تویوتا خواهان توسعه زیرساخت‌های تولید خودروهای برقی توسط دولت ژاپن است

بر اساس گزارشات اخیر، شرکت خودروسازی تویوتا با موفقیت دولت ژاپن را تحت فشار قرار داده است. دولت ژاپن در یک سند سیاسی با صراحت اعلام کرده که از خودروهای هیبریدی و تماما برقی به‌صورت یکسان حمایت خواهد کرد. آکیو تویودا؛ ریاست شرکت تویوتا که به‌طور همزمان رئیس گروه صنعتی انجمن خودروسازان ژاپن (JAMA) را بر عهده دارد؛ ضمن فرآیند لابی‌گری خود اعلام کرد که اگر دولت ژاپن از انجام چنین اقدامی خودداری نماید؛ در این‌صورت حمایت‌های صنعت خودرو را از دست خواهد داد.

بر اساس گزارشات، تویوتا با نظارت فزآینده‌ای از سوی سرمایه‌گذاران حوزه محیط زیست مواجه است. این نهادها شرکت تویوتا را به عملکرد کند برای گذار به عصر خودروهای برقی متهم می‌کنند. تویوتا در روز 14 ژوئن (24 خرداد ماه) از تصمیم خود برای ارائه گزینه‌های متنوع متناسب با محیط‌ها و مشتریان مختلف خبر داد. این شرکت معتقد است که در حال حاضر زیرساخت‌های لازم برای گذار به وسایل نقلیه کاملا برقی مهیا نیست. بنابراین خودروهای هیبریدی همچنان بهترین ایده ممکن به‌شمار می‌روند.

تویوتا در سال گذشته متعهد شد که تا سال 2030 مبلغ 8 تریلیون ین (60 میلیارد دلار) را برای برقی‌سازی وسایل نقلیه هزینه نماید. با این‌حال نیمی از این بودجه برای توسعه خودروهای تماما برقی هزینه خواهد شد. به هرحال کمپانی ژاپنی انتظار دارد که فروش سالیانه خودروهای الکتریکی تا سال 2030 تنها معادل 3.5 میلیون دستگاه باشد؛ این رقم تقریبا یک‌سوم فروش فعلی این خودروها خواهد بود.

مشکلات تویوتا با نخستین خودروی تماما برقی خود 

بر اساس گزارشات، شرکت تویوتا درخواست فراخوانی خودروی مدل bZ4X را به وزارت حمل و نقل ژاپن ارائه نموده است. این فراخوان شامل 2700 دستگاه وسیله نقلیه بوده و علت آن وجود مشکلات در سیستم تامین انرژی خودرو است. bZ4X نخستین خودروی تماما برقی شرکت تویوتا است که به‌صورت انبوه تولید شده است. این خودرو حدودا 2 ماه پیش در بازار ژاپن عرضه شد.

بر اساس برنامه‌ریزی‌ اولیه قرار بود کنفرانس معرفی خودروی تویوتا bZ4X در کشور چین طی روز 17 ژوئن (27 خرداد ماه) برگزار شود؛ اما این رویداد نهایتا به زمان دیگری موکول شد. گزارشات نشان می‌دهند که تویوتا در آزمایشات اخیر خود متوجه شده که سیستم مدیریت باتری خودروی bZ4X در یک محیط به شدت سرد دچار اشکال شده و این موضوع مانع از شارژ صحیح باتری خواهد شد. این موضوع موجب بروز مشکلاتی برای کمپانی خودروساز شد. با این‌حال تویوتا کماکان فرصت دارد تا به اوضاع نابسامان کنونی رسیدگی نموده و بار دیگر اعتماد کاربران را جلب نماید.

افزایش تلاش‌های تویوتا در حوزه وسایل نقلیه الکتریکی امری کاملا طبیعی به‌نظر می‌رسد. به هرحال طی سالیان اخیر میزان تقاضا برای خودروهای برقی به شکل تصاعدی افزایش یافته است؛ تا جایی‌که حتی برندهای لوکس خودروساز نیز مدل‌های برقی خود را به بازار عرضه می‌کنند. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که اتومبیل‌های برقی تا سال 2030 به یکی از قوای حیاتی در صنعت خودرو تبدیل شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH