ارز دیجیتال تتر یا USDT چیست؟

دنیای کریپتو کارنسی یا ارز دیجیتال، آنقدر وسیع و جذاب است که هر چیزی در آن پیدا می‌شود؛ در دنیای رمز ارزها، ارزهای دیجیتالی وجود دارد که بر خلاف روند بازار نوسانی نداشته و قیمت آنها همواره ثابت است؛ البته که شاید این موضوع با کلیت و ماهیت رمز ارزها در تضاد باشد! به این ارزهای دیجیتال، استیبل کوین گفته می‌شود که از انواع ارزهای دیجیتال است. با ما همراه باشید تا به پرسش «تتر چیست؟» پاسخ دهیم و کارایی و نحوه سود از آن را بررسی کنیم.

تتر چیست؟

حتما نام Tether را شنیده‌اید! ارز دیجیتالی که در دسته استیبل کوین‌ها قرارگرفته و همواره قیمت ثابتی برابر با 1 دلار ایالات متحده آمریکا دارد. طبق مهمترین اصل ارزهای دیجیتال با قیمت ثابت، این رمز ارزها دارای پشتوانه کالا یا دارایی دیگری هستند که باعث می‌شود قیمت آنها همیشه ثابت بوده و نوسانات بازار، باعث کاهش یا افزایش قیمت آن نشود.

تتر یا USDT مهمترین و معروف‌ترین استیبل کوین در بازار ارزهای دیجیتال نام دارد. این رمز ارز با حجم بازاری برابر 68 میلیارد دلار، هم اکنون رتبه سوم این بازار بزرگ را در اختیار دارد.

در بازارهای جهانی بر خلاف بازار ایران، قیمت دلار همیشه ثابت است. طبیعتا 1 دلار همیشه 1 دلار است و شما با خرید تتر، نباید به دنبال نوسان گرفتن و یا سود کردن باشید. این استیبل کوین برای شما حکم محافظت از دارایی خود در برابر سقوط بازار را دارد!

تتر چیست؟ معرفی ارز دیجیتال USDT

آیا سود کردن با تتر ممکن است؟

البته، با توجه به نوسان بالای قیمت دلار در کشورمان، افراد با خرید و فروش تتر در اینجا سود نیز می‌کنند! یعنی مثلا در زمانی که دلار 25 هزار تومان است، 100 واحد تتر خریده و با افزایش قیمت دلار به 30 هزار تومان آنرا فروخته و بر روی هر دلار 5 هزارتومان سود می‌کنند!

کارایی تتر چیست؟

یکی دیگر از مهمترین کارایی‌های تتر، انتقال ساده و آسان پول به صرافی‌ها و کیف پول‌ها به صورت دلاری است. با خرید تتر شما دیگر برای جابه‌جایی دلار مشکلی نخواهید داشت و با انتقال آن به کیف پول خود، می‌توانید در هر کجای دنیا نسبت به نقد کردن آن اقدام نمایید.

تاریخچه تتر چیست؟

این رمز ارز، ابتدا در سال 2014 و با نام RealCoin توسط شرکتی به نام آی‌فینیکس ثبت و در صرافی بیت‌فینیکس عرضه شد. کمی بعد توسعه‌دهندگان نام تتر را برای این ارز دیجیتال انتخاب کردند. جالب است بدانید که تتر گلد نیز در سال 2019 وارد بازار کریپتو شده است.

بر اساس ادعای موسسین و توسعه‌دهندگان تتر، به ازای هر واحد تتری که ایجاد می‌شود، یک دلار آمریکا در ذخایر بانکی نگهداری شده و به عنوان پشتوانه تتر محسوب می‌شود. یعنی اگر تا کنون 65 میلیارد واحد تتر تولید شده و در گردش است، به همین میزان هم دلار ( یعنی 65 میلیارد دلار) در ذخایر بانکی به عنوان پشتوانه تتر نگهداری می‌شود.

با توجه به وجود پشتوانه برای تتر، تولید و عرضه واحدهای تتر محدود نبوده و با توجه به نیاز بازار تولید و عرضه می‌شود. همین موضوع البته باعث شده است تا تحلیلگران زیادی نسبت به پشتوانه تتر و یک دلار ذخیره شده به ازای هر واحد از آن مشکوک باشند و این موضوع را نپذیرند!

هر تتر 1 دلار است پشتوانه تتر چیست؟

موضوع مهم دیگر در مورد تتر اینجاست که واحدهای تتر، به طور کاملا متمرکز تنها توسط شرکت توسعه‌دهنده یعنی آی‌فینیکس تولید و در صرافی بیت‌فینیکس عرضه می‌شوند؛ پس تتر را به هیچ وجه نمی‌توان یک رمز ارز غیر متمرکز دانست.

باید توجه کنید که قیمت تتر در کشورمان، معمولا از قیمت واقعی و روز دلار بالاتر است. به طور مثال اگر الان قیمت دلار 32 هزار تومان باشد؛ شما باید تتر را با قیمت حدودی 32.500 تومان خرید و فروش نمایید.

همچنین لازم به ذکر است که اکثر کیف پول‌های بازار از تتر به راحتی پشتیبانی می‌کنند. کیف پول‌های گرم یا نرم‌افزاری مثل تراست ولت، کوینومی و …  و کیف پول‌های سرد و فیزیکی مثل لجر و تزور از مهم ترین کیف پول‌های بازار به شمار می‌روند.

در هنگام خرید و فروش تتر حتما به این نکته توجه کنید که چون تتر بر روی بستر اتریوم فعالیت می‌کند، هزینه کارمزد بسیار بالایی دارد. به طور مثال اگر 100 واحد تتر خرید کرده و می‌خواهید آن را به کیف پول شخصی خود انتقال دهید، باید نیمی از آن را به عنوان کارمزد کنار بگذارید و فقط روی 50 دلار آن حساب باز کنید! پس تا نیاز نشده، به سراغ تتر نرفته و یا برای هلد کردن گزینه های دیگری را انتخاب کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH