واکسیناسون. تزریق دوز های مختلف واکسن با یک بار تزریق در MIT

دانشگاه MIT با رهبری محقق ایرانی به تکنولوژی زمان‌بندی چند دوز واکسن در یک تزریق رسید

اکثر واکسن ها، از کرونا گرفته تا سرخک، به چندین بار تزریق nv دوز های مختلف نیاز دارند تا بدن فرد را به طور کامل واکسینه کنند. برای راحت‌تر شدن این کار، محققان برترین دانشگاه دنیا، یعنی (Massachusetts Institute of Technology) MIT در ایالت ماساچوست، به رهبری مرتضی سرمدی، متخصص تحقیقات و دارنده مدرک PhD از همین دانشگاه، ریزذره‌هایی با یک قابلیت جالب پرورش داده‌اند.

این محققان ریزذره‌هایی ابداع کرده‌اند که می‌تواند محتوای داخل خود را مانند یک بسته، در زیر پوست محفوظ نگه دارد تا زمان مناسب رهاسازی آن فرا برسد. با استفاده از این قابلیت، می‌توان دوز های متعدد واکسن را در یک تزریق وارد بدن و آن‌ها را زمان‌بندی کرد. این تیم محققان، نام این نوع واکسن ها را «واکسن‌های خودتقویت‌کننده» گذاشت.

تزریق چند دوز واکسن با یک بار تزریق با طرح جدید مرتضی سرمدی، محقق MIT
طراحی جالب از نحوه کار واکسن خودتقویت‌کننده که دوز های مختلف را محفوظ نگه می‌دارد و سر زمان معین، آن‌ها را رها می‌کند.

این مدل واکسن می‌تواند برای مناطق دورتر که مردم دسترسی کم‌تری به مراکز درمانی دارند، بسیار مفید باشد. چرا که با یک بار مراجعه، افراد می‌توانند خودشان یا کودکانشان را به طور کامل واکسینه کنند.

این قابلیت می‌تواند برای هر نوع واکسن، با هر تعداد دوز مورد استفاده قرار گیرد؛ از جمله واکسن های پروتئینی و واکسن های بر پایه DNA و RNA. طبق گفته محققان، این رویه می‌تواند برای درمان‌های دیگر هم استفاده شود، مثل داروهای سرطانی، داروهای بیولوژیک یا درمان‌های هورمونی.

ایده کلی این طرح، از سال 2017 مطرح شده و مورد آزمایش بوده است. ولی در مطالعه تازه، محققان دقیقاً متوجه شده‌اند که چطور باید مورد استفاده قرار بگیرد و راه‌های تازه‌ای برای تولید انبوه آن پیدا کرده‌اند. تیم کاملاً شگفت‌زده بود که اندازه ذرات، تاثیری در زمان آزادسازی آن‌ها نداشت؛ بلکه همه چیز به نوع پلیمری که از آن استفاده می‌کنند بستگی دارد.

این تیم مشاهده کرد که پلیمر PLGA به آرامی توسط آب شکافته می‌شود، تا زمانی که نهایتاً در آن شکسته و مواد آن درون بدن رها شود. ترکیب‌های مختلف پلیمرها، با سرعت‌های متفاوت شکسته می‌شوند. همین موضوع به دانشمندان اجازه می‌دهد تا زمان‌بندی مناسب برای رهاسازی دوز های مختلف واکسن را بتوانند انجام دهند.

مرتضی سرمدی در این رابطه می‌گوید:

اگر نیاز باشد مواد داخل ذره بعد از 6 ماه رها شود، پلیمری را استفاده می‌کنیم که پس از 6 ماه شکسته شود. اگر بخواهیم مواد دوز واکسن 2 روز دیگر رها شود، پلیمر دیگری استفاده می‌کنیم که 2 روز مواد را در خود نگه دارد. پس طیف وسیعی از متقاضیان می‌توانند از این تحقیقات و مشاهدات استفاده کنند.

 

2 در مورد “دانشگاه MIT با رهبری محقق ایرانی به تکنولوژی زمان‌بندی چند دوز واکسن در یک تزریق رسید”

  1. میگن دز جدید کرونا اومده یا یچیزی هست که از کرونا بدتره…این رو از دوستهام شنیدم که مشهد هستن
    آیا صراحت داره؟؟

    1. عرفان محمدزاده

      سلام، حقیقتش در جریان نیستیم که آیا واریانت جدید کرونا اومده یا نه از بس زیاد شده…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH