خودروهای تماما برقی سونی در سال 2025 به بازار عرضه خواهند شد

بر اساس گزارش وبسایت Nikkei Asia، شرکت سونی اخیرا مجمع عادی سهام‌داران خود را در مرکز میناتوکو شهر توکیو برگزار کرد. کنیچیرو یوشیدا؛ رئیس و مدیرعامل سونی در جریان برگزاری این مراسم اعلام کرد: “بی‌تردید وسیله نقلیه تماما برقی سونی در سال 2025 به بازار عرضه خواهد شد.” با این‌حال یکی از سهام‌داران در واکنش به اظهارات وی گفت: “تولید دستگاه‌های متحرک و بازی‌های موبایلی 2 مقوله کاملا متفاوت به‌شمار رفته و در زمینه تولید خودرو، ایمنی فاکتوری بسیار حائز اهمیت است. حضور در عرصه تولید خودرو مستلزم دستیابی به آمادگی ذهنی است. آیا شما آماده جلو آمدن و پذیرش مسئولیت این کار هستید؟”

آقای یوشیدا در پاسخ به این پرسش خاطرنشان کرد: “خودروی تماما برقی مورد اشاره عمدتا محصول شرکتی است که فرآیند تامین مالی آن از طریق همکاری مشترک کمپانی‌های سونی و هوندا انجام می‌شود. این شرکت مسئولیت‌‌های اساسی را بر عهده گرفته و بایستی اقدامات کافی در راستای حفظ ایمنی را عملی نماید.” سونی از بدو تاسیس خود همواره یک قانون نانوشته را رعایت نموده است. این شرکت در زمینه تولید محصولات مرتبط با حیات انسان فعالیت نمی‌کند. با این‌حال طی سالیان اخیر سونی در حوزه‌هایی نظیر تجارت پزشکی و وسایل نقلیه تماما برقی فعالیت‌هایی داشته است؛ پدیده‌ای که از تغییر تدریجی در رویکرد غول ژاپنی حکایت دارد.

به گفته آقای یوشیدا اکنون سونی در زمینه تولید تجهیزات پزشکی از جمله ابزارهای آندوسکوپی (با همکاری کمپانی الیمپوس) و آنالیزورهای سلولی فعالیت می‌کند. از جنبه مراقبت‌های پزشکی نیز ما ایمنی این محصولات را تضمین می‌کنیم.” سونی ابزارهای موبایلی را به‌عنوان بستری برای رشد خود قلمداد می‌کند. این شرکت در سال 2022 از طریق همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک با هوندا اقدام به تاسیس شرکتی جدید تحت عنوان Sony Honda Mobility خواهد کرد.

بر اساس برنامه‌ریزی رسمی، نخستین خودرو تماما برقی این شرکت در سال 2025 به بازار عرضه خواهد شد. چنان‌چه همه چیز مطابق برنامه به پیش برود؛ در این‌صورت کمپانی ژاپنی تا 3 سال آینده صاحب خودروهای تماما برقی و سایر خدمات مرتبط با آن خواهد بود. گذار سریع جهان از لوکوموتیوهای دارای ساختار احتراق داخلی به وسایل نقلیه تماما برقی موجب شکل‌گیری و تداوم نگران‌های امنیتی شده است. از پایان سال 2021 حتی تسلا به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای تماما برقی در جهان نیز فرآیند فراخوانی گسترده محصولات خود (به منظور بازیافت و تعمیر رایگان) را در کشورهای ایالات‌متحده و چین اجرا نموده است.

کمپانی خودروسازی STELLANTIS هشدار می‌دهد که در صورت عدم کاهش قیمت اتومبیل‌های برقی، بازار خودرو دچار فروپاشی خواهد شد

آخرین گزارش در رابطه با خودروهای برقی هشدارآمیز بوده و از جانب چهارمین تولیدکننده بزرگ اتومبیل‌های الکتریکی در جهان موسوم به STELLANTIS منتشر شده است. این کمپانی خودروساز دارای اصالت دوگانه ایتالیایی- آمریکایی بوده و ادعا می‌کند که با گذار کامل اروپا به سوی خودروهای برقی، مدل‌های کنونی کماکان بسیار گران‌قیمت محسوب می‌شوند. بنابراین چنان‌چه قیمت‌ها به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا نکند؛ در این‌صورت کل صنعت خودرو با یک بحران عظیم مواجه خواهد شد.

آرناد دیبوف؛ مدیر ارشد تولید در کمپانی Stellantis طی روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد که این شرکت قصد دارد که تا سال 2030 هزینه تولید خودروهای برقی را تا 40 درصد کاهش دهد. بعلاوه این گروه خودروسازی قصد دارد تا برخی قطعات مورد نیاز خود را به‌صورت بومی تولید نموده و تامین‌کنندگان را وادار به کاهش قیمت محصولات خود کند. همچنین Stellantis مشغول توسعه 5 کارخانه بزرگ تولید باتری در منطقه آمریکای شمالی و اروپا با ظرفیت 400 گیگاوات در ساعت تا سال 2030 است.

سقوط بازار خودرو

آقای دیبوف ضمن مصاحبه‌ای ادعا کرد که در صورت عدم کاهش قیمت خودروهای برقی، بازار دچار فروپاشی خواهد شد. این یک چالش بزرگ به‌شمار می‌رود. امروزه قیمت خودروهای الکتریکی به سرعت در حال افزایش است و شرکت تسلا نیز قیمت خودروهای تماما برقی خود در بازار ایالات‌متحده را به میزان قابل‌توجهی افزایش داده است. شرکت‌های ریویان و فورد نیز افزایش قیمت مشابهی را روی تولیدات خود اعمال نموده‌اند.

کمپانی خودروسازی Stellantis قصد دارد تا ظرف مدت 10 سال بیش از 75 مدل خودروی تماما برقی را به بازار عرضه نماید. همچنین این شرکت در صدد بازسازی حداقل تعدادی از کارخانجات خود در فرانسه به منظور تولید خودروهای برقی است. این گروه خودروساز طی ماه جاری میلادی مبلغ 33 میلیون یورو روی 2 مرکز جهانی تست خودروهای خود سرمایه‌گذاری کرد. این سرمایه‌گذاری با هدف تولید خودروهای برقی درجه یک و سیطره بر بالاترین سطح از فناوری‌های خودران انجام شده است. با این‌حال Stellantis بر مقوله نرم‌افزار و خدمات متمرکز بوده و برای حفظ درآمد و سودآوری مطلوب خود به درآمد بیش‌تر از محل فروش برخی خودروهای گران‌قیمت متکی است.

ظرف مدت یک دهه آینده یا کمی بیش از آن، اکثر تولیدکنندگان احتمالا مجبور به تولید خودروهای برقی خواهند بود؛ چرا که اتحادیه اروپا با جدیت به‌دنبال دور کردن صنعت خودرو از به‌کارگیری سوخت‌های فسیلی است. با این وجود کارلوس تاوارس؛ مدیر اجرایی شرکت Stellantis می‌گوید: “به‌نظر می‌رسد که سیاست‌گذاران در اتحادیه اروپا به دسترسی خودروسازان به مواد خام کافی و حمایت از فرآیند گذار هیچ اهمیتی نمی‌دهند.” با این‌حال وی فرضیه خریداری معادن توسط Stellantis جهت تامین منابع مورد نیاز خود را رد نمی‌کند.

2 در مورد “خودروهای تماما برقی سونی در سال 2025 به بازار عرضه خواهند شد”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH