دبیر انجمن واردکنندگان موبایل: واردات گوشی‌های بیش از 600 دلار متوقف شده است.

امیر اسحاقی، دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی در گفتگوی اخیر خود اعلام کرده که ارزی برای واردات گوشی‌های بیش از 600 دلار اختصاص داده نمی‌شود.

وی در خصوص وضعیت فعلی فروشندگان در بازار گفت: تقاضا برای خرید گوشی کاهش پیدا کرده و به همین دلیل فروشندگان کالاها را با زیان و زیر قیمت به فروش می‌رسانند.

امیر اسحاقی در همین خصوص توضیح داد: در ایران 91 درصد نیاز بازار با گوشی‌های کمتر از 600 دلار رفع می‌شود. اما بازار طی دوماه اخیر با افت چشمگیری مواجه شده و به دلیل افت تقاضا طی دوماه گذشته، هم شرکت‌ها و هم فروشندگان، گوشی‌ها را با زیان می‌فروشند، چراکه باید تعهدات خارجی خود را نیز تسویه کنند.

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در خصوص ذخیره کالایی بازار گفت: در حال حاضر 2.5 میلیون گوشی مصرف نشده در بازار داریم که بیشتر از میانگین مصرف است و فروشندگان به علت پرداخت بدهی‌های خودشان، گوشی‌ها را زیر قیمت بازار می‌فروشند.

وی تاکید کرد که نرخ ارز نیمایی برای گوشی‌های زیر 600 دلار با میزان رشد بسیاری کمی در حال افزایش است ولی باز هم شرکت‌ها کالاهای خود را با زیان به فروش می‌رسانند.

عدم تخصیص ارز برای واردات گوشی‌های بالای 600 دلار

اسحاقی در خصوص وضعیت واردات گوشی‌های بیش از 600 دلار گفت: حدودا از 24 اردیبهشت ماه، واردات گوشی‌های بیش از 600 دلار به مشکل برخورده است. ثبت سفارش کالا اصلاح شده ولی هیچگونه ارزی برای واردات این مدل‌ها تخصیص و تامین نشده و واردات انجام نمی‌شود.

اسحاقی با اشاره به این نکته که هنوز کمیته مشترک اقدام ارزی بانک مرکزی و وزارت صمت در مورد تخصیص ارز این کالا به تصمیم نهایی نرسیده‌اند، توضیح داد: خرید و فروش پاسپورت و واردات مسافری افزایش پیدا کرده است، در حال حاضر واردات مسافری به 120 هزار کالا رسیده که نشان دهنده سواستفاده از این جریان است.

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل اضافه کرد: در حال حاضر واردات گوشی‌های تلفن همراه بیش از 600 دلار متوقف شده است، همچنین کالا‌های وارد شده در گمرک نیز دپو شده است. ما با سازمان توسعه تجارت ایران نامه‌نگاری کردیم و خواستار تعیین و تکلیف کالاهای دپو شده بودیم، مقرر شد که در هفته آینده کمیته اقدام ارزی جلسه‌ای در این خصوص برگزار کند. این اتفاق باید زودتر رخ دهد زیرا تعادل عرضه و تقاضا برهم خورده و آرامش بازار از بین رفته است.

1 در مورد “دبیر انجمن واردکنندگان موبایل: واردات گوشی‌های بیش از 600 دلار متوقف شده است.”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH