سامسونگ در زمینه تولید تراشه‌های 4 و 5 نانومتری از TSMC پیشی گرفت

کمپانی‌های Samsung Foundry و TSMC همچنان در زمینه تولید تراشه پیشتاز هستند. سهم TSMC از بازار جهانی تراشه طی 3 ماهه نخست سال 2022 معادل 69.9 درصد بود؛ در حالی‌که Samsung Foundry سهم حدودا 30 درصدی را به خود اختصاص داد. با این‌حال از نظر گره‌های فرآیندی پیشرفته مورد استفاده جهت تولید تراشه‌های اسمارت‌فونی، سامسونگ با کسب سهم 60 درصدی از بازار پیشتاز بود.

به‌طور کلی سهم TSMC از نقل و انتقال تراشه‌ها، پردازنده‌های برنامه و مودم‌های سلولی در مقایسه با Samsung Foundry بیش‌تر است. این برتری موجب شد تا کمپانی تایوانی کنترل نزدیک به 70 درصد بازار را در دست بگیرد. با این‌حال بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط موسسه تحقیقاتی Counterpoint Research سهم TSMC از بازار تراشه‌های اسمارت‌فونی طی 3 ماهه نخست سال 2022 در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 9 درصد کاهش یافت. دلیل چنین پدیده‌ای این است که کوالکام تولید تراشه‌های بیس‌باند X60 خود را به Samsung Foundry واگذار نموده است. تراشه‌های بومی اگزینوس یکی دیگر از فاکتورهای موثر در جایگاه Samsung Foundry در بازار هستند.

سامسونگ در زمینه تولید تراشه‌های اسمارت‌فونی با فرآیندهای 4 و 5 نانومتری پیشرو است

با بررسی وضعیت بازار تراشه‌های اسمارت‌فونی که منحصرا بر پایه فرآیندهای پیشرفته 4 و 5 نانومتری تولید می‌شوند می‌توان استدلال کرد که Samsung Foundry با کسب سهم 60 درصدی از بازار طی 3 ماهه نخست سال 2022 پیشتاز شد TSMC نیز سهم 40 درصدی باقی‌مانده را به خود اختصاص داد. این دستاورد به منزله یک گام بزرگ برای Samsung Foundry قلمداد می‌شود؛ چرا که در دوره 3 ماهه نخست سال2021 این شرکت تنها 8.6 درصد از تولید تراشه‌های اسمارت‌فونی پیشرفته را در اختیار داشت.

ناظران صنعت ادعا می‌کنند که گره فرآیندی 4 نانومتری سامسونگ اگرچه از نرخ بازدهی نسبتا پایینی برخوردار است؛ اما حجم بالای سفارشات برای تراشه‌های اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 کوالکام و تراشه 5 نانومتری اگزینوس 1280 مورد استفاده در اسمارت‌فون‌های گلکسی A33 و گلکسی A53 به ارتقاء جایگاه سامسونگ در بازار کمک کرد.

سامسونگ اخیرا در راستای تولید تراشه‌های 3 نانومتری گام‌هایی برداشته و از این منظر از رقیب تایوانی خود پیشی گرفته است. بر اساس پیش‌بینی‌ها TSMC در اواخر سال 2022 خط تولید تراشه‌های 3 نانومتری خود را راه‌اندازی خواهد کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH