارت انرژی ایالات‌متحده با همکاری یکدیگر از شرکت‌های آمریکایی درخواست کردند تا طرح‌های مفهومی پیشنهادی خود برای سیستم‌های انرژی سطحی مبتنی بر شکافت هسته‌ای را ارائه نمایند.

آیا در آستانه آغاز جنگ سرد جدید میان کشورهای ایالات‌متحده، چین و روسیه قرار داریم؟

بی‌تردید هدف ناسا ایجاد ایستگاه‌های فضایی قدرتمند میان ماه و سیارات دیگر است. در حال حاضر همه چیز همانند یک طوفان فکری بزرگ به‌نظر می‌رسد. با این‌حال نمی‌توان ادعا کرد که چنین سناریویی غیرممکن خواهد بود. شایان به ذکر است که کشورهای روسیه، چین و سایر قدرت‌های بزرگ در عرصه هوافضا نیز بررسی کاربردهای انرژی هسته‌ای در فضا را آغاز نموده‌اند. اکنون همگان کنجکاو هستند تا ببینند که آیا این پدیده به‌معنای آغاز یک رقابت تکنولوژیکی دیگر خواهد بود یا خیر.

اکتشافات هوافضا بار دیگر به یکی از مباحث کلیدی طی چند سال آینده تبدیل شده است. به‌راه افتادن جنگ سرد میان ایالات‌متحده و روسیه طی چند سال قبل موجب تسریع روند اکتشافات فضایی شد. اکنون در دوران تشدید تنش میان این 3 کشور قرار داریم. بنابراین این پرسش در ذهن مطرح می‌شود که آیا شرایط کنونی به جنگ سرد دیگری منجر خواهد شد؟ پاسخ این سوال صرفا در گذر زمان مشخص خواهد شد.

با آغاز درگیری میان روسیه و اوکراین، این کشور با تحریم‌های متعدد دولت‌های غربی مواجه شد. در چنین شرایطی دولت روسیه به‌جای عقب‌نشینی، تمام تلاش خود را برای ایجاد یک زندگی عادی بدون فناوری‌ها و خدمات مرتبط با غرب به‌کار بسته است. در عین‌حال ولادیمیر پوتین همچنان ایالات‌متحده و کشورهای اروپایی را با بمب‌های هسته‌ای خود تهدید می‌کند. در این میان چین با شیوه‌ای خاص از روسیه حمایت نموده ‌‌و به مقاومت در برابر مانع‌تراشی‌های غرب ادامه می‌دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH