ابزار جیلبریک iOS 15 اپل به‌زودی منتشر خواهد شد

ابزارهای جیلبریک سیستم‌عامل iOS برای آی‌فون‌ها و آی‌پدهای اپل طی سالیان اخیر به شکل فزآینده‌ای مشکل‌ساز بوده‌اند. با این‌حال فرآیند تحقیقات فشرده در خصوص مزایا و معایب روت کردن دستگاه‌های اپلی کماکان در جریان است.

در زمان انتشار iOS 13 ایام به کام جامعه جیلبریکرها بود. در آن زمان هکرها موفق به شناسایی حفره آسیب‌پذیری غیرقابل اصلاحی شدند که امکان جیلبریک دائمی دستگاه‌های آی‌فون‌ و آی‌پد مجهز به کلیه تراشه‌های سری A تا A11 Bionic را فراهم می‌کرد. سپس با عرضه یک ابزار جدید در سال 2021 امکان جیلبریک دستگاه‌های جدیدتر اپلی مجهز به سیستم‌عامل iOS 14 نظیر آی‌فون 12 فراهم شد. اکنون نیز به‌نظر می‌رسد که تا موعد انتشار نخستین ابزار جیلبریک سازگار با iOS 15 زمان چندانی باقی نمانده است. این ابزار توسط یک تیم معروف از هکرها موسوم به Odyssey Team توسعه یافته است.

یکی از توسعه‌دهندگان این تیم در انجمن Reddit تائید کرده که میزان پیشرفت در توسعه این ابزار بسیار مطلوب بوده است.بنابراین کارشناسان امیدوارند که این ابزار به‌زودی و طی چند ماه آینده منتشر شود. این ابزار Cheyote نامگذاری شده و متاسفانه برخی محدودیت‌های موجود در نخستین ورژن آن از هم‌اکنون آشکار شده است: مهم‌تر از همه اینکه اکنون با اطمینان می‌دانیم که این ابزار صرفا با نسخه‌های مختلف iOS 15.0 تا iOS 15.1.1 سازگاری دارد. تاریخ انتشار این پلتفرم‌ها حداکثر به ماه نوامبر 2021 بازمی‌گردد.

نخستین ابزار جیلبریک برای آی‌فون‌ و آی‌پدهای مجهز به iOS 15 در راه است

به‌نظر می‌رسد که تیم توسعه‌دهنده در تلاش است تا پشتیبانی ابزار جیلبریک از سیستم‌عامل iOS را تا نسخه 15.4.1 تعمیم دهد. اما این موضوع احتمالا مدت بیش‌تری زمان خواهد برد؛ زیرا اپل همواره در حال اعمال تغییرات گوناگون در اکوسیستم iOS است. بدین‌ترتیب با انتشار هر نسخه جدید از این سیستم‌عامل، فرآیند جیلبریک به نحو فزآینده‌ای دشوارتر خواهد شد.

جهت اطلاع افراد ناآگاه بایستی خاطرنشان کرد که جیلبریک یک فرآیند بسیار خطرناک است؛ مگر آنکه کاربر از دانش و آگاهی کافی در این زمینه برخوردار باشد. این پروسه به کاربران امکان می‌دهد تا برخی محدودیت‌های سیستم‌عامل iOS را حذف کرده یا به نوعی دور بزنند. بدین‌ترتیب کاربران می‌توانند به فایل‌های سیستمی دسترسی پیدا کرده و تغییرات کاربردی مورد نظر خود را اعمال نمایند. همچنین استفاده از تم‌های غیر رسمی و سایدلود اپلیکیشن‌های دریافتی از فروشگاه‌های متفرقه (به غیر از اپ استور) نیز امکان‌پذیر خواهد بود.

Cheyote در زمان عرضه خود نخستین ابزار جیلبریک قابل استفاده برای آی‌فون‌ 13 و آی‌پد مینی 6 به‌شمار خواهد رفت. این دستگاه‌ها از همان بدو عرضه به بازار مجهز به سیستم‌عامل‌های iOS 15 و iPadOS 15 بودند. البته چنین سناریویی مشروط بر این است که کاربران دستگاه‌های فوق از دریافت آخرین به‌روزرسانی نرم‌افزاری برای گجت‌های خود امتناع نموده باشند. اپل مدتی پس از انتشار به‌روزرسانی جدید، امکان دانگرید به نسخه قدیمی‌تر سیستم‌عامل‌های خود را مسدود می‌کند ؛ در نتیجه بازگشت به ورژن قابل پشتیبانی توسط ابزار Cheyote امکان‌پذیر نخواهد بود.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، سیستم‌عامل iOS 16 به‌زودی و طی ماه سپتامبر معرفی خواهد شد. این موضوع می‌تواند موجب کاهش محبوبیت ابزار جیلبریک iOS 15 شود. با این‌حال کماکان تعداد قابل‌توجهی از علاقه‌مندان به جیلبریک، فرصت استفاده از این ابزار را از دست نخواهند داد.

1 در مورد “ابزار جیلبریک iOS 15 اپل به‌زودی منتشر خواهد شد”

  1. محمد حیدرزاده

    نصب نکردنش بهتره اینجور که بوش میاد..فکر نکنید اپل مثل اندرویده.وقتی اپل دارید حتا از اوپن سورس استفاده نکنین برای دانلود کردن چون خیلی ریسک داره!اینجا هم مث کشورای دیگه نیست اگر مشکی برا دیوایستون پیش بیاد خود نمایندگی مسولیت قبول کنه یا تعمیر بکنه…دیگه گفتن بنویسم..

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH