استفاده از آیفون برای مقامات دولتی روسیه پیش از انتخابات این کشور ممنوع شد

دولت روسیه خطاب به مقاماتی که برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2024 این کشور آماده می‌شوند؛ اعلام کرده که از گوشی آیفون استفاده نکنند؛ چرا که این نگرانی وجود دارد که جاسوسان، اطلاعات گوشی آنها را هک نمایند.

روسیه خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2024 آماده می‌کند. در همین راستا، تدابیر امنیتی تشدید شده شامل کنار گذاشتن آیفون هستند. به گزارش خبرگزاری رویترز، روزنامه روسی کومرسانت اعلام کرده که سرگئی کرینکو؛ معاون اول ریاست‌جمهوری ضمن برگزاری یک سمینار دولتی به مقامات سیاسی داخلی اطلاع داده که بایستی تا روز 1 آوریل (12 فروردین ماه) گوشی خود را تعویض نمایند.

یکی از شرکت‌کنندگان ناشناس در این مراسم اعلام کرده که برای آیفون همه چیز تمام شده است. مقامات دولتی یا باید آیفون را کنار گذاشته و یا آن‌را در اختیار فرزندان خود قرار دهند. همگان بایستی این‌کار را در ماه مارس انجام دهند.

سخنگوی کرملین ادعا کرده که نمی‌تواند این گزارش را تائید کند؛ اما وی در عین‌حال تاکید کرد که گوشی‌های هوشمند نبایستی برای تجارت رسمی مورد استفاده قرار گیرند. دیمیتری پسکوف خاطرنشان کرد: “هر گوشی هوشمند دارای مکانیسم نسبتا شفاف است. در این میان مهم نیست که گوشی از سیستم‌عامل‌ اندروید یا iOS استفاده کند. طبیعتا از آنها برای اهداف رسمی استفاده نمی‌شود.”

انتظار می‌رود که دولت برای کمک به اعمال این تغییر، گوشی‌های هوشمند دیگری را عرضه کند. همچنین اگرچه این دستور علیه مقامات فعال در سیاست داخلی اعمال شده است؛ اما احتمالا افراد شاغل در سایر حوزه‌های دولتی را تحت تاثیر قرار نخواهد داد.

این نخستین بار نیست که آژانس‌های اطلاعاتی غربی به جاسوسی از روسیه متهم می‌شوند. در گذشته اپل نیز بارها به دخالت در امور سیاسی روسیه متهم شده است. در سال 2021 یک گروه نظارتی روسی با نام Roskomnadzor از شرکت‌های اپل و گوگل درخواست کرد تا اپلیکیشن متعلق به الکسی ناوالنی؛ رهبر اپوزیسیون روسیه را از اپ استورهای خود حذف کنند. در آن زمان ادعا شد که این برنامه در حال تبلیغ یک سازمان افراطی است. اپل بعدها این برنامه را بازیابی کرد.

در ماه مارس سال 2022 ادعا شد که ماموران روسی برای درخواست حذف یک برنامه رای‌گیری اعتراضی از روش‌های قدیمی تهدید نظیر تفتیش منازل مدیران و تهدید آنها به زندان استفاده کرده‌اند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH