بهترین لپ تاپ های core i5

معرفی بهترین لپ‌تاپ‌های Core i5 بازار ایران

در این مقاله قصد داریم تا بهترین لپ تاپ های مجهز به core i5 موجود در بازار را برای شما معرفی کنیم. با ما در آی‌تی‌رسان همراه باشید.

اینتل در کنار ای‌ام‌دی، دو کمپانی بسیار بزرگی هستند که بازار پردازنده‌های کامپیوتری را به تصاحب خود درآورده‌اند. اینتل پردازنده‌های خود را با سری‌های مختلفی عرضه می‌کند. این سری‌ها شامل core i3, i5, i7 و i9 می‌شوند. در این میان، پردازنده‌های i5 محبوبیت بیشتری دارند، چرا که قدرت بالا و مناسبی را با قیمتی پایین‌تر از i7 و i9 ارائه می‌کنند.

طبیعتا، لپ‌تاپ‌هایی که به این سری از پردازنده‌ها مجهز باشند نیز محبوبیت زیادی خواهند داشت و به فروش بیشتری خواهند رسید، چرا که لپ تاپ های core i5 با توجه به قدرت و هزینه‌شان، ارزش خرید بالاتری دارند. این لپ‌تاپ‌ها عموما در بخش میان‌رده قرار می‌گیرند. البته چند نسخه استثنا هم وجود دارند که لپ‌تاپ پایین‌رده محسوب می‌شوند. اگر به دنبال لپ‌تاپ‌های ارزان قیمت و اقتصادی هستید سری به مقاله بهترین لپ تاپ تا 10 میلیون از آی‌تی‌رسان بزنید.

توجه داشته باشید که در بخش‌ لپ‌تاپ‌های گیمینگ بالارده از این مقاله، منظور لپ‌تاپ گیمینگ رده‌بالا مجهز به core i5 است و این به این معنی نیست که لپ‌تاپ‌های معرفی شده، بهترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ هستند. بلکه بهترین لپ‌تاپ گیمینگ مجهز به core i5 هستند که خود، پردازنده میان‌رده است.

بهترین لپ تاپ های core i5 – پایین رده و ارزان

Asus R465EP

یکی از ارزان‌ترین و اقتصادی‌ترین لپ‌تاپ‌های این لیست توسط شرکت نام آشنای ایسوس ساخته شده است. به طور کلی این لپ‌تاپ در مقایسه با دو لپ‌تاپ لنوویی دیگر این بخش، کمی ضعیف‌تر است و پیشنهاد می‌شود آن دو را خریداری کنید. اما اگر به دنبال بهترین لپ تاپ core i5 ساخته شده توسط ایسوس در رنج پایین‌رده هستید، با ما در ادامه معرفی این مدل همراه باشید.

بهترین لپ تاپ core i5

در این لپ‌تاپ از مدل 1135G7 پردازنده مورد نظر ما استفاده شده است که لپ‌تاپ‌های زیادی از این لیست، در این بخش با R465EP مشترک هستند. کارت‌گرافیک استفاده شده در R465EP ساخته انویدیاست و MX330 نام دارد. این کارت از رقیبان خود کمی ضعیف‌‌تر است. شما می‌توانید با مقدار هزینه تقریبا یکسان لپ‌تاپی با MX450 را تهیه کنید. در حالت کلی نباید انتظاری فراتر از اجرای برنامه‌های روزانه را از این لپ‌تاپ داشته باشید. فعالیت‌های نیمه‌سنگینی مانند فتوشاپ نیز بر روی این لپ‌تاپ قابل انجام است.

در آی‌تی‌رسان بخوانید: معرفی بهترین لپ‌تاپ‌های ایسوس 

نمایشگر 14 اینچی این مدل رزولوشن فول‌اچ‌دی دارد. مقدار رم و حافظه داخلی آن به ترتیب برابر با 8 گیگابایت، یک ترابایت HDD و 256 گیگابایت SSD می‌شود که مقادیر بسیار خوب و مناسبی هستند.

بر روی بدنه این لپ‌تاپ، پورت‌های HDMI، دو عدد USB 2.0، یک عدد USB 3.0 و یک عدد USB Type C قرار داده شده است. این تعداد و تنوع باعث شده تا بخش پورت‌ها، برای R465EP یک نقطه ضعف حساب شود. باتری قرار داده شده در این لپ‌تاپ دو سلولی بوده که با توان 37 وات‌ساعتی‌، می‌تواند 2 تا 4 ساعت شارژدهی کند.

برخی مشخصات لپ‌تاپ ایسوس R465EP:

  • وزن: 1.6 کیلوگرم
  • نمایشگر: فول اچ‌دی 14 اینچی
  • پردازنده: Core i5 1135G7
  • کارت‌گرافیک: Nvidia MX330
  • رم: 8 گیگابایت DDR4
  • حافظه داخلی: یک ترابایت HDD به همراه 256 گیگابایت SSD
  • باتری: 37 وات‌ساعتی

Lenovo ThinkBook 15 GF

به صورت کلی، لنوو لپ تاپ های core i5 بسیار زیادی را در این رنج قیمتی عرضه کرده است که همه‌ آن‌ها تفاوت‌های کمی با یکدیگر دارند و بیش از نیمی از آن‌ها ارزش خرید بالایی نیز دارند. در این بخش از مقاله ما دو تا از بهترین‌های آن‌ها را انتخاب کردیم و به شما معرفی خواهیم کرد. لپ‌تاپ ThinkBook 15 GF تنها در دو بخش از لپ‌تاپ بعدی لیست که بهترین گزینه در این رنج قیمتی است، عقب می‌ماند.

لپ تاپ ارزان

نسخه پردازنده core i5 موجود در این لپ‌تاپ، 1135G7 است که فرکانس آن بین 2.4 تا 4.2 گیگاهرتز قرار می‌گیرد. کارت‌گرافیکی که این پردازنده را در امور گرافیکی یاری می‌کند، MX450 است که قدرت قابل قبولی دارد و می‌توانید از آن برای فعالیت‌های روزانه و برخی برنامه‌های سنگین‌تر استفاده کنید. تنها بخشی که به این لپ‌تاپ نسبت به Lenovo Ideapad 5 15ITL05 برتری می‌دهد، رم آن است. ThinkBook 15 GF با 4 گیگابایت رم بیشتر، 12 گیگابایت رم خواهد داشت که مقدار بسیار خوبی است.

این مقاله را نیز بخوانید: معرفی بهترین لپ‌تاپ‌های لنوو

نمایشگر 15.6 اینچی این مدل از نوع TN است و رزولوشن Full HD دارد. حافظه داخلی این لپ‌تاپ در مقایسه با دیگر لپ‌تاپ‌ها هم یک نقطه قوت محسوب می‌شود و هم نقطه ضعف. یک ترابایت حافظه از نوع HDD این لپ‌تاپ، از نظر سرعت از رقیبان خود عقب و از نظر مقدار ظرفیت از رقیبان خود جلو می‌افتد.

پورت‌هایی که ThinkBook 15 GF در اختیار شما می‌گذارد برابر با است با یک پورت HDMI، دو پورت USB Type C و دو پورت USB 3.0. این پورت‌ها برخلاف حافظه لپ‌تاپ، تعداد کم ولی سرعت بالایی دارند. باتری سه سلولی این لپ‌تاپ توان 45 وات‌ساعتی دارد.

برخی مشخصات لپ‌تاپ لنوو ThinkBook 15 GF:

  • وزن: 1.7 کیلوگرم
  • نمایشگر: فول اچ‌دی 15.6 اینچی
  • پردازنده: Core i5 1135G7
  • کارت‌گرافیک: Nvidia MX450
  • رم: 12 گیگابایت DDR4
  • حافظه داخلی: یک ترابایت HDD
  • باتری: 45 وات‌ساعتی

Lenovo IdeaPad 5 15ITL05

این مدل شاید جزو بهترین لپ تاپ های core i5 نباشد اما کامل‌ترین لپ‌تاپ core i5 در رنج پایین‌رده است. لنوو با برخی ارتقاها نسبت به ThinkBook 15 GF، فرمول لپ‌تاپ پایین‌رده را به تکامل می‌رساند. سخت‌افزار مناسب و کیفیت بالا، این لپ‌تاپ را به گزینه‌ای با ارزش خرید بالا تبدیل می‌کند.

لپ تاپ اقتصادی

در این مدل نیز شاهد حضور پردازنده قدرتمند core i5 1135G7 هستیم که بازهم با کارت‌گرافیک انویدیا مدل MX450 کار می‌کند. این ترکیب همانطور که در معرفی لپ‌تاپ قبلی گقتیم، قوی‌ترین ترکیب سخت‌افزاری نیست، اما با توجه به رنج قیمتی و قدرت ارائه شده، ارزش خرید بالایی دارد. در بخش حافظه ذخیره‌سازی داخلی، شاهد 512 گیگابایت از نوع SSD هستیم که شاید مقدار آن برای بسیاری کم باشد اما سرعت بسیار بالای آن کاملا ارزش این فداکاری را دارد.

پورت‌هایی که در جای‌جای IdeaPad 5 15ITL05 مشاهده خواهید کرد، شامل پورت‌های HDMI، دو عدد USB 3.2 و یک عدد USB Type C خواهند بود. وجود فقط 3 عدد پورت USB قطعا از معدود نقاط ضعف این لپ‌تاپ به شمار می‌آید. لنوو در ساخت این محصول از باتری سه‌سلولی با توان 57 وات‌ساعتی استفاده کرده است.

برخی مشخصات لپ‌تاپ لنوو IdeaPad 5 15ITL05:

  • وزن: 1.66 کیلوگرم
  • نمایشگر: فول اچ‌دی 15.6 اینچی
  • پردازنده: Core i5 1135G7
  • کارت‌گرافیک: Nvidia MX450
  • رم: 8 گیگابایت DDR4
  • حافظه داخلی: 512 گیگابایت SSD
  • باتری: 57 وات‌ساعتی

بهترین لپ‌تاپ‌های core i5 – گیمینگ میان‌رده

لنوو Ideapad Gaming 3 15IHU6

سری گیمینگ 3 از لنوو مدل‌های بسیار زیادی دارند و با توجه به مقدار رم و حافظه‌های مختلف رنج‌های قیمتی زیادی را پوشش می‌دهند که اکثر آن‌ها ارزش خرید بالایی دارند. به همین خاطر ما تنها مدلی با 8 گیکابایت رم نسل 4 و 256 گیگابایت حافظه داخلی از نوع SSD را به عنوان یکی از بهترین لپ تاپ های core i5 برای گیمرها با بودجه محدود انتخاب کردیم.

لپ تاپ گیم ارزان

سخت‌افزار این لپ‌تاپ قدرت بسیار بالایی ندارد، ولی می‌تواند بازی‌های سبک و بازی‌های نیمه‌سنگین را با تنظیمات مناسب را به خوبی اجرا کند. پردازنده و کارت گرافیک core i5 11300H و GTX 1650 وظایف پردازشی این لپ‌تاپ را برعهده دارند. 8 گیگابایت رم نسل 4 به همراه 256 گیگابایت SSD نیز در این لپ‌تاپ قرار داده شده است که مقادیر کم و اقتصادی هستند تا قیمت فروش لپ‌تاپ را کاهش دهند.

صفحه نمایش 15.6 اینچی که لنوو آن را انتخاب کرده است رزولوشن فول‌اچ‌دی دارد. باتری این محصول از لنوو نیز 45 وات‌ساعتی است. پورت‌هایی که Ideapad Gaming 3 15IHU6 در اختیار شما خواهد گذاشت به دو پورت USB 3.2، یک پورت USB Type C و پورت HDMI خلاصه می‌شود که تعداد آن‌ها کم است اما از نظر سرعت، انتخاب‌های خوبی هستند.

برخی مشخصات لپ‌تاپ لنوو Ideapad Gaming 3 15IHU6:

  • وزن: 2.25 کیلوگرم
  • نمایشگر: فول اچ‌دی 15.6 اینچی
  • پردازنده: Core i5 11300H
  • کارت‌گرافیک: Nvidia GTX 1650
  • رم: 8 گیگابایت DDR4
  • حافظه داخلی: 256 گیگابایت SSD
  • باتری: 45 وات‌ساعتی

ایسر A715-75G-52C2

این لپ‌تاپ از نظر مشخصات، تفاوت زیادی با مدل قبلی ندارد اما این مدل را برای کسانی که لپ‌تاپ‌های ایسر را ترجیح می‌دهند یا گزینه‌های بیشتری نیاز دارند، معرفی می‌کنیم. تفاوت‌های بین دو لپ‌تاپ به قدری بالا نیست که بتوان یکی را بر دیگری ترجیح داد و انتخاب بین آن دو، کمی سلیقه‌ای است.

لپ‌تاپ گیم ارزان

در بخش پردازنده، مدل 10300H از خانواده پردازنده‌های core i5 دیده می‌شود که نسبت به هم‌تای لنوویی، یک نسل عقب‌تر است. ایسر مانند لنوو برای کارت‌گرافیک، انویدیا GTX 1650 را انتخاب کرده است. صفحه نمایش لپ‌تاپ ابعاد 15.6 اینچی دارد و رزولوشن آن برابر با فول‌اچ‌دی است. اختلاف جزئی دیگر در باتری این دو است که با 3 وات‌ساعت افزایش به 48 وات‌ساعت رسیده است.

البته این مدل نسبت به لنوو IdeaPad 3 Gaming، برتری بزرگی نیز دارد که بخش حافظه ذخیره‌سازی داخلی آن است. استفاده از یک ترابایت از SSD به جای 256 گیگابایت مزیت بزرگی است که بسیاری آن را به نسل جدیدتر پردازنده ترجیح خواهند داد. پورت‌های HDMI، دو عدد USB 3.0، یک عدد USB 2.0 معدود پورت‌هایی هستند که در اختیار شما قرار خواهند گرفت.

برخی مشخصات لپ‌تاپ ایسر A715-75G-52C2:

  • وزن: 2.15 کیلوگرم
  • نمایشگر: فول اچ‌دی 15.6 اینچی
  • پردازنده: Core i5 10300H
  • کارت‌گرافیک: Nvidia GTX 1650
  • رم: 8 گیگابایت DDR4
  • حافظه داخلی: یک ترابایت SSD
  • باتری: 48 وات‌ساعتی

بهترین لپ تاپ های core i5 – مناسب برای تولید محتوا

Surface Laptop 3

قطعا زمانی که از لپ‌تاپ‌های طراحی حرف می‌زنیم باید به سری سرفیس از مایکروسافت اشاره کنیم. این سری از محصولات، همگی از بهترین صفحه‌نمایش و بهترین سیستم صوتی استفاده می‌کنند. همچنین لمسی بودن صفحه و پشتیبانی از قلم باعث شده سری سرفیس یکی از بهترین گزینه برای طراحان باشد.

سرفیس laptop 3

 

یکی از ایراداتی که می‌توان به لپ‌تاپ‌های سرفیس گرفت، قدرت سخت‌افزاری آن‌هاست. البته با توجه به ابعاد، وزن و صفحه نمایش لمسی با پشتیبانی از قلم نمی‌توان آن را ایرادی اساسی دانست. مایکروسافت برای دست یافتن به این امکاناتی که گفته شد، نمی‌توانست از قدرتمندترین قطعات استفاده کند. برای همین به پردازنده core i5 1035G7 و 8 گیگابایت رم بسنده کرده و کارت‌گرافیک مجزایی نیز در این محصول قرار نداده است.

همانطور که در مقدمه گفته شد، سرفیس‌ها همواره از بهترین صفحه نمایش و بلندگوها استفاده می‌کنند. صفحه نمایش با رزولوشن 2256 در 1504 از نوع اختصاصی پیکسل‌سنس، کیفیت خارق‌العاده‌ای دارد و همچنین از قلم و لمس دست نیز پشتیبانی می‌کند. بلندگوهای استریو با پشتیبانی از دالبی و میکروفن‌های دوگانه از دیگر ویژگی‌های این مدل است.

بزرگترین ایرادی که می‌توان به این محصول وارد کرد، پورت‌های آن است. سرفیس لپ‌تاپ 3 فقط یک پورت USB Type C، یک پورت USB 3، جک 3.5 میلی‌متری و درگاه سرفیس کانکت را در خود جا داده است. باتری این سرفیس نیز طبق گفته مایکروسافت تا 11.5 ساعت شارژدهی خواهد داشت.

برخی مشخصات لپ‌تاپ سرفیس Laptop 3:

  • وزن: 1.2 کیلوگرم
  • نمایشگر: 13.5 اینچی با رزولوشن 2256 در 1504
  • پردازنده: Core i5 1035G7
  • کارت‌گرافیک: Intel Iris Plus
  • رم: 8 گیگابایت LPDDR4x
  • حافظه داخلی: 256 گیگابایت SSD
  • باتری: شارژدهی تا 11.5 ساعت

ایسوس Vivobook Pro 14X OLED N7400PC

لپ‌تاپ مناسب تولید محتوا بعدی لیست، نقاط ضعف و قدرتی مخالف سرفیس دارد: سخت‌افزار قدرتمند و نبود صفحه نمایش لمسی و پشتیبانی از قلم. البته همچنان کیفیت صفحه نمایش این لپ‌تاپ مانند سرفیس کیفیت بالایی دارد.

لپ‌تاپ طراحی

صفحه نمایش 14 اینچی که رزولوشنی برابر با 2880 در 1800 دارد از نوع OLED بوده که همین اولد بودن آن، کیفیت تصویر خروجی را به مراتب بهبود می‌بخشد. سخت‌افزاری که با خرید این محصول به دست خواهید آورد برابر با پردازنده نسل 11 اینتل یعنی core i5 11300H و کارت گرافیک انویدیا 3050 است. در کنار این دو پردازنده، 8 گیگابایت رم نسل چهار قرار گرفته که می‌توانست بیشتر باشد.

برخلاف سرفیس، این مدل در بخش پورت‌ها به خوبی عمل کرده است. پورت‌های تاندربولت 4، HDMI، جک 3.5 میلی‌متری، 2 عدد USB 2.0 و یک عدد USB Type C در جای‌جای این دستگاه دیده می‌شود. باتری به کار رفته در این مدل سه‌سلولی بوده و توان آن 43 وات‌ساعت است.

برخی مشخصات لپ‌تاپ ایسوس Vivobook Pro 14X OLED N7400PC:

  • وزن: 1.45 کیلوگرم
  • نمایشگر: 14 اینچی با رزولوشن 2880 در 1800
  • پردازنده: Core i5 11300H
  • کارت‌گرافیک: Nvidia RTX 3050
  • رم: 8 گیگابایت DDR4
  • حافظه داخلی: 512 گیگابایت SSD
  • باتری: 63 وات‌ساعتی

بهترین لپ تاپ های core i5 – گیمینگ بالارده

اچ‌پی Omen 16 B0002TX

یک لپ‌تاپ گیمینگ میان‌رده که جزو بهترین لپ تاپ های core i5 گیمینگ است، به همین دلیل وارد رنج بالارده می‌شود. این لپ‌تاپ با استفاده از پردازنده نسل یازدهم و کارت‌گرافیک نسل 3000 انویدیا می‌تواند بازی‌های سنگین با تنظیمات مناسب و بازی‌های نیمه‌سنگین را به خوبی اجرا کند.

بهترین لپ تاپ های core i5

در بطن وجود این لپ‌تاپ پردازنده core i5 11400H وظیفه پردازش‌ها را برعهده دارد و کنار آن، کارت‌گرافیک 3050Ti قرار دارد. این کارت‌گرافیک فریم‌ها را به صفحه نمایش 16.1 اینچی با رزولوشن Full HD تحویل می‌دهد. دو رم 8 گیگابایتی نسل 4 در این لپ‌تاپ قرار داده شده تا ظرفیت کلی رم آن به 16 گیگابایت برسد. حافظه داخلی اچ‌پی Omen 16 B0002TX برابر با 512 گیگابایت از نوع SSD است.

در آی‌‌تی‌رسان بخوانید: معرفی بهترین لپ‌تاپ‌های اچ‌پی

این لپ‌تاپ در بخش پورت‌ها هم تعداد خوبی دارد و هم تنوع خوب. دو پورت USB 3.2، یک پورت USB 3.0، یک پورت HDMI و یک پورت USB Type C در بخش‌های مختلف این لپ‌تاپ دیده می‌شود. باتری 4 سلولی موجود در این لپ‌تاپ توان 70 وات‌ساعتی دارد که می‌تواند به مدت حداکثری 5 ساعت شارژدهی داشته باشد.

نکته: اگر در پیدا کردن این محصول به مشکل خوردید یا نیاز به گزینه‌هایی بیشتری داشتید، می‌توانید دو لپ‌تاپ ایسوس FX506HE و گیگابایت G5 MD را جایگزین کنید که مشخصات تقریبا مشابهی دارند.

برخی مشخصات لپ‌تاپ اچ‌پی Omen 16 B0002TX:

  • وزن: 2.3 کیلوگرم
  • نمایشگر: فول اچ‌دی 16.1 اینچی
  • پردازنده: Core i5 11400H
  • کارت‌گرافیک: Nvidia RTX 3050Ti
  • رم: 16 گیگابایت DDR4
  • حافظه داخلی: 512 گیگابایت SSD
  • باتری: 70 وات‌ساعتی

 لنوو Legion 5

بهترین لپ تاپ core i5 برای بخش گیمینگ که در بازار ایران موجود است نیز توسط شرکت لنوو ساخته شده و Legion 5 نام دارد. با استفاده از این لپ‌تاپ، شما نگرانی خاصی در اجرای بازی‌ها نخواهید داشت و تقریبا هر بازی را می‌توانید در بهترین (یا مقدار کمی کمتر از بهترین) تنظیمات ممکن را اجرا کنید و نگران بازی‌های چند سال آینده نیز نباشید.

بهترین لپ تاپ های core i5

نسخه‌ای از پردازنده‌‌های core i5 که در ساخت این لپ‌تاپ از آن استفاده شده است، نسل یازدهمی بوده و 11400H نام دارد. این پردازنده یکی از بهترین پردازنده‌های core i5 عرضه شده تا زمان انتشار این مقاله است. کارت‌گرافیکی که این پردازنده را یاری خواهد کرد توسط انویدیا ساخته شده و از نسل 3000 آن است. کارت 3060 با استفاده از تکنولوژی DLSSیی که دارد می‌تواند در برخی از بازی‌ها از رزولوشن فول‌اچ‌دی صفحه نمایش 15.6 اینچی لپ‌تاپ نیز فراتر برود.

پورت‌های لپ‌تاپ لنوو Legion 5 در میان لپ‌تاپ‌های این لیست بهترین است و حتی در میان تمام لپ‌تاپ‌ها نیز جزو بهترین‌هاست. 4 عدد پورت USB 3.2، دو عدد Thundebolt 4، جک 3.5 میلی‌متری و HDMI از پورت‌های این لپ‌تاپ هستند. باتری 4 سلولی و 60 وات‌ساعتی لپ‌تاپ می‌تواند تنها یک تا سه ساعت آن را روشن نگه دارد.

برخی مشخصات لپ‌تاپ لنوو Legion 5:

  • وزن: 1.6 کیلوگرم
  • نمایشگر: فول اچ‌دی 15.6 اینچی
  • پردازنده: Core i5 11400H
  • کارت‌گرافیک: Nvidia RTX 3060
  • رم: 16 گیگابایت DDR4
  • حافظه داخلی: یک ترابایت SSD
  • باتری: 60 وات‌ساعتی

 

8 در مورد “معرفی بهترین لپ‌تاپ‌های Core i5 بازار ایران”

  1. سلام مجدد.
    این پیامم در ادامه کامنت قبلیم هست.
    خلاصه گزینه های امنیتی محدود کننده که کاربر رو مجبور میکنن فقط نسخه خاصی از ویندوز رو نصب کنن برام خیلی مهمه که نداشته باشه.
    secure boot, boot guard, intel platform trusted technology, intel trusted execution technology, trusted platform module, امیدوارم اینها رو درست نوشته باشم هنگ کردم اونقدر مطالعه کردم و نگران بودم چی انتخاب کنم!
    خودم فکر میکنم یا باید core i3 نسل سه بگیرم
    یا اگه core i5 هم گرفتم، عدد دوم پردازنده حتما باید دو باشه. مثلا 3210m 3230m ولی بازم مطمئن نیستم و برای همین گفتم از شما کمک بگیرم.
    ممنونم از راهنماییتون.

    1. اشکان ادیبی

      پردازنده های نسل سه اینتل هم مال همون سالهای 2013 هستن که گفتم، به طور کلی پردازنده هایی که تو اون سالها عرضه شدن، مشکلی از این بابت نخواهند داشت.
      البته اگر خیلی روی استفاده از ویندوز Xp حساس نیستید و فقط از رابط کاربری و ایناش خوشتون میاد، میتونین شبیه‌ساز ویندوز xp روی کامپیوترهای مدرن بریزید
      یا گزینه دیگه اینه که پردازنده های به روز رو خریداری کنین ولی بدین بیرون براتون ویندوز رو بریزن و کارای بایوس رو براتون بکنن
      دلیلی که این گزینه هارو مطرح میکنم اینه که پردازنده های 2013 قدرت خیلی کمی دارن و احتمالا براتون مشکل زا میشن

      1. سلام.
        راستش من که سیستمم مال سال 2006 هست، به نظرم پردازنده 2012 یا 2013 برام کافی و حتی شاید به اندازه یک پرچمدار باشه.
        من که کار سنگین و گرافیک و بازی اینا با لپتاپ ندارم نظرم همون بین نسل سه و چهار هست.
        فقط نسل سه xp هم پشتیبانی میکنه.
        ولی نسل چهار بعضی درایورهاش مثل گرافیک و کارت شبکه و یک مورد که مخصوص هارده، xp رو پشتیبانی نمیکنه.
        فقط میخوام مطمئن باشم secure boot اینا که مانع نصب هر ویندوزی میشه در پردازنده وجود نداشته باشه.
        مشخصات پردازنده ها رو هم زیاد بررسی کردم. ولی هیچوقت پی نبردم کدومشون secure boot ندارن چون سایت اینتل متأسفانه این مورد رو ننوشته.
        boot guard هم اینتل از پردازنده های نسل هفتم به بعدش نوشته ولی تو سایتای دیگه خوندم نسلهای قبلی هم این ویژگی امنیتی رو داشتن.
        برای همین نمیدونم واقعا به کدومشون اعتماد کنم!
        نظر خودم یک لپتاپ دل latitude سری 65 هست.
        حتی با نسل دو هم تو بازار وجود داره. یکی از فامیلامون و حتی یک نفر که رشتشون کامپیوتره میشناسم که از نسل دو استفاده میکنن و ازش راضی هستن.
        بله xp رابط کاربری و منوی کلاسیکش و استفاده کمش از منابع سخت افزاری رو دوست دارم. شبیهسازها هم که حداقل رم هشت میخوان و میگن باید برنامه vm ware نصب بشه که کرک شده هست که خب من از برنامه های کرک تا بتونم استفاده نمیکنم.
        بقیه برنامه ها هم معلوم نیست با صفحه خوانها دسترسپذیر باشند یا نه.

        1. اشکان ادیبی

          با توجه به شرایطی که گفتین همون پردازنده‌های نسل سه یا دو گزینه خوبین و احتمالا مشکلی نخواهند داشت و می‌تونین روشون XP نصب کنین.
          البته خیلی نگرانی نداشته باشین از این بابت، حتی اگر این ویژگی‌ها مشکلی به وجود بیارن به راحتی قابل خاموش کردن هستن و می‌تونین بدین بیرون براتون خاموش کنن.

        2. تشکر میکنم از وقتی که برام میذارین.
          نسل چهار با سه در کارای روزمره تفاوتی نداره؟
          من میخواستم بین نسل دو تا چهار انتخاب کنم.
          خودتون به یکی از این مدلها دسترسی دارین secure boot رو برام امتحان کنین که داره یا نه؟

        3. اشکان ادیبی

          سلام، قطعا بین هر نسل تفاوت‌های زیادی هست ولی برای کارای روزمره نسل 3 هم به خوبی عمل خواهند کرد. نه متاسفانه دسترسی ندارم. در کل پردازنده‌هایی که قبل 2013 هستند تقریبا میشه خیلی مطممئن گفت که مشکلی ندارن

  2. سلام. من چون طرفدار ویندوزهای قدیمی هستم
    بهترین مدلی که برام مناسبه dell latitude e6530 هست.
    فقط میخوام گزینه های امنیتی مثل secure boot و boot guard و tpm رو نداشته باشه که بتونم به راحتی ویندوزهای قدیمی استفاده کنم.
    خدا رو شُکر پردازندش نسل سه هست که از xp تا ده همه نوع ویندوزها رو پشتیبانی میکنه.
    چطوری متوجه بشم با کدوم پردازنده بگیرم که این قابلیتها رو نداشته باشه؟
    من نابینا هستم و با بایوس نمیتونم کار کنم و اگه چنین مواردی در سیستم باشه، امکان غیر فعال کردنش رو ندارم و تنها راه غیر فعال کردنش هم از طریق تنظیمات bios هستش.
    خواهش میکنم کمک کنین دو ساله دارم تحقیق میکنم و ویژگیهای جدید پردازنده ها رو بررسی و مطالعه میکنم و جدیدا دارم درباره موارد امنیتی نسلهای مختلف پردازنده هم تحقیق میکنم.

    1. اشکان ادیبی

      با سلام، برای پیدا کردن این پردازنده‌ها باید مورد به مورد بررسی کنین تا یکیو انتخاب کنید.
      بهترین راهی که می‌تونین این پردازنده‌ها رو پیدا کنین، تاریخ عرضه شونه
      برای مثال ویندوز xp از سال 2013 و 2014 دیگه پشتیبانی نمیشه و ویندوز 7 هم از 2020 پشتیبانی نمیشه
      شما میتونین اول تاریخ عرضه پردازنده ها رو بررسی کنید و اگر قبل از تموم شدن پشتیبانی بود، احتمال بالا میتونین بدون مشکل اون ویندوزها رو روش نصب کنید. بعد اگه تاریخ عرضه مشکلی نداشت برین مشخصات پردازنده رو یه دورهم چک کنین که توی سایت های مختلف دقیق میزنن که اینارو ساپورت میکنن یا نه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH