کاهش تقاضا موجب افت قیمت پنل‌های LCD برای تلویزیون‌های هوشمند شده است

وبسایت Nikkei Asia چند روز قبل گزارش داد که روند کاهش قیمت پنل‌های LCD برای تلویزیون‌های هوشمند به شکلی مداوم ادامه دارد. در میان قیمت‌های اعلام شده طی ماه ژوئن که توسط شرکت‌های تولیدکننده پنل‌های نمایشگر در کشورهای چین، تایوان و کره‌جنوبی و کمپانی‌ تولیدکننده تلویزیون تعیین شده است؛ قیمت پنل 55 اینچی تولیدی شرکت Opencell کاهش یافته است.

قیمت عمده فروشی محصولات ناتمام بدون واحد نور پس‌زمینه با افت حدودا 6 درصدی از ماه مه به تقریبا 90 دلار کاهش پیدا کرد. بدین‌ترتیب قیمت پنل‌ها برای یازدهمین ماه متوالی روندی رو به کاهش را در پیش گرفته است. بدین‌ترتیب روند ثبت پایین‌ترین رکوردهای قیمتی از زمان شروع نظرسنجی‌ها در سال 2006 کماکان ادامه دارد.

قیمت پنل‌های 32 اینچی برای تلویزیون‌های با اندازه کوچک نیز 15 درصد کاهش یافت و رکورد قیمتی جدیدی را ثبت کرد. این گزارش خاطرنشان می‌کند که قیمت‌گذاری پنل‌های LCD تلویزیونی همچنان کاهش پیدا خواهد کرد. تداوم تورم بالا در سطح جهان ظاهرا یکی از دلایل کلیدی برای ایجاد چنین وضعیتی به‌شمار می‌رود. تورم مستمر به شکلی عمیق سراسر جهان را فرا گرفته است و تداوم نگرانی‌های بهداشتی و جنگ موجب کاهش چشمگیر نرخ رشد اقتصادی در جهان می‌شود.

تغییر نیازهای مشتریان موجب ایجاد تردیدهایی در رابطه با میزان تقاضا برای خریداری تلویزیون‌ها شده است. به‌عنوان مثال اکنون مردم در عوض پرداخت هزینه برای خریداری لوازم الکترونیکی جدیدی که هم‌اکنون نمونه‌ای از آن‌را در اختیار دارند؛ ترجیح می‌دهند تا اقلام ضروری زندگی خود را تامین نمایند. به‌عنوان مثال فردی که یک تلویزیون هوشمند مناسب را در اختیار دارد؛ پیش از آنکه به ارتقاء آن به یک نمونه جدیدتر فکر کند؛ از خود می‌پرسد که با وجود کارکرد مطلوب تلویزیون قدیمی، خریداری یک مدل جدید اساسا چه ضرورتی خواهد داشت؟ بنابراین پیشرفت‌های فنی لزوما دلیلی واقعی برای ارتقاء دستگاه‌های موجود محسوب نمی‌شود.

با این‌حال وضعیت برای تلویزیون‌های کوچک کماکان تا حدی امیدوارکننده است. برای اساس گزارشات، کارخانجات تولید پنل‌های تلویزیونی در چین هم‌اکنون در حال گسترش تولید پنل‌های 32 اینچی LCD هستند. در گذشته محصولات 55 اینچی به‌دلیل حاشیه سودآوری بالاتر خود در اولویت تولید شرکت‌ها قرار داشتند؛ با این‌حال اکنون این پنل‌ها شرایط نامناسبی را در بازار تجربه می‌کنند. بنابراین کارخانجات عرضه محصولات کوچک را گسترش خواهند داد. این تلویزیون‌های هوشمند با قیمت‌های پایین‌تری تجاری‌سازی می‌شوند. بعلاوه برخی کاربران فارغ از اندازه نمایشگر خواهان صرفه‌جویی در هزینه‌های خود هستند.

بر اساس گزارشات زنجیره تامین، کمپانی‌های تولیدکننده تلویزیون احتمالا روزهای سختی را پیش رو خواهند داشت. در عین‌حال چندین کمپانی تولیدکننده اسمارت‌فون، فرآیند ساخت تلویزیون‌های هوشمند را نیز آغاز کرده‌اند. سامسونگ که همواره به‌عنوان یکی از بازیگران برتر در زمینه کسب‌وکار پنل‌های LCD به‌شمار می‌رفت؛ فعالیت خود در این حوزه را متوقف خواهد کرد. بدین‌ترتیب غول کره‌ای روی تولید پنل‌های اولد و فناوری‌های آینده‌نگرانه تمرکز خواهد کرد. با این‌حال هنوز مشخص نیست که آیا پنل‌های اولد با قیمت‌‌گذاری بالاتر وضعیت بهتری خواهند داشت یا خیر.

1 در مورد “کاهش تقاضا موجب افت قیمت پنل‌های LCD برای تلویزیون‌های هوشمند شده است”

  1. از هرچی معتاد تلویزیونه متنفرم :/ از تلویزیون هم متنفرم :/ دست خودم بود اصلا توی خونه همینی ک داریمو نگه نمی‌داشتم!!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH